Views
4 months ago

2024-18

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Schip
  • Rotterdam
  • Bedrijven
  • Tussen
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Augustus

22 27 augustus

22 27 augustus 2024 Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 Scheepsbouw zit in ons DNA www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Nieuwbouw Specialist in ontwerp, engineering en bouw van luxe riviercruise schepen. Custom-built en innovatief. Havenstraat 7 | 3372 BD Hardinxveld-Giessendam T +31 (0)184 - 676 140 E info@breejen-shipyard.nl R e fi t Efficiënt en duurzaam. Upgraden van inzetbaarheid, voor een toekomstbestendig schip. Reparatie Adequate oplossingen om continuïteit te waarborgen. Snelle service met aandacht voor kwaliteit. breejen-shipyard.nl ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44

27 augustus 2024 23 Ook schepen aan de snellader bij Shell in Amsterdam-Noord Shell heeft op de Energy Transition Campus Amsterdam (ETCA) in juni haar eerste megawattlader ontwikkeld en in gebruik genomen. Zowel elektrische vrachtwagens als elektrische schepen kunnen van het laadsysteem gebruikmaken. DOOR EVERT BRUINEKOOL De capaciteit van de megawattlader is ongeveer gelijk aan drie reguliere snelladers van 350kW waar vrachtwagens nu mee opladen, ongeveer een megawatt. “We willen onze klanten in de logistieke sector helpen te verduurzamen”, zegt Hilmar van den Dool, general manager eMobility bij Shell. Schone energie “We investeren naast biobrandstoffen en LNG ook in elektrische mobiliteit. Er zijn nog niet veel elektrische vrachtwagens en schepen, dus we investeren hiermee vooruit op een markt die snel aan het groeien is,” stelt Van den Dool. “Het past in ons streven om meer en schonere energieoplossingen te bieden.” Melissa Williams, directeur bij Shell Marine voegt hieraan toe: “De megawattlader biedt ook de flexibiliteit om een breed scala aan binnen- en havenschepen op te laden, zoals vrachtschepen, sleepboten, serviceschepen en veerboten. Het mooie is dat de technologie nu beschikbaar en klaar voor gebruik is.” Port of Amsterdam heeft vooraf de locatie bekeken en monitoren het nautisch beeld. “Verder vinden wij het een mooie ontwikkeling, die ook bijdraagt aan verduurzaming van de scheepvaart.” Drukke plek De Shell-locatie ETCA op de Grasweg in Amsterdam- Noord ligt tussen woningen, industrie en het IJ en heeft circa 50 meter kade. In overleg met de buren stelt ETCA tot circa 87 meter schepen kwijt te kunnen op afspraak. De kade is al decennia in gebruik door het naastgelegen bedrijf Zikking en Schriek, bij de scheepvaart een bekende vanwege reparatie, service aan scheepsmotoren en aggregaten. De wijk Buiksloterham en Grasweg verandert langzaam ook nog eens van een industrieel bedrijventerrein in een circulaire stadswijk gericht op wonen en werken. Business opportunity manager van de Megawatadapter Rogier Schoon: “Hiermee kan bijvoorbeeld een vrachtwagen of een schip met een 1 MWh-batterij binnen 1 tot 2 uur opladen.” De lader heeft twee stekkers voor elektrische vrachtwagens en twee voor elektrische binnenvaartschepen, te weten de Combined Charging System (CCS connector) en de innovatieve connector Megawatt Charging System (MCS stekker). Het systeem levert echter altijd maximaal wat de batterij vraagt en niet meer. “Wij gebruiken de zogenaamde Global Megawatt Standaard, die openbaar is. Dit is een demonstratieproject waarmee we de lader presenteren aan de wereld.” “We hebben een duwboot gevonden die een megawattlader gaat installeren. Er zijn nog niet veel schepen met die mogelijkheid.” Shell praat nu met andere bedrijven om schepen en vrachtwagens naar dit systeem om te bouwen, er is een MCS-stekker en infrastructuur nodig. “Je kan alleen op afspraak bij ons komen laden en dat is makkelijker voor schepen dan voor vrachtwagens, daarvoor is de lader minder makkelijk bereikbaar,” zegt Schoon. “We kunnen in de toekomst dit project zomaar optillen en elders in De plek aan het IJ met de snellader van Shell. (foto Evert Bruinekool) de haven beginnen. Het werkt, het moet alleen door de markt geaccepteerd en gekozen gaan worden.” “Tot 87 meter schepen kunnen wij kwijt aan de kade voor een paar uur laden uiteraard na overleg met de buren. “Ik zou heel graag zien dat dit de standaard wordt door Europa, maar dat ligt aan de klanten. Het netwerk moet stap voor stap opgebouwd worden.” De MCS-stekker heeft pas effect als hij door iedereen gebruikt wordt. CCS is inmiddels geaccepteerd, maar wel langzamer. Ook voor de wagenparken. “We gaan hiermee geen zeecruiseschepen opladen. Er zijn inmiddels een paar duwboten en suppliers die vol elektrisch varen, dat behoort tot de mogelijkheden. Wij geloven dat het belangrijk is dat er een Global standaard komt.” Hulp bij vragen Op het terrein van ETCA staan 120 AC-laders voor personenauto’s en 10 DC-laders met het CCSprotocol dat ook op tankstations gebruikt wordt. Daarnaast dus de MCS-stekker voor vrachtwagens en schepen. “Het kan nu en we moeten het uitrollen. We zoeken daarvoor naar bedrijven die met ons willen samenwerken. Ze kunnen voor een demonstratie of advies altijd contact opnemen met het ETCA.” Last van woekerende waterplant op kleine Franse kanalen Schippers op de kleine Franse kanalen, waaronder het Canal entre Champagne et Bourgogne, hebben last van een snelgroeiende waterplant, die het varen bemoeilijkt. Ze vragen de vaarwegbeheerder (VNF) passende maatregelen te nemen om te voorkomen dat vrachtvaart op de kanalen steeds moeilijker wordt. Het gaat om het ongelijkbladig vederkruid, een waterplant die oorspronkelijk uit Zuid-Amerika komt en in Europa uitstekend gedijt. Hierdoor slibben de kanalen dicht en wordt het varen bemoeilijkt “We hebben twaalf jaar geleden al voor deze plant gewaarschuwd, maar toen haalde men de schouders op en vond men dat het wel meeviel’, vertellen Piet en Suzanno Bouchier, die met het ms Traveler op het Canal entre Champagne et Bourgogne varen. Over het 224 km lange Canal entre Champagne et Bourgogne doet men normaal zo’n 7 dagen, maar de afgelopen tijd hadden schippers soms drie tot vier dagen extra nodig. “Het plantje houdt je tegen”, aldus Piet Bouchier. “Je loopt vertraging op en hebt meer gasolie nodig. Ook jachten hebben er last van. De schroef kan vollopen door al die planten. Het is ook hinderlijk voor de schepen die achter ons varen, want planten die wij loswerken met de schroef drijven naar de sluis en hopen zich daar op, waardoor de sluisdeuren blokkeren. Dan moet er maar net iemand van VNF in de buurt zijn die kan komen helpen.” Op de Franse kanalen wordt vooral gemaaid, maar dat biedt volgens het echtpaar Bouchier geen soelaas. “Daarvan gaan de planten alleen maar harder groeien, tot wel 30 cm per week. Je kunt beter een harkboot inzetten, daarmee trek je de plant er met wortel en al uit. Een bewezen methode, en er is zelfs een Europese norm.” Neerwaartse spiraal Zonder geschikte tegenmaatregelen dreigt de scheepvaart op de kleine Franse kanalen volgens Piet en Suzanno in een neerwaartse spiraal terecht te komen. “En dat terwijl onze klanten in het zuiden van Frankrijk via deze hoofdroute op een duurzame manier hun goederen aangeleverd willen krijgen. Frankrijk zet volledig in op het kanaal Seine- Nord. Wat er dan nog over blijft aan budget investeert men in de kleine kanalen, waardoor deze verkommeren. Dat is niet alleen problematisch voor de scheepvaart, het risico neemt ook toe dat als er veel water valt in korte tijd de kanalen het niet meer kunnen afvoeren door al die planten. Een goede waterhuishouding is in het belang van de vrachtvaart en beschermt omliggende dorpen tegen overlast. Denk aan verlaten die verstopt kunnen geraken.” In de week van 10 augustus bereikte de problematiek een treurig hoogtepunt toen schepen volledig klem liepen in de sluizen. Inmiddels heeft VNF het Canal entre Champagne et Bourgogne (foto’s Piet en Suzanno Bouchier) tussen Rouvroy en sluis Moulin Rouge twee dagen gestremd om de drijvende waterplanten op te ruimen die door schepen waren losgewoeld tijdens het varen. “Het is nu uiterst belangrijk dat ze de vast gewortelde planten er gaan uittrekken in plaats van te maaien en dat ze alles zorgvuldig blijven opruimen zodat de kleinste stekjes zich niet meer kunnen wortelen.”

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant