Views
3 months ago

2024-20 Holland Fisheries Event

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Onze
  • Nederland
  • Visserij
  • Fisheries
  • Gaat
  • Holland
  • Nieuwe
  • September
  • Binnenvaart
  • Jaar

10 24 september

10 24 september 2024 O Wij zijn op zoek naar een STUURMAN Wij zijn op zoek naar een 2e KAPITEIN in bezit van alle benodigde papieren • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Vaarpapieren • Bunkerervaring • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd estuaire bunkerschip • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Wij zijn op zoek naar een MATROOS Wij zijn op zoek naar een i.b.v. alle benodigde papieren STUURMAN • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Dienstboek • Bunkerervaring is een pre • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu Tel: +31 638 081 682 Kamari SA 9, route du Vin • L-5401 Ahn • +31 638 081 682 • Support54@inos.lu

24 september 2024 11 NBKB verder als BV en met nieuwe directeur Het Nederlands Bureau Keuringen Binnenvaart staat voor een nieuwe fase. De stichting gaat verder als een BV, er zijn nieuwe inspecteurs aangetrokken en Alexander van Nederpelt is aangesteld als nieuwe directeur. “Een moeilijke periode is achter de rug, hoewel er nog best een aantal lopende dossiers afgesloten moet worden en nog veel werk intern verzet moet worden”, stelt NBKB in een op 13 september rondgestuurd bericht. “Maar het NBKB is – met behoud van de naam – in een nieuw jasje gestoken en is als vanouds ingericht voor de inspecties van binnenvaartschepen.” Op 26 oktober 2023 werd het NBKB geschorst door de Raad voor Accreditatie, omdat het schortte aan de gehanteerde procedures en de onafhankelijkheid onvoldoende gewaarborgd was. Na ingrijpende wijzigingen en een reorganisatie onder leiding van interim-directeur Cristiaan Heuvelman kreeg het bureau de accreditatie op 14 februari weer terug. Nieuwe inspecteurs “De schorsing is alweer een half jaar geleden opgeheven. De afgelopen maanden zijn benut om de positie van het NBKB opnieuw duidelijk te bepalen en daarin vooral de onafhankelijke, onpartijdige rol te benadrukken.” Er is een overgang van stichting naar BV in gang gezet, er zijn nieuwe inspecteurs in dienst genomen en Alexander van Nederpelt is op 1 september begonnen als directeur. Van Nederpelt werkte de laatste jaren als scheepsexpert bij EOC Expertise en als taxateur bij Expertisebureau Van Pelt & Co. Een van de nieuwe inspecteurs is geschikt om ADN-keuringen uit te voeren, onder andere op bunker boten. Voor die groep schepen was de laatste maanden geen inspecteur te vinden. NBKB leidt de komende tijd meerdere inspecteurs op om deze keuringen te mogen doen. Regie Cristiaan Heuvelman spreekt over “NBKB 2.0”. De directeur van Transafe, marktleider op het gebied van veiligheids-, milieu- en kwaliteitsinspecties in de scheepvaart, doet een stap terug. Hij kwam eind vorig jaar NBKB te hulp om de schorsing op te lossen. Centraal in de aanpak stond dat het bureau weer zelf de regie moest nemen bij de scheepsinspecties. Heuvelman: “Onder het NBKB hangen bedrijven die de inspecties aan boord uitvoeren. Voorheen konden scheepseigenaren zelf die uitvoerende partijen benaderen. Dat kon de schijn hebben van partijdigheid.” Dat kan nu niet meer. Aanvragen voor scheepsinspecties moeten via de NBKB-website worden ingediend en het NBKB bepaalt of een aangewezen inspecteur de keuring mag uitvoeren. “De klant mag wel een inspecteur voordragen”, vertelt Heuvelman. “Het NBKB moet daar goedkeuring voor geven, met als belangrijke voorwaarde dat een inspecteur niet meer twee keer hetzelfde object achter elkaar mag inspecteren.” Verhuizen Na de schorsing door de Raad voor Accreditatie besloten meerdere inspecteurs die via het NBKB werkten, de samenwerking te beëindigen. “Dat was spijtig”, kijkt Heuvelman terug. “Gelukkig waren zij wel bereid om hun lopende dossiers af te ronden. Daardoor hebben we het aantal af te handelen dossiers van 1.400 kunnen terugbrengen naar ruim 400 nu.” “Dat is nog altijd veel werk om in te halen maar we zijn positief. De nieuwe inspecteurs die deze maand beginnen, zullen zich volledig inzetten op het inspecteren. En we hebben de intentie om snel nog meer inspecteurs aan te nemen en op te leiden.” Om de vernieuwing te benadrukken verhuist het NBKB rond de jaarwisseling van Rotterdam naar Barendrecht. Daarmee laat het NBKB het hoofdstuk van de schorsing steeds verder achter zich, aldus Heuvelman. “De markt heeft behoefte aan rust en voldoende keuringscapaciteit. Samen met onder andere de ILT kijken we hoe we de laatste achterstanden zo snel en goed mogelijk in kunnen lopen.” “ZONDER STEUN LUKT VLOOTVERGROENING NIET” De Duitse BDB heeft tijdens een parlementaire avond in Berlijn duidelijk gemaakt dat de binnenvaartvloot zonder overheidssteun niet kan verduurzamen. Daarom moet het steunprogramma voor vlootmodernisering voortgezet worden, vindt de binnenvaartorganisatie. BDB-vicepresident Marie Nauheimer zei dat dit programma de sector erg heeft geholpen. “Zonder zo’n programma gaat het niet. Passagiers vinden het tegenwoordig erg belangrijk dat ze duurzaam varen.” Nauheimer heeft in Frankfurt een cruisevaartbedrijf: Primus-Linie. Dit heeft acht jaar geleden de overstap gemaakt van diesel naar GTL. Deze synthetische brandstof wordt gemaakt uit aardgas. GTL verbrandt schoner dan gasolie, maar is wel duurder dan diesel. Het Duitse steunprogramma voor de vlootvernieuwing is voortgekomen uit het voormalige subsidieprogramma voor scheepsmotoren. Dit jaar stelt de bondsregering 50 miljoen euro ter beschikking, maar dat dreigt volgend jaar te worden verlaagd naar 40 miljoen. Vooral in de passagiersvaart is veel gebruik gemaakt van het programma, dat subsidies verstrekt voor onder andere accu-elektrische en dieselelektrische aandrijving. (foto Martens Multimedia) ECT GAAT IN 2028 OVER OP WALSTROOM De containerterminals van Hutchison Ports ECT Rotterdam worden de komende jaren voorzien van walstroomvoorzieningen. ECT heeft hier afspraken over gemaakt met Rotterdam Shore Power, het samenwerkingsverband van Eneco en Havenbedrijf Rotterdam. De eerste schepen kunnen in 2028 op de walstroomvoorziening aansluiten. Wanneer de voorzieningen op beide terminals in 2030 volledig operationeel zijn, gaat het om circa 5 kilometer aan kade en zo’n 5.000 zeeschepen per jaar. Hierdoor vermindert de CO 2 -uitstoot met zo’n 35.000 ton per jaar. Het project behoort tot de grootste walstroomprojecten in Europa. “Dit is een prachtige mijlpaal voor de haven van Rotterdam en een belangrijke stap richting ons doel om alle schepen aan de Rotterdamse kades te voorzien van walstroom”, zei havenwethouder Robert Simons bij de ondertekening van het contract. “We complimenteren ECT Rotterdam, Rotterdam Shore Power en Havenbedrijf Rotterdam met dit resultaat. Deze ontwikkeling draagt niet alleen bij aan schonere lucht en minder geluidsoverlast, maar versnelt ook de verduurzaming van onze haven en de maritieme sector.” ADVERTENTIE Weer met containers tegen Willemsbrug Woensdagochtend 11 september is een Nederlands schip met containers tegen de Willemsbrug in Rotterdam gevaren. Dat gebeurde rond 08.45 uur. Er kwamen vijf containers in het water terecht. Ze waren leeg en zonken, maar konden dezelfde dag worden geborgen. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor. De Willemsbrug werd de afgelopen (foto AS Media) jaren meerdere keren aangevaren door containerschepen. De laatste keer was op 1 maart van dit jaar. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant