Views
3 months ago

2024-20 Holland Fisheries Event

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Nederland
  • Visserij
  • Fisheries
  • Gaat
  • Holland
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar

6 24 september

6 24 september 2024 GOLFEN met de Binnenvaartkrant LAATSTE PLEKKEN - we starten op 2 oktober Op maat gemaakt voor Binnenvaartkrant 1 jaar lidmaatschap +20 uur lessen op woensdagavond Altijd al willen leren golfen of de kwaliteit van je golfspel willen verbeteren? De Binnenvaartkrant biedt nu een buitenkans om samen met vrienden en relaties uit de sector wekelijks onder professionele begeleiding te golfen in Rotterdam. Op 2 oktober starten bij Golfcenter Seve op initiatief van de Binnenvaartkrant de lessen - zowel voor beginners als gevorderden. De unieke samenwerking tussen de Binnenvaartkrant en Golfcenter Seve biedt professionals in de binnenvaart tegen een heel aantrekkelijk tarief van € 595,- een jaar lang lidmaatschap van Seve. En daarvan neemt de Binnenvaartkrant € 100,- voor haar rekening. Kijk even mee wat je allemaal krijgt voor € 495,- per jaar.* * Bij een bestaand lidmaatschap € 240,- voor 20 lessen Wegens succes verlengd! Inbegrepen • Jaarlidmaatschap bij Golfcenter Seve met speciale ledentarieven • Inclusief huurmateriaal • Inclusief gebruik Trackman-systemen • Inclusief oefenballen tijdens de lessen • Baan en course management greenfee inbegrepen • Maximaal 6/7 personen per cursusgroep, persoonlijke aandacht blijft gewaarborgd Voor beginners • 20 lesuren: combinatie van Baanpermissiecursus & handicap (HCP) 54 cursus • NGF Registratie na het behalen HCP54 is mogelijk (voor €39,95 per jaar!) Voor gevorderden • 20 lesuren: Combinatie van verschillende nieuwe technieken • HCP-verlaging is de doelstelling 10 Lessen vanaf 2 oktober t/m 11 december 2024 m.u.v. de herfstvakantie 10 Lessen vanaf 12 maart t/m 14 mei 2025 m.u.v. de meivakantie Meer informatie en aanmelden? Mail of bel dan naar Carin Broere: carin@binnenvaartkrant.nl. 0657 58 00 37. Vermeld erbij of je beginner bent of gevorderde (met je handicap). Alle prijzen zijn inclusief BTW Wij vragen: Delta Shipping & Chartering zoekt Kapitein Wij bieden: • Groot Vaarbewijs • Rijbewijs • Dienstrooster 1/1 • Luxemburgse condities • Ervaren bemanning Klaar voor deze uitdaging? E-mail naar crewing@deltashippingchartering.lu of bel naar +352 26 66 45 32 Delta Shipping & Chartering • Route d’Echternach • L-6617 • Wasserbillig Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl

24 september 2024 7 Waalcrossing na tachtig jaar nog steeds indrukwekkend Vorige week zijn Operatie Market Garden en de bevrijding van Nijmegen herdacht, exact tachtig jaar geleden. Op 20 en 21 september werd de Waalcrossing, de oversteek door de Amerikanen, nagespeeld. DOOR FRANK ANTONIE VAN ALPHEN De Slag om Nijmegen vond plaats van 17 tot 25 september 1944. De stad aan de Waal werd in brand gestoken, beschoten en geplunderd. De bevrijding kwam, de vreugde was groot. Net als het verdriet om hen die omkwamen. Zoals de 48 geallieerden, de Amerikanen die stierven toen ze de Waal overstaken. Sitting ducks voor het machinegeweervuur van de Duitse soldaten aan de overkant. Maar ze deden het. En gaven hun leven. Daarom wordt elk jaar De Oversteek nagespeeld. Daar gaan ze dan: ze varen naar de overkant, de militairen, net als tachtig jaar geleden. Maar vandaag zijn het losse flodders en is het geen dodelijk spervuur dat hen van de overzijde wacht. De vaartuigen met de re-enactors (mensen die als hobby historische veldslagen naspelen) zijn heel wat steviger gebouwd dan de gammele bootjes van toen. Eerbetoon Weinigen hebben het overleefd. Wat vandaag een toneelstuk is en wel lukt, was destijds een bittere realiteit. De uitgestelde bevrijding van Nederland waarin bij Nijmegen aan de Waal met De Oversteek zoveel doden vielen. Prachtig verbeeld door een kunstwerk van 48 paren lichtmasten: de ‘Sunset March’ (die al bijna tien jaar lang 365 dagen per jaar wordt gelopen). Elke set lampen staat voor een omgekomen, geallieerde soldaat. Een eerbetoon aan de militairen die bij de bevrijding van Nijmegen, en heel Nederland, omkwamen. Het ontwerp is van Atelier Veldwerk, in samenwerking met de architecten van de brug, Laurent Ney en Er was veel publiek voor het naspelen van de Waalcrossing. Kleine bootjes maken de oversteek. (foto Manon Bruininga) Chris Poulissen. Een ingetogen, maar fraai monument voor de gevallen soldaten. In de lichtmasten komt de herinnering aan hen die sneuvelden bij zonsondergang tot leven. Elke avond. Tegen het vallen van de avond knipperen de masten stapvoetsgewijs aan op ‘Het Handtasje’, zoals de laatst aangelegde brug in de Nijmeegse volksmond heet. Wachtende schepen Tijdens het naspelen van de Waalcrossing afgelopen weekend staat de brug stampvol met mensen. Net als Nijmegen-Noord en de stadse walkant. Nu worden de troepen niet door de vijand beloerd, maar door het in groten getale samengedromde publiek bekeken. Op veilige afstand drijven schepen op- en afvarig in de wacht. De doorvaart is gestremd voor de herdenking. Rijkswaterstaat zorgt ervoor dat er even niet wordt gewerkt. Het publiek staat erbij en kijkt ernaar en voor enkele momenten weet je eigenlijk niet waar je naar kijkt. Omdat wij ons, die al decennia in vrede leven, geen slagveld echt voor kunnen stellen. Dat wat zich hier heeft afgespeeld. Ja, op tv. Op de wal worden intussen foto’s en grapjes gemaakt als rookpluimen omhoog kringelen en de troepen aan land gaan. Oorlogje spelen? Kan goed zijn. Maar laten we zo onthouden wat hier is gebeurd. Het gebeurt hedentendage nog overal. En als het op deze manier moet, ellende uitbeelden met een vredig spektakel, dan moet dat zo zijn. Nog even en er kan weer worden doorgevaren. Het leven gaat door. En daar is helemaal niks mis mee. En dan is het hele toneelstuk afgelopen. Eer aan de veteranen van weleer. Zij hebben het kostbaarste wat een mens bezit opgeofferd. Voor ons. Olieprijzen blijven stijgen De stijgende trend van de wereldwijde olieprijzen heeft zich afgelopen week verder doorgezet. Beide benchmarks stegen op weekbasis met meer dan 4 procent. Nadat Brent Crude op 10 september het laagste punt in bijna drie jaar bereikte, ,00 per vat, hebben de prijzen een sterke opwaartse trend laten zien. Een van de hoofdredenen van de stijging van afgelopen week is de minder dan verwachte productvoorraad van de Verenigde Staten en een renteverlaging van de Fede ral Reserve. Een lagere rente maakt het lenen van geld goedkoper, waardoor een economische groei op korte- of middellange termijn wordt verwacht. Brent Crude sloot de week af met een prijs van ,49 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op ,92 per vat. Ondanks de sterke stijging van de afgelopen twee weken blijven de prijzen neerwaartse druk ondervinden door de verminderde importvolumes uit China. Echter heeft het land aangegeven zijn exportquota voor dit jaar te hebben bereikt. Volgens veel marktspelers is dit een indicatie van een verzwakte raffinaderij-output. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen ook de verminderde importvolumes van het land op middellange termijn weer toenemen. Daartegenover staat wel dat de raffinaderij-output in Azië, Europa en de Verenigde Staten een meerjarig dieptepunt heeft bereikt. Dat kan bij een toenemende vraag naar olie prijsondersteuning kan bieden. ARA De vrachttarieven in de ARAregio hebben afgelopen week hun stijgende trend verder doorgezet. Na een periode van daling zijn de vrachttarieven voor een tweede week op rij verder gestegen. De voornaamste reden hiervoor zijn de oplopende wachttijden bij de grotere laad- en losplaatsen in de regio. Deze vertragingen hebben geleid tot een minimale vrije scheepscapaciteit in het gebied, waardoor hogere vrachttarieven kunnen worden onderhandeld. Rijn De vrachttarieven op de Rijn hebben afgelopen week een stijging laten zien. De vraag naar olie en transport liet afgelopen week echter een lichte daling zien. Door voorspelde lagere waterstanden aan het einde van de week werd alleen het noodzakelijke op de spot gedaan. Veel marktspelers hielden een afwachtende houding aan omdat er vanaf woensdag 25 september weer een golf met water wordt verwacht. Daardoor zouden volle afladingen naar de meeste Rijnbestemmingen weer mogelijk moeten zijn. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 1,86 € 1,20 € 2,30 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,85 € 2,20 € 3,10 Antwerpen-Amsterdam € 3,84 € 3,20 € 4,00 Vlissingen-Antwerpen € 3,14 € 2,50 € 3,65 Vlissingen-Rotterdam € 3,56 € 3,00 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,51 € 3,70 € 5,25 Gent-Vlissingen € 3,31 € 3,15 € 4,15 Gent-Antwerpen € 3,69 € 3,21 € 4,40 Gent-Rotterdam € 3,93 € 3,40 € 4,50 Gent-Amsterdam € 4,79 € 4,40 € 5,60 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,00 € 7,50 € 8,50 Dortmund € 11,40 € 11,40 - Keulen € 13,82 € 13,32 € 14,32 Koblenz € 15,00 € 15,00 - Frankfurt € 20,17 € 20,17 - Mannheim € 20,60 € 20,10 € 21,10 Karlsruhe € 22,78 € 22,28 € 23,28 Straatsburg € 23,90 € 23,40 € 24,40 Bazel EUR € 26,00 € 25,50 € 26,50 Bazel CHF 24,36 23,86 24,86 In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant