16 8 oktober 2024 ADVERTORIAL Groot vaarbewijs en interesse in de brandweer? Kom bij de flexpool van Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid Groot vaarbewijs en interesse in de brandweer? Kom bij de flexpool van Veiligheidsregio Zuid- Holland Zuid. Ben je in het bezit van een groot vaarbewijs? En lijkt het je wat, af en toe bijspringen bij de brandweer? Wie die combinatie van het brandweerwerk en het varen aanspreekt, kan aanmonsteren bij Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid. De veiligheidsregio is namelijk op zoek naar mensen die een paar keer per jaar mee willen draaien in een flexpool van schippers voor de blusboot. Als (betaalde) flexschipper maak je dan deel uit van de 24-uursdienst op de kazerne in Dordrecht. Je valt in bij ziekte of vakantie van onze vaste schippers. Het vaarbewijs is eerste vereiste, papieren als brandweerman niet. Die (interne) opleiding kun je volgen bij de veiligheidsregio. (foto’s Wouter Keuris Fotografie) Lars de la Rie Zeven brandweerschippers groot is het team van Veiligheidsregio Zuid- Holland Zuid. Met dat aantal is het niet altijd goed mogelijk om ziekte of verlof op te vangen in de planning. Het is een heel specifieke rol in het korps, die van brandweerschipper, erkent Jaco Bakker, lid van de werkgroep die het initiatief begeleidt. “In verhouding is het 90 procent brandweerwerk en de resterende 10 procent is het uitvaren met de blusboot. Maar als je de combinatie van brandweerman zijn en varen je aanspreekt, is het wel een unieke combinatie die je naast je bestaande baan kunt doen.” “Als ‘flexschipper’ ben je op die dagen onderdeel van de 24-uursdienst. Je oefent met de ploeg, je sport met de ploeg, je eet met de ploeg. Je gaat een paar keer per jaar gericht oefenen op de blusboot. Het is een mooie extra uitdaging.” Overstap van de binnenvaart Vaste schipper Lars de la Rie is blij met de flexpool. “Schippers krijgen iets meer vrijheid om een keer een dag vrij te nemen. En voor de planning wordt het rooster invullen makkelijker.” Hij stapte eerder dit jaar over van de binnenvaart naar de veiligheidsregio. “Hiervoor werkte ik in ploegendienst op een bunkerboot. Thuis was ik al vrijwilliger bij de brandweer. Nu heb ik van mijn hobby’s mijn werk kunnen maken.” Was het omschakelen? “Iedereen die ervaring heeft met een dubbelschroefs binnenvaartschip kan met de blusboot overweg. Het is een makkelijke boot om mee te varen, er is niet op bezuinigd. Het is net een auto op het water, met een compleet pakket navigatiemiddelen.” Interesse? Bekijk de vacature op brandweer.nl/zuid-holland-zuid/ vacatures en meld je aan voor de informatiebijeenkomst op woensdag 30 oktober. Eerste Nederlandse Werkbootshow Op 15, 16 en 17 oktober wordt in Marina Kaap Hoorn voor het eerst de Werkbootshow gehouden. Bij gebrek aan zo’n specialistische beurs in Nederland is deze laagdrempelige, gratis botenshow opgezet. De initiatiefnemers verwachting 250 tot 500 professionele bezoekers per dag. DOOR EVERT BRUINEKOOL Circa veertig bedrijven presenteren hun producten en schepen. Met 25 schepen kan ter plekke worden gevaren. Er zijn consoleboten, crewtenders, RIB’s, landingsboten, kajuitboten, aluminium boten en zelfs een amfibievaartuig. Verder zijn er reddingsvesten, motoren, stuurstoelen navigatie- en communicatieapparatuur. Op het naastgelegen industrieterrein is een aantal werkplaatsen te bezichtigen. “Al met al een show om niet te missen voor de professionele beslisser die veel informatie voor zijn keuze nodig heeft“, zegt Bas Pronk van organisatiebureau Eenhoorn Evenementen. “Een van de kartrekkers en bedenkers en grote aanjagers is Bruno Tideman, directeur van Tideman Boats. De hoofdsponsor is Yamaha.” Tideman biedt een breed scala aan werkboten, afgestemd op de zwaarste omstandigheden. De HDPE-boten worden overal ingezet, van afgelegen arctische gebieden tot de kusten van Afrika. “In Nederland is er geen platform voor werkboten”, legt Tideman zijn betrokkenheid uit. “Ik dacht: er zijn zoveel goede bouwers. We doen samen een try-out om de temperatuur te voelen, en daarna gaan we verder.” Nederland kent veel goede bouwers van werkboten, maar er was nog geen platform voor, aldus Bruno Tideman. (foto E.J. Bruinekool Fotografie)
8 oktober 2024 17 Verjongingskuur voor 101 jaar oude wachtschip Steur De Steur, sinds 2003 in gebruik bij Waterscouting Mafeking Raamsdonksveer, is 101 jaar oud. Om het wachtschip gereed te maken voor de toekomst en stiller te kunnen verblijven in de nabijgelegen Biesbosch, is de waterscouting hard bezig het wachtschip te verduurzamen. SIMULATOR SANDRA II MAG VOOR RADAREXAMEN De binnenvaartsimulator SANDRA II van het Beroepscollege voor de Scheepvaart in Duisburg mag als eerste simulator in Duitsland voortaan ook worden ingezet voor het radar-praktijkexamen. Dat mocht tot nu toe alleen worden afgenomen aan boord van een schip, wat betekende dat men afhankelijk was van de weers- en verkeersomstandigheden. Op de simulator kan iedereen het radarexamen afleggen onder dezelfde condities, wat de kwaliteit van het binnenvaartonderwijs verhoogt. SANDRA II is een simulator die speciaal ontwikkeld is voor varen bij laagwater. Hij wordt sinds 2022 gebruikt voor het afnemen van patentexamens en de opleiding van binnenvaartstudenten. “Met de toelating van SANDRA II als vaar- én radarsimulator tillen we de examens voor binnenschippers naar een hoger niveau”, aldus Eric Oehlmann, hoofd van de Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt. “Vrijwel ieder relevant scenario kan gestandaardiseerd gesimuleerd worden. Dit is een grote meerwaarde voor de kwaliteit van de opleiding en de veiligheid van de scheepvaart op onze vaarwegen.” Freek Licher en Kees Monshouwer van ‘Team De Steur’. (foto Jan Hoek) DOOR JAN HOEK Een wachtschip is in de klassieke betekenis een drijvende kazerne in een marinehaven, voornamelijk voor de huisvesting van (licht)matrozen en mariniers. In de huidige tijd betekent wachtschip meestal clubhuis te water voor een waterscouting-groep. De Steur is een van de meer dan vijftig wachtschepen langer dan 15 meter die binnen Scouting Nederland in gebruik zijn. Ellende Motorschip De Steur heeft een lang en soms mensenlevens kostende geschiedenis achter de rug. Het schip van 31,50 x 5,40 meter is in 1923 in opdracht van Cornelis Huisman uit Gouderak gebouwd bij Scheepswerf De Vooruitgang van D. Boot in Alphen aan den Rijn. Voor een loon van 50 cent per uur is het oorspronkelijke ms Paulina, genoemd naar de echtgenote van de schipper, gebouwd voor een totaalprijs van 19.140,40 gulden. Op 13 mei 1926 verdronk schipper Huisman in de Rotterdamse Rijnhaven tijdens het aanleggen van zijn schip. Zijn echtgenote Paulina nam het roer over en zag haar schip op 28 september 1932 zinken tijdens sluiswerken bij Moordrecht. Het schip werd duidelijk weer opgeknapt, want nog geen jaar later wordt het te koop aangeboden in weekblad Schuttevaer van 2 en 9 september 1933. Het schip is gekocht door schipper Goeseye uit Breskens, die niet veel later, varend van Hansweert richting België, door een schuivende deklast stro te water raakt en verdrinkt. Daarmee was de ellende nog niet over, want op 5 november 1954 viel schippersknecht Jan Heuvelman uit Ouderkerk aan den IJssel tijdens het boenen van het dek eveneens overboord en ook hij verdronk. In 1958 werd het schip met iets meer dan tien meter verlengd. Wachtschip In 2001 kwam het schip in handen van Waterscouting Mafeking en werd het met de nodige zelfwerkzaamheid omgebouwd tot een wachtschip, compleet met een groepsverblijf, slaapplekken en een keuken – toen nog zonder gas en sanitair. Om het schip ook bevaarbaar te houden voor de pleziervaart is De Steur met vier meter ingekort tot 37,60 meter. Het schip heeft een diepgang van 1,20 meter, wat perfect is voor het varen en verblijven in De Biesbosch. “Natuur staat bij ons hoog in het vaandel. We zouden graag elektrisch willen varen, maar dat is voor onze vereniging helaas onbetaalbaar. Wel willen we in de toekomst onze zes zonnepanelen aan boord uitbreiden tot twaalf en overschakelen op een duurzame biobrandstof als HVO. Dat is voor ons echt het hoogst haalbare”, stelt voorzitter John Licher. In het dagelijks leven is hij technisch manager van Rederij Cement Tankers (RCT), een moderne rederij met achttien zelflossende poedertankers, waarvan de namen allemaal met ‘gracht’ eindigen. Op de Admiralengracht is Freek Licher, zoon van de voorzitter, schipper. Namens Waterscouting Mafeking is hij de beheerder van het wachtschip, een taak waarbij hij van technische man Kees Monshouwer de nodige ondersteuning krijgt. Drinkwater Het bevlogen duo zegt over het verduurzamen van ‘hun’ wachtschip: “Door het gebruik van een krachtig accupakket van 20 kW met drie omvormers kunnen we dit systeem laten samenwerken met het huidige 24/230V-net en zou de generator niet meer nodig hoeven zijn tijdens onze kampen en dagtochten.” “Dit bespaart ons al snel 500 liter diesel op jaarbasis en daarmee creëren we een aanzienlijke CO 2 - en stikstofreductie.” “Momenteel beschikken we over een drinkwatertank van 9.000 liter, die wij op onze ligplaats kunnen vullen. Dat lijkt veel, maar tijdens een kamp spoelen wij per dag 700 liter schoon water weg door de toiletten. Straks hebben we onbeperkt de beschikking over 9.000 liter drinkwater, door een systeem van Pure Water, dat van oppervlaktewater drinkwater maakt, en worden de toiletten doorgespoeld met gebruikt water.” “Ons steeds duurzamer wordende wachtschip voldoet aan alle gestelde eisen en wordt via Scouting Nederland zelfs een aantal keren per jaar gebruikt als opleidingschip.” Schäffler bediende onder meer een reachstacker. (foto Mindener Hafen) DUITSE POLITICUS OP HAVENSTAGE IN MINDEN Onlangs verwelkomde het Havenbedrijf van Minden een bijzondere stagiair: Frank Schäffler, voor de FDP lid van de Duitse bondsdag. Hij liep een dag mee bij de industriehaven van Minden en RegioPort. Schäffler mocht op meerdere locaties een handje meehelpen. Zo bediende hij een portaalkraan, verplaatste hij een container met een reachstacker en koppelde hij goederenwagons. “Het werk ter plaatse was indrukwekkend en ik heb er echt van genoten”, blikt Schäffler terug. Belangrijke onderwerpen die in gesprekken met havenvertegenwoordigers aan de orde kwamen, waren de noodzakelijke verbetering van haveninfrastructuur en het wegnemen van belemmeringen in de regelgeving. Aan het einde van de dag kreeg Schäffler een certificaat ‘Stage in de binnenhavens’ en een tafelwimpel van de vereniging van binnenhavens BÖB uit handen van burgemeester Michael Jäcke en directeur Joachim Schmidt van Mindener Hafen GmbH. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl