Views
4 months ago

2024-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Duisburg
  • Kalkar
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Volgens
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrantnl

6 10 september

6 10 september 2024 Familieberichten Familiebericht plaatsen? Mail uw bericht naar klantenservice@binnenvaartkrant.nl KLEINE GEBOORTE | VERLOVING | HUWELIJK | OVERLIJDEN | DANKBETUIGING | IN MEMORIAM Je was een positief mens Je stond voor iedereen klaar Je vierde het leven met ons Jacqueline Vissers - Suijkerbuijk Jacoba Johanna Maria Gelukkig en liefdevol samen geweest met Piet Vissers † * Raamsdonk, 12 april 1938 † Zwijndrecht, 29 augustus 2024 v/h motorschip Roncalli De crematieplechtigheid heeft plaatsgevonden op dinsdag 3 september jl. in Dordrecht. Correspondentie: Binnen Walevest 90, 3311 AB Dordrecht Onwezenlijk, oneerlijk, niet te begrijpen. Je had nog zoveel plannen. We wilden je graag helpen maar stonden er machteloos bij. Met al zijn levenslust en wilskracht heeft hij deze korte strijd niet kunnen winnen. Na alle fijne jaren die we met hem mochten beleven, Hebben we met veel verdriet afscheid genomen van mijn lieve man, onze vader, schoonvader en opa Kornelis Christiaan Broer ~Kees~ Rotterdam, 11 april 1949 † Ridderkerk, 1 september 2024 Nel Robert en Patricia Zoë, Loïs, Noé Arno en Britt Jessey, Evy Warnarda Kranenburg – Griffioen Weduwe van Tijmen Kranenburg * Helmond, 20 september 1931 Nieuwegein, 6 september 2024 Correspondentieadres: Familie Kranenburg Kribbemonde 29 3434 KZ Nieuwegein Wat was jij sterk en arbeidzaam, wat heb je voor ons allen klaargestaan. Flink was jij je hele leven, moedig ben je tot het einde gebleven. Flink wil je nu dat wij zullen zijn, maar afscheid van jou nemen doet pijn. Narda is de komende dagen thuis opgebaard, bezoek graag op afspraak. Ali en Henk Erik, Raquel Freek, Camila Elise en Bert Louis, Miranda Sam Jean-Luc Tijmen, Margriet Ivan Solèn Johanna, Bennie Tjebbe Jurre Merel Ariënne en Ferdinand Jan-Arie en Henny Maëlle Dinand Tanya De uitvaartplechtigheid vindt plaats op donderdag 12 september om 11.30 uur in het Theehuys van de Museumwerf Vreeswijk, Wierselaan 113 te Nieuwegein. Voorafgaand aan de plechtigheid is er van 11.00 tot 11.20 uur gelegenheid om afscheid van Narda te nemen. Rond 12.45 uur begeleiden wij Narda per schip naar de oude sluis van Vreeswijk. Aansluitend vindt de bijzetting plaats in het familiegraf op de N.H. begraafplaats aan de Gildenborglaan in Nieuwegein. U kunt langs de waterkant meelopen naar de begraafplaats. Na afloop is er gelegenheid elkaar te ontmoeten met een hapje en een drankje in het Theehuys van de Museumwerf Vreeswijk. Binnenvaartkrant.nl Dagelijks nieuws over de binnenvaart. Met berichten en de mogelijkheid om direct te reageren en berichten te delen met vrienden en collega’s. Volg ons ook op LinkedIn. Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. Vakantiewoning in Hellendoorn Even zin om een weekendje of weekje te ontspannen in eigen land? Kom naar het mooie en rustige Hellendoorn. Nieuwe vakantiewoning met 5 slaapplaatsen, airco, hottub en BBQ, die het gehele jaar voor u ter beschikking staat. Tevens aflosser, geen adn. Meer informatie: Erwin de Jong, 0620-953638 /skien@live.nl www.edukans.nl/doneren 2497 NIEUWBOUWSCHEPEN UIT DE BINNENVAARTKRANT SINDS 1997 vlootschouw.nl 010-4140060

10 september 2024 7 Hiswa te water ziet populariteit boten en beurs groeien Bezoekers en exposanten van de Hiswa te Water kijken tevreden terug op de editie van 2024. Zan 28 augustus tot en met 1 september deden meer dan 30.000 bezoekers hun ogen te goed in Lelystad. Dat was een nieuw record. DOOR EVERT BRUINEKOOL De op ouderwetse brandstof aangedreven vaartuigen waren nog ver in de meerderheid. Het omslagpunt naar elektrisch varen is in de watersport nog lang niet bereikt. Naast de hogere aanschafprijs speelt de onzekerheid om overal te kunnen laden – en dus ook overal te varen – een grote rol. Er was veel te kiezen en bewonderen. Er waren exposanten uit zeventien landen op vijf continenten. Samen presenteerden ze 440 vaartuigen. De beurs groeit weer naar de proporties uit de gouden jaren in IJmuiden. Tijdens Hiswa te Water tekende de organisatie een overeenkomst om de beurs ook de komende vijf jaar in de Bataviahaven te houden. Hybride No Limit Ships had naar de Bataviahaven een tijdloze, stoere Blauwe Stad 10.40 meegenomen, een stalen jacht dat aan alle moderne mogelijkheden is aangepast. Elektrische én hybride aandrijving is mogelijk, al merkt ook het bedrijf uit Groningen dat de klanten daarover nog terughoudend zijn, ze kiezen voornamelijk voor diesel. De Blauwe Stad 10.40 is inmiddels acht keer verkocht”, zegt Peter Wierenga. Het is een doorontwikkeling in samenwerking met klanten. “Met een hybride versie is het prijsverschil groot: je betaalt al snel 30.000 euro meer. Alleen elektrisch is niet veel duurder dan diesel. Maar voor lange tochten moet je echt nog aan hybride denken.” 440 boten waren te bewonderen tijdens Hiswa te Water. De beurs was groter dan ooit. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Met een sloep achter je huis is elektrisch geen probleem, maar je hebt veel meer capaciteit nodig om lang volledig elektrisch te varen. “Drie uur in de stad of omgeving kan goed”, stelt Wierenga. Verkeerde accu’s Alexander Jonkers van Jonkers Yachts in Ouddorp is dealer van Linssen Yachts uit Maasbracht. “We bestaan 75 jaar en vieren dat met twee modellen op de Hiswa: een 35AC en een 40AC. Ze bouwen circa 75 schepen per jaar. De Hiswa is belangrijk, de staalbouw is een nichemarkt en klanten komen uit de hele wereld hier kijken.” Jonkers is zelf ook met elektrische projecten bezig, “maar de haveninfrastructuur is heel belangrijk en die is voor laden nog niet aangepast. “Elon Musk rolde eerst een netwerk van laadinfrastructuur uit voor de Tesla; dat is er nog niet.” Feestje De branchegroep Nederlandse Jachtbouw Industrie van Koninklijke Metaalunie vierde op de beurs een klein feestje. De NJI werd dertig jaar geleden opgericht, toen vooral om de jachtbouwers te adviseren over de nieuwe CE-regelgeving die wettelijk verplicht werd. Branchemanager Gerwin Klok: “We begonnen met dertig bedrijven en inmiddels zijn we breder actief en dus ook voor meer bedrijven. We hebben inmiddels 260 leden.” Je zag volgens hem op de beurs dat de staalbouwers het zwaar hebben: “Van de kruiserbouwers van 8 of 10 meter, waar vroeger hallen mee vol stonden, zijn er nog maar een paar overgebleven. De kostprijs is door loon, energie en materialen hoog geworden bij motorkruisers. Maar sloepen, dagboten en sportboten groeien nu. Staal is nu het hogere segment geworden en veelal (half) op maat gebouwd.” Sterke daling olieprijzen; vrachten stijgen door De wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. Ze daalden aanzienlijk op weekbasis. Brent Crude behaalde zelfs het laagste prijsniveau sinds juni 2023. Met een verlies van 10 procent eindigde deze de week op ,06 per vat. WTI (West Texas Intermediate) daalde met 8 procent tot 67,67 per vat. De sterke daling was voornamelijk te wijten aan slechter dan verwachte economische data uit de Verenigde Staten. Die lieten een stijging van de werkloosheid zien, en dat betekent een verminderde industriële groei en op termijn een minder sterke renteverlaging door de Federal Reserve dan gehoopt. Verdere neerwaartse druk kwam voort uit de verminderde importvraag vanuit China. De Chinese importcijfers dalen al enige tijd gestaag, hetgeen de wereldwijde economie onder druk zet. China is ‘s werelds grootste olieimporteur en een van de grootste goederenexporteurs. Zodoende heeft een zwakkere economie van het land een aanzienlijk effect op de wereldwijde markt. Door de tegenvallende cijfers heeft de Bank of Amerika zijn voorspelling voor Brent Crude voor het laatste kwartaal van dit jaar bijgesteld van per vat naar . Deze grove aanpassing geeft de huidige druk op de olieprijzen goed weer. Het aantal actieve olieboorinstallaties bleef met een totaal van 483 afgelopen week wederom onveranderd. ARA De vrachttarieven in de ARA bleven op weekbasis vrijwel onveranderd. Na enkele weken van daling lijken de prijzen enigszins te stabiliseren. Door een kleine stijging in de vraag naar product en transport liggen er minder schepen leeg waardoor marktspelers betere prijzen onderhandelden. Dit is echter voornamelijk het geval voor de middelgrote schepen (2.000 - 4.000 ton). De grotere schepen (meer dan 4.000 ton) blijven moeite houden met het vinden van geschikte reizen. Op donderdag 12 september verloopt de ICE Gasoil. Enkele grote spelers zijn afgelopen week al begonnen met het reserveren van schepen, waardoor veel marktspelers een groot expiratievolume verwachten. Rijn Vrachttarieven op de Rijn en richting Zwitserland zijn op weekbasis gestegen. Door de lagere waterstanden aan het begin van afgelopen week werden hogere prijzen onderhandeld door de beperkte laadvolumes naar de meeste aan de Rijn gelegen bestemmingen. Toch kwamen de vrachten aan het eind van de week weer onder druk te staan door een golf met water. Die golf is minder groot dan was voorspeld door Elwis, maar biedt wel gelegenheid voor grotere laadvolumes naar de Bovenrijn. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 1,59 € 1,20 € 1,90 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,63 € 2,20 € 2,80 Antwerpen-Amsterdam € 3,58 € 3,20 € 3,80 Vlissingen-Antwerpen € 2,83 € 2,50 € 3,65 Vlissingen-Rotterdam € 3,19 € 3,00 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,16 € 3,70 € 5,25 Gent-Vlissingen € 3,15 € 3,15 € 4,15 Gent-Antwerpen € 3,35 € 3,21 € 4,40 Gent-Rotterdam € 3,75 € 3,40 € 4,50 Gent-Amsterdam € 4,62 € 4,40 € 5,60 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 9,50 € 9,00 € 10,00 Dortmund € 11,00 € 11,00 - Keulen € 13,83 € 13,33 € 14,33 Koblenz € 17,00 € 17,00 - Frankfurt € 22,80 € 22,80 - Mannheim € 23,10 € 22,60 € 23,60 Karlsruhe € 25,20 € 24,70 € 25,70 Straatsburg € 28,75 € 28,25 € 29,25 Bazel EUR € 34,16 € 33,66 € 34,66 Bazel CHF 32,11 CHF 31,61 CHF 32,61 CHF In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant