24 8 oktober 2024 Wij wensen eigenaar en bemanning een goede vaart met het mts ELEMENTO! Foto: Maritime Filming Group
8 oktober 2024 25 OUDENBOSCH WIL HAVEN VERBETEREN Wethouders Wendy van Ooijen en Hans Tanis: We nemen als gemeente onze verant - woordelijkheid. Er hangt te veel af van de haven. (foto Jan Hoek) Uitbreiding Werkendamse haven komt serieus dichterbij De beoogde uitbreiding van de Werkendamse haven gaat ruim 21 miljoen euro kosten. Het gaat om een nieuwe insteekhaven, een extra afbouwkade aan de Biesboschhaven-Zuid en een afbouwruimte voor kleinere maritieme bedrijven. Wethouder Hans Tanis verwacht dat het havenplan over vijf jaar gerealiseerd is. DOOR JAN HOEK Met een voorbereidingsbesluit voor de herinrichting en uitbreiding van de Biesboschhaven-Zuid nam de gemeente Altena begin juli de eerste serieuze stap naar een nieuwe derde haven. “De haven van Werkendam wordt door de huidige bedrijven volledig benut. De grenzen aan de groei zijn dan ook bereikt”, stelde SGPwethouder Hans Tanis toen. Het maritieme cluster schat dat er 1.500 meter kadelengte en 6,5 hectare watergebonden bedrijventerrein extra nodig is. Er ligt nu een gefaseerd ontwikkelplan met grondruil, herverkaveling en een ingrijpende verbouwing. Het college van burgemeester en wethouders heeft de gemeenteraad op 19 september gevraagd een krediet van 10 miljoen euro beschikbaar te stellen. 11,5 miljoen euro hoopt Altena uit diverse ‘potten’ te ontvangen. Concordia Damen is bereid zelf de nieuwe kade van de insteekhaven aan te leggen. Derde haven De realisatie van een volwaardige derde haven is voorlopig nog toekomstmuziek. De 100 miljoen euro die daarvoor nodig is, overstijgt ruimschoot de financiële mogelijk heden van Altena. Vóór daar verder aan gewerkt kan worden, zet de gemeente voorlopig in op de herinrichting en uitbreiding van de Biesboschhaven-Zuid. “We hopen dat onze plannen in oktober door de raad komen, waarna we snel aan de gang gaan. Er is al het nodige onderzoek gedaan, maar we moeten nog een aantal zaken onderzoeken. Bijvoorbeeld over de stikstofuitstoot. Er zijn nog best wat open einden en er volgen nog wat procedures, zodat we in onze handen mogen klappen als we over een jaar echt kunnen starten. We zijn nu echter verder dan we ooit zijn geweest en het is een plan waar bedrijven achter staan”, aldus de optimistische wethouder Hans Tanis. Voorkeursrecht Zo’n twee jaar geleden zocht een aantal ondernemers van maritieme bedrijven elkaar op, ze maakten schetsjes gemaakt en lieten ROB een haalbaarheidsonderzoek doen. De initiatiefnemers van het plan zijn Kieboom Werkendam, Concordia Damen, Machinefabriek De Waal en ROB. Zeventien percelen vormen een plangebied van ruim 25.000 vierkante meter, waarvan een groot deel in het bezit is van mede-initiatiefnemer Kieboom. We hopen dat onze plannen in oktober door de raad komen Met dat bedrijf kan de gemeente wat de benodigde grond betreft een ‘vestzak-broekzak’-operatie uitvoeren. In de Nota Grondbeleid Altena 2024 staat dat ze een gebied kan aanwijzen waarop het voorkeurrecht van toepassing is. Wethouder Tanis: “De nota is opgezet als een gereedschapskoffer met mogelijkheden, waaruit we telkens een instrument kunnen kiezen. Soms betekent het dat we als gemeente strategisch zelf gronden gaan verwerven. Zo houden wij telkens het stuur in handen bij elke ruimtelijke ontwikkeling in onze gemeente.” Scheepssloperij Om grip te hebben op het bedoelde gebied heeft de gemeente een voorkeursrecht geplaatst op zeventien percelen. Zoals gesteld zal het door de gemeente geplaatste voorkeursrecht met Kieboom geen problemen opleveren. Vijf percelen zijn van Dalm Werkendam, dat in het plangebied een terminal voor overslag en opslag van wegenbouwmaterialen heeft, en daar ligt het moeilijker. Deze ondernemer heeft namelijk bezwaar aangetekend tegen het voorkeursrecht. De Dalm-directie heeft in de brief aangegeven dat zij twijfelt over de groeipotentie van het maritieme cluster. Daarnaast wil Dalm, zo staat in de brief, in de toekomst op zijn uit vijf percelen bestaande locatie een scheepssloperij beginnen, waarvoor hij een stuk extra kade nodig heeft. Een plan dat dat bij verreweg de meeste betrokkenen nog niet bekend was. Wethouder Wendy van Ooijen is evenals haar collega Tanis van mening dat herinrichting en uitbreiding van de Biesboschhaven- Zuid wel degelijk nodig is. “Ondernemers moeten vooruit kunnen. Dat heeft effect op het hele maritieme cluster in onze gemeente.” “Met het voorkeursrecht, ofwel het leggen van een claim op de benodigde grond, nemen we als gemeente onze verantwoordelijkheid. Er hangt te veel van af.” Het college van burgemeester en wethouders van Oudenbosch heeft een voorstel ingediend om de haven op te knappen. Het gaat om de restauratie van de monumentale kademuren en maatregelen om de waterkwaliteit te verbeteren. De oude kademuren aan de kop van de haven verkeren in slechte staat. Ze moeten worden gestabiliseerd. Volgens wethouder Thomas Melisse is de haven belangrijk voor Oudenbosch. “Wij zijn blij dat er vanuit de watersport mensen zijn opgestaan om het beheer van de haven op te pakken. Het betekent dat er straks een kwaliteitsvolle haven is voor vrachtschepen en waterrecreatie.” Het college heeft voor een oplossing gekozen die de levensduur van de kademuren met 50 tot 75 jaar kan verlengen. De kosten van deze ingreep zijn geraamd op 2,6 miljoen euro. De haven is ook ernstig aangetast door slib, dat de waterkwaliteit negatief beïnvloedt. Om dit probleem aan te pakken wil de gemeente een gedeelte van het slib wegbaggeren en een laag zand op de bodem aanbrengen om verdere slibaangroei tegen te gaan. De kosten van deze verbetering worden geraamd op 650.000 euro. SJOUWEN MET VISPASSAGES De vier vispassages voor de Zoutdam IJmuiden zitten sinds eind september op hun plaats. Aannemer Van Hattum en Blankevoort heeft ze op de wal voorgebouwd. Daarna plaatsten kraanschip Matador 3 en drijvende bok HEBO-lift 7 elk twee van de kant-en-klare gevaartes op hun plek. De zoutdam is nodig om het zoute water af te voeren dat via de nieuwe Zeesluis IJmuiden het Noordzeekanaal instroomt. De vispassages maken het voor vissen mogelijk om vanuit zee via het Binnenspuikanaal gemakkelijk naar het Noordzeekanaal te zwemmen en andersom. (foto Drone Addicts) HONDERDEN OVERTREDINGEN BIJ LANDELIJKE MILIEUCONTROLE IN DUITSLAND Half september heeft de Duitse waterpolitie landelijke controles uitgevoerd op het naleven van de milieuregels op de vaarwegen en in havens. De actie stond onder leiding van de waterpolitie Bremen. Scheepsafvalstoffenverdrag In totaal zijn op het land en op het water 742 controles uitgevoerd. Hierbij werden 628 vaartuigen gecontroleerd. De politie stelde 307 onregelmatigheden vast, waaronder het niet correct naleven van het Scheepsafvalstoffenverdrag (CDNI). De politie bsloot tot twaalf strafrechtelijke procedures. Daarnaast werden 231 processen-verbaal opgemaakt voor administratieve overtredingen.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl