Views
3 months ago

2024-22 Vaart in je Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Nederland
  • Meter
  • Vaart
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

8 22

8 22 oktober 2024 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44 TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com Glinsterende ogen, rode wangen en stuiterend van de energie Onlangs waren de leerlingen van groep 8a en 8b van Het Baken helemaal in hun element op onze maritieme campus. Tijdens een onvergetelijke, door i_lab ontwikkelde workshop gingen ze onder leiding van Alienke de Rover-Zonnenberg aan de slag met het programmeren van robotjes. Met elke stap maakten de kids kennis met de technologie van de toekomst. Samen bouwen we aan de volgende generatie die een sleutelrol gaat spelen in digitalisering en robotisering. Deze workshop werd geïnitieerd en georganiseerd door WMI en gefinancierd door Gemeente Altena in het kader van techniekpromotie. Techniek is voor iedereen Wat een eyeopener was de inspirerende workshop elektro! Een aantal meiden was bij binnenkomst op onze campus sceptisch en dacht dat techniek niets voor hen was. Maar zodra ze aan de slag gingen en een mooi technisch werkstuk afleverden, was die mindset helemaal veranderd! Tijdens het maken van een zenuwspel, onder leiding van Werkina’s Annemieke Boom-Hovestadt, ontdekten de kids niet alleen de fun van techniek, maar ook hun eigen creativiteit en probleemoplossend vermogen. Het was geweldig om te zien hoe ze samenwerkten en elkaar hielpen. En wat te denken van de moeder die als begeleider assisteerde? Haar betrokkenheid benadrukte nogmaals dat techniek niet alleen een jongensdomein is. Techniek is voor iedereen, ongeacht gender. Laten we blijven werken aan een inclusieve toekomst waar jongeren allemaal de kans krijgen hun talenten te ontdekken! Hakkers bouwt laad- en losfaciliteit voor Duitse klant Eerder werden vanaf de openbare kade aan de Biesboschhaven twee indrukwekkende laad- en lossteigers (jetty’s) op een ponton geladen. Deze hoogwaardige constructies zijn met zorg gebouwd door de vakmensen van Hakkers Staalbouw, professioneel geconserveerd door JC Straaltechniek BV en veilig naar de kade getransporteerd door L.A. v/d Heuvel BV Werkendam. Nu is het tijd voor de volgende fase: Walrus Maritiem B.V. vaart het ponton naar Godorf, aan de Rijn in Duitsland. Na aankomst bij de opdrachtgever worden de steigers vanaf Hakkers’ werkschip Ibis geïnstalleerd, waarna ze gereed zijn om ingezet te worden voor het laden en lossen van binnenvaarttankers. Dit project laat perfect zien hoe staalbouw, havenfaciliteiten en binnenvaart in ons maritieme cluster samenkomen. Samenwerking en vakmanschap met internationale allure! • 52 bedrijven • 7 scheepswerven • 25 maritieme toeleveranciers • 13 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaartthuishaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl

22 oktober 2024 9 Regio’s gaan aan de slag met ‘Visserij Ontwikkel Plan’ Staatssecretaris Jean Rummenie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur is het met bestuurders uit de vijf visserijregio’s eens geworden over een Visserij Ontwikkel Plan. Op 11 oktober sloten ze een convenant. Met het Visserij Ontwikkel Plan (VOP) kunnen de regio’s beginnen met het uitvoeren van meerdere projecten die bedrijven in de visserijketen aan wal nieuw perspectief bieden. Tegelijkertijd moeten de initiatieven helpen om de traditionele identiteit van de visserijgemeenschappen te behouden. Zware jaren achter de rug “De visserij hoort traditioneel bij Nederland, maar heeft zware jaren achter de rug en staat voor enorme uitdagingen”, zei staatssecretaris Jean Rummenie na de ondertekening. “Dit heeft grote impact op de sociaaleconomische situatie van veel families die al generaties zijn verbonden aan de Noordzeevisserij. Met het VOP geven we hen een steun in de rug. Ik ben enorm onder de indruk van mooie innovaties en initiatieven die uit de gemeenschappen en het bedrijfsleven zijn voortgekomen. Het laat zien hoeveel ondernemerszin er is en hoe levendig de visserijgemeenschappen zijn.” Jo-Annes de Bat, voorzitter van het Bestuurlijk Platform Visserij en gedeputeerde van Provincie Zeeland: “De uitvoering kan echt bijna beginnen na de ondertekening en dat is maar goed ook, want onze ondernemers, onderwijsinstellingen en maatschappelijke partners staan te springen om aan de slag te gaan! Kleinere vloot De Noordzeevisserij maakt grote veranderingen door. De vloot is kleiner, waardoor de aanvoer van met name van traditionele vissoorten als tong en schol vermindert. Daarentegen zullen vissers die wél doorgaan, in de toekomst andere vissoorten aanlanden. Dit heeft gevolgen voor ketenbedrijven, zoals visafslagen, de visverwerkende bedrijven, scheepswerven en visserijcoöperaties, en voor visserijgemeenschappen. Om hen te helpen zich aan te passen en de visserij-identiteit te behouden hebben de regio’s Urk, Zuidwest Nederland, Kop van Noord-Holland, Hollandse Haringkust en Noord- Nederland hun toekomstplannen gebundeld in het Visserij Ontwikkel Plan (VOP). De regio’s, die samenwerken in het Bestuurlijk Platform Visserij, en het ministerie van LVVN ondersteunen de initiatieven samen met 80 miljoen euro. Daarvan is 50 miljoen afkomstig van de regio’s en 30 miljoen van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur. Visveiling vanaf zee De innovaties voor de ketenbedrijven in het VOP zijn divers. Zo zijn er projecten voor een marktplaats voor de visserij van de toekomst, een visveiling vanaf zee en voor het opwaarderen van visresten tot hoogwaardige voeding. Ook zijn er plannen voor innovatieve technieken voor de garnalenverwerking, zodat die weer in Nederland kan gebeuren. Voor het behoud van de visserijidentiteit in gemeenschappen zet het VOP onder meer in op versterking van visserijmusea, toeristische activiteiten en het toegankelijk maken van erfgoed. Verder is er aandacht voor vernieuwing van het visserij-onderwijs, zodat nieuwe generaties worden opgeleid voor de visserij van de toekomst. De visserijregio’s en hun partners moeten nog wel even geduld hebben: de financiële middelen komen begin 2025 beschikbaar. Daarna kunnen de regio’s aan de slag. Het VOP loopt tot en met 2030. John den Hollander (North Sea Port) is Havenmeester van het Jaar John den Hollander van North Sea Port is gekozen als Havenmeester van het Jaar. Hij ontving de bijbehorende bokaal tijdens het jaarcongres van de Vereniging van Havenmeesters in Nederland op 14 oktober. De jury prees Den Hollander voor zijn “jarenlange, tomeloze inzet voor onze vereniging, maar ook voor zijn kennis op nautisch gebied en niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland”. Den Hollander is zeven jaar bestuurslid van de Vereniging van Havenmeesters. Hij werkt sinds 2014 bij North Sea Port. Daarvóór was hij zeven jaar namens Havenbedrijf Rotterdam gestationeerd in Sohar, de haven van Oman, die door het HbR werd ontwikkeld. Eerder werkte Den Hollander in Rotterdam als operationeel manager voor Vessel Traffic Services. Vaarweginfrastructuur verdient meer aandacht en geld RH MARINE EN BAKKER SLIEDRECHT KOMEN IN HANDEN VAN FRANS CONCERN VINCI Energies neemt RH Marine en Bakker Sliedrecht over. Daarmee krijgt de Nederlandse dochter van het gelijknamige Franse industrieconcern een marktpositie in de maritieme sector. De bedrijven hebben samen meer dan 620 werknemers en een jaaromzet van 160 miljoen. De Autoriteit Consument & Markt moet nog goedkeuring verlenen. RH Marine levert oplossingen voor automatiserings- en elektrische systemen voor schepen. Zusterbedrijf Bakker Sliedrecht is gespecialiseerd in elektrische installaties in de bagger-, offshore-, maritieme sectoren en de industrie. Volgens directeur Jos van Uden van VINCI Energies Nederland sluiten de activiteiten van beide bedrijven aan bij het portfolio van VINCI Energies. HGK EXPERIMENTEERT MET DIGITALE TERMINAL (foto RH Marine) Met ondersteuning van het Duitse verkeersministerie rust HGK zijn containerterminals in Keulen-Niehl uit met digitale infrastructuur. Het doel is bij wijze van test goederenstromen met behulp van kunstmatige intelligentie te gaan registreren en verwerken. Hierbij wordt informatie van containers die haven per spoor, schip of vrachtwagen bereiken automatisch uitgelezen. Het project is half oktober gestart, heeft een looptijd van vijftien maanden en is als blauwdruk bedoeld voor andere terminals. Automatisering kan de op- en overslag efficiënter maken, de kosten verlagen en een oplossing bieden voor het tekort aan personeel. Het kan ook tot kortere ligtijden voor binnenschepen en verblijftijden voor treinen op de terminal leiden. Dit maakt binnenvaart- en spoorvervoer aantrekkelijker ten opzichte van wegvervoer. Externe partners van HGK, waaronder onderzoeksinstituten en logistieke dienstverleners, zullen via een speciale koppeling toegang krijgen tot het systeem. Na Prinsjesdag is er veel gesproken over infrastructuur, maar de aandacht voor de vaarwegen blijft achter. Dit is opvallend, want Nederland dankt een groot deel van zijn welvaart aan het water. Ondanks deze belangrijke rol zien we dat de problemen op de vaarwegen toenemen: bruggen zijn steeds vaker buiten gebruik, sluizen kampen met storingen en het tekort aan ligplaatsen groeit. Het Nederlandse wegennet staat dagelijks vol met vrachtwagens, terwijl de binnenvaart een uitstekend alternatief biedt. Eén binnenvaartschip kan immers tot wel 120 vrachtwagens vervangen. Helaas wordt het vervoer over water steeds meer beperkt door verouderde infrastructuur en onvoldoende onderhoud. Wachttijden bij sluizen lopen op, vaardieptes worden niet gehaald en stremmingen maken routes minder betrouwbaar. Er is wel een budget van bijna 800 miljoen euro gereserveerd voor het onderhoud en de vernieuwing van vaarwegen in 2025, maar er blijft een jaarlijks tekort van minstens 250 miljoen euro om de infrastructuur werkelijk op orde te krijgen. Zonder deze noodzakelijke investeringen worden wachttijden langer, stijgen de kosten voor vervoerders en verslechtert de betrouwbaarheid van de binnenvaart. Dit raakt niet alleen de sector, maar de gehele Nederlandse economie. De oplossing ligt voor de hand: structureel meer investeren in onze vaarwegen. Dit zorgt voor een efficiëntere, groenere logistieke keten en ontlast bovendien het drukke wegverkeer. Het is tijd dat we het belang van onze waterwegen echt erkennen. KBN blijft zich onverminderd inzetten voor betere vaarwegen en een gezonde toekomst voor de sector. Wegens een storing wordt de Buitenhuizerbrug over het Zijkanaal C momenteel niet bediend. (foto Rijkswaterstaat) Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant