Views
2 months ago

2024-21

  • Text
  • Verbreding julianakanaal
  • Werkendamse haven
  • Mts elemento
  • Bunkertanker elemento
  • Stuw grave
  • Zuid hollandse vaarwegen
  • Veiligheid
  • Vaarweginformatie
  • Rijkswaterstaat
  • Olieprijzen
  • Lovaart
  • Binnenvaarthubs
  • Modal shift
  • Vlaamse regering
  • Sunniva
  • Verladers
  • Jaar
  • Oktober
  • Binnenvaart
  • Binnenvaartkrantnl

18 8 oktober

18 8 oktober 2024 A ROOM WITH A VIEW U ZOEKT EEN KAMER MET ZICHT OP HET WATER? DIE HEBBEN WIJ VOOR U! GEVRAAGD MATROOS Wij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over de Rijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een matroos. Dient in het bezit te zijn van dienstboekje voor de Rijn. Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af. Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 BE-2030 Antwerpen Tel: 00-32- 35 42 43 81 E-mail: crewing@naviglobe.be WIJ BESPAREN U TIJD EN KOSTEN WIJ BIEDEN BEMANNING AAN OP BINNENVAARTSCHEPEN MOTIVEER UW WERKNEMERS MET EEN LUXEMBURGS OF ZWITSERS ARBEIDSCONTRACT. WIJ NEMEN UW COMPLETE WERKNEMERSAGENDA OVER. MEER INFORMATIE +352 661 565 000 AGATA.JENDRICHOVSKA@TMLG.EU

8 oktober 2024 19 VENLO WIL ‘SLIMME’ WATERKERING BIJ LAGE LOSWAL Venlo en Waterschap Limburg onderzochten of het mogelijk is om versneld een nieuwe waterkering aan te leggen bij de Lage Loswal. De huidige kering, die bestaat uit een keermuur en demontabele schotten, voldoet niet aan de nieuwste eisen. De vervanging stond pas na 2030 gepland. De gemeente en het waterschap willen dat nu een paar jaar vervroegen. Tijdens het realiseren van de nieuwe waterkering wil Venlo ook meteen de openbare ruimte rond de Lage Loswal opnieuw inrichten. Het onderzoek heeft twee mogelijke varianten opgeleverd. De eerste voorziet in een zelfsluitende kering. Dat is een ‘slimme’ variant, die vanzelf omhoog komt bij hoogwater. Een transparant hekwerk op de buitenrand van de kering biedt vrij zicht op de Maas. Ten noorden en ten zuiden van de Lage Loswal worden groene wallen geplaatst. De tweede variant lijkt veel op de eerste optie, maar heeft een kleinere zelfsluitende kering gecombineerd met een lage betonnen keerwand. Daarop moeten dan bij hoog water nog wel demontabele schotten worden geplaatst. STL mixt inhoud en gezelligheid Technologie, handel, infrastructuur… alles kwam aan bod tijdens Shipping Technics Logistics. De enige Duitse vakbeurs vond plaats op dinsdag 24 en woensdag 25 september. Zoals elk jaar kwamen ook voor de elfde editie bezoekers en deelnemers uit binnen- en buitenland naar Messe Kalkar. De organisator had deze keer alle vier de hallen nodig waarover Messe Kalkar langs de Rijn beschikt, om de standhouders te herbergen. Bezoekers konden op de stands van gedachten wisselen met exposanten, maar kregen ook stof tot nadenken tijdens de afwisselende presentaties in het nieuwe Dome. Gezellig was het ook tijdens de populaire netwerkparty ‘Dock & Rock’, de steevast op de avond van de eerste beursdag werd gehouden in de Schiffsbar. Projectmanager Leon Westerhof kijkt dan (foto’s Messe Kalkar) ook terug op een geslaagde editie. “En we kijken ook alweer vooruit naar de editie van volgend jaar, die op 23 en 24 september zal zijn.” UECC-voorzitter Davor Sertic (links) overhandigt de eisen van de UECC aan staatssecretaris Oliver Luksic. (foto: IHK Niederrhein / Bettina Engel-Albustin) ROEP OM BETERE INFRASTRUCTUUR De Unie van Europese Industrie- en Handelskamers voor Verkeer (UECC) heeft naar aanleiding van haar 75-jarig bestaan nationale en Europese overheden opgeroepen meer te investeren in verkeersinfrastructuur, bureaucratie af te bouwen en open grenzen te waarborgen. Het jubileum van de UECC werd op 2 oktober in Duisburg gevierd met een verkeerscongres. Gastheer was IHK Niederrhein. “De Rijn, onze wegen en het spoor moeten allemaal functioneren”, zei IHK-voorzitter Werner Schaurte-Küppers. De UECC zet zich in voor open grenzen, goede transportinfrastructuur en vrije handel. UECC-voorzitter Davor Sertic riep de Duitse overheid op meer tempo te maken bij het vernieuwen van bruggen en sluizen en het wegwerken van de onderhoudsachterstand in de havens. Vaarwegen zijn volgens Sertic nodig voor een sterke economie en mogen niet langer verwaarloosd worden. Nathanael Liminski, minister voor Europese zaken in Noord rijn-Westfalen (NRW) onderstreepte het belang van grensoverschrijdende samenwerking. “De Rijn verbindt Noordrijn- Westfalen al eeuwen met diverse regio’s en landen en is daarmee een symbool van de Europese integratie.” ALPHATRON MARINE NEEMT ARGONICS EN ARGONAV OVER Alphatron Marine neemt de Duitse branchegenoten Argonics en Argonav over. Daarmee krijgt de systeemintegrator voor navigatieen communicatieapparatuur naar eigen zeggen “essentiële ontbrekende componenten, waaronder de geavanceerde trackpilot- en sensorfusietechnologieën”, samen met elektronische rivierkaarten voor autonome navigatie. Door digitale processen te integreren via data-uitwisseling tussen schip en wal wil Alphatron Marine de operationele efficiëntie aan boord verbeteren. Tegelijkertijd streeft het Nederlandse bedrijf naar uitbreiding van dit soort nieuwe diensten, zo schrijft het op zijn website waar het de overname op 26 september bekend maakte. “We streven ernaar om onze portfolio uit te breiden en hierdoor ons marktaandeel in de commerciële scheepsmarkt met JRC verder te vergroten.” JRC is het Japanse moederbedrijf van Alphatron Marine, zelf vooral bekend van zijn radars. Argonics bestaat sinds 2014. Drie laar jater introduceerde het Duitse bedrijf het eerste track keepingsysteem voor binnenschepen: de argoTrackPilot. Argonics heeft daarna meer innovatieve producten op de markt gebracht voor geautomatiseerde navigatie. Eind 2020 richtte Argonics zusterbedrijf Argonav op, dat zich richt op ECDIS-navigatiesystemen. Het hoofdkantoor van Alphatron Marine in Rotterdam. (archieffoto Tekst & Toebehoren)

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant