14 10 september 2024 Ms Dudaro is helemaal af! Onder de vlag van Maas Building Projects hebben Maasbrachtse bedrijven gezamenlijk de afbouw verzorgd van motorschip Dudaro. De nieuwste aanwinst van Daro Shipping beleefde op 4 september zijn geslaagde proefvaart op het Vuile Gat. Marco BV heeft onder meer de inbouw van de motoren verzorgd. (foto Tekst & Toebehoren) De thuishaven is Roermond. “Maar eigenaar Maurice Pols heeft zijn roots in Maasbracht”, vertelt Marcel van Dijk van Marco BV. Dat is een van de partners binnen Maas Building Projects, dat al meerdere succesvolle afbouwprojecten op zijn naam heeft staan. Zoals de Vios en de Zonga. Aan de steiger van Marco BV, in de Bunkerhaven, is de Dudaro ook afgebouwd. “Maurice is met ons in gesprek gekomen om de complete afbouw te organiseren. We hebben hem een bestek voorgelegd en dat viel in de smaak.” De Dudaro is 110 meter lang en 11,45 meter breed. Het casco, geleverd door Rensen- Driessen, arriveerde begin dit jaar vanuit Aan ms DUDARO leverden o.a. vlootschouw.nl/dudaro Marco B.V. - Levering en inbouwenspudpalen - Inbouwen hoofdmotor, boeg-schroef en generatoren - Leveren en inbouwen lens-/ballastsysteem - Leveren en inbouwen vloerplaten Rensen-Driessen Shipbuilding Ontwerp, bouw en levering casco ADS van STIGT 1x Masson Marine W7200 4,926:1 Inclusief: - Elektrisch bediening - Centa elastische koppeling - Ingebouwde PTO type 0 t.b.v. stuurwerk Alphatron Marine Nautische apparatuur Blommaert Aluminium Constructions - 22 aluminium scheepsluiken in friesche kap, type FRK 10.100/3670/2,5 - 1 hydraulische luikenwagen, type HLW 10/6000 - Voormast, type Improval - Bootsdavit - Heklichtbeugel, type Arizona - Boordlichtvleugels, type Portello - Aquateam dakradarmast - Stuurhuttrap met RVS gepolijste leuningen, poortje en trede Dijvler Winches Hydraulische koppellieren en hydrauliekinstallatie De Waal Machinefabriek - Schroefasinstallatie - Stuurwerkinstallatie - EasyFlow-roersysteem EOC onderlinge schepenverzekering U.A. Scheepsverzekering Foresta Trading - F.T. VICTOR dekwas-/FiFi-pompen - F.T. VICTOR lens-/ballastpompen - F.T. Ruim-/lens-dompelpompen, Atex uitgevoerd - Diverse appendages Industrial & Marine Solutions - 1 x CAT GP-Cat 3512C Stage V motor voor voortstuwing - 1 x Masson MM W7200 keerkoppeling - 2 x JCB 448-TC generatorset Kampers Shipyard Stuurhuis incl. hefgeleidekokersysteem Tinnemans Floating Solutions - Leveren en betimmeren van complete roef en stuurhut -Leveren en plaatsen eigen lessenaar, keuken, meubels, en interieur afwerking Tresco Engineering - Tresco Navigis - Tresco TrackPilot met SmartTracktechnologie Verbunt Diverse conserveringswerkzaamheden en verf geleverd Verhaar Omega - Een Verhaar Omega boegschroefinstallatie type kanalen 31130S-4k (schroefdiam 1300mm) horizontale opstelling, diesel aangedreven 575 pk bij 2000 omw/min. - Bediening wegafhankelijk Vissers & Van Dijk Levering en installatie van complete elektrische installatie, touchscreen, nautische apparatuur en camerasysteem WindeX Engineering RVS klaproosters Wij bedanken Daro Beheer voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen ms Dudaro een goede vaart. Wij bedanken Daro Beheer voor het in ons gestelde vertrouwen en wensen ms Dudaro een goede vaart. Foto: Maritime Filming Group
10 september 2024 15 Roemenië. Het schip is voorzien van luiken, die zijn geleverd door Blommaert. Rustig Doordat het stuurhuis later klaar was dan gepland, liep de oplevering van het schip vertraging op. “In de markt hoor ik dat meerdere schepen hal klaar liggen, te wachten op een stuurhuis”, zegt Marcel van Dijk. Marco BV wist er een positieve draai aan te geven. “Doordat we meer tijd hadden, hebben we veel meer zelf aangepakt. Zoals het leggen van de machinekamervloer en het maken van de spudpalen.” “Al met al konden we zo alles ook tot in de puntjes verzorgen en uitvoeren. Dat leidde ertoe dat er bij de eerste inspectie maar heel weinig aandachtspunten waren. Het schip is helemaal af!” Tijdens de eerste proefvaart, voor de werf, bleek het schip verrassend rustig. “Ook al was het een leeg schip en werd er hard gevaren – zelfs in ondiep water. We hebben toch flink met de roeren ‘heen en weer liggen kletteren’. Het was het echt opvallend rustig.” Op elkaar ingespeeld Een aantal specialistische werkzaamheden en producten kwamen op het conto van collega-bedrijven. Met zusterbedrijf Vissers & van Dijk voor de elektrische installatie en de nautische apparatuur (van Alphatron). “Marco BV en Vissers & van Dijk zijn een goede, op elkaar ingespeelde combinatie”, aldus Marcel van Dijk. Samen met Dion Vissers vormt hij van beide bedrijven de directie. Ook Lijnontwerpt, het bureau voor interieurvormgeving van Marcels echtgenoot Marjolijn, leverde een waardevolle bijdrage. Dat zorgde voor de smakelijke en huiselijke inrichting van de woning. Tinnemans Interieurbouw deed het timmerwerk, Frencken Wonen leverde de stoffering, plus de verduisteringsscreens in het stuurhuis. Alle motormerken Marco BV heeft ook de motoren (Caterpillar, geleverd dor YES), de generatoren (JCB) en de boegschroef (Verhaar Omega) ingebouwd. “Dat was sowieso de bedoeling. We doen alle merken; inmiddels hebben we bijna alle Stage V-motoren ingebouwd: Caterpillar, Mitsubishi, Volvo, Scania...” Ze hebben allemaal hun specificaties en eigenaardigheden. “Alle uitlaten zijn bijvoorbeeld anders, de één werkt met een dagtankje voor het ureum en de ander met een pompje. Qua ruimte moet je ook steeds een oplossing bedenken en van sommige mag je bepaalde onderdelen niet bekleden.” “Allemaal hebben ze hun eigen inbouwvoorschriften. Dat maakt voor ons niets uit. Dan is het juist een voordeel dat we bij Marco BV niet merkgebonden zijn. Het zit in ons systeem en we zijn gewend ervoor te zorgen dat we de juiste informatie hebben om volgens de voorschriften in te bouwen.” OOK HET MS DUDARO GAAT VAREN ONDER DE EOC VLAG! Net als 3.700 andere ondernemers kiest het ms Dudaro ervoor om voortvarend verzekerd te zijn bij EOC. Wij wensen het ms Dudaro een GOEDE VAART! eoc.nl 24/7 BEREIK- BAAR 088 6699500 @EOCverzekering /EOCverzekering Al meer dan 85 jaar ervaring! We wensenhet hele team van ms Dudaro een behouden vaart Een behouden vaart Rensen-Driessen Shipbuilding BV heeft het ontwerp, bouw en levering casco mogen verzorgen voor Daro Shipping B.V. Wij wensen ms Dudaro en de bemanning een behouden vaart. NIEUWBOUW NIEUWBOUW EN OMBOUW EN OMBOUW NIEUWBOUW EN OMBOUW DOKKEN, DOKKEN, ONDERHOUD ONDERHOUD EN REPARATIE EN REPARATIE DOKKEN, ONDERHOUD EN REPARATIE SCHEEPSINTERIEURBOUW SCHEEPSINTERIEURBOUW OP MAAT OP MAAT GEMAAKTE GEMAAKTE LIEREN LIEREN OP MAAT GEMAAKTE LIEREN JACHTBOUW JACHTBOUW EN JACHTREFITS EN JACHTREFITS JACHTBOUW EN JACHTREFITS TINN-SILVER TINN-SILVER ALUMINIUM ALUMINIUM (BIJ)BOTEN (BIJ)BOTEN TINN-SILVER ALUMINIUM (BIJ)BOTEN www.rensendriessen.com Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. Scheepmakerij 150, 3331 MA Zwijndrecht T: +31(0)78 - 619 12 33 E: wim@rensendriessen.com JAN JAN & & GEERT TINNEMANS Industrieweg 16, 6051 16, 6051 AE AE Maasbracht NL NL +31 • +31 475 475 46 19 46 59 19 59 • info@tinnemansfs.com Industrieweg 16, 6051 AE Maasbracht NL +31 475 46 19 59 info@tinnemansfs.com www.tinnemansfs.com
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl