Views
3 months ago

2024-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Duisburg
  • Kalkar
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Volgens
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrantnl

8 10 september

8 10 september 2024 O Wij zijn op zoek naar een STUURMAN Wij zijn op zoek naar een 2e KAPITEIN in bezit van alle benodigde papieren • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Vaarpapieren • Bunkerervaring • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd estuaire bunkerschip • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Wij zijn op zoek naar een MATROOS Wij zijn op zoek naar een i.b.v. alle benodigde papieren STUURMAN • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Dienstboek • Bunkerervaring is een pre • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu Tel: +31 638 081 682 Kamari SA 9, route du Vin • L-5401 Ahn • +31 638 081 682 • Support54@inos.lu

10 september 2024 9 Overlast Oranjesluizen gaat veel langer duren Door een risico op uitval wordt het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden momenteel lokaal bediend. Dat heeft geleid tot een beperkt bedienregime voor de Oranjesluizen. De aanpassing gold aanvankelijk tot 1 oktober, maar is “tot nader order” verlengd. De storing tussen de bedien- en verkeerscentrale Schellingwoude en het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden kan namelijk nog niet worden opgelost en het kost tijd om voldoende nieuwe medewerkers in te werken. Extra personeel Rijkswaterstaat is toch al wel begonnen met uitbreiding van het beperkte bedienregime. Dat kon dankzij de extra inzetbaarheid van het huidige personeelsbestand. Op 19 augustus is de eerste verruiming doorgevoerd. Sindsdien schutten de Middenkolk en de Zuidkolk doordeweeks van 11.00 tot 19.00 uur voor de beroepsvaart. Ook werft de vaarwegbeheerder extra personeel. “Daarmee kan de dienstverdeling stap voor stap worden verbeterd”, aldus Rijkswaterstaat. De dienst verwacht de sluizen in Amsterdam halverwege 2025 weer volledig te kunnen bedienen. De verruiming van de bedientijden werd mogelijk doordat Rijkswaterstaat de afgelopen periode medewerkers van andere objecten heeft ingewerkt op de Oranjesluizen en het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden. Die worden sinds 19 augustus voor de bediening van het Amsterdamse sluiscomplex ingezet. De verlenging van de gedeeltelijke stremming biedt Rijkswaterstaat “de kans om extra personeel te werven en op te leiden, wat voor de relatief korte periode tot 1 oktober geen realistische optie was”. Werven en opleiden Rijkswaterstaat is inmiddels begonnen met de werving en opleiding van extra medewerkers. “Op deze manier is er zo snel mogelijk extra personeel beschikbaar voor de lokale bediening in IJmuiden en op de bedien- en verkeerscentrale Schellingwoude.” Voor de lokale bediening van het Spui- en Gemaalcomplex IJmuiden is gekwalificeerd personeel noodzakelijk, aldus Rijkswaterstaat. De opleidings- en inwerkperiode duurt ten minste zes maanden. “Rijkswaterstaat blijft zich inspannen om de bediening zo snel en efficiënt mogelijk te laten verlopen met minimale hinder voor alle betrokkenen.” RECREATIEVAART KAN SPIJKENISSERBRUG BETER MIJDEN TIJDENS RENOVATIE Deze maand is Rijkswaterstaat gestart met de renovatie van de Spijkenisserbrug over de Oude Maas. Het werk duurt tot eind 2025. Gedurende deze periode is er hinder voor de scheepvaart. Vanwege de veiligheid adviseert de vaarwegbeheerder de recreatievaart om een andere route te nemen. Tijdens een groot deel van de renovatie is steeds één van de heffen buiten werking, legt Rijkswaterstaat uit in een speciale flyer. “Daardoor kan hoge scheepvaart in beide richtingen maar via één doorvaartopening passeren. Op sommige momenten geldt dat zelfs voor álle scheepvaart. Bovendien zijn de smallere doorvaarten aan de buitenzijdes tijdens de renovatie afgesloten. Dat betekent dat (kleinere) schepen deze alternatieve route niet kunnen nemen.” (foto Tekst & Toebehoren) Bediening voor beroepsvaart Kolk/Sluis Dag Tijd Prins Willem- Alexandersluis: alle dagen 24/7 open Bediening voor recreatievaart Kolk/Sluis Dag Tijd Noordkolk: alle dagen 24/7 open FIRST DUTCH STAPT IN SHIPPING TECHNOLOGY Middenkolk: Zuiderkolk: maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag Brenninkmeijer gaat adviesraad EBZ leiden Femke Brenninkmeijer is op 1 september begonnen als voorzitter van de Economic Board Zuid-Holland (EBZ). De CEO van binnenvaartcoöperatie NPRC volgde Commissaris van de Koning Jaap Smit op bij de aanjager van de regionale economie en het vestigingsklimaat. Als nieuwe voorzitter gaat Brenninkmeijer zich inzetten “om de steun te krijgen die Zuid-Holland nodig heeft 11:00 - 19:00 uur 11:00 - 19:00 uur Middenkolk: om belangrijke bijdragen te leveren aan het verder versterken van de regionale economie en nationale opgaven, zoals energietransitie en woningbouw”, staat op de website van EBZ te lezen. Brenninkmeijer is sinds begin 2023 lid van de adviesraad en vindt dat Zuid-Holland in nationale planvorming de plaats moet krijgen die het verdient: “Zuid-Holland heeft het maandag, dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag Zaterdag en zondag 06:00 - 11:00 en 19.00 - 22.00 uur 6:00 – 22:00 uur hoogste aantal ondernemers, mkb’ers en kennisinstellingen van alle provincies en speelt dus een belangrijke rol bij het behalen van nationale opgaven.” Brenninkmeijer is nu nog voorzitter van Maritime Delta, het maritieme innovatieprogramma dat in samenwerking met diverse partners wordt uitgevoerd door InnovationQuarter. Later dit jaar stopt ze met die functie. Shipping Technology heeft First Dutch, in combinatie met Platform Zero, binnengehaald als investeerder. De specialist in digitalisering van binnenvaartschepen gebruikt de kapitaalinjectie voor verdere groei. Shipping Technology werd in 2018 opgericht. Het Rotterdam se bedrijf verzamelt, analyseert en verbindt nautische en scheepsgegevens voor operationele efficiëntie, duurzaam varen en veiligheid. First Dutch, een groep bedrijven die wordt geleid door ondernemer Peter Goedvolk, wil duurzame vooruitgang bevorderen en investeert daarom in baanbrekende oplossingen en infrastructuur die de maritieme industrie helpen bij haar digitale en energietransitie. Met de kapitaalinjectie begint Shipping Technology aan zijn volgende groeifase. Het bedrijf zal internationaal opschalen, met name in de binnenvaart, en de al succesvolle producten en diensten verder ontwikkelen en verbeteren. Onder meer door functies toe te voegen waar klanten om vragen. Daarnaast wordt het personeelsbestand de komende jaren uitgebreid. (Energie)nood breekt wet DOOR CEES DE KEIJZER Achter de zeesleper Princess, met aan bakboord de Multratug 35, aan stuurboord de VB Brent en als stuurboot de Fairplay 21, is het booreiland Prospector 1 onderweg naar Platform N05-A op 20 kilometer ten noorden van Schiermonnikoog. Voor die locatie is, op basis van de Mijnbouwwet, een boorvergunning naar aardgas verstrekt. Eens moeten we van het gas af, maar voor de onontbeerlijke energievoorziening kunnen we voorlopig nog niet zonder. Eind 2024 moet het productieplatform het benodigde gas voor huishoudens gaan leveren. Het ging niet zonder slag of stoot, want in een eerder stadium klommen negen actievoerders van Greenpeace minder vredelievend aan boord om te protesteren tegen de nieuwe gasboring, waarmee via de rechter voor gasproducent ONE-Dyas een tijdelijke stop bewerkstelligd kon worden. ONE staat voor Oranje-Nassau Energie en Dyas is van SHV, de Steenkolen Handels Vereniging van de familie Fentener van Vlissingen, waarvan niet minder dan zeven familieleden bij de eerste honderd in de Quote 500 van rijkste Nederlanders staan. De Prospector 1 is een van de 24 jackup rigs van Borr Drilling uit Hamilton op Bermuda. De driepoot van 70 bij 76 meter werd gebouwd in China door Dalian Shipbuilding en in 2013 opgeleverd. De rig opereert onder de vlag van Vanuatu en staat geregistreerd in Port Vila. De lengte van de poten is 166 meter en er kan geboord worden in waterdieptes tot 122 meter en tot op 10,6 kilomter boordiepte. Er is accommodatie aan boord voor 140 personen. (foto Cees de Keijzer) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant