22 24 september 2024 ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Scheepsbouw zit in ons DNA WWW.BEERENSBV.NL Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl breejen-shipyard.nl TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • Inbouw scheepsmotoren, keerkoppelingen e.d. • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaties • Drinkwaterfiltratie systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44
24 september 2024 23 DGT GEOPEND: VAN KOLEN NAAR CONTAINERS Aalmoezenier Van Welzenes (links) overhandigde een plaquette aan Joop Bonnikhorst (midden)en Mark de Pree, die hij vervolgens rijkelijk besproeide met wijwater. (foto Tekst & Toebehoren) Novio Nautic is helemaal op zijn plek in Druten Vrijdag 20 september was de officiële opening van het nieuwe bedrijfspand van Novio Nautic aan de Energieweg in Druten. In het bijzijn van circa zeventig gasten zegende aalmoezenier Bernhard van Welzenes het gebouw en de specialist in navigatie- en elektronica-apparatuur voor de binnenvaart. De pater (“voor nu en voor later”) deed dat door een plaquette te overhandigen aan Joop Bonnikhorst en Mark de Pree, die hij vervolgens rijkelijk besproeide met gewijd water uit de Waal. Van Welzenes bracht in herinnering dat hij ook het vorige onderkomen van Novio Nautic had ingezegend. “Ik doe het heel graag weer. Het gaat vooral om de spirit van de mensen die we als binnenvaart keihard nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Het moet door mensen gebeuren. Ik hoop dat jullie een heel goede gezondheid mogen hebben en een goede teamgeest onder elkaar. Houd iedereen aan boord. We hebben elkaar nodig.” Perfecte locatie Directeur Joop Bonnikhorst startte Novio Nautic in 2007, samen met Marcel Silvius. Na zeventien jaar in Nijmegen zijn de inmiddels vijf medewerkers – de zesde is op komst – nu in Druten neergestreken. Daar hebben ze ruimte om verder te groeien. “Hoewel we niet direct aan het water zitten, zoals in Nijmegen, is Druten een perfecte locatie”, vindt Bonnikhorst. “We rijden tenslotte het hele land door en regelmatig daarbuiten. Onze samenwerking met Van Tiem Elektro hier om de hoek in Wamel is sterker dan ooit. We leveren de nautische apparatuur voor al hun binnenvaartprojecten. Werf De Gerlien Van Tiem, waar veel van deze nieuwbouwprojecten plaatsvinden, zit eveneens in Druten. Ook een van onze belangrijkste klanten, rederij Wijgula, heeft zijn hoofdkantoor hier in Druten en is verheugd met onze nieuwe locatie.” Eigen koers “Het pand werd ongeveer twee jaar geleden gebouwd, maar de vorige eigenaar nam het nooit in gebruik”, vertelde sales & service engineer Mark de Pree terwijl hij trots een rondleiding gaf. Het pand stond nog leeg. Na de overname kon Novio Nautic het onderkomen zodoende helemaal naar eigen inzicht indelen en inrichten. Beneden zijn het magazijn, een werkplaats voor tests en reparaties en een showroom. Boven bevinden zich de kantoren en een pantry. De Pree werkt sinds 2019 bij het bedrijf. Twee jaar later werd hij medeeigenaar. De Pree is schipperszoon. Na zijn mts-opleiding elektrotechniek werkte hij ruim zes jaar bij Alphatron, waarna hij de overstap maakte naar Novio Nautic. “Vandaag vieren we niet alleen een mijlpaal in de groei van Novio Nautic,” zei Bonnikhorst in een korte toespraak, “maar ook een reis die begon op 21 oktober 2007. Een reis die ons hier heeft gebracht dankzij hard werken, visie en de onmisbare steun van velen om ons heen.” Vrijheid Marcel Silvius en hij gaven hun vaste baan op bij elektrotechnisch bedrijf Alewijnse om hun droom te realiseren: “Onze eigen koers varen, met de klant voorop, service als speerpunt en de simpele maar krachtige belofte ‘afspraak is afspraak’ en ‘kwaliteit staat voorop’. Die visie is ons kompas gebleven. De start was meteen een vliegende… Dankzij een samenwerkingsverband met Alewijnse, een bloeiende nieuwbouwmarkt en een uitgebreid netwerk stonden we direct sterk.” Het bedrijf werd al snel importeur van Swiss Radar en dealer van Alphatron. “Al snel klopte ook Radio Holland aan de deur. Ze vroegen ons of wij ook dealer van hen wilden worden.” Meerdere, concurrerende merken vertegenwoordigen was destijds eerder niet mogelijk; het was altijd óf het ene merk óf het andere. Bonnikhorst: “Die unieke kans hebben wij met beide handen aangepakt. Wij wilden onze klanten namelijk niet beperken, maar hen de vrijheid geven om voor alle merken te kunnen kiezen. Ook qua service paste dat precies in ons straatje.” Vaandel Novio Nautic is gespecialiseerd in maritieme navigatie- en elektronicaapparatuur en biedt de binnenvaart oplossingen op het gebied van navigatie, communicatie, AIS-, GPS- en satelliet TV-systemen. Het bedrijf levert, installeert, repareert en onderhoudt al die apparatuur zelf. Als afsluiting van het officiële deel van het openingsfeest overhandigde Bonnikhorst een stok met een Novio Nautic-vaandel en de sleutel van het pand aan Mark de Pree. Een symbolische handeling voor de geplande overdracht van de leiding over het bedrijf. Eind volgend jaar stopt Bonnikhorst als directeur. Hij blijft wel betrokken als adviseur. Maandag 16 september is op het voormalige ‘koleneiland’ in het centrum van de haven van Duisburg de Duisburg Gateway Terminal (DGT) officieel geopend. De eerste bouwfase is klaar en daarmee kan de containeroverslag beginnen. Minister-president Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen noemt DGT een voorbeeld van de geslaagde structuurverandering in het Ruhrgebied. Op de locatie waar meer dan honderd jaar lang kolen werd overgeslagen, hangen nu containers in de kranen. De terminal is volgens Wüst een mijlpaal op weg naar een klimaatneutraal industrieland. DGT is de tiende containerterminal in de haven van Duisburg en wordt de grootste inland terminal van Europa met een overslagcapaciteit van 850.000 TEU per jaar. De aandeelhouders zijn duisport, HTS, Hupac en PSA. Er wordt een duurzaam energiesysteem geïnstalleerd dat hernieuwbare energie combineert met energieopslag en waterstoftechnologieën. De terminal kan hierdoor volledig energieneutraal draaien. Alle goederenbewegingen worden digitaal gestuurd. De terminal heeft 730 meter lange overslagsporen en werkt volgens volledig gedigitaliseerde processen. VEEL ANIMO VOOR OPEN HUIS ROYAL BODEWES Op woensdag 11 september hield Royal Bodewes in Hoogezand een open dag. Honderden bezoekers maakten van de gelegenheid gebruik om op de werf een kijkje te nemen. Dat bood hen de kans om meteen de Arklow Rover en de Marie Lehmann te bewonderen die momenteel worden afgebouwd. Ook het zeilschip Ecolution, dat werd gebouwd in opdracht van oud-astronaut wijlen Wubbo Ockels, lag bij de werf. Net als de luxe motor Nomadisch. Dat is in verhouding met de Arklow Rover en de Marie Lehmann maar een nietig scheepje. De Nomadisch was onderweg naar Sappemeer. Daar nam het in 1928 op gebouwde schip op 14 en 15 september deel aan de Open Monumentendag. In verhouding met de Arklow Rover en de Marie Lehmann is de Nomadisch maar een nietig scheepje. (foto Simon Marrink) AANMELDEN VOOR DAG VAN DE BINNENVAART Op 9 november presenteert de binnenvaart zich aan heel Nederland op de Dag van de Binnenvaart. De jaarlijkse themadag waarop schepen, werven, havens, vaarwegbeheerders, terminals en andere bedrijven hun deuren voor het publiek openen, is een initiatief van Wereld van de Binnenvaart. Op diverse locaties verspreid over Nederland (én België) verwelkomen bedrijven belangstellenden tussen 10.00 en 15.00 uur om de binnenvaart te beleven en meer te weten te komen over de bedrijfstak: het belang voor de economie, het werk, de opleidingen, enzovoort. Aan deelname aan de Dag van de Binnenvaart zijn geen kosten verbonden voor bedrijven. Wereld van de Binnenvaart verzorgt de coördinatie en promotie. Aanmelden kan door een e-mail te sturen naar info@wereldvandebinnenvaart.nl.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl