Views
3 months ago

2024-19 STL Kalkar

  • Text
  • September
  • Binnenvaart
  • Onze
  • Duisburg
  • Kalkar
  • Jaar
  • Rotterdam
  • Volgens
  • Nieuwe
  • Schepen
  • Binnenvaartkrantnl

12 10 september

12 10 september 2024 WAT VERWACHTEN WE VAN JOU? • Je bent proactief; • Een afgeronde hbo-opleiding, bij voorkeur in maritieme of technische richting; • Commerciële werkervaring in de scheepvaart, bij een baggeraar of logistiek dienstverlener; • Uitstekende beheersing van de Nederlandse en Engelse taal. Duits is een pre; • Bekend met autocad; • Enkele dagen onderweg of een korte reis maken binnen (West-)Europa, vind je geen probleem. Sterker nog, je vindt dit juist leuk! VACATURE PROJECTMANAGER WATERTRANSPORTEN KONINKLIJKE VAN DER WEES WATERTRANSPORTEN IS GESPECIALISEERD IN BIJZONDER TRANSPORT OVER WATER, SLEEPDIENSTEN EN OFFSHORE SERVICES. WAT BIEDEN WE JOU? • Een goed jaarsalaris, afhankelijk van de ervaring die je meebrengt; • Een auto van de zaak; • Uitdaging en afwisseling; • Flexibele begin- en eindtijden; • Aanvullende voorwaarden als 26 vakantiedagen, pensioenregeling en een overwerktoeslag; • Een hecht team van collega’s dat met elkaar gaat voor de beste resultaten. PAST DEZE FUNCTIE BIJ JOU? Bekijk dan onze bedrijfsvideo op www.vanderwees.nl of op onze socials. Jouw motivatie en CV ontvangen we graag per e-mail: p&o@vanderwees.nl Uw visie is ons streven naar perfectie! www.shipvision.nl Aan- en verkoop Bemiddeling Nieuwbouw binnenvaart Nieuwbouw zeevaart Afbouwbegeleiding SCHEPEN TE KOOP GEVRAAGD, DIVERSE AFMETINGEN! ms Saffier Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor NIEUW 67 x 8.20 x 2.62 985,479 1960 Caterpillar C32, 750 Pk, CCRII, Bj. 2013 ms Distinta Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 80 x 8.20 x 2.83 1.241 1959 Caterpillar C32, 1.041 Pk, CCR2, Bj. 2019/2022 NIEUW DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART SHIPVISION SHIPVISION ms Houdoe Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.40 x 3.52 3.003 1993 Caterpillar 3606 DI-TA, 2150 Pk, Bj. 1993 (koprevisie 2022) ms Orion Afmetingen Tonnage Bouwjaar Hoofdmotor 110 x 11.40 x 3.60 3.215 1988 Caterpillar 3512 B, 1.600 rpm, 1.521 Pk, Bj. 2001 (gerev. 2013) TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com

10 september 2024 13 Asto Shipyard viert met ‘all hands on deck’ 85-jarig bestaan Asto Shipyard is een vooruitstrevend bedrijf, waar de Brabantse gastvrijheid nog steeds hoog in het vaandel staat. Dat werd op 29 augustus overduidelijk bewezen tijdens de viering van het 85-jarig bestaan van de werf. DOOR JAN HOEK In 1939 startte Anton Stoops in Raamsdonksveer met een machinefabriek aan de Donge. Er werden jachten en binnen vaartschepen gerepareerd en DAF-scheepsmotoren ingebouwd. In 1995 stopte de familie Stoops en nam Sjef Peters het bedrijf over. Hij veranderde de naam in Machinefabriek Asto. Aanvankelijk hield het bedrijf zich bezig met onderhoud en reparaties van binnenvaartschepen, met als specia lisatie poedertankers. Dat is niet verwon derlijk, want Peters was medio jaren 80 gestart met Peters Cement Overslag (PCO), een bedrijf dat met een capaciteit van één miljoen ton per jaar zou uitgroeien tot het grootste cementoverslagbedrijf in Nederland. Sinds 1 januari 2009 is Asto gevestigd op het aan de Bergse Maas gelegen industrieterrein De Pontonnier. In juli 2016 nam Karst van der Wiel het bedrijf over. Hij werd daarmee op 32-jarige leeftijd de nieuwe directeureigenaar van Asto Shipyard. Directeur-eigenaar Karst van der Wiel. Nieuw motto Het buitenterrein van Asto Shipyard was voor het jubileumfeest op 29 augustus omgetoverd tot een feestelijke locatie met een sjiek randje. De gasten werden op een gegeven moment uitgenodigd naar een van de hallen van de scheepswerf te komen. Daar vond een indrukwekkende presentatie plaats van het nieuwe motto van Asto Shipyard: all hands on deck en daaronder met kleine letters: since 1939. Het logo blijft ongewijzigd, omdat het een bijzondere link heeft naar het verleden. Het is namelijk hetzelfde lettertype als DAF altijd gebruikte in zijn logo. De presentatie was, met een spraakmakende video, geweldig geluid en voor het doek een professionele danser op het podium, overweldigend. “Het was in de hal misschien wel 50 graden, maar ik had kippenvel op mijn armen”, verwoordde officemanager Ingrid Gussenhoven, dochter van Sjef Peters, het treffend. Het nieuwe motto was voor de oplettende genodigden niet echt verrassend meer, want naast de feestlocatie stond het nieuwe wagenpark met daarop al all hands on deck, een tekst die ook op de hoog boven de werf aan een kraan hangende vlaggen stond. 100e nieuwbouwschip Karst van der Wiel was na zijn studie van juni 2007 tot juni 2016 werkzaam bij de Werkendamse Concordia Group. Zijn grootvader van moederszijde had in Werkendam een scheepswerfje, terwijl van vaderskant een VIVO-super werd gerund, die als parlevinker ook de passerende binnenvaartschepen bevoorraadde. Na zijn periode bij Concordia was Karst op zoek naar een nieuwe uitdaging. En toen kwam – toeval bestaat niet – Asto op zijn pad. Uiteraard kwam hij in zijn speech terug op dat moment. “Sjef Peters had geen opvolger en toen hij hoorde dat ik op zoek was naar iets anders, belde hij mij. Diverse gesprekken volgden en niet veel later waren we akkoord.” “Sommige mensen verklaarden me voor gek om op mijn leeftijd al zo’n uitdaging aan te gaan, maar ik zag het helemaal zitten. Ik heb nog geen moment spijt gehad van die stap. Ik voel me als een vis in het water bij een allround maritiem bedrijf.” De ook aanwezige Sjef Peters kon niet anders dan concluderen dat zijn opvolger het uitstekend doet. In 2003 werd gestart met de afbouw van alle type binnen vaartschepen; komend jaar zal het 100e nieuwbouwschip de afbouwkade van Asto Shipyard verlaten. Hands-on-mentaliteit In een soms emotionele toespraak ging Karst in op het succes van ‘zijn’ scheepswerf. “Samen bereik je meer; presteer je beter keer op keer”, begon de Asto-directeur zijn verhaal. “Als team bundelen we al onze krachten, ondersteunen we elkaars zwakke kanten en loyaliteit.” “Mijn team kan toveren met materiaal. Zo noemen klanten onze experts in roestvrijstaal zelfs ‘goudsmeden’. Mede daardoor behalen we nog meer dan de hoogste kwaliteit. De kwaliteit zie je in onze schepen en voel je op de werkvloer. Waar we keihard werken tot in de kleinste details. Dromen waarmaken en op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden. Wij geloven in meer. In meer mogelijkheden, in meer dan één individu en in meer dan onze hands-onmentaliteit. Wij geloven in één team. Een team dat niet alleen bestaat uit onze crew, maar ook onze klanten en leveranciers. Uit vrienden voor het Het voltallige Asto-personeel. (foto’s Asto Shipyard) leven. Vandaar ook onze nieuwe slogan: all hands on deck.” Maritiem cluster Op de vraag of hij nog wensen heeft, antwoordt Karst: “Ik zou voor de werf wel meer ruimte willen hebben en daarin ben ik echt niet de enige. Ik hoop dan ook dat de gemeente Geertruidenberg op korte termijn meer ruimte biedt aan bedrijven in de maritieme sector. Ik ben bestuurslid van Werkendam Maritime Industries. Het zou prachtig zijn als we in de gemeente Geertruidenberg ook een maritiem cluster krijgen. WMI is destijds opgericht om de bekendheid van het maritieme cluster in de gemeente te vergroten én verbindingen te leggen tussen ondernemers, overheid en onderwijs.” “Er zijn al wat oriënterende gesprekken geweest en de eerste stap is eigenlijk al gezet. In mei stonden voor het tweede jaar op rij diverse maritieme bedrijven uit Raamsdonksveer en Geertruidenberg met hun stand bij elkaar op de beurs Maritime Industry in Gorinchem.” Ook bij dat initiatief zou je kunnen stellen: all hands on deck. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant