Views
2 months ago

2024-21

  • Text
  • Verbreding julianakanaal
  • Werkendamse haven
  • Mts elemento
  • Bunkertanker elemento
  • Stuw grave
  • Zuid hollandse vaarwegen
  • Veiligheid
  • Vaarweginformatie
  • Rijkswaterstaat
  • Olieprijzen
  • Lovaart
  • Binnenvaarthubs
  • Modal shift
  • Vlaamse regering
  • Sunniva
  • Verladers
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrantnl

22 8 oktober

22 8 oktober 2024 THE CONNECTION SPECIALIST ‘Wij wensen het mts Elemento een voorspoedige en behouden vaart’ TeamCo Shipyard verzorgde de complete afbouw van het schip. We danken Graven Barge Service en 3R Shipping voor de opdracht en het vertrouwen. Bakkersdam 1a 5256 PK Heusden The Netherlands +31 (0)416 665500 info@teamchoshipyard.nl www.teamcoshipyard.com We zijn trots dat 3R Shipping heeft gekozen voor onze Tank-Eye Vapour Lock Valves, ditmaal voor hun nieuwste aanwinst, de MTS Elemento. Deze innovatieve Tank-Eye Vapour Lock Valves stellen ladingcontroleurs in staat hun werk onafhankelijk en representatief uit te voeren, en dit volledige gesloten en zonder schadelijke emissies. Namens Team Tank-Eye wensen wij de bemanning een behouden vaart. De Noordkade 28 3341 SZ Hendrik-Ido-Ambacht The Netherlands info@tank-eye.com www.tank-eye.com De Noordkade 28 3341 SZ Hendrik-Ido-Ambacht The Netherlands info@tank-eye.com www.tank-eye.com Foto Maritime Filming Group Aan mts ELEMENTO leverden o.a. TeamCo Shipyard Complete afbouw Beerens - Achtermast Aero XL - Stuurhuistrap Berg Maritieme Meetsystemen - Complete tankmeting- en alarmering. - Gasdetectiesysteem Blommaert Aluminium Constructions - Voormast Improval XL - Aluminium boordlichtvleugels, type Iduna - Geuzemast, type Cito/Iduna - Rvs gepolijste roeftrap Damen Marine Components - Besturingssysteem: type SP2700 - Stuurmachine: type 4DWKK - Roeren: 4x type XR++ - Straalbuis: 2 stuks type Optima Dijvler Winches - Boeglieren - Achterlier - Ankers - Ankerdraad Foresta Trading - F.T. VICTOR dienstpompen - F.T. VICTOR zwartwaterpompen - F.T. Giudici stripping-ejector op rvs verrijdbaar onderdstel - F.T. Smeeroliehaspelsets - F.T. Gasolietrimpompen - F.T. Vuile-olie-pompen - F.T. Hydrofoor met luchtgekoelde frequentieregelaar Heatmaster Heatmaster 3000 kW thermisch olie ladingverwarmingsysteem (primair/ secundair) Hoogendoorn 1961 Volledige betimmering achterwoning en stuurhuis IMS/Yes Yerseke Engine Services - 2 x CAT GP-Cat 3512C Stage V- motor voor voortstuwing - 2 x Masson MM W7200 keerkoppeling - 2 x CAT GP-Cat C 18 Stage V- asgeneratoren - 2 x CAT C 4.4 ACERT generatorset Kampers Shipyard - Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem - Aluminium bedieningshuisje vlootschouw.nl/elemento RuGoTech Pijpleidingen Complete dekleidingsysteem Tank-Eye Tank-Eye Vapour Lock Valves Tresco Engineering Tresco Navigis Verhaar Omega - Twee Verhaar Omegaboegschroefinstallaties type kanalen 31120-4k (schroefdiam. 1200 mm), elektrisch aangedreven, 393 kW bij 1800 omw/min. - Bediening wegafhankelijk incl om-schakeling pomp-/boegschroefbedrijf - Een schroefcompressor MAS GA18 FF op 500L Lloyds gekeurde ketel Werkina Werkendam Elektrische installaties Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf Van Wijk Bunkerkraan 29,5 meter WindeX Engineering - Airconditioning - Overdruksysteem - Ventilatoren - Rvs klaproosters mts Elemento Een behouden vaart! Team Binnenvaartkrant binnenvaartkrant.nl/nieuwbouw nieuw in de vaart

8 oktober 2024 23 TeamCo Shipyard bouwt toekomstbestendige bunkertanker Elemento voor 3R Shipping De proefvaart van de Elemento op 1 oktober is perfect verlopen. (foto Maritime Filming Group) De proefvaart van de circa 9.000 ton metende Elemento (135 x 17,50 meter) op 1 oktober is perfect verlopen. Eigenaren van deze tanker zijn Rook en zoon Rick Ruijtenberg en Robert Boere, die zich hebben verenigd in 3R Shipping. Het is een toekomstbestendig bunkerschip geworden. DOOR JAN HOEK ‘Afbouwer’ TeamCo Shipyard heeft de tanker in Heusden namelijk methanolready gemaakt. De Elemento gaat varen onder de vlag van R.T. Lloyd, een tankerrederij waar ook de drie R’s nauw bij betrokken zijn. Dat geldt ook voor Ruijven, waar de familie Ruijtenberg het roer stevig in handen heeft, maar zich met dat bedrijf richt op droge lading. De Elemento is de negende tanker van de vloot. Afgelopen vrijdag (4 oktober) vond in Werkendam, voor het voormalige hoofdkantoor van VEKA, de doopplechtigheid plaats. Geen toevallig gekozen afmeerlocatie in de Biesboschhaven-Zuid, want vanaf 1 januari 2025 is dat kantoor het nieuwe onderkomen van Ruijven, R.T. Lloyd en 3R Shipping. De Elemento gaat varen voor bevrachtingskantoor Anaco. Goed en degelijk Sinds TeamCo zo’n negentien jaar geleden startte met de afbouw van alle typen binnenvaartschepen, verlieten meer dan 120 nieuwbouwschepen de afbouwkade in Heusden. De Elemento is de 24e bunkertanker. Een rijke ervaring die zorgt voor tevreden opdrachtgevers. Robert Boere is dan ook duidelijk over de afbouw: “We kijken meer dan tevre den terug op een prima verlopen afbouwperiode. De deadline, die we een half jaar geleden hadden afgesproken, is volledig nagekomen. Er is technisch goed en degelijk afgebouwd. Het was met salesmanager Wout van Wijnen en projectleider Han Kamphuis van TeamCo dan ook bijzonder prettig samenwerken.” De Elemento kan een grote diversiteit aan producten vervoeren in de twaalf stalen tanks met topcoating. Ze zijn 759 kuub per stuk en voorzien van een verwarmingssysteem. De twaalf Marflex-pompen zorgen met een capaciteit van 200 kuub per uur voor een meer dan reële laad-/lostijd. De bunkergiek heeft een lengte van 29,50 meter. De voorstuwing van de Elemento wordt verzorgd door twee Caterpillars, type 3512 van 1.520 pk elk. Het door Kampers geleverde stuurhuis heeft een ingang binnendoor. Groene methanol De Elemento is in veel opzichten een kopie van de eerder door TeamCo voor het Antwerpse bedrijf Michand gebouwde bunkertanker Beethoven. Het grootste verschil is dat de Beet hoven gebouwd is voor het transport van stookolie en de Elemento in de toekomst ook methanol kan vervoeren, ofwel door TeamCo Shipyard methanolready gemaakt. Omdat de omgevingstemperatuur waarbij methanol begint te verdampen, het zogenoemde vlampunt, lager is dan die van dieselolie, gelden andere voorschriften. Daarvoor is de bunkergiek bijvoorbeeld voorzien van een dampretourleiding. Robert Boere zegt daarover: “Het kan weliswaar nog wel jaren duren voordat we methanol kunnen vervoeren, maar we willen voorbereid zijn op de toekomst en daarmee onze transportmogelijkheden vergroten.” Dat het inderdaad nog wel even kan duren, komt door de normering van de brandstof en de nu nog beperkte beschikbaarheid van groene methanol. Vanuit de Europese Commissie is gevraagd om een norm te ontwikkelen voor het bunkeren van methanol voor de Europese binnenwateren. Het Nederlands Normalisatie Instituut heeft dat op zich genomen. Het heeft een Nederlandse commissie met deelnemers uit de binnenvaartsector gevormd. Bij het ontwikkelen van een Europese norm van het bunkeren van methanol gaat het naast de technische eisen ook om de operationele kant van het proces. De verwachting is dat de norm eind van dit jaar klaar is. Het gebruik van groene methanol als groene brandstof kan flink meehelpen bij de transitie naar een CO 2 -vrije scheepvaart. Toekomst TeamCo ‘Working together on your future ship’ staat te lezen op de website van TeamCo Shipyard. De afbouw van bunkerschip Elemento is daar een van de vele spraakmakende voorbeelden van. Ook in het negentiende jaar is TeamCo Shipyard onverminderd doorgegaan met de bouw van kwalitatief hoogstaande innovatieve schepen. De toekomst ziet er, gezien de goed gevulde orderportefeuille, gunstig uit. Daarin zitten onder andere de afbouw van drie gastankers van 110 x 11,45 meter, drie passagiersschepen van 135 x 11,45 meter, een LNG-tanker (LNGlading) van 135 x 22,50 meter en een bunkertanker van 135 x 17,50 meter. Ook op andere vlakken denken de directieleden Gerrie van Tiem en Marcel Zweers goed na over de toekomst. Zo zijn de in de scheepvaartbranche zeer ervaren Leon den Haan, Patrick Janssen en Wout van Wijnen als medeeigenaren toegevoegd aan het managementteam.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant