4 27 augustus 2024 GEZOCHT STUURMANNEN Voor onze vloot zijn wij op korte termijn op zoek naar stuurmannen VAARSCHEMA 4 - 4 Wij vragen - In bezit van geldig dienstboekje - Beheersing Duitse of Engelse taal - Marifoon certificaat is een pré Wij bieden - Vast dienstverband - Zwitserse condities - Uitstekende reiskostenregeling - Maaltijdvergoeding - Opleidingsmogelijkheden Interesse? Neem dan contact met ons op Danny van Os +41 415 111 037 | personal@amerschifffahrt.ch De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
27 augustus 2024 5 Rederij Deymann traint medewerkers op de simulator “IK MOEST WENNEN AAN DAT SOCIALE HIER” ‘Ik was zijn linker- èn rechterhand’, zegt Tonny van der Veeken. Maar de onmisbare assistente van Bernhard van Wezenes, op het KSCC beter bekend als “de Aal”, stopt ermee. Op de simulator uit de sluis leren varen en leren afmeren. (Foto: Schiffersberufskolleg RHEIN) Om jonge collega’s in korte tijd veel praktijkervaring op te laten doen en de kennis van ervaren schippers en stuurmannen op te frissen maakt rederij Deymann sinds kort gebruik van de laagwatersimulator SANDRA II in Duisburg. De samenwerking met de instructeurs van het Europees Veiligheidscentrum Duisburg (ESD) is volgens de rederij zeer geslaagd. Vroeger werd de simulator vooral ingezet om bijzondere situaties te trainen. In konvooi varen, moeilijke passages op een rivier of energiezuinig varen. Daarnaast gebruikte het scheepvaartberoepscollege in Homberg de simulator om jongeren in opleiding te laten kennismaken met de radar, ECDIS en alle overige instrumenten in de stuurhut. Door de nieuwe richtlijn voor de beroepskwalificaties in de binnenvaart kan de simulator breder worden ingezet. Examens mogen voortaan ook op een erkende simulator worden afgenomen. Tijdens trainingen op de simulator leert men in specifieke situaties het juiste gedrag te vertonen en de juiste beslissingen te nemen. Dit alles op basis van wat men vanuit de stuurhut ziet en de informatie die binnenkomt via navigatie- en informatiesystemen. Hierdoor kunnen de deelnemers aan een training in korte tijd veel manoeuvres trainen en praktijkervaring opdoen onder toezicht van een ervaren schipper/instructeur. Ze kunnen hun vaardigheden snel verbeteren, wat weer bijdraagt aan de veiligheid van het scheepvaartverkeer. Beter voorbereid Stephan Kreutze, QHSE-inspecteur bij rederij Deymann, noemt de simulatieomgeving zeer realistisch. “Door te trainen op een simulator kunnen onze beginnende en ervaren schippers hun vaardigheden in verschillende situaties aanscherpen. Ze zijn daardoor beter voorbereid de dagelijkse praktijk aan boord.” Deymann combineert het trainen op de simulator met een praktische opleiding aan boord om toekomstige stuurmannen in staat te stellen zo snel mogelijk hun patent te behalen. De trainingen op de simulator en aan boord vullen elkaar aan en de kwaliteit van de opleiding is hoog. Naast jongere werknemers laat Deymann ook ervaren collega’s op de simulator trainen. Hierdoor kunnen ze onder meer hun Streckenkenntnis, kennis van verschillende scheepstypes en de geldende politieregels opfrissen. De rederij laat medewerkers op de simulator ook noodsituaties trainen zoals een motorstoring, een defect roer of brand aan boord. Hierdoor weten ze welke procedures er in geval van nood te volgen zijn. Ervaren instructeurs “We zijn erg blij met de professionele ondersteuning door de ESD-inspecteurs”, aldus Kreutze. “Ze hebben veel technische kennis en ervaring, maar ze zijn ook geduldig en behulpzaam. Ze nemen de tijd om in te spelen op de individuele behoeften van onze medewerkers zodat iedereen het maximale uit zijn training kan halen.” Trainen op de simulator onder begeleiding van ESD-inspecteurs is maatwerk. Voorafgaand aan en tijdens de training wordt de inhoud specifiek afgestemd op de samenstelling van de deelnemersgroep en de vaardigheden/kwalificaties die de deelnemers al hebben. Dit werkt volgens Kreutze motiverend. “Onze collega’s trainen graag op de simulator en voelen zich gewaardeerd.” Ruim voor een team van Deymann de eerste simulatortraining volgde, hadden de rederij en de ESD-inspecteurs de specifieke trainingsbehoeften en de te oefenen scenario’s al afgestemd. Om zo een maximale bijdrage te leveren aan de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de deelnemers. “Onze eerste trainingen op de simulator zijn goed meegevallen”, besluit Kreutze. “We waarderen de kwaliteit van het trainingsaanbod en de inzet van de instructeurs. Goed opgeleid personeel is voor ons een speerpunt. We kijken uit naar de verdere samenwerking met de ESD-instructeurs.” Bijna elf jaar was zij werkzaam op het schipperscentrum Nijmegen. Nu is het mooi geweest. Tijd voor een lange vakantie in Italië. Van een baan als hoofd Public Relations bij een groot bouwbedrijf kwam Tonny ruim een decennium geleden op het KSCC terecht, bouwde daar een website, begeleide zeven stichtingen en de mensen op de werkvloer. ‘Wat mij meteen opviel was dat die (oud-) schippers hier zo goed kunnen poetsen en boenen. Ik heb zelf een man die nog geen stofzuiger heeft aangeraakt. Ik kwam uit een commerciële wereld en moest wennen aan al dat sociale hier - nadat ik eenmaal over de loopplank aan boord was gelopen. Het was een beetje een chaos hier aan boord (van de Jos Vranken). Daar heb ik wat structuur in aangebracht.’ En die erfenis overhandigt ze graag aan haar opvolgster. Wiens naam overigens nog niet bekend mag worden gemaakt. Ze wil eigenlijk helemaal niet met haar naam in de krant. ‘Maar ik denk dat ze de baas (de Aal – red.) wel aan kan’, weet Tonny. Ze werkte graag voor aalmoezenier Van Welzenes, ‘een man van de verbinding met een altijd grote belangstelling voor de nieuwste technologische ontwikkelingen. Dat maakte mijn werk ook zo leuk om te doen.’ Voor al die inzet heeft ze een cruise cadeau gekregen. Dus meteen afscheid nemen van het water wordt het niet. ‘Het is natuurlijk wel wat anders dan op een binnenvaartschip.’ Op een cruiseschip is het lekker luieren na de vakantie in Italië. Want van een goeie vakantie moet je op je gemak kunnen uitrusten. Dat heeft Tonny van der Veeken na zo’n elf jaar werk wel verdiend. Tonny van der Veeken vorige week op het Schipperscentrum. (foto Manon Bruininga)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl