Views
3 months ago

2024-22 Vaart in je Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Nederland
  • Meter
  • Vaart
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

6 22

6 22 oktober 2024 Ook bij APMT gaan zeeschepen straks aan de walstroom NA RWG en ECT krijgt ook APM Terminals Maasvlakte II walstroom voor zeeschepen. Die hoeven dan niet meer hun dieselgeneratoren te laten draaien als ze afgemeerd zijn voor het laden en lossen van containers. De overeenkomst voor de bouw en aanleg van de installaties en infrastructuur en de levering van elektriciteit werd half oktober ondertekend met Rotterdam Shore Power (RSP), het samenwerkingsverband tussen Havenbedrijf Rotterdam en Eneco. Daarmee liggen alle drie de grote deepsea terminals in Rotterdam op koers naar walstroom. Naar verwachting zullen de eerste schepen vanaf 2028 gebruik kunnen maken van de faciliteiten. Dat is op tijd voor de Europese regelgeving die vanaf 2030 walstroom verplicht stelt voor containerschepen. Duurzamere haven ‘Het aanbieden van walstroom aan onze klanten is een logische volgende stap in onze wereldwijde strategie om de uitstoot van de maritieme sector te minimaliseren’, zegt Harold Kunst, CEO van APMT MVII. ‘Deze samenwerking met Rotterdam Shore Power is een belangrijke stap in onze gezamenlijke ambitie om de haven van Rotterdam een voorloper in de wereld te maken op het gebied van duurzaamheid.’ ‘Met deze samenwerking voegen we een derde deepsea terminal toe aan ons walstroomportfolio’, aldus RSP-directeuren Ina Barge en Tiemo Arkesteijn. “Dit is Ina Barge (RSP), Harold Kunst (AMPT MVII) en Tiemo Arkesteijn (RSP) zijn trots op de overeenkomst. (foto Marc Nolte) een belangrijke stap in het verduurzamen van de Rotterdamse haven en het verminderen van de uitstoot.”’ Flinke stap ‘Walstroom is een effectieve manier om de uitstoot van de scheepvaart terug te dringen, en zorgt er ook nog eens voor dat schepen aan de kade geen herrie maken’, zegt Brigit Gijsbers, plaatsvervangend directeur-generaal Luchtvaart en Maritieme Zaken bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Het is mooi om te zien dat de Rotterdamse haven nu weer een flinke stap neemt om de haven duurzamer te maken.’ APMT MVII is nu al een CO 2 -emissievrije terminal, met gebouwen en terreinen die energiezuinig en milieuvriendelijk zijn. Zo rijden er volledig elektrische Lift Automated Guided Vehicles (L-AGV’s) rond. Deze voertuigen verplaatsen de containers op het terminalterrein en rijden op stroom die is opgewekt door windenergie. BETONNEN DEUREN VOOR ROBBENGATSLUIS Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Bij de Robbengatsluis in Lauwersoog zijn deze maand twee houten sluisdeuren vervangen door deuren van zogeheten ultrahogesterktebeton (UHSB). Ze hebben een kern van piepschuim (polystyreen) met daaromheen een dunne laag ultrahogesterktebeton. Hierdoor is de deur relatief licht. Het mengsel waar het beton van is gemaakt, bestaat uit staalvezels en Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. speciale vulstoffen. Het UHSB is vijf keer sterker dan traditioneel beton. De sluisdeuren zijn 7,30 meter hoog, 5,30 meter breed en wegen ongeveer 20.000 kilo. De betonnen deuren kunnen naar verwachting minimaal honderd jaar mee zonder onderhoud. De UHSB-sluisdeur is ontwikkeld en gemaakt door het Amsterdamse ingenieurs- en constructiebureau FDN Group, samen met ingenieurs van Provincie Groningen. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. TE HUUR Kantoorruimte te huur aan de Koningin Wilhelminahaven in Vlaardingen Rijksmonument ‘Visscherij Maatschappij Vlaardingen’ – 50% reeds verhuurd. • Volledig gerestaureerd, zeer hoog afwerkingsniveau, volledig funderingsherstel • Zeer duurzaam verbouwd rijksmonument, onder architectuur gebouwd • Kwaliteit en afwerking van ontwikkelaar en architect in nabijgelegen pand te zien • Warmtepomp aangebracht, vloerverwarming • Daklichtstraat op de bovenste verdieping, zonnepanelen op het dak • Hoogwaardige isolatie van de schil incl. dubbelglas • Buitenruimte voorzien van terras en groenvoorzieningen Huurindicatie 175,- / m 2 excl. BTW. Oplevering december 2024 Meer info BRIQ Real Estate Jasper Buis: 010-5119955 buis@briq.nl BRIQ.NL AAN DE KONINGIN WILHELMINAHAVEN IN VLAARDINGEN

22 oktober 2024 7 Tegenvallende oogst: 50.000 ton minder over water tijdens bietencampagne Half september is de suikerbietencampagne begonnen. Cosun Beet Company laat dit jaar ongeveer 10 procent van de oogst over water vervoeren. Elf schepen van de NPRC voeren ruim 350.000 ton suikerbieten aan naar de suikerfabrieken. Dat is 50.000 ton minder dan vorig jaar. DOOR NOUD VAN DER ZEE Het was een nat en daardoor uitdagend teeltseizoen. De suikerfabrieken verwachten een lagere opbrengst dan vorig jaar en dus een kortere campagnetijd. De eerste suikerbieten zijn inmiddels verwerkt in de twee fabrieken: in Dinteloord (Noord-Brabant) en Hoogkerk (Groningen). Cosun Beet Company regelt de campagne, die naar verwachting 127 dagen gaat duren. Dat is elf dagen korten dan vorig jaar. Door de natte weersomstandigheden in het voorjaar nam de zaaitijd in sommige regio’s niet de gebruikelijke drie weken, maar ruim drie maanden in beslag. De verschillen per regio zijn daardoor groter dan in de afgelopen twintig jaar, zo laat een woordvoerder van Cosun weten. Gemiddeld is de te verwachte opbrengst 79 ton bieten per hectare. Dat is lager dan het 5-jarig gemiddelde: 85 ton. Albertkanaal De verwerkingscapaciteit ligt op ruim 28.000 ton per dag. De bieten worden nu vanuit alle gebieden aangevoerd. Dagelijks brengen vrachtauto’s ladingen suikerbieten van de Limburgse velden naar de Ankerkade in de Beatrixhaven in Maastricht. Daar worden ze gelost in binnenvaartschepen, die via het Albertkanaal naar de haven van Oudenbosch varen. De NPRC en de deelnemende binnenvaartondernemers zijn samen met overslagbedrijf L’Ortye uit Maastricht en Wagemakers Transportbedrijf verantwoordelijk voor 350.000 ton suikerbieten. Er varen negen schepen in het zuiden, van Maastricht naar Oudenbosch – en uiteindelijk per truck naar Dinteloord – en twee schepen in het noorden, van Texel naar Vierverlaten. Vooral de zuidelijke campagne kent dit jaar extra uitdagingen, met bijvoorbeeld de stremming van het Julianakanaal en de werkzaamheden aan de Oosterweelverbinding op het Albertkanaal in Vlaanderen. “Via het Albertkanaal is onze vaste route naar Dinteloord. Wij ondervinden niet veel last van de stremming van het Julianakanaal”, laat een woordvoerder van L’Ortye weten. Minder uitstoot Opnieuw werkt Cosun Beet Company aan de reductie van zijn ecologische footprint. Dat lukte onder meer door in de drie voorbije campagnes in totaal ruim 40.000 bietenwagens minder over de weg te sturen. De aanvoer per binnenschip neemt een steeds prominentere plaats in bij het bietentransport. Doel is niet alleen de CO 2 -uitstoot van het vervoer en de fabrieken in 2030 met de helft te hebben verlaagd ten opzichte van 2018, ook het ontlasten van de wegen in Zuid-Nederland speelt een voorname rol. De jaarlijkse suikerbietencampagne is een van de grootste logistieke operaties van Nederland. In de subcirkel Logistiek van de Groene Cirkel Circulaire Suikerbietenketen realiseerde Cosun met zijn partners de grootste modal shift van de weg naar het water. Na een succesvolle pilot in 2020, vervoerden ze in de campagne van vorig jaar 400.000 ton bieten. Het schrappen van vrachtwagenritten betekende 20 procent reductie van CO 2 -uitstoot en minder verkeersdruk op de wegen. De komende jaren wordt de modal shift steeds verder uitgebreid, zo is de bedoeling. Cosun ziet veel voordelen. “In het zuiden van het land hebben we het vervoer over water inmiddels geïntensiveerd”, zegt directeur Huijsmans. Overslag van suikerbieten in Maastricht. (foto L’Ortye) Modal shift betekent voor de coöperatie de garantie op doorlopende aanvoer van bieten in de campagneperiode. “Voor een vrachtauto heb je drie chauffeurs nodig en goede chauffeurs liggen niet voor het oprapen.” Vrachten dalen op de Rijn, stijgen in ARA-regio Afgelopen week is de opwaartse trend van de wereldwijde olieprijzen bruusk gekeerd. Brent Crude daalde op weekbasis met 7 procent en WTI (West Texas Intermediate) met 8 procent. Dit is de grootste daling sinds 2 september, de week waarin de OPEC en het International Energy Agency hun voorspellingen voor de vraag naar product eind 2024 en begin 2025 naar beneden bijstelden. Brent Crude sloot de week af op ,06 per vat en WTI op ,22 per vat. Beide benchmarks lieten de grootste daling aan het einde van de week, op vrijdag, zien. De daling werd veroorzaakt door slechter dan verwachte economische cijfers uit China. China, ‘s werelds grootste olie-importeur, heeft een afzwakkende economie, en dat heeft de importvraag van het land drastisch doen dalen. Daarbij daalde de Chinese raffinaderijproductie voor een zesde maand op rij, wat in de markt wordt gezien als een indicator van de zwakke vraag in het land. Daartegenover staan de dalende voorraden benzine, gasolie en ruwe olie in de Verenigde Staten. Dat kan de wereld wijde prijzen enige ondersteuning bieden in de komende weken. Aan de andere kant behaalde de productie in de Verenigde Staten afgelopen week een nieuw record: 13,5 miljoen vaten per dag. ARA De vrachttarieven in het ARAgebied blijven hun stijgende trend doorzetten. De scheepscapaciteit kan niet aan de vraag naar olie en transport voldoen. Dat geeft marktspelers de mogelijkheid om hogere prijzen te vragen. Daarnaast blijven de wachttijden bij enkele terminals in het gebied de vrije scheepscapaciteit beperken. Echter, we zien hier een verschil in per product; schepen in de light products-sector ondervinden voor het eerst sinds lange tijd enige moeite om hun vaarschema’s te optimaliseren. Rijn Op de Rijn zijn de vrachten afgelopen week juist gedaald. De vraag naar transport en product bleef beperkt en er kon makkelijk aan worden voldaan. Afgelopen week is echter de marktstructuur van backwardation naar contango omgeslagen. Dit houdt in dat de markt de olieprijzen in de toekomst ziet stijgen. Daardoor kunnen de importvolumes van Duitsland en Zwitserland toenemen, hetgeen de vrachttarieven op de Rijn ondersteuning kan bieden. Anderzijds zien we dat de voorraden bij de meeste terminals goed gevuld zijn. Door de wisseling van de marktsituatie zullen zij hun voorraden zo lang mogelijk willen aanhouden om hun winst te optimaliseren. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,32 € 2,00 € 2,65 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,27 € 3,00 € 3,50 Antwerpen-Amsterdam € 4,28 € 4,00 € 4,50 Vlissingen-Antwerpen € 3,66 € 2,50 € 3,60 Vlissingen-Rotterdam € 4,11 € 3,90 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 5,00 € 3,70 € 5,00 Gent-Vlissingen € 3,60 € 3,15 € 3,60 Gent-Antwerpen € 3,90 € 3,21 € 4,25 Gent-Rotterdam € 4,40 € 3,40 € 4,50 Gent-Amsterdam € 5,01 € 4,40 € 5,10 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,80 € 8,30 € 9,30 Dortmund € 10,98 € 10,98 - Keulen € 10,00 € 9,50 € 10,50 Koblenz € 15,00 € 15,00 - Frankfurt € 17,00 € 17,00 - Mannheim € 17,25 € 16,75 € 17,75 Karlsruhe € 18,16 € 17,66 € 18,66 Straatsburg € 19,20 € 18,70 € 19,70 Bazel EUR € 20,04 € 19,54 € 20,54 Bazel CHF 18,83 18,33 19,33 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant