20 8 oktober 2024 Allround specialist in scheepselektrotechniek 24/7 service De Grote Kranerweerd 10 8064 PE Zwartsluis T: 038-385 7123 M: 06-5329 1879 info@snijderscheepselektro.com www.snijderscheepselektro.com ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d. • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaties • Drinkwaterfiltratie systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl Uw schroef weer als nieUw! optimalisatie voor: meer stUwkracht en rendement groene schroefrand voor: brandstofbesparing en gelUidsredUctie Vakantie in eigen land? Een verrassend uitje voor de hele familie! ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: www.miniworldrotterdam.com 30% korting DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be
8 oktober 2024 21 Dirk zoekt een opvolger voor z’n pont Elke dag op een heen-en-weertje zitten? Ook bij slecht weer? Sommige mensen kunnen zich niet voorstellen dat iemand het fulltime wil doen. Dirk Wijers doet het met het veer tussen Bronkhorst en Brummen al zijn leven lang - en met veel plezier. Maar het wordt tijd om te stoppen… Als pontbaas is zeker een boterham te verdienen, volgens Dirk Wijers. Je hebt er wel een (klein) vaarbewijs, een marifoonbewijs en een radarcertificaat voor nodig. Hij is een rustig pratende, aimabele man. “Mijn gezondheid laat niet meer toe om te blijven varen.” Want de jaren gaan tellen en die paar treden van het trappetje van dek naar stuurhut vormen een steeds grotere hindernis. Te koop “Zo lang het rustig is, kun je in de veerhut even de krant lezen. Maar als het druk wordt, is dat wel andere koek in het hoogseizoen. Mijn knieën zijn versleten. Het is nog wel vol te houden, maar voor hoe lang nog?” Onder het mes gaan, is geen optie. Dan zal hij geen geld kunnen verdienen omdat hij dan te lang niet kan varen. Een dilemma. Hij is de 70 ruimschoots gepasseerd en wil al sinds 2018 stoppen. Het Bronkhorster veer bestaat nu bijna 900 jaar, de veerpont “kan nog wel 35 jaar mee” en staat inmiddels een kleine zes jaar te koop. Baas Wijers heeft veel publiciteit gekregen, die ook tot gesprekken met potentiële kopers leidde. Maar nog niet tot een verkoop. Met als hindernis dat banken niet bereid zijn aan de koper een lening te verstrekken. Omdat veerbaas gevaarlijk werk zou zijn, is een argument. Lariekoek, natuurlijk. Niet vervelen Gevaarlijk werd het wel even voor zijn hond. Die vond dat het op een dag maar allemaal te lang duurde, varen naar de overkant. Dus sprong het dier in de IJssel, maar zwom tegen een schip aan. Gelukkig liep het goed af. Het is een prachtig stukje Achterhoek hier. De rivier stroomt gemoedelijk, draait kleine rondjes en stroomt weer verder langs het pittoreske stadje Bronkhorst, ‘het kleinste stadje van Nederland’. Roerloos hangen de wolken in de nazomer. Stemmen dwalen in alle rust over het water. Aan de Brummense kant zitten mensen op een terras als in een openluchtbioscoop. “Kijk eens om je heen. Als het goed weer is, loopt het hier goed door met veel wandelaars, auto’s en fietsers”, zegt Wijers. “Dan zit je je hier echt niet te vervelen, hoor.” Dirk Wijers: “De pont kan nog wel 35 jaar mee.” (foto Manon Bruininga) De gemeenten Brummen en Bronkhorst zien graag dat de pont blijft varen, al is het alleen maar vanuit toeristisch belang. Ze mogen er echter geen geld in steken. Omdat ze het veer als een private onderneming beschouwen. Maar de plaatselijke autoriteiten zijn wel bereid ‘constructief mee te denken’, zoals dat heet. Als er een concreet plan komt, kunnen de gemeenten misschien toch financieel bijdragen. Een collectieve oplossing was ook nog een mogelijkheid. Een coöperatie, bijvoorbeeld, met het delen van de kosten en baten. Die mogelijkheid is onderzocht, maar het werkt niet volgens de veerbaas. Toch blijft hij ervan overtuigd dat de reddende cavalerie zal komen opdagen. “Er zijn pas nog twee geïnteresseerde partijen langs geweest.” Of er eentje zal toehappen? Als iemand als Dirk Wijers al meer dan een halve eeuw met passie het vak van pontbaas uitoefent, gelooft hij ook dat die opvolger op een dag zal komen. Het is weer tijd voor de overkant. De slagboom gaat dicht, de hond tippelt snel aan boord. Vredig glijdt het veertje heen. In een landschap geschilderd door een Hollandse meester. Nog alerter op veiligheid Zuid-Hollandse vaarwegen Roeiers beter beschermen en de veiligheid op het water verbeteren… Daarover hebben Provincie Zuid-Holland, Koninklijke Nederlandse Roeibond, SchippersVereniging Schuttevaer en tien roeiverenigingen nieuwe afspraken gemaakt. Op 26 september ondertekenden ze de nieuwe samenwerkingsovereenkomst Veilig varen doe je samen. Om alle vaarweggebruikers bewust te maken van de risico’s en de veiligheid te verbeteren werken de partijen sinds 2013 actief samen. Het gaat onder meer om voorlichting, inrichting van de vaarwegen en het voorkomen van gevaarlijke situaties. “Het is goed dat binnenvaartschippers en roeiers elkaar weten te vinden”, vindt provinciebestuurder Frederik Zevenbergen (verkeer en vervoer). “We hebben elkaar nodig om de veiligheid op het water te verbeteren. Dat kan al met eenvoudige maatregelen, zoals reflecterende kleding dragen en het juist toepassen van de vaarregels.” Een aantal afspraken is nu verder aangescherpt: roeiverenigingen zorgen ervoor dat de vaarregels beter nageleefd worden door hun leden. De provincie Zuid-Holland zorgt voor meer communicatie, toezicht en handhaving en registratie en analyse van incidenten. Daarnaast zorgt de provincie ervoor dat alle partijen actief mee blijven doen, onder meer door een jaarlijks regionaal overleg. In de overeenkomst staan verder afspraken over het verbeteren van de kennis over de vaarregels, het vergroten van de zichtbaarheid van roeiers, het geven van voorlichting en het bespreekbaar maken van gevaarlijke situaties. Naast de veiligheid moeten de nieuwe afspraken ook het wederzijds begrip vergroten. “Het biedt een platform om met elkaar in gesprek te gaan over wat goed gaat en wat beter kan”, aldus de provincie. De ondertekenaars. (foto Provincie Zuid-Holland) (foto Rijkswaterstaat / Studio Retouched) STUW GRAVE: VERVANGING JUKKEN LIGT OP SCHEMA Aannemers Mourik en Swarco vervangen voor Rijkswaterstaat alle twintig jukken en zestig schuiven van Stuw Grave. De teller staat inmiddels op elf vervangen sets. Eén van de twee stuwopeningen is helemaal klaar. De stuw in Grave bestaat uit twee openingen met gezamenlijk twintig jukken. Tussen twee jukken zitten steeds drie schuiven. Het vervangen van één set (een juk met drie schuiven) duurt twee weken. Eind september was de laatste set van de eerste stuwopening klaar. Dit betekent dat deze stuwopening weer volledig in gebruik genomen wordt om de afvoer van de Maas de reguleren. Er is direct gestart met de andere stuwopening. Volgens de planning zijn eind dit jaar alle jukken en schuiven vervangen. Dat gebeurt zonder hinder voor het weg- en scheepvaartverkeer.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl