20 Holland Fisheries Event 24 september 2024 Voor aandrijven en besturen ga je naar De Waal STAND D19 De producten van Machinefabriek De Waal worden al sinds de jaren 80 veelvuldig toegepast in de visserijsector. De Waal produceert en engineert alle Stuwa-roeren en stuurmachines in deze sector, voorheen via Promac geleverd. Het nieuwste project is een nieuwe stuurmachine voor de OD 6 Zelden Rust. De producten van Machinefabriek De Waal worden al sinds de jaren 80 veelvuldig toegepast in de visserijsector. (foto De Waal) “We doen veel nieuwbouw maar ook voor bestaande kotters bieden wij een passende oplossing. Naast aanschaf kunnen klanten ook voor service en onderhoud rechtstreeks bij ons terecht”, aldus sales engineer Matthijs Versluis. “Wij leveren projectspecifiek en kunnen voor elke kotter een passende oplossing bieden.” De OD 6 wordt de eerste multifunctionele Noordzeekotter die wordt omgebouwd naar dieselelektrisch. De Waal produceert en levert de stuurmachine. Compleet Wie een Stuwa-stuurmachine bij De Waal koopt, kan er vanuitgaan dat alles compleet van a tot z geleverd wordt. De medewerkers hebben de ervaring en kennis in huis om voor elk project een stuurmachine op maat te bouwen. De Waal komt in elke haven; in Nederland, Europa en zelfs wereldwijd. De stuurmachines bestaan standaard uit een hydraulische tankset, zwaar uitgevoerde roeraandrijving, dubbel hydraulisch leidingwerk, vraaggestuurde hydrauliekpompen, elektrische starterskasten en een modern besturings- en controlepaneel. Uit de grote machinefabriek te Werkendam is alles op voorraad leverbaar. Innovatie en veel praktische details bezorgen deze producten een onverwoestbare naam in de visserijwereld. Begin jaren 80 stopte fabrikant Seffle (Zweden) met hun visserijstuurmachines. De Waal werd vanaf die tijd direct omarmd als nieuwe ‘hofleverancier’ van de bekende Stuwa-stuurmachines; in eigen beheer ontwikkeld, gebouwd en in bedrijf gesteld. Bewezen techniek Eigenaar Marco de Waal: “Met bewezen techniek en langdurige ervaring zijn onze stuurmachines beresterk en praktisch onverwoestbaar – gebouwd voor een lang leven op zee. De Waal onderscheidt zich door de uitgebreide service, goede nazorg en eerlijke prijzen. Onze medewerkers, vaak al lange tijd in dienst, beschikken over veel ervaring en kennis om stuurmachines op maat te bouwen en onderhouden.” www.dewaalbv.nl ervaren specialisten | sterke vastgoedportefeuille | persoonlijke aanpak % % Laat uw vermogen renderen % % % Rendement over uw vermogen? 3,5% - 5% % % Bezoek voor meer informatie onze stand (D7) bij de HFE Welkom bij Van Dam, Van Dam & Verkade STAND D7 Omdat wij weer aanwezig zijn op het Holland Fisheries Event, willen wij u graag uitnodigen om kennis te maken met ons product. Ontdek hoe onze veilige, flexibele, goed renderende en crisisbestendige investeringsmogelijkheden uw toekomst kunnen versterken. Kom langs, laat u informeren en geniet van een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden. Wij kijken ernaar uit u te verwelkomen! www.vandamvandamverkade.com (foto Van Dam, Van Dam & Verkade) % Herengracht 74, 1015 BR Amsterdam | T +31 (0)20 - 4896500 info@vandamvandamverkade.com | www.vandamvandamverkade.com
24 september 2024 Holland Fisheries Event 21 OMV weet tientallen jaren geleden gezonken schepen te traceren Zekerheid voor de nabestaanden De vorig jaar opgerichte stichting Onderzoek Maritieme Vermisten (OMV) houdt zich bezig met het vinden van vermiste schepen uit de visserij, zeevaart en binnenvaart. De opzet is familieleden duidelijkheid te geven over hun geliefden aan boord. DOOR EVERT BRUINEKOOL Cees Meeldijk richtte met vrienden de stichting op om antwoorden te vinden op de prangende vragen van nabestaanden. Gerrit Hakvoort sloot zich met ‘zijn’ Stichting Opsporing Apparatuur Drenkelingen (SOAD) al snel bij dit initiatief aan. Alleen al in de Noordzee liggen duizenden scheepswrakken. Het vinden ervan is vooral bureauwerk, zoeken in archieven, het op een rij zetten van gegevens van hulpverleningsorganisaties en het bestuderen van waterkaarten en hydrografische beelden. Er zijn veel aanwijzingen nodig voor de bijna onmogelijke zoektochten. Het eerste schip dat OMV, nu ruim een jaar geleden, bond, was de HD 108. Dat gebeurde bij toeval, want eigenlijk zochten Meeldijk en zijn kompanen naar de WR 6. De HD 108 was opgeblazen door een zeemijn, net na de oorlog. Nabestaanden Het is de roeping van de OMV-leden om nabestaanden van tastbaar bewijs te voorzien waar en wat er gebeurd is. Dankzij gesprekken met hen komt Meeldijk vaak al snel verder. Ook doorzoekt hij veel bruikbare informatie in het Nationaal Archief in Den Haag. Daarnaast zijn bouwtekeningen en motorgegevens van het schip nodig voor herkenning onder water. Verder zijn donaties onmisbaar om het werk te kunnen betalen. Duikexpedities zijn immers kostbaar. Na bijna 54 jaar is deze zomer eindelijk de verdwenen kotter TX 26 op de (foto’s E.J. Bruinekool Fotografie) Noordzee gevonden. Het schip raakte in 1970 vermist tijdens een storm. Er werd, behalve het lichaam van één bemanningslid, nooit iets teruggevonden. Mede door sonarbeelden kon Meeldijk al eerder concluderen dat er op de vermoedelijke plek een wrak van een kotter moest liggen. “Misschien wel de TX26.” Het schip was tussen Noord-Holland en de Doggersbank vermist geraakt. De combinatie van hydrografische beelden, KNRM-rapporten en uiteindelijk actief en dagenlang duiken resulteerde in een positief resultaat. “Het wrak is gevonden. De nabestaanden krijgen, zo is met de overheden afgesproken, een klein aandenken van het schip”, aldus Meeldijk. Aan de ligging van het wrak en tuig was volgens hem overduidelijk te zien dat het een stormslachtoffer was. Eind augustus kwam ook de locatie van de UK 154 definitief vast te staan. Dat schip verging in 1967 bij Helgoland in een storm. Voor deze actie werkte OMV samen met duikteam De Zeester Cees Meeldijk bestudeert waterkaarten en allerlei andere documenten om wrakken te vinden. uit Lauwersoog. Deze maand werd ook de in 1966 verdwenen UK 58 teruggevonden. Reconstructie De laatste veertig jaar is er veel meer bekend geworden over vermiste schepen. Daarvóór was het veel moeilijker om informatie te vinden. “Als er iets van bewijs is, gaan wij pas kijken”, zegt Meeldijk. “De moeilijkheid zijn de vele wrakken… door de bomen zie je het bos niet.” Zaken worden alleen aangenomen als er helderheid is. Zo vroeg mogelijk zo veel mogelijk informatie hebben is belangrijk. De familie en collega’s zijn een onmisbare schakel in het zoeken. “Bijvoorbeeld: in welk gebied visten ze, wat was er in de media bekend, wat weten oude vissersmannen, is er een strandingsrapport? Dat soort zaken maakt al veel duidelijk.” Toen de IJ 18 een lichaam vond van een opvarende van de TX 26, maakte die positie in combinatie met stromingsrapporten veel duidelijk. “Het Kegelgat was het niet, maar het bleek veel oostelijker. Zo hadden we met onze theorie een nieuw zoekgebied.” Het oude onderzoek van de Dienst der Hydrografie bleek het oplossende puzzelstukje te zijn. “Na met elkaar de zaak besproken te hebben, zijn we gaan duiken.” Antwoord “Niet elke expeditie heeft succes, het blijft een speld in een hooiberg. Wij geven de credits aan de instanties die meegewerkt hebben, zonder hen kunnen wij het niet”, stelt Meeldijk. “Wij doen wrakidentificatie. Wij mogen geen stoffelijk overschot bergen, dat is een zaak van de familie en de overheid.” “We nemen enkel stukjes van het schip mee voor bijvoorbeeld een monument. Dit sluiten wij ook kort met de instanties. Niets gebeurt zonder toestemming, alles gaat in overleg.” “Het is een precair onderwerp: vermisten. Maar voor de rust van nabestaanden is het goed. “Mensen krijgen op iets verdrietigs antwoord; daar ben je blij en ook geëmotioneerd door. Het raakt ons ook dit te doen voor mensen.” “Inmiddels hebben wij honderden oude waterkaarten. Wij helpen eveneens met doorverwijzen van mensen naar de DNA-bank van onbekende drenkelingen; daar kunnen familieleden zich registreren. Ook helpen we bijvoorbeeld vissers die resten of zaken vinden om die bij de juiste instantie terecht te laten komen.” Leed Piet Daalder zat ten tijde van het ongeluk met de TX 26 op een andere kotter, in dezelfde storm. Toen zijn schip die dag Oudeschild binnenliep, was de eerste vraag die aan hem en de andere bemanningsleden gesteld werd: “Hebben jullie de TX 26 nog gesproken, ze zijn vermist.” Zijn zwager was een van de vermisten. Er heerste onzekerheid en verslagenheid in Oudeschild. Naast de vraag of ze nog worden gevonden, rijst al snel de vraag wat er is gebeurd, inclusief talloze speculaties. Niemand weet wat zich daar aan boord heeft afgespeeld. Alleen de laatste aan dek werd daarna geborgen, de anderen waren allemaal weg. Zoekacties van de vissers brachten destijds geen uitkomst. Piet Daalder vindt “het goed wat de OMV voor de nabestaanden heeft gedaan heeft. Voor veel nabestaanden bleef de vraag wat er is gebeurd. Dat is nu duidelijk: de storm.” Maar naast dankbaarheid komt met het vinden van de TX 26 ook het leed weer boven.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl