HÉT VAKBLAD MET HET GROOTSTE BEREIK IN RIJN- & BINNENVAART, PASSAGIERSVAART, RECREATIEVAART, VISSERIJ EN DREDGING DINSDAG 24 SEPTEMBER 2024 Binnenvaartkrant.nl | Vlootschouw.nl | +31 (0)10 - 4140060 | Jaargang 28 | Editie 20 “SOMETIMES IN THE WIND OF CHANGE WE FIND OUR TRUE DIRECTION.” Meer geld nodig voor vaarwegen 2 - 3 Verrassing voor de bruidegom 5 Holland Fisheries Event 13 - 21 Beaufortlogistics.com T: +31 (0)78 303 3020 Dé verwarming voor aan boord! +31 (0)117-401500 Levering, onderhoud, revisie, service en reparatie van de meest voorkomende, nieuwe en gebruikte DIESELMOTOREN. Gespecialiseerd in CATERPILLAR, CUMMINS en DETROIT DIESEL. 078-6122952 / 06 25027173 www.simase.nl Lovende woorden voor jarige BDB Vlnr: verkeersminister Volker Wissing, vicevoorzitter Marie Nauheimer, directeur Jens Schwanen en voorzitter Martin Staats. (foto BDB) (078) 682 12 14 WWW.ALUBOUWDEMOOY.NL Bewezen Kwaliteit DE Stuurhuizen STUURHUIZEN B.V. SPECIALIST 0183 - 502 184 www.stuurhuizen.com DCSINT.NL De BDB bestaat vijftig jaar. Dit gouden jubileum vierde de binnenvaartorganisatie 18 september met een feestelijke vaartocht op de Main. Onder de gasten was de Duitse verkeersminister Volker Wissing, die de binnenvaart in zijn feestrede “een van de lievelingskinderen” van zijn ministerie noemde. “In tegenstelling tot andere vervoersmodaliteiten heeft jullie sector nog veel capaciteit. Jullie rol zal dan ook zeker niet kleiner worden.” De minister prees de jarenlange inzet van de BDB voor de binnenvaart in Duitsland. Hij spoorde de organisatie aan op dezelfde weg verder te gaan. “Jullie stimuleren, motiveren, zorgen voor een goed imago en zijn een contractpartner voor het opstellen van tarieven. Ook dragen jullie bij aan duurzaamheid, innovatie en een aantrekkelijke arbeidsmarkt. We hebben jullie nodig om een goede toekomst voor de binnenvaart in Duitsland te waarborgen. Wij rekenen op jullie en jullie mogen ook op ons rekenen.” Lees op pagina 2: ‘BDB: al vijftig jaar invloedrijk’ +31 164 212420 sales@woeurope.com Kabinet wil Europees emissielabel MOTORBEDIENINGEN TREK-/DUWKABELS WATERJETS TRIM- & STABILISATIESYSTEMEN +31 (0)78 6192003 info@dcsint.nl KEERKOPPELING DEFECT? SCHAKEL DIRECT Dolderman keerkoppeling service www.keerkoppeling.com Bel 078-6138277 24 UURS STORINGSDIENST MASSON | REINTJES | TWIN DISC | ZF | LOHMANN Stage V gecertificeerde motoren met Vermogens van 150 PK t/m 1450 PK Door het oorspronkelijke plan voor een verplicht Nederlands emissielabel en labelniveau ging afgelopen voorjaar een streep. Het huidige kabinet gaat zich inzetten voor een “internationaal geharmoniseerde meetmethodiek voor het emissielabel”. Dat schrijft minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een brief die hij 20 september aan de Tweede Kamer stuurde. Het eenzijdig opleggen van een emissielabel voor Nederlandse schepen bleek juridisch niet uitvoerbaar. Als alternatief heeft het kabinet ervoor gekozen de broeikasgasemissies in de binnenvaart aan te pakken via de invoering van de Europese richtlijn RED- III. Brandstofleveranciers aan de binnenvaart worden verplicht om voor 14,5 procent minder CO 2 in de keten te zorgen per 2030. Dat kan dan door hernieuwbare authorized partner of man engines offi cieel geautoriseerd dealer TEL. 078 - 3039700 | INFO@DEGROOTMARINE.COM | WWW.DEGROOTMARINE.COM brandstoffen en bijmenging van biobrandstoffen aan gasolie. IenW ziet echter nog steeds meerwaarde in een emissielabel, “omdat daarmee objectieve informatie beschikbaar komt over de emissies van binnenvaartschepen en de daarmee vervoerde ladingen”. Dat is volgens Madlener in de eerste plaats nuttige informatie voor de scheepseigenaren zelf, maar ook voor overheden, havens, verladers en financiële dienstverleners. Hij wil daarom een Europees binnenvaartemissielabel. In de CCR zet Nederland zich in voor een geharmoniseerde methodologie voor het meten en berekenen van emissies van binnenschepen en het vaststellen van emissieklassen. Duurdere brandstof In de brief geeft Madlener ook aan hoe hij ondernemers in de binnenvaart wil ondersteunen bij de energietransitie. Naast de zogeheten ‘CO 2 -ketenemissiereductieverplichting’ uit de herziene Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED-III) koos de vorige minister, Mark Harbers, voor een ‘opt-in’ bij ETS2, het Europese systeem voor emissiehandel. Dat gaat vanaf 2027 ook voor de binnenvaart gelden. “Hiermee wordt ingezet op een duurzame en concurrerende binnenvaart in de toekomst”, licht Madlener toe. “Deze maatregelen zullen het gebruik van hernieuwbare energie in de binnenvaart stimuleren.” Hoe dat werkt staat ook in de brief, namelijk dat het emissiehandelssysteem ETS2 ertoe leidt “dat brandstofleveranciers vanaf 2027 emissierechten moeten afdragen die zij op de Europese emissiemarkt moeten kopen. De maatregel draagt bij aan de business case om te verduurzamen, doordat varen op fossiele brandstoffen op termijn duurder wordt.” Golflessen Laatste kans om in te schrijven! Zie pagina 6 binnenvaartkrant.nl WWW.OLTHOF.EU
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl