14 8 oktober 2024 Marjan Beelen neemt bij CITBO het stokje over van Daisy Rycquart Daisy Rycquart vertrekt als directeur van CITBO (Corporation Inland Tanker Barge Owners). In november volgt Marjan Beelen haar op. Velen zullen haar kennen vanuit haar huidige functie als key accountmanager voor binnenvaartoperators en inland terminals bij Port of Antwerp-Bruges. Op haar beurt kent Marjan Beelen de binnenvaartsector vanuit verschillende invalshoeken. Ze voegt daar met de overstap naar CITBO een nieuwe dimensie aan toe. Hoewel ze niet uit een binnenvaartfamilie komt, draait Marjan al zo’n twintig jaar mee in de sector. Ze studeerde Toegepaste Economische Wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen (UA) met als specialisatie transporteconomie. In Vervoerseconomie, destijds de ‘Bijbel’ van Marjan en haar medestudenten, kwam ook de binnenvaart aan bod. “Ik kende de sector niet, maar wilde er meer over weten en heb er mijn thesis over geschreven.” Brede kennis Voor haar doctoraat verdiepte ze zich in beslissingsprocessen in de binnenvaart, met een focus op kosten en investeringen. Ze heeft ook een master Maritieme Wetenschappen en was enkele jaren onderzoeksmedewerker aan de UA. Daarna stapte ze over naar het Havenbedrijf, waar ze vanuit verschillende invalshoeken met binnenvaart bezig is geweest. Beleidsgericht, maar ook rond infrastructuur- en efficiëntieprojecten, digitale toepassingen, vergroening en key account management. Als toekomstig directeur van CITBO voegt ze daar een nieuwe invalshoek aan toe: met één been in de dagelijkse praktijk van de varende ondernemer en met het andere in het beleid gaat ze de cruciale vertaalslag maken. Daarnaast is het commerciële aspect van de coöperatie een inspirerende uitdaging. Nieuwe stap Hoe is ze bij CITBO terechtgekomen? Daisy Rycquart en Marjan Beelen waren op ongeveer hetzelfde moment toe aan een nieuwe stap in hun loopbaan. Daisy is zeven jaar actief geweest bij CITBO en wil zich als zelfstandig ondernemer verder gaan ontwikkelen als innovatie-expert, gastspreker en dagvoorzitter. De komende weken ligt haar focus op de transitie binnen CITBO zodat ze haar werkzaamheden op een goede manier kan overdragen aan Marjan. Die was zich na ruim dertien jaar Havenbedrijf eveneens aan het oriënteren op iets nieuws. Dat was de juiste vraag op het juiste moment in mijn loopbaan In de zomer werd ze door Daisy benaderd met de vraag of ze haar opvolger bij CITBO wilde worden. “Dat was de juiste vraag op het juiste moment in mijn loopbaan.” Focus op samenwerking “Ik had direct een goed gevoel bij de kans die me werd aangeboden”, vertelt Marjan Beelen. “De puzzelstukjes vielen in elkaar. CITBO is al ruim tien jaar een mooie ondernemersorganisatie, die ik in 2014 leerde kennen toen oud-directeur Alain Devos mee aan tafel kwam zitten voor het structurele overleg tussen de binnenvaartvertegenwoordigers en het Havenbedrijf.” “CITBO is als coöperatie een voorbeeld; ze pakken de zaken heel professioneel aan. Wat mij aanspreekt, is hun focus op samenwerking in de dagelijkse praktijk. De medewerkers (Daisy Rycquart, Alain Devos, Dirk Beernaert en Ira Dierickx) zijn experts op hun gebied, die ook hard gewerkt hebben aan het versterken van de samenwerking met andere binnenvaartorganisaties.” “Het is voor beleidsmedewerkers cruciaal dat de sector met één stem spreekt. Wat dat betreft zie ik een wereld van verschil met de periode toen ik net
8 oktober 2024 15 HYBRIDE KRAAN VOOR RHENUS IN STUTTGART Daisy Rycquart (links) en haar opvolgster Marjan Beelen. (foto CITBO) Rhenus heeft in de haven van Stuttgart een nieuwe hybride kraan in gebruik genomen voor de overslag van bulkgoederen. Hij verbruikt 30 procent minder energie en kan tot 300 ton per uur overslagen en ruim 15 ton heffen. De portaalkraan kan zich over de 840 meter lange, volledig vernieuwde kade voortbewegen en vervangt drie oudere kranen. Die waren 66 jaar oud en hebben miljoenen tonnen overgeslagen. Rhenus is vanaf het begin een vast onderdeel van de haven in Stuttgart en heeft er een trimodale terminal. (foto Rhenus Groep) directeur voor heeft ingezet CITBO een gezicht en body te geven; de branding en communicatie naar de leden te verbeteren. “Daarnaast lag mijn focus op kruisbestuiving met andere sectoren en écht kennis creëren en verspreiden”, vertelt ze. We willen verder groeien, maar groei is geen doel op zich bij het Havenbedrijf begon. Het overleg is professioneler en constructiever geworden en het wij-zijverhaal is sterk afgenomen. Iedereen ziet steeds meer het belang van samenwerking.” Kennismaking Marjan Beelen gaat op 4 november van start bij CITBO. In haar eerste periode wil ze de tijd nemen om de bestuurders en leden beter te leren kennen. “Ik ken de thema’s die spelen, maar lang niet alle leden en hun prioriteiten en het zijn nu eenmaal de leden die de koers bepalen.” De stevige basis die er na elf jaar ligt, is mede de verdienste van Daisy Rycquart, die zich er als “We hebben een mooie groep leden met in totaal meer dan 170 schepen en een klein, maar superefficiënt team. In de toekomst willen we verder groeien, maar groei is geen doel op zich. We vinden het belangrijker een homogene, gelijkgezinde en gelijkgestemde groep van ondernemers te blijven. Er is nog veel potentie om de coöperatie te maximaliseren.” Eigen koers Welke tip geeft Daisy haar opvolgster mee? “Blijf je eigen koers varen. Er is op veel domeinen verbetering mogelijk, maar je moet je eigen prioriteiten stellen en een plan hebben waar je aan kan vast houden.” “Overigens vind ik het mooi dat de zeven mannelijke vennoten van CITBO toch weer voor een vrouw als directeur gekozen hebben. Ik heb zelf ervaren dat de sector, zowel aan de varende als de beleidskant, nog steeds hoofdzakelijk een mannenwereld is waarin het voor een vrouw met verstand van zaken niet altijd simpel is om iets voor elkaar te krijgen. Daar zit ‘m echter ook weer de uitdaging en wat dat betreft heb ik alle vertrouwen in Marjan.” Op 23 oktober zal Daisy Rycquart tijdens een ‘RvB-plusvergadering’ met de leden en gastsprekers het stokje officieel overdragen aan Marjan Beelen. DAT GING MAAR NET GOED… Een met zand geladen koppelverband is maandag 23 september op het IJmeer over een omgeslagen zeilbootje heen gevaren. De twee opvarenden van die 29er konden net op tijd wegzwemmen voor de duwbak en de duwboot eroverheen denderden. Het ging maar net goed… De schipper had het wedstrijdzeilbootje voor de kop zien passeren, waarna ze buiten zijn zicht terugvoeren en omsloegen in de vaargeul. Even later deed de hevig geschrokken schipper aan de Kustwacht verslag op kanaal 16. Hij had razendsnel en adequaat gehandeld en wist de drenkelingen aan boord te halen. Een voormalig reddingbootschipper zag toen hij hen eerder op de middag langs de twee jongens voer, dat ze keer op keer omsloegen in de vaargeul – zelf hadden ze er veel lol om. Zijn onderbuikgevoel maakte dat hij hen tijdens zijn werkzaamheden bij Pampus in de gaten hield. Het incident en de redding door de schipper van het koppelverband gingen zo snel dat hij niet te hulp hoefde te schieten. Toen de politie aan boord was van het koppelverband, meldde de oudredder zich alsnog, om zijn observaties te rapporteren. “De twintigers waren doorlopend bezig gevaarlijke stunts aan het uithalen in de vaargeul.” Na zijn verklaring kreeg hij van de politie te horen dat er, door zijn getuigenis, geen proces-verbaal zou worden opgemaakt tegen de schipper. BEVRACHTING IS ONS VAK, alles wat daarbij hoort regelen wij snel en deskundig! www.eurokorbarging.nl | Tel: +31 180 481960
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl