Views
3 months ago

2024-22 Vaart in je Carrière

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Nederland
  • Meter
  • Vaart
  • Schepen
  • Schip
  • Jaar
  • Oktober
  • Onze
  • Binnenvaart

12 22

12 22 oktober 2024 Hartelijk gefeliciteerd met het mts SAINT-TROPEZ! Driveline specialist in conventional and hybrid solutions Foto: Maritime Filming Group

22 oktober 2024 13 Werkschip Bliek: mooi staaltje samenwerking Michael van de Wiel had het na 25 jaar in de tankvaart wel gezien en zo’n klein jaar geleden besloot hij het roer volledig om te gooien. Tijd voor een nieuw avontuur. In de vorm van werkschip de Bliek. PETER BRUSSEL (HISWA-RECRON) OVERLEDEN Zondagavond 6 oktober is algemeen voorzitter Peter Brussel (1957) van HISWA-RECRON onverwacht overleden. Hij was herstellende van een medische ingreep, maar kreeg onverwachte complicaties. Peter Brussel werd eind 2013 benoemd tot algemeen voorzitter van HISWA Vereniging en eind 2019 in dezelfde functie van de fusieorganisatie HISWA-RECRON. “Met zijn leiderschap, passie en ondernemerschap bouwde hij aan het onderscheidend vermogen van HISWA-RECRON”, aldus de vereniging. “Zijn uitgangspunt was het coöperatieve ledenbelang en samenwerking.” Peter stond bekend als een nuchtere Noord-Hollander en levensgenieter. “Recht door zee en recht uit het hart. Een krachtige bestuurder met vooruitdenkend leiderschap. Hij had oog voor het collectief en bracht mensen samen binnen onze vereniging. Bovenal was hij een warme en geïnteresseerde man op wie je kon bouwen.” Zijn overlijden is een groot verlies, stelt HISWA-RECRON. “We gaan Peter op allerlei fronten missen. Namens de vereniging wensen wij zijn gezin, familie en vrienden veel sterkte.” De eerste opdrachten zijn intussen gedaan. (foto privécollectie) DOOR LIA ZOMER Dat is volledig omgebouwd van een werk- en kraanschip naar een werkschip volgens de huidige normen én helemaal naar Michaels eigen inzichten. Negen maanden lang werd zijn tijd – en die van de samenwerkende bedrijven – opgeslokt door deze ombouw. En het resultaat mag er zijn. Gigantische klus Michael van de Wiel: “Na de verkoop van mijn tanker heb ik de tijd genomen om rustig na te denken wat ik wilde. Geen transportscheepvaart meer, dat wist ik zeker. En toen liep ik tegen een werk- en kraanschip aan dat te koop lag bij de ESB-groep. Dit schip was voorzien van een dekkraan en spudpalen en ik zag hier mogelijkheden in. Ik wilde geen plat, multipurpose schip, maar één waar ik ook op zou kunnen wonen. Dit wordt hem, dacht ik, maar dan omgebouwd naar de normen van 2024 en naar mijn ideeën.” Dat bleek een gigantische klus. “Ik had precies in mijn hoofd hoe ik het wilde hebben, maar deze ideeën uitwerken op papier was een heel ander verhaal. Gelukkig namen Holland Maritime & Industry (HMI) en Electronic Power Control (EPC) dit van mij over. Daarbij heeft HMI een begroting gemaakt voor de complete ombouw. Een tweede begroting, gebaseerd op een nieuwbouwschip, bleek duurder en met een levertijd van twee jaar was de knoop snel doorgehakt: het werd dit werkschip.” Na een bezoek aan de helling bij Dockside werd het schip naar Visscher Scheepsreparatie in Sliedrecht gesleept en daar volledig gestript. De machinekamer werd leeg getrokken, de stuurhut ontmanteld, alle betimmering en het hydrauliek- en elektrasysteem gingen eruit. Wat overbleef waren het casco, de scheepskraan en de spudpalen. Vervolgens is het schip stap voor stap opnieuw opgebouwd. Als eerste was de opbouw van de stuurhut aan de beurt. De oorspronkelijke, kleine ramen maakten plaats voor grote die ruim uitzicht bieden op de rivier. Het team van De Combinatie Interieurbouw heeft zijn best gedaan. De stuurhut is goed geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming. De zichtbare bedieningsapparatuur is tot het minimum beperkt en zelfs de televisie is weggewerkt in de ‘vensterbank’. Aan elke centimeter is gedacht. Beneden is veel aandacht besteed aan de keuken, bad- en slaapkamers. De afwerking is mooi en ook hier is de apparatuur weggewerkt. Het ziet er gelikt uit. “Wij wonen van maandag tot en met vrijdag aan boord dan mag het ook gewoon netjes zijn.” Aan dek is de oorspronkelijke kraan blijven staan. In de machinekamer staan nu Stage V-motoren: een Volvo Penta D13 C3-B-MH met 294 kW op 1.800 toeren en als generator een Yanmar 4TNV98C-IYE 34 kVA. “Na het inlopen van de motoren gaan we over op HVO. Dat maakt de Bliek een groen schip.” Nu ligt bij Visscher Scheepsreparatie SPECIFICATIES Lengte: 21,90 meter Breedte: 6,12 meter Diepgang: 1,09 meter Kruiplijn: 4,80 meter Kraan: Palfinger PK 44002, gieklengte: 15,90 meter te verlengen tot 20,50 meter in Sliedrecht aan de kade een plaatje van een werkschip dat Michael de Bliek doopte. Het is een schoolvoorbeeld van een constructieve samenwerking tussen verschillende partijen. “Dank aan onder andere Visscher Scheepsreparatie, Dockside Shipfacilities, HMI, EPC en De Combinatie Interieurbouw. Zonder deze samenwerkende bedrijven zou dit project nooit gelukt zijn.” “Kom maar op met het werk” De Bliek ligt startklaar. De eerste klussen zijn intussen gedaan zoals het transporteren van duwbakkenluiken en onderhoudswerkzaamheden aan boord van verschillende duwbakken. De Bliek heeft een geringe diepgang en dankzij de spudpalen blijft het schip op het getijde op zijn plek liggen. Dat Michael en zijn stuurman Damiën 24/5 aan boord zijn, biedt voordelen bij opdrachten met een langere looptijd. “Wij zijn breed inzetbaar, ook buiten Nederland. Dankzij het Rijnvaartcertificaat kunnen wij ook werkzaamheden uitvoeren in Duitsland. Met onze varende werkplaats voor reparaties, onderhoud, ondersteuning en assistentie draaien wij onze hand nergens voor om. Dus kom maar op met het werk! Mensen mogen me bellen: 0646 80 98 18.” NIJMEEGSE WAALHAVEN IS WEER OP DIEPTE ADVERTENTIE (foto Binnenvaartkrant) De gemeente Nijmegen vroeg Rijkswaterstaat de Waalhaven te laten baggeren. Door het bezinken van slib en zand was de haven weer eens te ondiep geworden. Voordat de werkzaamheden konden beginnen, moesten een paar woonboten naar het midden van de haven worden versleept. De aldaar aanwezige vaartuigen van brandweer, politie en Rijkswaterstaat maakten plaats en kregen tijdelijk een andere ligplaats. De twee opvangschepen met Oekraïense vluchtelingen konden blijven liggen. Net als het KSCC-schip Jos Vranken. Daar werd aan boord een inloopbijeenkomst gehouden voor omwonenden en havenbewoners. Zij werden eind september op de hoogte gesteld. Daarna konden de baggerwerkzaamheden beginnen. Met kraanschepen heeft de aannemer bezinksel en andere hindernissen van de waterbodem verwijderd. Dat spul is vervolgens per schip afgevoerd. Zo is de diepgang weer op peil gekomen en blijft de Waalhaven toegankelijk voor de binnenvaart en leefbaar voor de woonbootbewoners. In totaal is drie weken gebaggerd. Na alle werkzaam heden keren de verplaatste vaartuigen weer terug op hun ligplaats. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant