STL Kalkar 34 10 september 2024 TYPE APPROVED RINA.ORG SAFE AND COMPACT ENERGY STORAGE SOLUTIONS • DNV & RINA type approvals • Superior energy density • Compact & lightweight • Flexible & easy installation • Innovative air-cooling • Inherently safe LFP battery • Cobalt- & nickel-free • Scalable & modular design LEHMANN-MARINE.COM
10 september 2024 35 Expositie toont resultaten onderzoek naar rol van maritiem-industrieel erfgoed in toekomstig, attractief landschap Wat is het toekomstperspectief van de Waterdriehoek? Wat is het toekomstperspectief van de Waterdriehoek? De TU Delft deed onderzoek naar de mogelijkheden voor het gebied van Kinderdijk, Drechtsteden, Biesbosch en Gorinchem, verbonden door de Noord en de Merwede. DOOR JAN HOEK Overal zijn in de Waterdriehoek sporen zichtbaar van watergerelateerde activiteiten en industrialisatie: complexen en constructies uit scheeps- en staalbouw, binnenvaart en baggerwerk. Dit erfgoed wordt enerzijds gekoesterd door allerlei lokale initiatieven en anderzijds bedreigd door snelle ontwikkelingen en transformaties. De historische verwevenheid van water en erfgoed komt tot uitdrukking in de ‘Erfgoedlijn Waterdriehoek’ van Provincie Zuid-Holland. In opdracht van de provincie hebben de secties Heritage & Architecture en Landscape van de Faculteit Bouwkunde van de TU Delft de rijkdom van het maritiemindustrieel erfgoed in de Waterdriehoek onderzocht. Daarbij is ook gekeken naar de ontwikkelpotentie voor wonen, werken en recreatie. Op donderdag 29 augustus vond de opening plaats van een tentoonstelling over het onderwerp, in de WoW- Keet op het terrein van het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht. Deze tentoonstelling, die tot en met 14 september te bezichtigen is, toont de resultaten van het eerste onderzoek. De expositie in de WoWKeet is tot en met 14 september te bezichtigen. World of Water Walther Hoebee verwelkomde de aanwezigen namens de stichting van de WoWKeet. “World of Water is een initiatief van het baggermuseum, Hoger Onderwijs Drechtsteden en andere onderwijsorganisaties. De keet staat op Het Plaatje, tussen het Baggermuseum en de Sliedrechtse haven. Scholieren en studenten bepalen zelf wat ze er verder nodig hebben als ze samenwerken aan presentaties, eindscripties of onderzoeksprojecten. “De expositie ‘Het toekomstperspectief van de Waterdriehoek’ is exact wat de Stichting WoWKeet beoogt, namelijk het faciliteren van studenten voor het uitvoeren en/of presenteren van studieprojecten binnen de World of Water in de ruimste zin”, aldus Hoebee. Vlnr: Dominic Schrijer, Walther Hoebee, Ruben Bremer, Regina Klinger en Wido Quist (foto’s Jan Hoek) Blokkade in het landschap Vervolgens werd de officiële opening verricht door de voorzitter van de ‘Erfgoedlijn Waterdriehoek’ Dominic Schrijer. Hij is door zijn eerdere functies bekend met de maritieme wereld. Schrijer was wethouder in havenstad Rotterdam (2006-2011), burgemeester van Zwijndrecht (2013-2019), de grootste binnenvaartgemeente van Nederland, en voorzitter van Koninklijke BLN-Schuttevaer (2019-2022). Schrijer vertelde: “Historisch erfgoed wordt vaak gezien als een blokkade in het landschap. Om dat een andere functie te geven of toegankelijker te maken is er een belangrijke rol weggelegd voor de samenleving. Die rol wordt ook opgepakt, want je ziet steeds meer subsidieaanvragen voor onderzoek naar de maritieme-industriële geschiedenis én mogelijkheden.” “In deze expositie tonen Delftse studenten al diverse mogelijkheden van de ontwikkeling van het historisch erfgoed. Mede dankzij de inzet van de studenten kan de bestaande identiteit van industriële scheepswerven worden getransformeerd tot een nieuwe identiteit zonder de industriële betekenis te verliezen.” Maritiem verleden Wido Quist, sectieleider Heritage & Architecture van de TU Delft, gaf een korte introductie. “Zo’n twee jaar geleden heeft Provincie Zuid-Holland onze universiteit benaderd om onderzoek te doen in de Waterdriehoek. Onze secties zijn altijd op zoek naar plekken die ertoe doen.” “De bewoners van deze streek zullen zeggen: ‘Het is het centrum van de wereld’, maar feitelijk is het een gebied waar je veelal langs of omheen rijdt, maar zelden uitstapt. We hebben de ontwikkelpotentie bekeken en vonden het een heel mooi project voor onze studenten. Het is een afstudeerproject geworden, waaraan ook veel docenten deelnemen”, aldus Quist. Assistent professor Landscape Architecture Gerda Verschuure voegde daaraan toe: “Het belangrijkste van deze tentoonstelling is de bijdrage van de bezoekers. We vragen hen nadrukkelijk om niet alleen maar naar de fraaie tekeningen, kaarten, posters, maquettes en plannen te kijken. We vragen iedereen ook met verhalen van dit maritieme erfgoedlandschap met ons te delen.” “De tentoonstelling vormt zo een kapstok of framework om samen het maritieme verleden te beschrijven en te beleven. We zien het als een waardevolle input voor ons vervolgonderzoek, waarbij op deze manier iedereen een bijdrage kan leveren om dit bijzondere verleden levend te houden. Provincie Zuid-Holland staat nu voor de keuze hoe de charme van dit dynamische, maritieme landschap met zijn afwisseling van brede rivieren benut kan worden als ruimtelijke kwaliteit.” Loop van de rivieren Namens de sectie Landscape Architecture voerde masterstudent Regina Klinger het woord. “De onderzoekers van onze sectie hebben in vijf kaarten de transformaties in het gebied in vijf periodes ingetekend, waarbij de loop van de rivieren, de bewerking van de oeverlijn en de vestiging van de scheepsbouw en andere industriële activiteiten. Deze kaarten tonen de fysieke veranderingen van het landschap in de afgelopen anderhalve eeuw. Aan de door onze sectie gemaakte kaarten zijn landschapsbiografieën van diverse plekken rond de Noord toegevoegd.” Ruben Bremer, alumnus (afgestudeerd student) Heritage & Architecture, gaf als laatste een toelichting op het onderzoek. “Als we een roestig gebouw zien staan, zoeken we uit wat er staat en wat het verhaal erachter is. Wat voor impact heeft zo’n hal van baksteen de afgelopen 150 jaar gehad?” “Om daar een redelijk beeld van te krijgen, hebben we bijvoorbeeld veel oud-medewerkers van het in 1999 gestopte Ned. Scheepsbouw- en Constructiebedrijf Kloos & Zn in Kinderdijk geïnterviewd. Het resultaat zijn veelal verhalen van trots en dankbaarheid. Hoe veranderen wij die roestige industriële hallen in een fraaie sporthal, buurtcentrum, winkels of woonruimte? Dat moet ons onderzoek duidelijk maken. Het maritieme erfgoed kan op deze manier bepalend zijn om een toekomstig, attractief landschap te maken.”
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl