8 27 augustus 2024 O Wij zijn op zoek naar een STUURMAN Wij zijn op zoek naar een 2e KAPITEIN in bezit van alle benodigde papieren • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Vaarpapieren • Bunkerervaring • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd estuaire bunkerschip • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Wij zijn op zoek naar een MATROOS Wij zijn op zoek naar een i.b.v. alle benodigde papieren STUURMAN • Doorgroeimogelijkheden en eventuele opleidingen worden door ons gestimuleerd en gefinancierd • Bunkerervaring- en vaarpapieren zijn een pre • ADN noodzakelijk • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Dienstboek • Bunkerervaring is een pre • Werken onder Luxemburgse voorwaarden en loopt in een 14/14 systeem • Wordt tewerkgesteld op een jong goed verzorgd bunkerschip • Goede verloning • Goede verloning Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu | Tel: +31 638 081 682 Bij interesse en voor meer informatie kunt u graag contact met ons opnemen. Mail: support54@inos.lu Tel: +31 638 081 682 Kamari SA 9, route du Vin • L-5401 Ahn • +31 638 081 682 • Support54@inos.lu
27 augustus 2024 9 Port of Zwolle zoekt ruimte voor ambities Port of Zwolle heeft de ambitie om te groeien. Maar de ruimte in de havens van Kampen, Meppel en Zwolle is daarvoor beperkt, blijkt uit nieuw onderzoek. Port of Zwolle spreekt van “bescheiden ruimtewinst”. Door het slimmer en intensiever benutten van bestaande bedrijventerreinen en door herstructurering en transformatie kan in de havens van Kampen en Meppel samen maximaal 35 hectare aan ruimte worden gewonnen. In Zwolle leveren die acties op z’n hoogst ongeveer 12,5 hectare op. Dat blijkt uit een onlangs gepresenteerd onderzoek. Arcadis en Ecorys deden dat, met medewerking van de TU Delft. Het totaal van 47,5 hectare is nog niet de helft van wat de komende 25 jaar nodig is om huidige bedrijven te laten groeien en nieuwe aan te trekken. 100 tot 150 hectare nodig Uit eerder onderzoek – in 2022 uitgevoerd door de STEC-groep – kwam naar voren dat de drie havens samen tot 2050 een extra ruimtebehoefte hebben van 100 tot 150 hectare. Dat is nodig voor autonome groei en het benutten van nieuwe kansen, zoals die eind 2022 werden vastgelegd in het ambitiedocument Port of Zwolle, ‘Sturen op de toekomst’. Arcadis en Ecorys concluderen in het nieuwe onderzoek, Slimmer Benutten Ruimte, intensivering bedrijventerreinen, dat met het herstructureren en transformeren van bestaande bedrijventerreinen niet meer dan 47,5 hectare in de havens gewonnen kan worden en 27 hectare op de overige (droge) terreinen. “Daarbij is vastgesteld dat deze oplossingen complex en kostbaar zijn, de hectares versnipperd liggen en qua planning niet op korte termijn beschikbaar”, verwoordt Port of Zwolle een niet onbelangrijk bijkomstig probleem. Er valt weinig winst te behalen door de bestaande terreinen beter te benutten. Er is sowieso nog maar weinig grond beschikbaar binnen de havens en ze zijn bovendien vaak niet de gewenste omvang. In Kampen is bij de Zuiderzeehaven en de Haatlandhaven bijvoorbeeld beperkt ruimtewinst mogelijk, circa 23 hectare bruto. Maar de kosten voor de ontwikkeling van deze gronden zijn hoog, stellen de onderzoekers. Het gaat om tenminste 156 miljoen euro. Daar staan beperkte opbrengsten tegenover: 41 miljoen euro. Grote ambities Maar de ambities zijn groot. Zwolle, Kampen en Meppel willen een toekomstbestendige en duurzame regio worden en het gezamenlijke havenbedrijf wil energietransitie, klimaatadaptatie, vergroening, circulariteit, economie en groeiruimte voor ondernemers realiseren. Dus “zal er gekeken moeten worden naar het creëren van nieuwe ruimte, buiten de bestaande terreinen”, concludeert Port of Zwolle. Port of Zwolle zegt blij te zijn dat het onderzoek van Arcadis en Ecorys de huidige situatie en de mogelijkheden in kaart heeft gebracht. Voor het havenbedrijf is het niet meer dan een vertrekpunt. In de zoektocht naar ruimte wordt ook gekeken naar de mogelijke uitbreiding van de havens in Zwolle, Kampen en Meppel. Port of Zwolle gaat in overleg met omliggende haven- en industriegebieden. Mogelijk zijn er kansen om bedrijven te huisvesten die wel in de nabijheid van de binnenhavens willen zitten maar niet afhankelijk zijn van een kade om te laden en/of lossen. Waarom subsidies zowel grote als kleine bedrijven moeten bereiken! De binnenvaart is een cruciale schakel in de verduurzaming van transport, en het is belangrijk dat alle spelers in deze sector kunnen bijdragen aan een groenere toekomst. Momenteel halen meestal de grotere bedrijven de meeste voordelen uit deze subsidies. Een reden hiervoor is omdat zij over de middelen en expertise beschikken om complexe aanvragen in te dienen om grootschalige projecten op te zetten, hier zijn hele afdelingen op ingericht. Tegelijkertijd wordt het voor kleinere ondernemers binnen de sector steeds moeilijker om toegang te krijgen tot deze subsidies. De aanvraagprocedures zijn vaak zo ingewikkeld en tijdrovend dat individuele schippers en kleine bedrijven er nauwelijks aan toekomen. Vaak moeten aanvragen ook in een consortium worden ingediend, wat voor kleinere spelers een lastige drempel is. Hierdoor blijft een groot deel van de subsidies buiten bereik van diegenen die ook graag willen bijdragen aan de vergroening van de binnenvaart. Daarnaast zijn de beperkte middelen voor de scheepvaart ook een belemmering om elke aanvraag te honoreren. Het is begrijpelijk dat grote bedrijven, met hun capaciteit en middelen, in staat zijn om aanzienlijke innovaties door te voeren. Maar als we alleen hen blijven ondersteunen, ontstaat er een situatie waarin kleine ondernemers — die vaak net zo gedreven zijn om bij te dragen aan een duurzame toekomst — minder mogelijkheden hebben om te investeren in vergroening. Een eerlijker verdeelde subsidiepot zou ervoor zorgen dat alle bedrijven, groot én klein, gelijke kansen krijgen om duurzaam te opereren: een level playing field, Dit zou niet alleen de concurrentiepositie verbeteren, maar ook zorgen voor een diversere en innovatievere aanpak van de uitdagingen binnen de binnenvaartsector. Het huidige subsidiebeleid werkt eerlijke concurrentie tegen, wat vooral in het nadeel is van de individuele schipper die geen vloot maar een schip runt. Grote bedrijven hebben een belang- rijke rol te spelen in de vergroening van de binnenvaart, maar het is net zo belangrijk dat ook kleinere spelers toegang krijgen tot de middelen die hen in staat stellen om bij te dragen aan een groene toekomst. Alleen door iedereen erbij te betrekken, kunnen we samen werken aan een toekomstbestendige binnenvaartsector want zonder transport naar de industrie aan de “haarvaten” hebben we ook geen hoofdvaarwegen meer nodig. Op koers (foto MGR) Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector Wil jij in de grootste haven van Europa de scheepvaart vlot en veilig door de haven begeleiden? In ons werkgebied, de drukke Rotterdamse haven, moeten zeevaart, binnenvaart en pleziervaart hun weg vinden. Wij zijn de oren en ogen van schepen die elkaar nog niet zien, maar waarschijnlijk elkaar wel gaan treffen. Je begeleidt dagelijks honderden scheepsbewegingen vanaf de Van Brienenoordbrug tot 70 km op zee; soms zijn er wel tachtig gesprekken in een uur via de marifoon tussen verschillende schepen en de Verkeerscentrale. Het werkgebied is verdeeld in verschillende sectoren, als Nautisch Verkeersleider begeleid je elk uur een ander deel van het havengebied. Je belangrijkste missie: Vaarweggebruikers op tijd van belangrijke verkeersinformatie voorzien! Om de juiste kennis te verkrijgen voor deze baan moet je een Vessel Traffic Service (VTS)-opleiding volgen. Die opleiding krijg je van ons. Wij werken samen met het opleidingsinstituut NNVO. Daarnaast krijg je on the job begeleiding van ervaren en enthousiaste collega’s. Je leert bij ons te werken onder druk in een complexe en steeds meer gedigitaliseerde omgeving. Werk met karakter, trots en impact. Bij de afdeling Verkeersafhandeling werken zo’n 85 gedreven professionals met trots en passie. De afdeling is onderverdeeld in verschillende hechte teams, er is een informele sfeer en vooral veel werkplezier! Kan jij overtuigend communiceren en snel handelen? Ben je stressbestendig en besluitvaardig? Meld je dan nu aan voor één van onze selectiedagen! portofrotterdam.com/nl/vacatures
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl