16 Holland Fisheries Event 24 september 2024 Stellendamse bedrijven staan samen in Zaal A Primeur op Holland Fisheries Event: Stellendam Plein Stellendam heeft een goede naam in de visserij. Als thuishaven maar ook als servicecentrum voor vissersschepen van buiten het Zuid-Hollandse dorp. Dankzij de goede bereikbaarheid vanaf zee kunnen vooral grote schepen er terecht. De op de visserij gerichte bedrijven werken steeds nauwer samen. Dat blijkt ook tijdens Holland Fisheries Event 2024, waar het Stellendam-cluster voor het eerst een gezamenlijk plein heeft. Hans Juch gaf als directeur Marine van de Wit Assurantiën – dit jaar hoofdsponsor van Holland Fisheries Event – en als voorzitter van Vissersvereniging Zuidwest de aanzet tot de gezamenlijke deelname vanuit Stellendam. Op het Stellendam Plein, in Zaal A van De Koningshof, staan negen bedrijven. Stellendam heeft eigenaren van visserijschepen veel te bieden. Die vormen een sterk en innovatief cluster. Ze werken traditiegetrouw al veel samen en het cluster krijgt steeds meer vorm. “We kunnen en willen nog veel meer samendoen”, aldus Hans Juch. “We hebben gezamenlijke belangen… Misschien kunnen we ook wel gezamenlijk inkopen. Mijn motto is: ‘Probeer het eerst op het eiland te houden.’ Als dat niet lukt, ga dan pas elders kijken. Zorg dat je het visserijcluster blijft voeden. We hebben elkaar nodig. Samen staan we sterker.” Daarom vindt Hans Juch ook de 2-daagse beurs op Urk belangrijk. Tijdens Holland Fisheries Event staan nieuwe technieken en ontwikkelingen in de spotlights en ontmoeten mensen uit de sector elkaar. Na zware jaren gloort er weer wat hoop – ook doordat de politiek begint in te zien hoe waardevol de visserij is. Er is veel animo – bij exposanten en bezoekers. “We kijken uit naar twee heel mooie dagen” aldus Hans Juch. “We hopen dat er veel mensen komen. Uit heel Nederland, maar ook uit België… we nodigen de Belgische vissers dit jaar nadrukkelijk uit.” Schepen in de Buitenhaven van Stellendam. (foto Tekst & Toebehoren) BEDRIJVEN OP HET STELLENDAM PLEIN • De Wit Assurantien • Padmos • Verduijn Techniek • Schavicast • IJtama • Delta Isolatie • Wetec • Roeleveld • Cooperatie Westvoorn 24 uur servicedienst Machinefabriek De Waal uit Werkendam bestaat ruim 85 jaar en is in alle maritieme branches actief met stuurmachines en roersystemen. Het bedrijf is evenals veel visserijbedrijven een nog echt familiebedrijf. Met een groep servicemonteurs is De Waal dagelijks onderweg voor onderhoud op alle typen schepen, en dus regelmatig te vinden in de bekende visserijhavens. Voorheen werden al onze visserij-stuurmachines geleverd en onderhouden door Promac vanuit Zaltbommel. Tegenwoordig kunt u rechtstreeks bij fabrikant De Waal terecht voor nieuwbouw, service of onderhoud. Heeft u een Promac-Stuwa stuurmachine of ander merk aan boord en behoefte aan informatie, service of gewoon eens kennismaken? Bel dan vrijblijvend met De Waal. We zijn u graag van dienst. TELEFOON: +31(0)183 50 18 11 | SERVICEDIENST: +31(0)610 49 10 79 | MAIL: INFO@DEWAALBV.NL www.dewaalbv.nl SINDS 1938
24 september 2024 Holland Fisheries Event 17 Ondernemende vissers zien nog steeds kansen Urker vissers denken aan de toekomst en aan de volgende generatie… Hun kinderen zijn belangrijk voor de overdracht van het bedrijf en voor het voortbestaan van het vissersvak. Schone techniek, kunstmatige intelligentie en digitalisering spelen een belangrijke rol. DOOR EVERT BRUINEKOOL Registratie, migratie, positie, weer, verbruik, temperatuur en meer… alles wordt vastgelegd om de kennis in de visserij te verbeteren. Al die parameters tezamen zorgen voor duidelijkheid over de footprint van het visje dat uiteindelijk bij de consument op het bord terechtkomt. De supermarkt weet in de toekomst exact hoe, wat en waar over de ingekochte vis. Louwe Post viste jarenlang op een Noorse kotter, de R450K, voordat hij Post Consultancy begon. Zijn specialisme is dan ook visserij en scheepvaart. Er zijn nog circa 350 visserijbedrijven over in Nederland, waarvan circa 60 vissen vanuit buitenland. Ze vissen op garnalen, werken met de twinrig/quadrig, zijn actief in de boomkorvisserij en de flyshoot-visserij. Post vertelt hoe de sector ervoor staat, hoe vissersbedrijven omgaan met de veranderingen. De ondernemende visser heeft last van steeds knellender regelgeving en onderzoeken. Hij registreert daarom steeds meer. Het is tegenwoordig niet meer zoals vroeger: op kennis en kunde een net uitzetten. Windmolenparken en daaraan gekoppelde natuurgebieden maken het te bevissen water steeds kleiner. Maar vis zal altijd blijven. Er leeft nog altijd veel motivatie en innovatiekracht op Urk. Samen doen werkt en digitalisering helpt. Kunstmatige intelligentie De ondernemende visser is in staat terug te kijken in zijn vishistorie, naar brandstofgebruik en vistrek. Hierdoor presteert hij nu beter, aldus Post. Daarnaast kan hij ook nog eens elk stapje dat hij gedaan heeft, aantonen en verantwoorden. Vroeger ging het alleen om quota of aantal visdagen, nu is het realtime een datastroom tot 200 parameters per seconde. Alles wordt geregistreerd. Het toont aan dat vissen duurzamer is dan gedacht. Dat die data handig zijn, is al gebleken… Een visser die verweten werd boven leidingen te hebben gevist, kon dat weerleggen dankzij zijn data. Door de registratie ontstaat ook een duidelijker beeld over de vismigratie. De vangst is steeds beter voorspelbaar, doordat zaken als temperatuur en stroming aan dit model gekoppeld worden. Kortom: Industry 4.0 doet ook hier zijn intrede. Kunstmatige intelligentie (AI) zal in Louwe Post, aan boord van de nieuwe in Urk gebouwde kotter Janneke, die de familie Hakvoort binnenkort in de vaart brengt. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) De UK 225 gaat een proef doen met registratie en verwerking van extra data over de gevangen vis. (foto Flying Focus) de toekomst een grote bijdrage gaan leveren met de vangstcijfers en alle geregistreerde gegevens. De kennis van de visser wordt gedigitaliseerd en maakt de visserij voorspelbaarder. De nieuwe technieken helpen ook optimaler gebruik te maken van de schaarsere visgronden. Ander verdienmodel Urker vissers zijn in de regel bescheiden en ze doen veel meer dan de meeste mensen weten. Een visser is de bewaker van de zee. In het dagelijks werk gaat dat volledig automatisch. Hij bewaakt de visstand en wil dat zijn kinderen later hiermee ook hun brood kunnen verdienen. Als rentmeester ervaart hij dat registratie helpt. In de MDV-schepen is enorm geïnvesteerd; ze weten realtime wat ze vangen. De afnemer kan aan de voorkant intekenen op de vis: datum, locatie, weer, water, footprint… Alle data worden beschikbaar voor de koper en de consument. Dat is anders bij ingevlogen vis. Op een gecentraliseerde website kunnen klanten de gevangen vis reserveren. Blockchain-technologie met complete data. Men kan in feite rechtstreeks van een schip kopen. Het duurt nog even, maar het is onomkeerbaar. Die proef gaat met MDV UK 225 draaien. Digitalisering helpt, het is een ander verdienmodel, maar het werkt, stelt Post. Moderne schepen De UK 225 is dieselelektrisch aangedreven en verbruikt minder brandstof dan gewone kotters. De efficiëntie van de huidige techniek en AIS gekoppeld aan computers is veel beter op elkaar afgestemd en geeft een enorm inzicht in het vissen en varen. De digitale wereld en sensoren brengen veel voordelen mee, waardoor de kostprijs per kilo vis lager kan uitpakken. Wat tegenzit, is echter nog steeds de regelgeving en het (niet) meedenken door de overheid – en de nog altijd stevige brandstofprijs. Tromp van Slooten, een van de eigenaren, probeert nog steeds een florerend vissersbedrijf na te laten aan zijn zeven kinderen. Twee (van de vijf) zoons vissen inmiddels bij hem aan boord en zuigen de kennis van voorgaande visserijgeneraties op. “De overheid in Nederland moet meer leren meedenken met de vissers en ze bestaanszekerheid geven”, zegt Van Slooten. “Louwe Post ontwikkelt prachtige ideeën om vis op de markt aan te bieden. Daar gaat echter veel tijd overheen om dat te implementeren.” Veiling “We zijn nog steeds verplicht via de veiling vis op de markt te zetten, een kostbare handeling. Er zitten te veel partijen tussen en met de veiling gaat het ook niet goed.” Je ziet kreeft, waar vissers 5 euro voor krijgen, in restaurants worden verkocht voor 65 euro. “De visser moet een eerlijke opbrengst krijgen. Hierdoor kan hij meer in vergroening steken. Dan krijgt ieder wat hij wil. De overheid kan hier een rol in spelen, maar laat ons nu in de steek.” De zee lijkt wel steeds meer voor natuurgebieden en windmolens te worden, klagen vissers. “Rog zou er te weinig zijn, volgens de geleerden. Dat is helemaal niet zo. Wij mogen weinig vangen door quota, maar hij is in groten getale aanwezig. Wij registreren met sensoren alles en kijken en registreren zelfs of er al kuit in makreel zit. De overheid zou dat meer moeten stimuleren in het belang van natuur en visserij in de toekomst. Samenwerkend kunnen vissers en de overheid de visserij beter in kaart brengen.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl