Views
2 months ago

2024-22 Vaart in je Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Nederland
  • Meter
  • Vaart
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

16

16 Vaart in je Carrière 22 oktober 2024 De drijvende kracht in management van binnenvaartschepen Wij zoeken collega’s VACATURE Gezagvoerder Gezagvoerder in het kort Als gezagvoerder in de binnenvaart houd jij van een avontuurlijke baan. De keus voor de binnenvaart wordt vaak gevoed door een intrinsieke motivatie. Daarnaast ben je flexibel en je vindt het niet erg om een aantal weken van huis te zijn. Jij bent eindverantwoordelijk voor de inzet van de bemanning, de scheepsadministratie en het waarborgen van de bedrijfsvoering. Je behoudt het overzicht over alle werkzaamheden die je volgens milieu- en veiligheidsvoorschriften uitvoert. Deze rol en taken bieden jou diversiteit in de dagdagelijkse werkzaamheden. Je hebt kennis over alle Europese vaarwateren en de hele logistieke keten. Veiligheid staat voorop: jij draagt zorgt voor een veilige werkomgeving aan boord en/of op de terminals. Dit doe jij voor je bemanning en ook voor jezelf! De ladingen (producten) worden door jou en je team veilig vervoerd, geladen en gelost. Je draagt graag verantwoording, blijft ten alle tijden kalm en je bent stressbestendig. Aan boord wordt er volcontinue of in dagvaart gevaren en gewerkt. De binnenvaart is een moderne sector en gaat met de tijd mee. Hierin is Unilloyd vooruitstrevend met haar duurzame LNG-aangedreven Rijnvaart- binnenvaartschepen. Daarnaast biedt Unilloyd meerdere werkdienstsystemen (woon- en werk-rotatieschema) en Nederlandse contractuele arbeidsvoorwaarden. Functie eisen • Grootvaarbewijs GVB • Rijnpatent t/m Mannheim • Marifooncertificaat (VHF) • Radarpatent • ADN Basis • ADN Chemie is een pre • LNG-bunker is een pre • Minimaal 3 jaar ervaring als Schipper/Gezagvoerder in de binnentankvaart • Grondige kennis van alle wettelijke- en formele bepalingen • In bezit van een geldig dienstboekje • Goede beheersing van de Nederlandse taal in woord en geschrift • Goede beheersing van de nautische Engelse taal in woord en geschrift • Goede beheersing van de nautische Duitse taal in woord en geschrift Neem bij interesse contact met ons op via 010 79 04 331 of stuur een mail naar crewing@unilloyd.com Nijmegenstraat 1 3087 CD Rotterdam +31 (0) 10 79 04 300 unilloyd.com

Vaart in je Carrière 22 oktober 2024 17 SPECIAL Vaart in je Carrière Sector probeert toekomstige werknemers te verleiden met breed aanbod belevenissen Alles uit de kast op Dag van de Binnenvaart Op zaterdag 9 november is de Dag van de Binnenvaart. Tijdens de jaarlijkse themadag openen schepen, werven, havens, vaarwegbeheerders, terminals en andere bedrijven hun deuren voor het publiek. Op diverse locaties verspreid over Nederland verwelkomen bedrijven belangstellenden tussen 10.00 en 15.00 uur. Op circa dertig locaties zijn uiteenlopende activiteiten waardoor mensen de binnenvaart eens zelf kunnen beleven. Zo kunnen ze meer te weten te komen over de bedrijfstak: het belang voor de economie, het werk en de opleidingen en dus ook de kansen om een uitdagende baan te vinden, met een voor velen verrassend aantrekkelijk salaris. Door het hele land De Dag van de Binnenvaart is een initiatief van Wereld van de Binnenvaart. Karel Uyldert, bestuurslid van die stichting, is blij met de spreiding over het land en variatie van bedrijven en activiteiten. “Heel leuk vind ik dat in Groningen, bij Pattje Waterhuizen, theatervoorstellingen op de scheepswerf worden gegeven: Overall Blauw. Maar je kunt ook bij de TESO, de boot die naar Texel vaart, gaan kijken. Die hebben zich spontaan aangemeld.” “Wat ik erg positief vind is dat veel partijen voor de tweede of derde keer meedoen. Dan heeft het dus duidelijk een gunstig effect gehad, de vorige keren. Want anders doe je dat niet op je vrije zaterdag. Je kan ook lekker thuis gaan zitten of met je kinderen naar het voetbal, bij wijze van spreken.” Net als voorgaande jaren doet ook Provincie Flevoland weer mee: Op 9 november kunnen belangstellenden in Urk kijken in het bedieningshuis en/of meevaren om te schutten en te ervaren hoe het is om de sluis door te gaan en hoe dat nou werkt, met het verval en zo. Dat is elk jaar wel een van de succesnummers… Het is er altijd druk op de Dag van de Binnenvaart.” Ook riviercruiserederijen doen weer mee, waaronder Viking Cruises en Scylla. Die laatste steunt de Wereld en de Dag van de Binnenvaart al jaren ruimhartig. Verder kunnen mensen onder meer scheepswerven bezoeken, maritieme onderwijsinstellingen, binnenvaartmusea, een containerterminal en het Remote Operating Center van DARI in Dordrecht. Daar kan men zien hoe innovatief de binnenvaart is, en hoe schepen op afstand kunnen worden bestuurd. Zelf een stukje varen Waar Uyldert ook blij mee is, is dat de rondvaartsector in Amsterdam weer goed vertegenwoordigd is. Bij Blue Boat Company laten ze tijdens een vaartocht de beroemde grachten zien, en vertellen ze hoe de boten werken, welke soorten aandrijving er zijn en welke avonturen de rondvaartschippers zoal meemaken. Even verderop in de hoofdstad mogen deelnemers bij Vaarplezier Vaarcursussen en Stromma onder toeziend oog van een instructeur – op een breder en rustiger stuk vaarwater – zelfs een stukje varen om te ontdekken of een bestaan als rondvaartschipper iets voor hen is. Bij Multraship in Terneuzen kunnen mensen een kijkje nemen aan boord van een zeesleper. “Heel bijzonder is dat Veerhaven het dit jaar mogelijk maakt om een uurtje mee te varen met een duwkonvooi. Dat zal een klein groepje zijn, maar dat wordt wel een unieke belevenis. Zo’n kans krijg je niet snel.” Net als bij diverse andere activiteiten moeten gegadigden zich hier vooraf voor aanmelden op www.dagvandebinnenvaart.nl. “Het is logisch dat met de duwboot van Veerhaven maar een klein groepje mee kan. Inschrijven kan in dit geval ook pas vlak voor 9 november, omdat dan bekend is hoe laat en waar mensen kunnen opstappen.” Lange adem Sinds maandag 15 oktober staat het grootste deel van de locaties op de website. “We zien dat al flink wat mensen zich in die eerste hebben aangemeld”, aldus Uyldert. “Dat was nog vóórdat we publiciteit maakten. De campagnes op social media starten nu op en worden de komende weken intensiever. Ook de bedrijven gaan zo’n beetje vanaf nu bekendheid geven dat ze meedoen.” Aan deelname aan de Dag van de Binnenvaart zijn geen kosten verbonden voor bedrijven – en ze hoeven ook geen donateur van Wereld van de Binnenvaart te zijn, De stichting verzorgt de coördinatie en promotie, inclusief vlaggen en bannerpakketjes zodat de bedrijven via hun eigen website en social media-accounts reclame kunnen maken. Wereld van de Binnenvaart is opgericht om de sector te promoten als aantrekkelijke werkgever en zo de instroom te vergroten. Van jongeren en zij-instromers. De inspanningen van de afgelopen zes jaar sorteren effect, al haast Uyldert zich te zeggen dat het een kwestie van lange adem is. Wereld van de Binnenvaart zorgt ervoor dat de binnenvaart volop actief en zichtbaar is op sociale media en op banen- en onderwijsbeurzen. “Er zijn vier grote regionale beurzen in het land. Daar komen ongeveer 90.000 doelgroepers, verspreid over die vier weekenden. Samen met de scholen en met andere maritieme sectoren – onder andere waterbouw, zeevaart, visserij – presenteren we ons daar. Samen kun je een vuist maken en opboksen tegen al die andere sectoren die daar met enorme stands staan.” Instroom Het gaat erom een zaadje te planten, in beeld te blijven en contact te blijven houden. Heel veel jongeren weten nog helemaal niet dat binnenvaart überhaupt bestaat – laat staan dat het zo’n machtig mooi beroep is. De potentiële groei van het aantal personeelsleden zit niet bij de mensen die al weten dat vervoer over water bestaat. We moeten naar de gebieden waar ze helemaal geen vaarwegen en havens hebben. Dat is voor de sector misschien nog raar, dat we op de Veluwe gaan roepen dat de binnenvaart zo goed is. Maar ook die mensen kunnen leren varen.” “We hebben nog niet de definitieve cijfers vanuit de scholen, maar de voorlopige cijfers laten zien dat er een stijging is van het aantal nieuwe inschrijvingen voor binnenvaartopleidingen. In tegenstelling tot de totale markt, want er gaan steeds minder jongeren naar het mbo. Dus is de stijging van het marktaandeel per saldo nog groter. Maar we zijn er nog lang niet. Berekeningen laten zien dat er in 2030 een tekort is van ongeveer 20 procent.” “Daar kunnen we alleen iets aan doen als we er sectorbreed onze schouders onder zetten. Vandaar altijd onze uitgestoken hand. Daarom ook mag iedereen meedoen aan de Dag van de Binnenvaart. Samen hebben we een kans van slagen.” Kijk voor het programma op www.dagvandebinnenvaart.nl.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant