6 27 augustus 2024 Bedroefd hebben wij kennisgenomen van het overlijden van onze oud-medewerker Teus de Groot Jarenlang was Teus een bevlogen vrijwilliger bij het Nationaal Kamp voor Schipperskinderen. Hij zette zich in voor de bouw van decor en spelactiviteiten en pleegde onderhoud aan De Zandkreek. Wij herinneren Teus als een prettig, bescheiden mens voor wie niets teveel was. Zijn familie en vrienden wensen wij alle sterkte toe. Het Bestuur Stichting De Zandkreek Nationaal Kamp Hattem Met grote verslagenheid delen wij u mee, dat plotseling van ons is weggenomen, onze geliefde vader, schoonvader en bèbe Lubbert van Veen Schipper van de 'MS Concordia' Sinds 21 november 2023 weduwnaar van Bea van Veen- de Vries * Urk 29 augustus 1963 Maastricht 19 augustus 2024 Kinderen en kleinkinderen Urk, 19 augustus 2024 Molenkamp 10, 8321 AS Urk ALS HET MOET DRAAIEN….! Colofon Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. We zijn op zoek naar een ervaren kapitein in de lichte chemie Daarbij is het van belang dat je in staat bent om op een proactieve manier het schip te managen. Uiteraard doe je dit samen met je team aan boord en in afstemming met je collega’s aan wal. Je verdeelt de dagelijkse werkzaamheden en helpt waar nodig de medewerkers op weg. Jouw profiel • Je bent zelfstandig, proactief en toont eigenaarschap. • Met de houding van een ‘meewerkend voorman’ communiceer je helder en ben je in staat om op klantgerichte manier voorkomende problemen op te lossen, waar nodig in overleg en met terugval mogelijkheid op je collega’s aan wal. • Je bent flexibel en servicegericht en wil onze missie om onze dienstverlening continue te verbeteren uitdragen. En verder ben je in het bezit van: • Groot vaarbewijs • Rijnpatent tot minimaal Mannheim Rheinau • Radar & Marifoon patent. • ADN-C of bereid dit te halen Ben jij op zoek naar eigen verantwoordelijkheid, veel vrijheid en een mooi, goed onderhouden schip met auto van de zaak? Dan maken we graag kennis met je! Wat kun je van Branghetti verwachten? Wij bieden je een zelfstandige baan met veel vrijheid. Wij zijn een familiebedrijf: je hebt korte lijnen met de wal en staat er niet alleen voor. We werken als een rederij met alle voordelen op gebied van personeel, standaardiseringen en professionaliteit. Branghetti investeert in haar personeel en je krijgt volop mogelijkheden je verder te ontwikkelen. Wat hebben wij je nog meer te bieden? • Goede en marktconforme arbeidsvoorwaarden op Nederlandse condities. • Kost- en inwoning aan boord met gebruik van een bedrijfsauto. • Een aantrekkelijke pensioenregeling op basis van een premieovereenkomst. • Een contract voor bepaalde tijd met daarna uitzicht op een vast dienstverband. • Een werkgever die aandacht heeft voor de gezondheid van haar personeel. Spreekt de functie je aan? Voor verdere vragen kun je contact opnemen met: Alex Osinga, Branghetti, 06-81862628. Of met Tonnie Brands, 06-10953290
27 augustus 2024 7 Sleepanker voor Bram Oosterwijk Bram Oosterwijk is havenhistoricus en schreef 27 boeken over de Rotterdamse haven. De permanente aanwezigheid van de SS Rotterdam dankt de haven aan zijn inspanningen. Hij ontving het sleepanker uit handen van CEO van Havenbedrijf Rotterdam Boudewijn Siemons. Het Sleepanker is een onderscheiding van de haven van Rotterdam voor hen die een uitzonderlijke bijdrage hebben geleverd aan de ontwikkeling van de Rotterdamse haven. Bram Oosterwijk wordt met het Sleepanker geëerd voor het omvangrijke oeuvre dat hij heeft vastgelegd over de maritieme geschiedenis van met name de Rotterdamse haven. Boudewijn Siemons: “De haven zou uit het zicht van de Rotterdammers kunnen verdwijnen, maar gelukkig zijn er mensen zoals jij die er met hun verhalen voor zorgen dat die Rotterdammers trots blijven op hun haven.” Journalist Oosterwijk was 38 jaar scheepvaartjournalist, onder andere bij Dagblad Scheepvaart, De Rotterdammer, Het Rotterdams Nieuwsblad en het Rotterdams Dagblad. In 1979 publiceerde hij een boek over Lodewijk Pincoffs, de ondernemer die ervoor zorgde dat Bram Oosterwijk (met bloemen) ontvangt sleepanker van Boudewijn Siemons (rechts van hem). (foto Ries van Wendel de Joode) de haven zich uitbreidde op de zuidelijke oevers van de Maas. Toen Oosterwijk eind vorige eeuw met pensioen ging, publiceerde hij voornamelijk maritieme boeken. Onder de 27 boeken van zijn hand boeken over de Holland Amerika Lijn, de zes Rotterdams van de HAL en biografieën van belangrijke havenbaronnen. Vorig jaar verscheen ‘Rotterdam en de passagiersvaart op de Indiëroute’. SS Rotterdam In De Havenkrant uit 2013 vertelde hij wat hem dreef dit monnikenwerk te doen. “Er gaan vaak honderden uren in de research zitten en daarna in het schrijven zelf. Ik schrijf omdat ik het van belang vind voor de Rotterdamse havenhistorie.” Het is aan Bram Oosterwijk te danken dat de SS Rotterdam voor Rotterdam bewaard is gebleven. Hij bewerkte opinieleiders net zo lang totdat belangrijke mensen hun schouders onder de terugkeer van het schip naar Rotterdam gingen zetten. “Ik ben blij dat het prachtige schip voor Rotterdam is bewaard gebleven en dat het nu in de Maashaven ligt. Het is een historisch scheepvaartmonument. En daarvan hebben we er toch al zo weinig.” Aldus Bram Oosterwijk. Wereldwijde olieprijzen op laagste punt dit jaar Wereldwijde olieprijzen hebben afgelopen week het laagste punt sinds Januari dit jaar behaald door tegenvallende economische cijfers uit de Verenigde staten. Desondanks de wekelijkse daling stegen beide benchmarks op vrijdag met meer dan 2% door mogelijke renteverlagingen in het land. Brent Crude sloot de week af op ,02 per vat en WTI (West Texas Intermediate) op ,83 per vat. Niet alleen de renteverlaging stuwde de olieprijzen omhoog afgelopen vrijdag. Beide benchmarks werden ook ondersteund door een zwakkere dollar, wat het handelen in olie in andere valuta aantrekkelijker maakt. Daar tegenover staat de zwakker wordende economie van China. China is ‘s werelds grootste olie-importeur en een zwakker wordende economie heeft wereldwijd impact op de prijzen. China is de import van product al enige tijd aan het afbouwen en lijkt deze trend ook de komende weken verder door te zetten. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de Verenigde staten bleef afgelopen week onveranderd, het aantal actieve gasboorinstallaties in het land daalde wel met een naar een totaal van 97. Oliepeil ARA en Rijn Vrachttarieven in het ARA gebeid hebben na een volatiele week hun dalende trend op weekbasis verder doorgezet. Prijzen blijven onder druk staan door de gelimiteerde vraag naar product en transport. Echter nam de vraag naar transport gedurende de week enigszins toe. De beschikbare scheepscapaciteit in het gebied is eveneens enigszins afgenomen, Dit komt mede door langzaam oplopende wachttijden bij enkele grotere laad en losplaatsen in de regio. Vrachttarieven op de beneden-Rijn hebben afgelopen week een kleine daling laten zien. De laad- en losplaatsen in het gebied hebben minder problemen ondervonden door de lagere waterstand waardoor de gelimiteerde vraag naar product en transport naar deze plaatsen toe onder druk is komen te staan. Daarentegen zijn de vrachttarieven op de Boven-Rijn op weekbasis verder gestegen. De lagere waterstanden hebben geleid tot lagere laadvolumes waardoor de vraag naar schepen is toegenomen. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart. In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 1,44 € 1,20 € 1,80 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 2,42 € 2,20 € 2,80 Antwerpen-Amsterdam € 3,35 € 3,20 € 3,80 Vlissingen-Antwerpen € 2,65 € 2,50 € 3,65 Vlissingen-Rotterdam € 3,13 € 3,00 € 4,25 Vlissingen-Amsterdam € 4,23 € 3,70 € 5,25 Gent-Vlissingen € 3,31 € 3,25 € 4,15 Gent-Antwerpen € 3,59 € 3,50 € 4,40 Gent-Rotterdam € 4,01 € 3,80 € 4,75 Gent-Amsterdam € 4,85 € 4,40 € 5,60 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 7,50 € 7,00 € 8,00 Dortmund € 9,80 € 9,80 - Keulen € 10,10 € 9,60 € 10,60 Koblenz € 11,00 € 11,00 - Frankfurt € 14,26 € 14,26 - Mannheim € 14,40 € 13,90 € 14,90 Karlsruhe € 15,53 € 15,03 € 16,03 Straatsburg € 16,40 € 15,90 € 16,90 Bazel EUR € 20,26 € 19,76 € 20,76 Bazel CHF 19,26 CHF 18,76 CHF 19,76 CHF ALUMINIUM EN RVS BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service Scheepselektro - Meet - en regeltechniek Gespecialiseerd in Tankmeet- en Tankalarminstallaties Stormsweg 8 2921 LZ Krimpen a/d IJssel Tel. werkplaats: 0180 - 513333 Mobiel: 06 - 53164125 06 - 53561008 E-mail: info@hoveko.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl