26 8 oktober 2024 DE SPECIALIST IN SCHEEPSVERWARMING! POST MARINE HEATING STAAT VOOR KORTE LEVERTIJDEN, GOEDE SERVICE DOOR GEMOTIVEERDE VAKMENSEN EN BOVENAL EEN SCHERPE PRIJS! Post Marine Heating: nuchter en innovatief Post Marine Heating is een nuchter en innovatief familiebedrijf dat kan bouwen op meer dan veertig jaar ervaring in het ontwerpen en fabriceren van olie gestookte verwarmingssystemen voor de plezier- en beroepsvaart. We staan echter niet stil en blijven zoeken naar manieren om onze scheepsverwarming nog verder te verbeteren. Rentabiliteit met een plus Blue-Line Met de ontwikkeling en implementatie van de Blue-Line-ketels heeft Post Marine Heating een uiterst doelmatig en betrouwbaar C.V. systeem op de markt gebracht. Jarenlange ervaring en gemotiveerde vakmensen hebben, met behulp van moderne apparatuur en hulpmiddelen de C.V. ketels gemaakt tot betrouwbare marine C.V. systemen met een capaciteit van 7 -120 kW. Dankzij het uitgekiende ontwerp, de duurzaamheid, eenvoudige bediening en de materiaalkeuze, staan deze ketels borg voor jarenlang probleemloos functioneren. De ketels doorstaan alle door de overheid opgelegde eisen ten aanzien van veiligheid (CE), rendement en uitstoot van schadelijke stoffen. Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com Productie in eigen fabriek Alle modellen uit ons assortiment worden geproduceerd in onze eigen moderne fabriek in Gorinchem. Hierbij werken we nauw samen met Post Metaalbewerking, waar u ook terecht kunt voor andere bootonderdelen van aluminium of (roestvast) staal zoals tanks voor vuil- en/of drinkwater. ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service TREFFERS BV SCHIFFS RECYCLING Für die Verschrottung aller Sorten Schiffe, Kräne, Offshore Konstruktionen und diesbezüglichem Grossmaterial. VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE +31 (0)23 - 532 52 11 / +31 (0)6 - 41 42 06 07 / +31 (0)6 - 53 18 73 17 Verkauf von Ersatzteilen für Schiffe tel. +31 (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL
8 oktober 2024 27 Eeuwenoud ambacht komt van pas bij verbreding Julianakanaal Aan het verbreden van het Julianakanaal komen niet alleen zware machines, stalen platen en grote vaartuigen te pas. Er komt ook 400 jaar oud ambachtelijk handwerk aan te pas. Met de hand gevlochten matten van wilgentakken moeten ervoor zorgen dat de tijdelijke dam in het kanaal waterdicht is. DOOR NOUD VAN DER ZEE Deze opmerkelijke matten zijn groot: 150 bij 30 meter. Er wordt voor wilgentakken gekozen om hun sterkte en flexibiliteit. De matten zijn voorzien van waterdichte folie en verzwaard met stenen, waardoor ze tegen de dam konden worden aangebracht. Wilgentenen Slechts met z’n vieren knoopten de werklieden van aannemer Van den Herik honderden bundels wilgentenen aan elkaar. In drie dagen tijd hadden ze al een grote lap gecreëerd. Vooraf bonden machines de takken van wilgen bij elkaar tot ‘wiepen’, stevig en flexibel. De mannen legden de bundels wilgenteen kruislings met een meter tussenruimte en knoopten de hoekpunten aan elkaar. Als dit zogenoemde zinkstuk klaar was, bevestigden ze het aan een stevige en waterdichte mat. Het gevlochten bos heeft een doel: de matten op hun plek houden in het Julianakanaal. Op de knieën Volgens een woordvoerder van Van den Herik uit Sliedrecht past de natte aannemer een eeuwenoude techniek toe. Al in de 16e eeuw gebruikten de Hollanders wilgentenen om water tegen te houden. Machines worden alleen gebruikt om het hout aan elkaar te binden. Toch gingen de werklui nog op hun knieën bij het leggen van de knopen. De matten zijn 150 bij 30 meter. (foto Noud van der Zee) De werkwijze voor het Julianakanaal is bijzonder. In het gebied bij Born ligt het waterpeil lager dan het kanaal. Dat levert grotere risico’s op voor de omliggende huizen. De conclusie van Rijkswaterstaat was: alles moet droog. De vier zinkstukken zijn samen goed voor bijna 29.000 vierkante meter. Een klein deel daarvan komt daadwerkelijk tegen de dam te liggen. De rest op de bodem van het Julianakanaal. “Zo kan het water niet via de grond zijn weg vinden naar de overkant”, legt de woordvoerder uit. Om de dam af te werken, wordt nog een hoop stenen op de zinkstukken gedeponeerd. Die houdt de boel op zijn plaats. De winnaar van editie 20 - de krant van 24 september is: J. van Duivendijk de Graaf uit Bruinisse. oplossing was: Aanlegbrug Stuur de oplossing van de puzzel op naar de Binnenvaartkrant en maak kans op een leuke verrassing. Mail de oplossing naar: klantenservice@binnenvaartkrant.nl of stuur hem per post naar: Binnenvaartkrant ‘sGravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel Uw inzending moet uiterlijk vrijdag 18 oktober bij ons binnen zijn. De winnaar maken we in de krant van 22 oktober bekend. 22 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 Breng letters uit de puzzel over naar de hokjes met het corresponderende nummer. 18 19 20 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 45 13 49 5 34 51 19 29 1 15 26 21 Horizontaal: 2 decigram 4 eikenbast 6 pl. in Gelderland 7 zwaardwalvis 9 snijwerktuig 10 grondtoon 12 houtsoort 15 hetzelfde niveau bereiken 18 Indiaas gewaad 19 stuk chocolade 21 lid v.d. Eerste Kamer 22 basisonderwijs 23 drammer 27 bijdrage 31 viervoeter 34 schoudermantel 37 krantenstalletje 39 wiel 40 vaatwerk van klei 43 bijbelse vrouw 44 flesvormige vrucht 46 groot hert 47 waterplantje 49 legerrang 51 beiden 53 pl. in Flevoland 54 troubadour. Verticaal: 1 ingeving 3 lastige drukte 5 fonkelnieuw 8 uitstraling 9 tropische regen 11 bruinrode kleur 13 verbond 14 luizenei 16 vanaf 17 nieuw (in samenst.) 20 public relations 22 een aalmoes vragen 24 Europees Kampioenschap 25 domkop 26 zwarte vogel 27 ego 28 zoetwatervis 29 moerasvogel 30 kraaiachtige vogel 31 regeringsreglement 32 pl. in Denemarken 33 rustteken 34 oude munt 35 Duitse omroep 36 paardenkracht 38 vrouw van Abraham 41 herfstbloem 42 koon 44 toverheks 45 holle koker 48 Spaanse uitroep 50 een zeker iemand 52 bouwkundig ingenieur.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl