6 8 oktober 2024 Familieberichten Intens bedroefd, maar oprecht dankbaar voor alles wat hij tijdens zijn leven voor ons heeft gedaan, nemen wij afscheid van mijn lieve man, onze zorgzame vader, schoonvader, opa en zoon Hermanus Mudde Rotterdam, 8 april 1956 † Zwijndrecht, 27 september 2024 Jij was een écht familiemens. Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KLEINE GEBOORTE | VERLOVING | HUWELIJK | OVERLIJDEN | DANKBETUIGING | IN MEMORIAM Verdrietig omdat wij haar moeten missen, maar dankbaar voor alles wat zij voor ons gedaan en betekend heeft, delen wij u mee dat - voor ons toch nog onverwachts - van ons is heengegaan onze lieve, zorgzame moeder, zus, schoonzus en tante Jannigje Rigter - van der Bijl ~ Jennie ~ sinds 24 november 2014 weduwe van Gerard Rigter Wilma Dirk-Jan en Saskia Kiko Esmeralda en Kees Jemayro Jessey Wij hebben op vrijdag 4 oktober afscheid genomen van Herman. Correspondentieadres: Suurmond & Partners | familie Mudde Postbus 448 | 3340 AK Hendrik-Ido-Ambacht Liesje Neeltje Mudde-Versluis in de leeftijd van 84 jaar. Rotterdam, 3 oktober 2024 Lydia en Aad Familie van der Bijl Familie Rigter 2501 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 De crematieplechtigheid zal gehouden worden op donderdag 10 oktober om 15.30 uur in crematorium “Aan de Vaan”, Maeterlinckweg 101 te Rotterdam-Zuid. Aansluitend is er gelegenheid tot condoleren tijdens een informeel samenzijn in het eerder vermelde crematorium. vlootschouw.nl 010-4140060 Correspondentieadres: Familie Rigter p/a Uitvaartonderneming Timmers Jan Luykenstraat 6 2985 BV Ridderkerk Topgepflegt Bj.꞉1992 SUKneu 44x11m Topgepflegt Bj.1993 SUKneu 30x6m FährbetriebmitPartyschiff ausaltersgründen zuverkaufen! Kontakt꞉RheinfährbetriebSchäferGmbH info@rhein‐faehre.de+49173‐7044944 Zulassungals FähreundFGS 150Pers. Attraktivfürjunge Schifferfamilien / Quereinsteiger! ZulassungalsFähreundPartyschiff500Pers. Gezocht: leraren opleiding matroos Ideale kandidaten: schippers matrozen scheepswerktuigkundigen Ook zoeken we stagebegeleiders! Werk je onregelmatige uren? Wij passen onze lesuren aan jouw beschikbaarheid aan. Ontdek onze vacatures: www.cvoantwerpen.be/vacatures Meer info via onderwijs@cvoantwerpen.be Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. 130 x 92 cm Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Wij zoeken: -patent tot min. Mannheim -radar patent ed. -Nederlands en Duitse taal kundig -Enige technische ervaring Scheepvaartbedrijf JABO bv. * zoekt: Een gemotiveerde kapitein of Schipper (voor koppelverband Jabo/Jabo I) Wij bieden: -goede arbeidsvoorwaarden -14/14 dienstverband -reis, kost, inwoning vrij Heb je interesse om ons team te versterken neem dan contact op met Michel Janssen +31 (0)6 22787752 . michel@msjabo.nl
8 oktober 2024 7 Lovaart leent zich prima voor vervoer zeezand De Lovaart in West-Vlaanderen is weer in beeld voor de beroepsvaart. Eind september vond voor het eerst sinds jaren vervoer plaats. Betonproducent De Brabandere uit Veurne testte de mogelijkheid om zeezand uit Oostende per schip aan te voeren. Dat gebruikt het bedrijf voor de productie van beton. De testvaarten naar Regionaal Overslagcentrum Veurne zijn het resultaat van een samenwerking tussen De Brabandere, Barging Solutions, POM West- Vlaanderen, De Vlaamse Waterweg en Multimodaal. Vlaanderen (VIL). Voor het transport werd een spits ingezet. Dit type schip is door zijn smalle vorm, beperkte diepgang en wendbaarheid uitermate geschikt voor transport op de waterwegen in de Westhoek. “Een dergelijk schip kan telkens ongeveer 200 ton zand vervoeren. Elke vaart met het schip betekent dat er zeven vrachtwagens minder op de weg zijn”, zegt Jean de Bethune, voorzitter van POM West-Vlaanderen. Ommekeer De Lovaart werd in de 12e eeuw gegraven om de stad Veurne te verbinden met de IJzer. Het kanaal speelde een cruciale rol in de ontwikkeling van de regio en werd meerdere keren verder uitgediept om de toe nemende handelsactiviteiten te ondersteunen. Met de opkomst van het wegvervoer verschoof het gebruik van het kanaal geleidelijk naar toerisme en recreatie. Maar het lijkt tijd voor een ommekeer… De Brabandere liet de afgelopen weken zeezand over water vervoeren. Dat gebruikt het bedrijf voor de productie van beton. Het zand werd geladen in de haven van Oostende en ging via de kanalen Plassendale-Nieuwpoort en Nieuwpoort-Duinkerke naar ROC Veurne. “De testvaarten waren bedoeld om eventuele uitdagingen in kaart te brengen en de effectieve kosten per vracht nauwkeurig te berekenen”, vertelt CEO Pieter De Brabandere. “Onze ambitie is om deels over te schakelen naar alternatieve transportmogelijkheden om het wegennet te ontlasten. We willen ook andere bedrijven aansporen om deel te nemen aan duurzame logistieke oplossingen. Op termijn hopen we dat autonome, elektrische vaartuigen ook een rol in dit traject kunnen spelen.” ROC Veurne Sinds de bouw van de regionale overslagcentra in Diksmuide en Veurne vorig jaar hebben bedrijven in de regio nieuwe – duurzame – transportopties. “ROC Veurne biedt bedrijven de mogelijkheid om op een efficiënte en milieuvriendelijke manier goederen over te slaan van water naar wegvervoer, wat de druk op het wegennet aanzienlijk vermindert”, aldus De Bethune. “ROC Veurne is van aanzienlijk belang voor het veiligstellen van de economische en logistieke toekomst van de regio.” “Door de samenwerking met POM West-Vlaanderen versterken we de logistieke mogelijkheden van de regio”, vindt Els T’Kindt, accountmanager bij De Vlaamse Waterweg. “Duurzame transportopties via Het vervoer werd uitgevoerd met een spits. (foto POM West-Vlaanderen) binnenvaart helpen bedrijven om efficiënter te werken en dragen tegelijkertijd bij aan een vermindering van het aantal vrachtwagens op de weg, wat de mobiliteit en het milieu ten goede komt.” POM West-Vlaanderen probeert al jaren samen met Multimodaal.Vlaanderen (VIL) om West-Vlaamse bedrijven aan te moedigen om multimodale oplossingen via water of spoor te gebruiken. Baggeren De Vlaamse Waterweg startte met baggerwerken op de IJzer, het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke en de Lovaart, om wateroverlast in de Westhoek te voorkomen. Daarbij worden ook ondieptes aangepakt, wat het scheepvaartverkeer volgens de vaarwegbeheerder zal verbeteren. “De Lovaart wordt over de volledige lengte uitgebaggerd tot een diepte van minimaal 2,20 meter, met een vaargeul van 6 meter breed”, zegt Els T’ Kindt. “Het verdiepen van de vaargeul is cruciaal voor een betere afvoer van regenwater uit het binnenland. Het is mooi meegenomen dat de logistieke mogelijkheden van dit traject hierdoor verbeteren.” Grote stijging van olieprijzen door oplopende spanning in Midden-Oosten Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week de grootste stijging op weekbasis meegemaakt sinds januari 2023. De twee benchmarks stegen aanzienlijk door de toenemende spanningen in het Midden-Oosten. Een mogelijke tegenaanval van Israël op de Iraanse energieinfrastructuur zou een schokgolf op de wereldwijde financiële markten kunnen veroorzaken. Brent Crude steeg afgelopen week met meer dan 8 procent en sloot de week af op .05 per vat. WTI (West Texas Intermediate) steeg op weekbasis met 9,1 procent naar .38 per vat aan het eind van de week. Iran, lid van de OPEC+, is goed voor 3 procent van de wereldwijde olieproductie. Dat komt neer op 3,2 miljoen vaten per dag. OPEC+ leden hebben echter al aangegeven de mogelijke prijsstijgingen van een verder escalerend conflict op te vangen, mocht de Iraanse productie stil komen te liggen of verminderen. ARA De vrachten in het ARA-gebied hebben afgelopen week hun stijgende trend verder doorgezet. Prijzen blijven ondersteuning vinden in de gelimiteerde scheepscapaciteit. Door de aanhoudende vertragingen in het gebied kan niet aan de vraag naar transport worden voldaan. Dat geeft marktspelers de mogelijkheid om betere contracten af te sluiten. Echter, de vertragingen bij enkele grotere terminals lijken langzaam op te lossen, wat voor enige neerwaartse druk in de markt kan zorgen. Desondanks blijft het overgrote gedeelte van de markt positief. Dit komt voornamelijk door de verwachte wisseling van zomer- naar winterkwaliteit olie en dat biedt de markt in het laatste kwartaal van het jaar meestal ondersteuning. Rijn De vrachttarieven op de Rijn zijn in de afgelopen week juist verder gedaald. De markt is nog steeds in een backwardation waardoor marktspelers het importeren van olie uit de ARA-havens liever vermijden. Ondanks de huidige marktsituatie zien we de volumes langzaam toenemen en het aantal binnenlandse reizen op de spotmarkt afnemen. Door de hogere waterstanden zijn maximale aflaadvolumes mogelijk naar de meeste Rijnbestemmingen. Zodoende blijft er neerwaartse druk op de markt staan. Toch lijken de prijzen momenteel gestabiliseerd en verwachten de meeste marktspelers geen verdere daling meer. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,10 € 1,50 € 2,50 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,09 € 2,50 € 3,30 Antwerpen-Amsterdam € 4,12 € 3,50 € 4,25 Vlissingen-Antwerpen € 3,40 € 2,50 € 3,65 Vlissingen-Rotterdam € 3,79 € 3,00 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,65 € 3,70 € 5,25 Gent-Vlissingen € 3,38 € 3,15 € 4,15 Gent-Antwerpen € 3,67 € 3,21 € 4,40 Gent-Rotterdam € 4,08 € 3,40 € 4,50 Gent-Amsterdam € 4,85 € 4,40 € 5,60 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 9,00 € 8,50 € 9,50 Dortmund € 11,00 € 11,00 - Keulen € 13,82 € 13,32 € 14,32 Koblenz € 15,00 € 15,00 - Frankfurt € 17,80 € 17,80 - Mannheim € 18,40 € 17,90 € 18,90 Karlsruhe € 19,65 € 19,15 € 20,15 Straatsburg € 20,20 € 19,70 € 20,70 Bazel EUR € 22,40 € 21,90 € 22,90 Bazel CHF 21,05 20,55 21,55 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl