Vaart in je Carrière 28 22 oktober 2024 QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl WE ARE ACTIVELY LOOKING FOR PASSIONATE RHINE CAPTAINS & HELMSMEN +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch WIR SIND AUF DER SUCHE NACH: LEIDENSCHAFTLICHEN RHEINKAPITÄNEN & STEUERMÄNNERN +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch
Vaart in je Carrière 22 oktober 2024 29 Tommy heeft het naar zijn zin tijdens stage op RPG Stuttgart “Je hebt veel vrijheid en de weg om hogerop te komen is duidelijk” Op 11 oktober nam de Plouvier Group deel aan de Maritime Talent Days bij het STC in Rotterdam. Het evenement was bedoeld om studenten te informeren over een mogelijke toekomst in de binnenvaart. Namens de tankvaartrederij was de 19-jarige Tommy aanwezig om over zijn ervaringen te vertellen. Tommy zit in zijn laatste stagejaar van zijn BBLopleiding aan de STC en werkt met zijn vader aan boord van de RPG Stuttgart van de Plouvier Groep. Hoe lang duurt je stage? “In totaal doe je drie jaar over je stage. De eerste twee jaar ben je aan boord als matroos en het laatste jaar als schipper. Ieder jaar ga je acht weken naar school. Mijn vader is ook mijn stagebegeleider, maar ik word gelijk behandeld en doe met alles mee.” Hoe ziet je dag eruit? “Om 06.45 uur sta ik op, dan drinken we koffie en eten we wat. Tussen 08.00 en 8.45 uur beginnen we met het werk, dat bestaat uit schoonmaken, schuren, verven. Om 11.00 uur doen we koffie en dan gaan we weer verder. Om 12.30 uur gaan we lunchen. Tommy was aanwezig op de Maritime Talent Days om te vertellen over het werk aan boord. (foto’s Plouvier Group) Tommy loopt stage aan boord van het mts RPG Stuttgart. Verder moeten we laden en lossen. Hier moet je wel je koppie bij houden, want je werkt toch met gevaarlijke stoffen. Ik help met navigeren, zorg dat de trossen en staaldraden op de juist plaats komen en bereid het dek voor zodat we direct kunnen aan koppelen zodra de steigerman aankomt. Soms heb je wat papierwerk, maar dat valt reuze mee. ‘s Avonds rond een uur of zes gaan we met zijn allen eten. Ik kook ook weleens en maak graag chili con carne. Na het eten kan je een beetje relaxen, doen we een spelletje of gaan we even aan wal. We hebben twee fietsen aan boord en daarmee kunnen we naar een supermarkt in de buurt. Ook vaar ik vaak nog een paar uurtjes per dag.” Waarom raad je anderen aan om schipper te worden? “Je hebt veel vrijheid, de weg om hogerop te komen is duidelijk en als je met een goed team werkt, is het ook nog eens gezellig aan boord. Twee weken op, twee weken af bevalt me goed.” Heb je nog een tip voor andere studenten? “Het begin van je stage zal misschien zwaar zijn… veel weg van huis, je woont eigenlijk ineens met allemaal nieuwe mensen die je nog nooit hebt gezien, je weet niet hoe alles werkt en je moet soms ineens een andere taal spreken. Maar zodra je gewend bent aan het werk en wanneer je het goed met je collega’s kunt vinden, gaat er echt een wereld voor je open.” “Ik raad iedereen aan om een heel jaar dit werk te proberen. Ieder seizoen geeft een andere beleving. Dit is niet zomaar werk, maar meer een levensstijl! Ik werk twee weken en dan ben ik weer twee weken thuis. Het klinkt misschien zwaar, maar wanneer je gewend raakt, vliegt de tijd echt voorbij! Je bent dan gewoon twee weken vrij – achter elkaar! Dit is wat mensen bedoelen met vrijheid in de binnenvaart. Je kan dan iedere twee weken thuis zijn of op vakantie gaan. Het kan allemaal!” Wil je ook stage lopen of werken op een tankschip? Mail dan naar jobs@rptag.ch. ADVERTORIAL TMLG Group leidt kapiteins op met eigen Academy Grote Europese rederijen investeren in de opleiding van hun bemanningen en in de training van de volgende generatie kapiteins en matrozen. TMLG Group is duidelijk één van hen. Het bemannen van een volledig schip is lastig, vooral als niemand aan boord elkaar kent: ze moeten leren om met elkaar samen te werken en goed te communiceren. Met een aantal hobbels op de weg zijn we nog meer tot de conclusie gekomen hoe belangrijk het is om goede kapiteins aan boord te hebben. Mede daarom hebben we TMLG Academy opgericht. Zodat we over een aantal jaar onze eigen kapiteins – gekwalificeerde, ambitieuze, goed opgeleide – aan de top zullen staan van de binnenvaartwereld. Vorig jaar juni hebben we TMLG Academy geopend – toentertijd zijn we begonnen met de allereerste cursus De TMLG Academy beschikt over een eigen binnenvaartsimulator. (foto TMLG Group) basis veiligheidstraining waarmee je jouw dienstboekje kan halen en deksman kan worden. Dit jaar (eind juni) openden we officieel de deuren van de TMLG Academy, waar we ook onze andere cursussen presenteerden. Met aan het kopstuk de goedgekeurde opleidingscursus (drie jaar). Waarmee je aan het begin van de opleiding het stempel lichtmatroos krijgt en aan het einde van de opleiding een beginnende kapitein bent. In totaal bieden we vijftien cursussen aan en zijn we in het bezit van een gecertifi ceerde binnenvaartsimulator van VSTEP. Dankzij deze binnenvaartsimulator kunnen binnenkort kapiteins hun (strekken)patenten dichter bij huis halen: hier in ons leslokaal in Hlohovec, Slowakije. Voorheen moesten ze naar Duitsland of Nederland om hun strekkenpatent te halen. Het uiteindelijke doel is om volleerde kapiteins op te leiden. Een kapitein die tijdens de 3-jarige opleiding alles heeft meekregen wat TMLG Academy te bieden heeft, waardoor het makkelijker voor hem zal zijn om een goed schip te vinden waar hij uiteindelijk door zal groeien. Wat wel belangrijk is om te benadrukken, is dat een stageplek het begin is van de toekomstige lichtmatroos. Daarom zijn wij ook op zoek naar schepen, die deze uitdaging aan durven te gaan en hun expertise willen delen met lichtmatrozen. Zodat ze een kans hebben om bij te dragen aan de toekomst van de binnenvaart.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl