Views
3 months ago

2024-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Duisburg
  • Kalkar
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Volgens
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrantnl

STL

STL Kalkar 24 10 september 2024 modern – sicher – vielseitig VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE Karte – AIS – Radar LiDAR-Technologie • LiDAR-Technologie Millimetergenaue • Millimetergenaue Schleusenfahrt Schleusenfahrt Automatische • Automatische Abstandsberechnung Abstandsberechnung argoBridgePilot Brückenanfahrwarnung • Brückenanfahrwarnung inkl. Brückendatenbank inkl. Brückendatenbank Präzises RTK GNSS • Präzises RTK GNSS zum Abgleich mit zum Abgleich mit Brückenhöhe Brückenhöhe Unser Unser bestes bestes Inland Inland ECDIS! ECDIS! Besuchen Sie uns auf der STL Besuchen Sie uns auf der STL in Kalkar am Stand 140! in Kalkar am Stand 140! BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL www.argonav.de www.argonav.de SHIPPING - TECHNICS - LOGISTICS De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland 24 en 25 september 2024 De enige Duitse vakbeurs voor de binnenvaart - Shipping - Technics - Logistics (STL) - heeft een reputatie opgebouwd als hét internationale knooppunt voor de maritieme industrie. Als jaarlijkse inspiratiebron voor antwoorden op de centrale vraagstukken van de toekomst biedt het exposanten en bezoekers een platform van hoge kwaliteit voor onderlinge uitwisseling. De beurs STL koppelt vraag en aanbod in een aangename sfeer aan elkaar en vormt hiermee een stevige basis voor zakelijke lange-termijncontacten. Hebben we uw interesse gewekt? Neem contact met ons op! Uw contactpersoon: Leon Westerhof Telefoon: +49 (0) 2824/910-197 Mobiel: +49 (0) 151/461 66 989 E-mail: leon.westerhof@messekalkar.de Dinsdag, 24 september 2024 Incl. buffet en live muziek Griether Straße 110-120 • D-47546 Kalkar • www.messekalkar.de

10 september 2024 STL Kalkar 25 De Duitse overheid reageert volgens bedrijfsleven te traag op grote veranderingen “Graag wat meer Nederlands pragmatisme” Duitsland reageert te traag op grote veranderingen, zoals de energietransitie. Wat dat betreft kan het van Nederland leren. Dat concludeerden sprekers en deelnemers aan het jaarlijkse netwerkforum voor binnenvaart, havens en logistiek op 22 augustus in Duisburg. DOOR SARAH DE PRETER Alle bekende knelpunten voor de binnenvaart sector kwamen aan de orde: onderfinanciering van de vaarwegen, personeelstekort bij de vaarwegbeheerder en complexe, tijdrovende plan- en vergunningsprocedures. Bekaaid Dit voorjaar is in Duitsland de nieuwe nationale havenstrategie goedgekeurd. Die hecht tot tevredenheid van de binnenvaart evenveel waarde aan binnen- als aan zeehavens. Volgens Christoph Kösters, directeur van het Verband Verkehrswirtschaft und Logistik NRW, moet nu goed in de gaten gehouden worden of de plannen ook (tijdig) gerealiseerd worden. Er tekenen zich al financieringsproblemen af rond diverse maatregelen uit de strategie. Mocht de politiek op enig moment bepaalde projecten voorrang gaan geven, dan mag dat niet ten koste gaan van de binnenhavens. En ook niet van de binnenlandse vaarwegen, die er in de begroting voor 2025 toch al redelijk bekaaid vanaf komen! Volgens parlementair staatssecretaris Oliver Luksic wordt intensief gediscussieerd over de financiering van de havenstrategie. De overheid is zich bewust van het belang van sterke havens. Voor de vaarwegen blijft het doel ‘onderhouden en verruimen’, waarbij men rekening houdt met de veranderde goederenstromen. Minder subsidie De begrotingsonderhandelingen voor volgend jaar waren pittig. De grootste breekpunten zaten in de verkeersbegroting en oplossingen zijn volgens Luksic moeilijk te vinden. Een kans voor de binnenvaart is het vervoer van zware lading. De procedures hiervoor zijn al wat beter geworden, maar kunnen door digitalisering verder versnellen. Het is volgens Luksic “pijnlijk” Sprekers tijdens de jongste editie van het netwerkforum. (Foto: VVWL) De verdieping van de Middenrijn duurt de industrie en de binnenvaart veel te lang. (foto Aquarius / AdobeStock) geweest om te moeten snijden in de steunprogramma’s voor de binnenvaart, maar van de investeringslijn voor de vaarwegen is gelukkig niet afgeweken, zei hij. Volgens de staatssecretaris moet er nu eenmaal enorm in het spoor geïnvesteerd worden. Voor Henning Rehbaum van oppositiepartij CDU/ CSU, lid van de parlementaire commissie binnenvaart, waren de begrotingsonderhandelingen teleurstellend. Hij eist dat er opnieuw nagedacht wordt over de financieringsstructuur van Deutsche Bahn en vindt het ergerlijk dat de inkomsten uit de wegentol niet geïnvesteerd worden in weginfrastructuur, zelfs niet in transportinfrastructuur in het algemeen. Planningsprocedures moeten volgens Rehbaum strakker worden getrokken. Werken bij vaarwegbeheerder WSV moet beter betaald worden om de openstaande vacatures ingevuld te krijgen. Hoofpijndossier Een echt hoofpijndossier is de verdieping van de Middenrijn. De overheid onderkent het belang van de Rijn voor de industrie en de logistiek. De rivier moet 24/7 gebruikt kunnen worden als vaarweg. Luksic verwees naar de ‘versnellingscommissie’ die verkeersminister Volker Wissing voor dit project heeft opgericht en gaf aan dat ook de West-Duitse kanalen moeten worden aangepakt. Voor het bedrijfsleven gaat het allemaal niet snel genoeg. Frank Börner (SPD), parlementslid in Noordrijn- Westfalen, zei dat de industrie eindelijk weer betrouwbaar op de vaarwegen moet kunnen rekenen. NRW-politicus Michael Röls-Leitmann (Grünen) eiste meer investeringen (minimaal 2,5 miljard per jaar) in de vaarwegen, omdat die een belangrijke rol spelen in de energietransitie. In plaats van de vervoersmodaliteiten tegen elkaar uit te spelen, moet de overheid volgens hen meer investeren in álle transportinfrastructuur. Ook moeten infrastructuurprojecten veel sneller gerealiseerd worden. Alleen al vergunningsprocedures kosten in Duitsland miljoenen en duren veel te lang. Bodem is bereikt Zee- en binnenhavens melden voor de eerste helft van 2024 ‘bescheiden’ overslagcijfers. De containeroverslag wordt weer gezien als een lichtpuntje, maar kan snel tot capaciteitsproblemen in de binnenvaart leiden. Hanna Stelzel (Havenbedrijf Rotterdam) en Daniel Hosseus (Zentralverband Deutscher Seehäfen) zien de toekomst slechts voorzichtig optimistisch tegemoet. Carsten Schmücker van chemiebedrijf Lanxess is stelliger: de bodem is meer dan bereikt en de situatie is nog net niet catastrofaal te noemen. Volgens Schmücker kunnen bedrijven door de huidige geopolitieke onzekerheden nauwelijks nog plannen maken voor de lange termijn. Thijs van den Heuvel (Contargo) ziet door de enorme prijsdruk weer goederen verschuiven van de spoor- en vaarwegen naar het wegvervoer. Markus Bangen (duisport) zei dat havens te weinig ruimte hebben om nog uit te kunnen breiden. Volgens hem moet er meer geïnvesteerd worden in technologie om de logistiek op bestaande haventerreinen te verbeteren. Kansen verzilveren De Duitse Hanna Stelzel is directeur containers bij Havenbedrijf Rotterdam. Volgens haar kan Duitsland leren van de pragmatische manier waarop Nederland omgaat met onder andere de energietransitie en vergunningsprocedures. Stelzel ziet in Nederland meer bereidheid om op veranderingen te reageren. Ze kreeg bijval van de andere sprekers. Zo zien Bangen en Van den Heuvel juist in deze tijd van energietransitie grote kansen voor de vaarwegen. Hierdoor kunnen ook hooggekwalificeerde banen ontstaan. Om de kansen te verzilveren moeten bedrijfsleven en politiek samen optrekken.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant