Views
1 week ago

2024-22 Vaart in je Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Nederland
  • Meter
  • Vaart
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

4 22

4 22 oktober 2024 www.stetra.de Foto: Maritime Filming Group Nautische diensten: HARTELIJK DANK! Brugwachters, sluismeesters, havendiensten, vaarwegbeheerders, de binnenvaart en andere nautische diensten maakten het mogelijk dat onze ErfgoedTour een groot succes is geworden! Dem Dem Schiff Schiff MILLORA und der und der Bemannung wünschen wir allzeit eine sichere und erfolgreiche Fahrt, in Gottes Namen. STETRA Ges. für Schiffstransporte mbH Paul-Klee-Str. 1 - 67061 Ludwigshafen 1 2 7 8 9 6 10 3 15 11 5 4 16 12 13 14 Zeeland Brabant Meer dan 1000 km met 150 historische bedrijfsvaartuigen Limburg Gelderland Utrecht Zuid-Holland Noord-Holland Friesland Groningen Drenthe Flevoland Overijssel 1: Middelburg, 6/7 juni 2: Willemstad, 10 juli 3: Veghel, 13 juli 4: Maasbracht, 16 juli 5: Nijmegen, 20/21 juli 6: Vreeswijk, 23 juli 7: Rotterdam, 25 juli 8: Leiden, 27/28 juli 9: Amsterdam, 30 juli 10: Enkhuizen, 1 augustus 11: Leeuwarden, 6 augustus 12: Zoutkamp, 9 augustus 13: Groningen, 11 augustus 14: Assen, 13 augustus 15: Dronten, 15 augustus 16: Hasselt, 17/18 augustus Namens bestuur en deelnemers ErfgoedTour van de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig (LVBHB) VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com

22 oktober 2024 5 EUROPESE SCHEEPSBOUW WERKT AAN DUURZAMER PRODUCTIE In CirclesOfLife, het in januari gestarte Europese scheepsbouwproject, wordt gewerkt aan een raamwerk voor scheepswerven en andere maritieme maakbedrijven om hun ecologische voetafdruk te meten en verbeteren: de Shipyard Environmental Performance Index (SEPI). Daarnaast is er een Cradle to Cradle Ship Passport in de maak. Dit is bedoeld om de levenscyclus van onderdelen en materialen van schepen te bepalen. Van ontwerp en productie tot reparatie en recycling. Gouwe vier dagen gestremd na aanvaring spoorbrug Op de Gouwe is op vrijdag 11 oktober een motorschip tegen de spoorbrug bij Alphen aan de Rijn gevaren. Dat gebeurde even voor zeven uur ‘s ochtends. Er raakte niemand gewond. Het met grind geladen en 70 meter lange schip kwam vast te zitten onder de draaibrug. De brug was beschadigd geraakt. Er konden ’s middags al wel treinen over rijden. Maar hij werd niet voor de scheepvaart bediend totdat zeker was dat (foto Media-TV) de brug veilig kon openen. Na tests in de nacht van maandag 14 op dinsdag 15 oktober bleek dat het geval. De scheepvaart op de Gouwe werd na vier dagen stremming op dinsdagochtend hervat. In CirclesOfLife werken vijftien partijen uit de hele scheepsbouwketen en uit meerdere landen samen. Ook technische universiteiten, milieuorganisaties en technologiebedrijven doen mee. Het project wordt door de Europese Unie gefinancierd uit het Horizon Europe-programma en loopt van 2024 tot 2026. De werkzaamheden binnen CirclesOfLife worden afgestemd op nieuwe wet- en regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). Deze richtlijn verplicht Europese scheepswerven hun milieu-impact volledig te monitoren en te rapporteren. Vanuit Nederland is onder andere NMT, de belangenbehartiger van de scheepsbouwsector, betrokken. Die wil ook partijen uit de binnenvaart bij het project betrekken: om de resultaten te delen en te bediscussiëren. Gent is met Nieuwe Sluis Terneuzen bereikbaar voor grotere schepen Op 11 oktober 2024 is de Nieuwe Sluis in Terneuzen geopend door koning Willem-Alexander en zijn Belgische collega Filip. Met een druk op de knop gaven zij de MV Bregaglia het sein om als eerste schip door de Nieuwe Sluis te varen. De bulkcarrier voer met rook in de kleuren van de Nederlandse en Belgische vlag de Nieuwe Sluis uit, richting Gent. Met een lengte van 240 meter en een breedte van 38 meter is het het grootste schip dat ooit naar die haven voer. De Nieuwe Sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De sluis is geschikt voor zeeschepen tot 366 meter lengte, 49 meter breedte en een diepgang van 14,50 meter. De Nieuwe Sluis is gebouwd binnen het bestaande sluizencomplex in Terneuzen, in het havengebied van North Sea Port. De Middensluis, die sinds 1910 in gebruik was, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis. De Nieuwe Sluis maakt samen met de Westsluis en de Oostsluis deel uit van wat nu de Noordzeesluizen heten. De aanleg van de Nieuwe Sluis startte in 2017. De bouw kostte 1,2 miljard euro. Nederland draagt hieraan 295 miljoen bij. De Europese Unie leverde een subsidie van 48 miljoen euro. Vlaanderen betaalde de overige kosten, samen met North Sea Port. De sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC), het samenwerkingsverband van het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Water staat en het Vlaamse Departement Mobiliteit en Openbare Werken. In opdracht van de VNSC heeft Sassevaart de sluis gebouwd. Dat aannemersconsortium bestaat uit BAM Infra, Stadsbader Contractors, DEME, Van Laere en Equans. Sassevaart is de komende twee jaar ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Bovenmaats De komende maanden wordt nog volop getest en geoefend. Dat geldt ook voor de vaart op het het Kanaal Gent-Terneuzen. Dat wordt voorlopig gestremd als een bovenmaats zeeschip naar of vanaf Gent vaart. Dat gebeurt onder begeleiding van de vaarwegbeheerder. De binnenvaart en overige zeevaart worden tijdens zo’n reis stilgelegd. LEEG KANAAL (foto Noud van der Zee) Tussen Sluis Born en Berg aan de Maas is het Julianakanaal leeg. Ook de laatste plassen zijn inmiddels weggepompt. Met man en macht wordt nu een tijdelijke bouwverkeersweg aangelegd over een lengte van 4 kilometer. De 9 meter brede werkweg is nodig voor de aan- en afvoer van materialen. Ook komt er een transportband, waarmee het afgegraven zand en grind wordt afgevoerd. De contouren van de vaargeul zijn te zien. Voor de transportweg, die op de kanaalbodem komt, brengt de aannemer een laagje puin aan. Daarop komen rijplaten te liggen. Op die manier kan tijdens de werkzaamheden voor de verruiming van het laatste stuk Julianakanaal de aan- en afvoer van grond en stortstenen ongehinderd plaatsvinden. Zo hoeven de vrachtwagens niet door de omliggende woonwijken te rijden.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant