14 22 oktober 2024 Scheepsbouw zit in ons DNA Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d. • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaties • Drinkwaterfiltratie systemen DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn
22 oktober 2024 15 Amadeus Saffier is opvallende en veelzijdige kruiplijncoaster Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH, een dochteronderneming van HGK Shipping, heeft zijn chartervloot uitgebreid met de Amadeus Saffier. Het schip is eigendom van de Nederlandse rederij De Bock Maritiem. Begin oktober maakte de innovatieve kruiplijncoaster – die onder meer is uitgerust met VentoFoils – haar eerste reis van Antwerpen naar Gijon. De Amadeus Saffier is uitgerust met een diesel elektrisch aandrijfsysteem en kan in de toekomst overschakelen van de nu gebruikte zwavel arme gasolie (MGO), naar alternatieve, duur zamere energiebronnen. De Amadeus Saffier is ontworpen door Conoship. Het maritiem ingenieursbureau uit Groningen is ook de bedenker van de twee op de Amadeus Saffier gemonteerde VentoFoils. Deze ‘verticale vliegtuigvleugels’ zetten windenergie direct om in stuwkracht Aan AMADEUS SAFFIER leverden o.a. voor het schip. Het systeem zorgt in combinatie met de aangepaste vorm van de romp en de geopti maliseerde schroef, voor een reductie van 50 procent van de uitstoot. Het energie-efficiëntieniveau ligt volgens berekeningen tot 30 procent hoger dan bij de bestaande vloot. “Door de Amadeus Saffier in onze vloot op te nemen, kunnen we onze klanten nog een belangrijke bouwsteen bieden voor een energiebesparende logistiek”, zegt Wolfgang Nowak, Managing Director van Amadeus Schiffahrts- und Speditions GmbH. “Het stelt ons in staat om een naadloze, milieuvriendelijker transportoplossing in te passen, zowel op zee als op rivieren. Samen met onze jarenlange partner, De Bock Maritiem, werken we consequent aan deze ontwikkeling.” De Amadeus Saffier heeft een laadvermogen van 3.500 ton. En gaat met allerlei bulk en stukgoed varen op de Noordzee, de Baltische vlootschouw.nl/amadeus-saffier Zee, het Middellandse Zeegebied en de Zwarte Zee. Dankzij de lage kruiplijn en de geringe diepgang – slechts 5,00 meter bij volledige belading – kan het schip ook ver rivieren en andere binnenwateren opvaren. “De ingebruikname van de Amadeus Saffier markeert een nieuw hoofdstuk voor ons bedrijf. Ook wij blijven innovaties en duurzaamheid in de scheepvaart omarmen en zetten de partnerachtige samenwerking met Amadeus breed in”, zegt Gilbèrt de Bock, eigenaar en algemeen directeur van De Bock Maritiem. Dat bedrijf vierde afgelopen juli zijn 25-jarig bestaan. Dat gebeurde bij Holland Shipyards Group in Werkendam. Daar is het schip gebouwd, gelijk tijdig met de eveneens voor De Bock Maritiem bestemde Sardius. Die coaster komt binnenkort in de vaart. Voor het jubileumfeest had Holland Shipyards zijn werfterrein als ludieke geste voor één dag omgedoopt tot een Alkmaarse enclave. Specialist in oppervlaktebehandeling Holland Shipyards Group Hoofdaannemer ADS van Stigt 1x Katsa tandwielkast type 2L550 ten behoeve van de hoofdvoortstuwing voorzien van 2 ingangen, een reductie van 6,483:1 en stuwdruklager Beerens - Achtermast type Dortsman - Stuurhuistrap - Alu opstapplateaus - Gangway Blokland Non Ferro Beunkoelers en warmtewisselaars Cornet Service Coating en schilderwerk Holland Ship Electric Complete elektrische installatie Hoogendoorn 1961 Betimmering complete accommodatie Kalkman Scheepstechniek 4-kanaals boegschroef 250kW = 340 pk NaviSea Marine Services - Furuno FAR-2218 radar - Furuno RHRS-2024 riverradar - Tresco Inland ECDIS - Wartsila NaviSailor 4000 ECDIS - Furuno FE-800 Echosounder - NSR NSI-1000 AIS - Simrad GC-80 Dual Gyro compass - JRC JRL-21 Satellite Compass - Alphatron MFM Trackpilot - Radio Zeeland THOR-500 riverpilot Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk - Voormast - Ankerlieren WindeX Engineering - HVAC-installatie - Ventilatoren - Rvs roosters en druppelvangers Wij feliciteren De Bock Maritiem BV met coaster Amadeus Saffier WWW.CORNETGROEP.NL Wij wensen het AMADEUS SAFFIER een behouden vaart! Driveline specialist in conventional and hybrid solutions HOLLAND SHIPYARDS GROUP Foto: HGK Shipping
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl