Views
4 months ago

2024-20 Holland Fisheries Event

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Nederland
  • Visserij
  • Fisheries
  • Gaat
  • Holland
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar

24 24 september

24 24 september 2024 75 jaar Van den Heuvel Werkendam Wij feliciteren WMI-lid Van den Heuvel - Werkendam met hun 75-jarig bestaan! Zaterdag 21 september organiseerde Van den Heuvel een drukbezochte open dag, waar met trots een uitgebreid assortiment machines voor heien, funderen, hijsen en grondverbetering werd gepresenteerd. Eén van de innovatieve pareltjes is een onlangs opgeleverde Heicoop-funderingskraan die volledig elektrisch en dus emissieloos kan opereren. De machine kan ook in een hybride modus werken waarbij hij zelf elektriciteit genereert. De elektrificatie van de 7 jaar oude heimachine is gerealiseerd in nauwe samenwerking met overbuurman en mede WMI-lid SDK Engineering die de aandrijflijn en accupakket bedacht en installeerde. Samen op weg naar duurzame bouwplaatsen! Golfschotten in Werkendam Eén van de voordelen van de haven in Werkendam is dat we een kade hebben waar we grote waterbouwkundige constructies efficiënt kunnen laden en lossen. Onlangs stond er weer een prachtig project op de planning. Koek uit Sleeuwijk kwam golfschotten ophalen voor de Nieuwe Sluis Terneuzen, waar Hakkers ze ter plaatse installeert. Een golfschot is een belangrijke waterbouwkundige constructie langs dijken en kades, die de kracht van golven breekt en erosie aan de voet van waterkeringen voorkomt. Dit draagt bij aan waterveiligheid en houdt onze voeten droog. De golfschotten zijn gebouwd door Hakkers, geconserveerd door JC Straaltechniek BV en naar de haven vervoerd door L.A. van den Heuvel B.V. Werkendam loonen transportbedrijf. Een mooi voorbeeld van lokale samenwerking in het maritieme cluster van Werkendam! Windvoortstuwing voor Amadeus Saffier Net zoals bij Formule 1-bolides zijn de nieuwste innovaties op het gebied van brandstofbesparing en emissiereductie bij schepen vaak alleen “onder de motorkap” zichtbaar. Maar soms zijn er échte blikvangers... of beter gezegd: windvangers! Holland Shipyards Group legt op de werf in Werkendam de laatste hand aan de afbouw van kruiplijncoaster Amadeus Saffier voor De Bock Maritiem. Het schip is uitgerust met indrukwekkende 16 meter hoge VentoFoils van Econowind. De Amadeus Saffier gaat als eerste nieuwbouwschip met de ondersteunende windvoortstuwing varen. De innovatieve vleugels zorgen naar verwachting voor een brandstofbesparing van maar liefst 5 tot 10%. Een prachtige stap richting een duurzamere toekomst, goed voor mens én milieu! • 52 bedrijven • 7 scheepswerven • 25 maritieme toeleveranciers • 13 maritieme dienstverleners • 7 constructie- en waterbouwbedrijven • 2.000 directe arbeidsplaatsen • 34 landen • op 1 na grootste binnenvaartthuishaven van Nederland Kracht door samenwerking Alles aan boord. werkendammaritimeindustries.nl Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid

24 september 2024 25 Drie dagen feest… van, voor en door binnenvaart De Binnenvaartdagen Zwijndrecht op 13, 14 en 15 september waren een groot succes. Drie dagen lang vierde dé binnenvaartgemeente van Nederland feest. Een feest van, voor en door de binnenvaart. Het was ook pure promotie voor de branche. Met veel aandacht ook voor de carrièremogelijkheden die de scheepvaart biedt. Diverse bedrijven en scholen brachten hun banen en opleidingen onder de aandacht. Op vrijdag kwamen circa 3.000 leerlingen een kijkje nemen – ook aan boord van de schepen. Met een speurtocht leerden ze meteen meer over (het belang van) de binnenvaart. Eén en al binnenvaart De derde editie van Binnenvaartdagen Zwijndrecht, ontstaan op initiatief van De Vrienden van de Binnenvaart en Maritiem Media, was groter dan ooit. Tientallen kramen en tal van activiteiten voor jong Aalmoezenier Van Welzenes zegende het evenement in, daarbij geholpen door burgemeester Anink. (foto’s Tekst & Toebehoren) De afgemeerde schepen ontvingen veel (jonge) bezoekers. Zoals de duwboot Nicolaas van der Wees. en oud zorgden voor veel levendigheid op het Maasplein, Thorrehoofd, Maasboulevard, Euryzakada en Veerplein. Burgemeester Leon Anink verrichtte op vrijdag de opening door het ontsteken van een kanon, waarna de scheepshoorns van de deelnemende schepen nóg meer lawaai maakten dan de explosie. Thuishaven De dit jaar benoemde Anink, zelf schipperszoon, was trots: “Kijk om je heen: één en al binnenvaart. En daar gaat het toch om hier in Zwijndrecht… Een van de grootste branches die vertegenwoordigd is in onze gemeente.” “Zwijndrecht is een heel belangrijke thuishaven van de binnenvaart”, beaamde KBN-voorzitter Ad Koppejan. “We hebben als Koninklijke Binnenvaart Nederland niet voor niets hier ons kantoor.” Om 12.00 uur was hij samen met Anink, Raymon Berkhout (voorzitter van de Vrienden van de Binnenvaart), Piet de Bruin (voorzitter van Stichting Binnenvaartdagen Zwijndrecht) en aalmoezenier Bernhard van Welzenes aan wal gestapt. Van Welzenes zegende het evenement in. Daarbij zei hij het een uitstekend initiatief te vinden, mede om de verbinding: “De binnenvaart kijkt naar de wal en de wal kijkt naar de binnenvaart.” Geef de binnenvaart een schone, hoogwaardige brandstof! In de aanloop naar het Scheepsmotoren Event is al menig artikel verschenen in de verschillende binnenvaartnieuwsmedia. Gemene deler daarin lijkt de biobrandstof FAME als de ‘heilige graal’ op weg naar de reductie van emissies. Zo ook in het artikel in Weekblad Schuttevaer: ‘Binnenvaart moet snel voldoen aan strengere emissieregels.’ De ASV maakt zich ernstig zorgen over de manier waarop deze B-kwaliteit brandstof geleidelijk aan onze binnenvaartsector opgedrongen wordt. Bovenstaande term wordt vrijwel altijd in een adem genoemd met FAME. In het laatste artikel werd dit ‘goede opslag’ genoemd. Daar waar je met de reguliere diesel hooguit preventief je bunkers aftapt en op tijd je filters wisselt, is het met FAME wel anders gesteld. Good housekeeping Good houskeeping of goede opslag betekent in feite niets anders dan dat de binnenvaartondernemer met een hoop extra kosten opgezadeld wordt om de brandstof op een acceptabel kwaliteitsniveau te houden. Dit zou wellicht nog te verteren zijn, als het milieu en klimaat er echt mee geholpen zouden zijn. Maar niets is minder waar. Wanneer je bedenkt wat voor extra energie (lees: brandstof) het kost om de FAME wanneer het kouder wordt, op een bepaalde temperatuur te houden, dan is je fictieve reductie al tenietgedaan door de extra brandstof die het kost om je generator te moeten laten draaien. En in het geval van walstroom vliegen de kilowatturen x 35 eurocent je portemonnee uit. Daarbij moet je maar zo rekenen dat in de winter de groene stroom ook niet bepaald overtollig voorradig is. Dus tel uit je milieu- klimaatwinst. En dan laten we het extra filtergebruik, kortere standtijd van de smeerolie en in het ergste geval de extra slijtage aan de motoren nog buiten beschouwing. Goede bedoelingen Het EICB pleit voor het ontwikkelen van een uitstootstrategie. Gezien de maatschappelijk ontwikkelingen is dat absoluut nodig. Ondanks het feit dat de binnenvaart per tonkilometer nog altijd een van de minst milieu- en klimaatbelastende vervoersmodaliteiten is. Maar de ASV is daarin van mening dat FAME niet de juiste weg is. Al blijft de keuze natuurlijk altijd aan de ondernemer. Daar waar FAME nog steeds een slecht imago heeft door de ervaringen in het verleden, en de aanpassingen die het vergt wanneer je het nu wilt kunnen gebruiken, is dat met HVO100 niet het geval. Uit het werkveld horen we alleen maar positieve geluiden over HVO100. Met name op de CO 2 - en roetemissies doet deze brandstof het enorm goed. Bijkomend voordeel is dat rekenkundig ook een veel hogere CO 2 -reductie behaald wordt. HVO is één op één toepasbaar ten opzichte van de huidige diesel. Maar waarom lezen we weinig over deze hoogwaardige biobrandstof? Een reden dat ondernemers niet kiezen voor HVO100 zou de meerprijs zijn ten opzichte van gewone diesel. Geloof maar gerust dat wanneer de ondernemer straks de keuze heeft tussen een kwalitatief goede biobrandstof en een biobrandstof die potentieel voor problemen (lees: extra kosten) zorgt, hij graag die meerprijs betaalt. Omdat het hem onderaan de streep veel minder kost. Belangen De vraagt rijst hier welke belangen er spelen… Ook andere vervoersmodaliteiten maken aanspraak op HVO100. De zorg van de ASV is dat de binnenvaartsector hierin het onderspit gaat delven en opgezadeld wordt met een kwalitatief inferieure brandstof ten gunste van de andere modaliteiten. En dat onder de schone schijn van emissiereductie. Dat dan weer wel… Eenieder die op school scheikunde heeft gehad, weet dat je nooit een schoon resultaat kan verwachten aan de uitlaat wanneer je er aan de voorkant iets smerigs ingooit. Tenzij je allerlei dure toeters en bellen aan filters voor en na gebruikt. Maar dat basisprincipe van de scheikunde lijkt steeds meer vergeten. En gezien het feit dat de meeste binnenvaartschepen nog geen uitlaatnabehandelingssysteem of Stage V- motor hebben, zullen ze met FAME effectief alleen maar meer vervuilende stoffen uit gaan stoten. Beerput Nederland Dit doet denken aan een documentaire van ZEMBLA, die een aantal jaar geleden werd uitgezonden met ‘Beerput Nederland’ als titel. Een van de minst schandalige onderwerpen (ja, u leest het woordje ‘minst’ goed) hierin was het bijmengen van chemische troep in de stookolie van zeeschepen. Erg genoeg, met medeweten van de diverse overheden! Wordt de gasolie voor de binnenvaart straks eenzelfde dankbaar product om maar alle denkbare rommel waar we niets mee kunnen, of die te duur is om op een fatsoenlijke manier te verwerken, in bij te mengen? Machiel Smitsman, bestuurslid ASV Geen blad voor de mond Deze rubriek wordt verzorgd door de lezer van Binnenvaartkrant

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant