Views
5 months ago

2024-18

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Schip
  • Rotterdam
  • Bedrijven
  • Tussen
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Augustus

2 27 augustus

2 27 augustus 2024 ShipAssist-App voor bedienen havenfaciliteiten De digitale revolutie in de binnenvaart gaat in rap tempo. Sinds 1 september 2023 moeten schippers de CDNI-afvalverwijderingsbijdrage betalen via de SPE- CDNI 3.0 app. Sinds kort heeft de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) ook de overige processen die voorheen via de ECO-kaart geregeld konden worden gedigitaliseerd. De ShipAssist applicatie is een feit. DOOR JOLANDA DIETVORST “Na de lancering van de CDNI-app, werden we gedwongen na te denken over hoe we de overige processen die voorheen ook via de ECO-kaart liepen toegankelijk zouden houden”, vertelt operationeel manager van de SAB Loet de Hooge. “Helaas was het geen optie om zaken als walstroom, havengeld, het abonnementensysteem voor RWS-afvalcontainers en drinkwater toe te voegen aan de CDNI-app. We hebben dus in sneltreinvaart onze eigen app ontwikkeld. Aanbesteding CDNI-app “In 2023 liepen de contracten voor de ECO-kaart af”, vult directeur Cees Kleiberg aan. “De partij die de kaart exploiteerde wilde de dienstverlening niet verlengen en na onderzoek bleek dat er geen nieuwe partijen te vinden waren die een systeem zoals de ECO-kaart aanbieden. Toen is er een aanbesteding uitgeschreven. Daar hebben verschillende partijen op ingeschreven en uiteindelijk is een Belgische partij als winnaar uit de bus gekomen. Overigens waren de partijen die deelnamen aan de aanbesteding vrij in de keus van het middel dat ze wilden gebruiken ter vervanging van de ECO-kaart. Elke partij kwam met een app. De opdracht voor de CDNI-app is uiteindelijk gegund aan de Belgische partij, omdat hun voorstel de meeste raakvlakken had met het opgestelde Programma van Eisen als we kijken naar kosten, kwaliteit, betrouwbaarheid, beheer en onderhoud.” Offline QR-code “Bovendien kwamen ze met een goede oplossing voor de harde eis dat er ook een ‘offline’ optie aangeboden moest kunnen worden voor schippers zonder smartphone, voor in gebieden met slecht bereik of voor gebruik op gevaarlijke stoffen-schepen in de gevaarlijke ladingzone. Daarvoor introduceerden ze een offline QR-code die prima dienstdoet. Race tegen de klok “De realisatie van de CDNI-app was best een race tegen de klok” vult De Hooge aan, die Kleiberg in 2025 zal opvolgen als directeur van de SAB. “Wij zijn samen met de overige Nationale Instituten betrokken geweest bij de uitrol van de app. De gunning van de aanbesteding was in december 2022 rond en in januari 2023 zijn we direct aan de slag gegaan. In juli zijn de eerste testen uitgevoerd en augustus was de app live.” Ontstaan ECO-kaart “Eigenlijk is het best wrang dat wij door de komst van de CDNI-app werden gedwongen om na te denken over hoe we onze overige dienstverlening moesten blijven aanbieden”, zegt Kleiberg. “Destijds, NMT vraagt leden alert te zijn op gemeentelijke plannen Vervolg van pagina 1 de industriële activiteiten en woningbouw. Erik Peters, sectormanager bij NMT: “De komende anderhalf jaar zal duidelijk worden wat de gevolgen zijn als het Rijk de regie terugneemt over de ruimtelijke ordening. Het lijkt nu alsof we voetbal spelen maar niet duidelijk is waar het speelveld zich bevindt.” Spagaat “We zitten in zekere zin in een spagaat”, aldus Peters. “Want het is juist heel goed als het personeel van de bedrijven dichter bij het werk komt wonen, maar de meeste bedrijven in de maritieme maakindustrie hebben een milieucategorie 3 of hoger, waardoor woningbouw in de directe omgeving niet mogelijk is.” Hij haalt aan hoe ‘ten tijde van de industriële revolutie begin twintigste eeuw’ in Rotterdam rondom werven hele woonwijken voor de arbeiders van de werven werden opgetrokken. “Wat we nu nodig hebben om uit die spagaat te komen is maatschappelijke innovatie.” Alert Zo lang het Rijk de regie nog niet heeft, bepalen gemeenten zelf wat het beleid is voor het vestigingsbeleid en de woningbouw en kunnen er lokaal situaties ontstaan, die straks als er een landelijk beleid is, niet meer kunnen worden teruggedraaid. Het is echter voor NMT onmogelijk in alle driehonderd gemeenten de vinger aan de pols te houden en daarom doet de brancheorganisatie een beroep op de leden om lokaal alert te zijn op gemeentelijke beslissing die zouden kunnen leiden tot conflicten tussen woningbouw en industriële activiteiten. Nieuw kabinet De komst van het nieuwe kabinet hoeft niet per se nadelig te zijn voor de maakindustrie. Peters: “De industriepolitiek is bij het nieuwe kabinet duidelijk zichtbaar, er wordt zelfs ruimte voor gecreëerd, maar hoe wordt omgegaan met de lokale plannen als die niet stroken met het beleid van het Rijk? Daarom is het voor de bedrijven zelf belangrijk om alert te zijn op wat de lokale overheid van plan is. Als ondernemer kun je alle info ontvangen bij de gemeente. Als je als ondernemer signaleert dat plannen van de gemeente extra druk op je bedrijf uitoefenen, kun je contact met ons opnemen. Wij hebben de kanalen om de juiste mensen te bereiken.” NMT zal haar invloed waar mogelijk aanwenden in de verdere ontwikkeling van de Nota Ruimte. Nieuwe casco’s arriveerden vorige week in Rotterdam. De maritieme maakindustrie gaat door. (foto MediaTV)

27 augustus 2024 3 ZODEN in 2011, werd in Nederland bedacht dat het handig was om een chip achter op de kaart te maken. Destijds was dat discutabel, in Straatsburg vroeg men zich af of dat wel zomaar mocht. Onze respons was, ‘er staat nergens dat het niet mag’ en dus zijn we aan de slag gegaan. Met de chip hebben we veel administratieve rompslomp weg weten te nemen. Toen bleek dat dat inderdaad efficiënt en gebruiksvriendelijk was, werd ons idee overgenomen door het CDNI die daarop de ECO-kaart mét chip, zoals we die tot voor kort kenden, introduceerde. Met de komst van de CDNI-app die uitsluitend bedoeld is voor het betalen van de scheepsafvalverwijderingsbijdrage, werden we dus opnieuw gedwongen om creatief te zijn en met een oplossing te komen voor de overige diensten.” WATERTAXI VERVANGT SPOORVERVOER VAN ALUMINIUM In opdracht van aluminiumbedrijf Novelis vervoert RheinCargo, een joint venture van HGK en Neuss Düsseldorfer Häfen, dagelijks 700 ton aluminium blokken per spoor van de UCT terminal in Neuss naar het Alunorf-werk van Novelis in Neuss. Door werkzaamheden aan het spoor kunnen er momenteel geen treinen rijden tussen Neuss en Nievenheim. Samen met HGK Shipping en RheinCargo heeft HGK Logistics and Intermodal een vervangende oplossing bedacht. Voor zolang de spoorwerken duren pendelt een schip tussen de HGK-vestigingen in Neuss en Dormagen. Vanuit Dormagen wordt de lading met treinen van RheinCargo naar Alunorf gebracht. (Foto: HGK) Loet de Hooge van de SAB. “Omdat we niet konden aanhaken bij de CDNIapp, hadden we weinig andere keus dan het lanceren van een eigen app.” (foto Jolanda Dietvorst) Creatie ShipAssist-app “Dat was ook wel weer een mooie uitdaging” vult De Hooge aan. We hebben natuurlijk ook nagedacht over of het slim was om de kaart toch te blijven gebruiken voor walstroom, havengeld, de RWS-afvalcontainers en drinkwater. Uiteindelijk hebben we toch besloten om ook over te gaan naar een app, omdat het gebruik van dergelijke applicaties in de binnenvaart steeds meer gemeengoed wordt, zeker bij de havens. Wij zijn hiervoor een samenwerking aangegaan met ShipLogic, een partij die al actief is in havenmanagement. Zij wilden een oplossing bieden waarmee schippers zich op voorhand al kunnen aanmelden in de haven. We waren beiden op zoek naar oplossingen voor eigen thema’s. Dat hebben we geïntegreerd in de ShipAssistapp. Hierin zijn havenmanagement en het bedienen van havenfaciliteiten gecombineerd.” Domino-effect Zoals vaker voorkomt, had deze ontwikkeling een domino-effect op andere elementen in de keten. De Hooge: “De ShipAssist-app moet natuurlijk wel kunnen communiceren met de containers in de haven. Dat betekent dat die moesten worden aangepast. Alle RWS-containers werken nu hybride. In dat proces hebben we ook gelijk de vulgraad en de stabiliteit verbeterd. Ook zijn we in gesprek gegaan met contactpersonen bij de havens met hardware als het gaat om walstroom, drinkwater en havengelden. Ook daar moest het een en ander worden aangepast. Gelukkig zijn die allemaal meegegaan, waardoor de app compatibel is met alle hardware die voorheen bediend kon worden via de ECO-kaart.” Stichting Innovatieve Waterwegen Op de vraag of ‘weer een app’, nu wel wenselijk is voor de sector, antwoordt De Hooge stellig: “Natuurlijk hebben we die opmerkingen voorbij horen en zien komen. Die snappen we ook. Omdat we niet konden aanhaken bij de CDNI-app, hadden we weinig andere keus dan het lanceren van een eigen app. Maar wij zijn natuurlijk voorstander van een werkbaar systeem voor schippers en een ondoordringbaar oerwoud aan applicaties hoort daar niet bij. Daarom werken we samen met de Stichting Innovatieve Waterwegen, zij zetten zich in voor de standaardisatie van communicatieprotocollen. Wij zijn bij hen aangesloten met al onze havenfaciliteiten en met de app via een openbaar koppelvlak. Wij hopen dat andere aanbieders zich ook zullen aansluiten, zodat het in de binnenvaart net zo eenvoudig en laagdrempelig wordt om met apps te werken als bijvoorbeeld bij het laden van de auto of het parkeren in een stadscentrum. Daar geldt dat elke app overal bruikbaar is. Een mooi streven waar de binnenvaart veel profijt bij zal hebben. Wij zetten ons daar hard voor in.” Eén pot nat Hoe succesvol ben je als je wilt falen en je slaagt daarin? Natuurlijk denk je daarbij al snel aan de oorlogvoerende partijen in het Midden-Oosten. Zo lang je elkaar wilt vernietigen, kun je geen vrede sluiten. Op een op het oog veel minder heftig toneel maar met veel meer impact stoppen oliemaatschappijen miljarden in de ontwikkeling van duurzame energie. Ook een vorm van het streven naar falen, want de fossiele brandstofindustrie is in handen van aandeelhouders die geen enkel belang hebben bij het stopzetten daarvan (duh). Er is een beweging gaande om met goedwillenden aandelen van oliemaatschappijen te kopen en zo een meerderheid te verwerven. Tot nu toe zet dat geen zoden aan de dijk. Elk uur ontvangt de aardbol van de zon voldoende energie om de hele wereldeconomie een jaar van te laten draaien. Daar moet toch iets mee kunnen, zou je denken. De energie kan worden opgewekt door linksom of rechtsom zonneenergie te ‘vangen’ via windmolens of zonnepanelen. Als je iets een goede ontwikkeling vindt, dan moet dat serieus geld kunnen kosten en als je hele bestaan bedreigd wordt, dan mag een oplossing zelfs een godsvermogen kosten. Geen illusies, dat vermogen komt pas beschikbaar als het water aan de lippen staat. Je hebt gelukkig mensen die innoveren, de scherpe kantjes eraf halen, en er zijn natuurlijk subsidies, maar de achterliggende gedachte is altijd dat er wel winst gemaakt moet worden, want dat is leidend. Zo niet, misleidend: de opwarming van de aarde is een mooi argument om meer winst te maken. We zijn dol op win-winsituaties. Streven naar winst heeft ons immers welvaart en welzijn bezorgd. Zo lang er genoeg bronnen van fossiele brandstoffen zijn, zullen die goedkoper zijn dan de alternatieven, dus: geen zoden aan de dijk. Raakt die klimaatverandering ons? Jawel, door extreme weerverschijnselen – tornado’s, absurd hoog of laag water in de rivieren, veel te natte of droge zomers en vieswarme winters – en natuurlijk die onvermijdelijke, voor de lage landen zo vermaledijde zeespiegelstijging. Sommige politici spreken het verlangen uit naar vroeger. Meestal bedoelen ze dan een tijd die nooit heeft bestaan behalve in de fantasie van romantici, maar straks krijgen ze hun zin. Dan zijn de Nederlanders alleen nog bezig met de strijd tegen het water, zoals het allemaal begonnen is. Wauw, dus de geschiedenis is echt een cirkel? Helaas niet, want toen volstonden dijkjes van enkele meters. Tegen het einde van deze eeuw moeten die meer dan verdubbeld worden. Wel een mooie uitdaging voor onze wereldberoemde waterhuishoudingingenieurs. Het wordt immers tijd dat we zoden aan de dijk zetten. Michel Gonlag

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant