8 8 oktober 2024 WIR SIND AUF DER SUCHE NACH: LEIDENSCHAFTLICHEN RHEINKAPITÄNEN & STEUERMÄNNERN +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch WE ARE ACTIVELY LOOKING FOR PASSIONATE RHINE CAPTAINS & HELMSMEN +316 31 92 02 26 jobs@rptag.ch Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART ms Fatal Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 85.94 x 9.50 x 2.92 1.661 1961 NIEUW Mitsubishi S12AR Z3MPT, 1.400 Pk, CCR2, Bj. 2018 Ship Vision 1/4s db Metamorfose Afmetingen Bouwjaar Hoofdmotor NIEUW 15.09 x 8.07 x 2.10 1979 Cummins QSK19-M, 750 Pk, CCR2, Bj. 2018 NIEUW NIEUW TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com ms Jannie Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 85.96 x 10.05 x 2.90 1.584,122 1972 ABC 6 MDZC 800 173, 1.501 Pk, CCRII, Bj. 1999 (rev. 2015) ms Amandus Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 99.97 X 9.50 X 2.95 2.052 1972 CAT C32, 1.230 Pk, Bj. 2012 (revisie 2021)
8 oktober 2024 9 Champagne in plaats van tranen voor rondvaartreders Het nieuwe vergunningstelsel voor de rondvaartbedrijven in Amsterdam is afgeschoten. De gemeente is teruggefloten door de Raad van State. Die vernietigt de overgang van voor onbepaalde tijd verleende vergunningen naar tijdelijke. Amsterdam moet nu met ander beleid komen voor de passagiersvaart in de binnenstad. DOOR EVERT BRUINEKOOL De afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State heeft op 25 september een streep gezet door de besluiten van de gemeente Amsterdam om exploitatievergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend te wijzigen naar vergunningen voor bepaalde tijd. Op Tenderned is een nieuwe concessie gepubliceerd voor modal shift. Daarmee wil het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met de provincies, de Topsector Logistiek en de Logistieke Alliantie, het vervoer over water en spoor stimuleren. Maximum De gemeente mag om veiligheidsredenen wél een maximum stellen aan het aantal vergunningen voor passagiersvervoer op de Amsterdamse binnenwateren, aldus de Raad van State. Maar dan moet ze wel goed motiveren dat de maatregelen die ze neemt “geschikt en noodzakelijk” zijn – en dat heeft de gemeente niet gedaan. “Bovendien zijn de gevolgen van de wijzigingsbesluiten onevenredig bezwa rend voor met name kleine reders. Als de gemeente wil vasthouden aan een maximaal aantal vergunningen, dan zal ze opnieuw beleid moeten vaststellen waarbij de maatregelen die zij zal nemen goed zijn gemotiveerd en deze niet zullen leiden tot onevenwichtige resultaten.” Nieuwe tender voor modal shift De nieuwe aanbesteding is bedoeld voor binnenvaartterminals, binnenvaartvervoerders en consortia. Het gaat om nieuwe lijndiensten of bestaande lijndiensten die hun capaciteit en frequentie opvoeren. Het geldt alleen voor lading die nu nog over de weg gaat, niet om een verschuiving van al bestaande stromen over water of spoor. Inschrijvers maken kans op een 3- jarige concessie. De aanbesteding De langlopende zaak is beslist in het voordeel van de rondvaartbedrijven. Er mochten nog maar 550 passagiersboten varen in de binnenstad. Dit werd bereikt door de exploitatievergunningen die voor onbepaalde tijd waren verleend om te zetten naar bepaalde tijd. Daartegen hebben de reders zich steeds verzet. In een Amsterdamse kroeg wachtten ze woensdagochtend 25 september gezamenlijk de uitspraak af. “Elkaar troosten werd vieren met een fles champagne”, vertelt Reinhard Spronk, voorzitter van de Stichting Amsterdamsche Salon Vloot en eigenaar van Rederij de Jordaan. “Door de uitspraak gaan er tenminste 700 schepen varen. Mensen die hun vergunning kwijt waren, krijgen hem terug.” Sacha Emmerik van Rederij Belle krijgt met de uitspraak zijn vier permanente vergunningen terug. Hij stelt: “Nachten wakker liggen, grote sommen geld investeren in vergunningaanvragen, gerechtelijke kosten voor alle rechtszaken… Het is te gek voor woorden. Dat had beter geïnvesteerd kunnen worden in nog schoner varen.” Ligplaatsen De verwachting is dat Amsterdam nieuwe regels gaat maken om voor de veiligheid het varen in de grachten toch aan banden te leggen. Bijvoorbeeld door strengere eisen of tijdsloten. Maar Amsterdam is daarbij verplicht meer rekening te houden met de kleine reders, zoals de Raad van State aangaf. De kleine reders verwachten ook dat de vergunningen voor ligplaatsen weer worden vrijgegeven; die zijn immers gekoppeld aan de exploitatievergunningen. De rechter wees Amster dam er al eerder op dat de gemeente de ligplaatsen huurovereenkomsten van de grote reders niet mocht wijzigen. De kleine reders verloren toen toch hun rechten. heeft betrekking op alle soorten lading op het traject haven van Rotterdam - Nijmegen, traject haven van Rotterdam - Maastricht en traject Amsterdam - haven van Rotterdam - tot de Belgische grens richting Gent of Antwerpen. Er is deze keer ook een speficieke concessie voor het vervoer van afval op (delen van) de genoemde trajecten. MELVIN WERKMAN IS MEEST SOCIALE STUDENT VAN MIWB Melvin Werkman is uitgeroepen tot Meest Sociale Student van Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling. Hij ontving de door vakbond Nautilus International ingestelde prijs onlangs tijdens zijn Masterdiploma-uitreiking. De 23-jarige, in Drachten geboren Melvin is afgestudeerd als Ocean Technology Hydrograaf. Hij gaat binnenkort in Delfzijl aan de slag bij waterbouwer Heuvelman Ibis. Volgens het juryrapport, opgesteld door de docenten, nam Melvin zijn taak als student-assistent heel serieus. “Hij heeft talloze uren besteed aan het begeleiden van medestudenten, vooral tijdens de intensieve surveyweken. Of het nu ging om eerstejaars of ouderejaars, Melvin stond altijd voor iedereen klaar met een glimlach en veel geduld.” Melvin Werkman. (foto Hans Walthie / Nautilus) TONNEN CHEMISCH AFVAL ‘LEGAAL’ DE MAAS IN Tankreinigingsbedrijven lozen hun chemische reinigingsproducten na het schoonmaken van tankwagens via de afvalwaterzuivering op het riool. Dat bleek vorige maand uit onderzoek van De Limburger en het NRC. De onderzochte tankreinigers hebben tientallen zeer schadelijke stoffen, die bijna niet uit water te zuiveren zijn. Deze stoffen worden aangemerkt als “minst schadelijk” en worden volgens de vergunning van de bedrijven in grote hoeveelheden ‘legaal’ geloosd. Het komt via het riool in onder meer de Maas en de Rijn terecht. Deskundigen zijn geschrokken van de bevindingen. De Stoffenbank van brancheorganisatie ATCN is de ‘ruggengraat’ van vrijwel elke vergunning voor tankreinigers. Volgens een woordvoerder van wateronderzoeksinstituut KWR is het niet terecht om de giftige stoffen als minst schadelijk in te delen. Ze begrijpt niet hoe vergunningverleners dit zo kunnen toestaan. Rijkswaterstaat haalt buitenlandse vaarweginformatie alsnog van Teletekst Rijkswaterstaat stopt met de informatie over buitenlandse vaarwegen op Teletekst-pagina 722. Op 1 januari 2025 gaat de pagina op zwart. Eind vorig jaar kondigde Rijkswaterstaat al aan om de “extra service” op de informatiebron via televisie te schrappen. Na protesten uit de binnen vaart ging dat voornemen toen van tafel. “Nu de internationale scheepvaartberichtgeving steeds meer centraal wordt gedeeld via EuRIS, is het passend dat elk land zijn eigen vaarweginformatie beheert en beschikbaar stelt”, zegt Iris Reuselaars, directeur Scheepvaart- en Watermanagement bij Rijkswaterstaat. Elk land is zelf verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van informatie over de eigen vaarwegen. Vanaf 1 januari 2025 is stremmingsinformatie over buitenlandse vaar wegen te vinden op het Europese informatieplatform EuRIS. Rijkswaterstaat verwijst schippers voor aanvullende informatie naar de buitenlandse vaarwegbeheerders. EuRIS “We zien een constante groei in het gebruik van EuRIS”, zegt Reuselaars. “Sinds de lancering twee jaar geleden is het aantal gebruikers gestegen naar 4.700. Alleen al in het afgelopen half jaar zagen we een toename van 20 procent. Deze cijfers tonen aan dat schippers het platform steeds beter weten te vinden en waarderen. We zijn ervan overtuigd dat EuRIS een belangrijke rol zal blijven spelen in het bieden van up-to-date informatie over buitenlandse vaarwegen.” De Teletekstpagina met Nederlandse scheepvaartberichtgeving blijft wel actief. “We werken samen met de scheepvaartsector om de berichtgeving over de Nederlandse vaarwegen continu te verbeteren. Bij Rijkswaterstaat vinden we het belangrijk om betrouwbare informatie te verstrekken over geplande en ongeplande werkzaamheden”, aldus Reuselaars. Pagina 722 van Teletekst.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl