Views
3 months ago

2024-20 Holland Fisheries Event

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Nederland
  • Visserij
  • Fisheries
  • Gaat
  • Holland
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar

8 24 september

8 24 september 2024 WAT VERWACHTEN WE VAN JOU? • Je bent proactief; • Een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in maritieme of technische richting; • Commerciële werkervaring in de scheepvaart, bij een baggeraar of logistiek dienstverlener; • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal. Duits is een pre; • Bekend met autocad; • Enkele dagen onderweg of een korte reis maken binnen (West-)Europa, vind je geen probleem. Sterker nog, je vindt dit juist leuk! VACATURE PROJECTMANAGER WATERTRANSPORTEN KONINKLIJKE VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN IS GESPECIALISEERD IN BIJZONDER TRANSPORT OVER WATER, SLEEPDIENSTEN EN OFFSHORE SERVICES. WAT BIEDEN WE JOU? • Een goed jaarsalaris, afhankelijk van de ervaring die je meebrengt; • Een auto van de zaak; • Uitdaging en afwisseling; • Flexibele begin- en eindtijden; • Aanvullende voorwaarden als 26 vakantiedagen, pensioenregeling en een overwerktoeslag; • Een hecht team van collega’s dat met elkaar gaat voor de beste resultaten. PAST DEZE FUNCTIE BIJ JOU? Bekijk dan onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl of op onze socials. Jouw motivatie en CV ontvangen we graag per e-mail: p&o@vanderwees.nl A ROOM WITH A VIEW U ZOEKT EEN KAMER MET ZICHT OP HET WATER? DIE HEBBEN WIJ VOOR U! GEVRAAGD MATROOS Wij zijn een scheepvaartbedrijf dat reeds 35 jaar minerale oliën vervoert over de Rijn en zijrivieren. Voor één van onze tankers zoeken wij een matroos. Dient in het bezit te zijn van dienstboekje voor de Rijn. Werkschema: 14 dagen op / 14 dagen af. Sollicitaties te richten aan: Naviglobe nv Noorderlaan 96 BE-2030 Antwerpen Tel: 00-32- 35 42 43 81 E-mail: crewing@naviglobe.be

24 september 2024 9 Central Barge wil binnenvaart toegankelijker maken Half oktober gaat Central Barge live, een nieuw online platform waar schippers en verladers/bevrachters elkaar kunnen vinden voor vervoersopdrachten. Centralbarge.com is vergelijkbaar met Marktplaats: het brengt vraag en aanbod samen, maar partijen doen rechtstreeks zaken. “We zijn onafhankelijk. We willen de binnenvaart toegankelijker maken en moderniseren”, zegt Emiel de Barbanson. Hij is samen met Dirk den Braber, wiens familie in de binnenvaart werkt, initiatiefnemer. Hun in Breda gevestigde start-up Bargedesk heeft het platform ontwikkeld. “Scheepseigenaren krijgen op Central Barge de mogelijkheid om opdrachten te zoeken en hun schip beschikbaar te stellen. Ladingeigenaren kunnen vervoersopdrachten plaatsen. Hebben ze elkaar gevonden, dan nemen ze contact met elkaar op en regelen ze onderling het contract.” Netwerk uitbreiden Central Barge wil vraag en aanbod in de droge lading bij elkaar brengen, vertelt De Barbanson. “We weten hoe moeilijk het is om je schip varende te houden en de juiste partijen te vinden om aan opdrachten te komen. Vooral als je betrouwbare partners wilt vinden om je netwerk uit te breiden en extra opdrachten aan te nemen.” “Zo helpen we ook leegvaart te voorkomen: als een reis erop zit, kun je proberen een retourvracht te vinden.” De Barbanson erkent dat Central Barge niet het eerste online platform is dat scheepseigenaren en ladingaanbieders samenbrengt. “We hebben veel marktonderzoek gedaan en met diverse partijen gesproken. Hun wensen hebben we verwerkt, we denken dat hier behoefte aan is, dat we echt iets toevoegen. Het is een internationaal platform, voor de hele Europese binnenvaart.” “Dit kan de binnenvaart helpen. Je hoeft straks niet meerdere keren per dag te bellen om een interessante reis of een passend schip te vinden. Wij willen niet de rol van de bevrachter overnemen. Daar zijn we niet voor. We bieden wel een kans om zijn werk makkelijker te maken. Ook verladers zijn welkom, als ze rechtstreeks op zoek zijn naar een schip. Er hebben al enkele interesse getoond, ook uit het buitenland.” Gratis uitproberen “We starten met een eerste versie en breiden het platform stap voor stap uit met nieuwe functies. Tot eind van het jaar kunnen bedrijven er bij wijze Twee koningen voor één sluis De Nederlandse Koning Willem- Alexander en Koning Filip van België openen op 11 oktober samen de Nieuwe Sluis in Terneuzen. Ook de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat, Barry Madlener, en de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken, Lydia Peeters, zijn daarbij aanwezig. Koning Willem-Alexander en Koning van proef gratis gebruik van maken. Daarna komt het abonnement voor schippers 24,95 euro per maand en voor vrachtaanbieders 55 euro. Er is ook een bedrijfsaccount; dan kun je je hele vloot aanmelden en krijg je een prijs op maat.” De Barbanson vervolgt: “Ze werken vaak op eilandjes. De binnenvaart is een ons-kent-ons-markt. Als iemand een vervoersopdracht niet zelf kan doen, zet hij die uit binnen het eigen netwerk. Als dat ook niet lukt, gaan ze verder zoeken. Op Central Barge blijft de vertrouwde manier van werken bestaan, waarbij bevrachters opdrachten binnen hun eigen netwerk kunnen uitzetten. Het platform dient als een verlengstuk en verbindt deze afzonderlijke eilandjes met elkaar.” “Zodra een opdracht binnen het eigen netwerk niet kan worden vervuld, kan deze met één druk op de knop openbaar worden gemaakt, zodat een breder publiek toegang heeft. Zo helpt Central Barge de binnenvaartsector om elkaar beter te vinden en efficiënter samen te werken, zonder de kracht van bestaande relaties te verliezen.” Filip verrichten de officiële openingshandeling vanaf het elektrische party schip Z9. Aan boord gaan ze in gesprek met vertegenwoordigers van bedrijven die gebruik maken van de sluizen in Terneuzen. Daarna bezoeken de vorsten de sluis. Ze krijgen daar uitleg over de bouw en de werking van de Nieuwe Sluis. De Nieuwe Sluis is gebouwd in opdracht van de Vlaams-Nederlandse Scheldecommissie (VNSC). De nieuwe kolk is 427 meter lang, 55 meter breed en 16,44 meter diep. De bouw startte in 2017. De Middensluis, sinds 1910 in gebruik, maakte plaats voor de Nieuwe Sluis. In 2023 passeerden 56.000 schepen het sluizencomplex. Naar verwachting groeit dit aantal naar 96.000 in 2040. BINNENVAART EN MOSSELEN GAAN GOED SAMEN Op 11 en 12 september was Mosselen aan de Maas. Het havengerelateerde netwerkevenement beleefde dit jaar zijn tiende editie. Voorheen sloeg Mosselen aan de Maas zijn tenten op naast het ss Rotterdam. Dit jaar was het tijdelijke complex, groter dan ooit, opgebouwd op de Piet Smitkade tussen De Kuip en de Nieuwe Maas. Voor het eerst was er een heus Binnenvaart Paviljoen. Daar was het druk en héél gezellig. Voor de inwendige mens werd goed gezorgd. Uiteraard stonden er mosselen op het menu. VERKLARING VOOR EEN DUURZAME RIJNVAART (foto Tekst & Toebehoren) Op de Rijnconferentie in Düsseldorf is een verklaring ondertekend over de perspectieven van de Rijnvaart. Vier Duitse deelstaten, zeven Nederlandse provincies, diverse steden, Kamers van Koophandel, organisaties, bedrijven en havens plaatsten hun handtekening. Ze gaan maatregelen uitwerken om het aandeel van de binnenvaart in de modal split met 25 procent te verhogen en duurzame logistieke ketens op te zetten. Het streven is deze maatregelen vóór 2030 in te voeren. Dit als ‘tussenetappe’ op de weg naar een volledig klimaatneutrale Rijnvaart in 2050. Het gaat om maat regelen rond havens, verduurzaming van de vloot en multimodale corridors. Diverse werkgroepen gaan hiermee aan de slag. De Duitse bondsregering heeft de verklaring niet ondertekend, wat volgens binnenvaartorganisatie BDB het werk kan bemoeilijken. “Een aantal maatregelen, waaronder verduurzaming van de vloot, is zonder medewerking van de ministeries van Verkeer en Economische Zaken moeilijk voorstelbaar.” Binnenvaartdagen: het onzichtbare zaadje voor de toekomst De Binnenvaartdagen in Zwijndrecht zitten er weer op, en uiteraard was Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) ook aanwezig. Dit evenement is dé kans om jongeren te enthousiasmeren voor de sector. Zo was KBN er ook er vrijdag, de dag die vooral gericht was op scholieren. Dertien scholen waren uitgenodigd, en dat zorgde voor een flinke toestroom van leerlingen. Toch merk je dat, hoewel de dag voor jongeren bedoeld is, de meeste scholieren vooral blij waren om even niet in een klaslokaal te zitten. Het echte opdoen van kennis stond voor velen op de achtergrond. Op een paar geïnteresseerde leerlingen na leken ze niet van plan echt iets te leren. En eerlijk gezegd kun je het hen niet kwalijk nemen. Het is een uitdaging om jongeren enthousiast te maken voor een sector waar ze nog weinig gevoel bij hebben, en voor veel leerlingen was deze dag vooral een verplicht uitje vanuit school. Maar betekent dit dat de Binnenvaartdagen geen zin hebben? Absoluut niet. Want ook al zijn jongeren niet direct geïnteresseerd, toch kan de dag later veel effect hebben. Volgens het Mere Exposure Effect kan herhaalde blootstelling aan een onderwerp ervoor zorgen dat jongeren er later meer affiniteit mee krijgen. Of ze het nu bewust opnemen of niet, de kennis en ervaringen die ze opdoen, kunnen later belangrijk worden. Daarnaast is er het principe van Latent Learning. Dit betekent dat ook al zien jongeren op dat moment niet direct het nut van de informatie die ze krijgen, die kennis later vaak toch van pas komt. Bij toekomstige keuzes, zoals een carrière in de logistiek, transport of techniek, kan deze vroege kennismaking met de binnenvaart een grote rol spelen. Hoewel jongeren tijdens de Binnenvaartdagen misschien niet direct enthousiast lijken, legt het evenement wel degelijk een belangrijke basis voor de toekomst. Door hen bloot te stellen aan de binnenvaartsector, ontstaan er kansen voor latere interesse en carrièrekeuzes. De impact van deze dagen is misschien niet meteen zichtbaar, maar het zaadje voor de toekomst wordt zeker geplant. Eva van der Leeden Eva van der Leeden. (foto privécollectie) Op koers Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant