Views
4 months ago

2024-18

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Werken
  • Schip
  • Rotterdam
  • Bedrijven
  • Tussen
  • Jaar
  • Onze
  • Schepen
  • Binnenvaart
  • Augustus

12 27 augustus

12 27 augustus 2024 Zeeuws vakmanschap Vervolg van pagina 11 voor het ondernemersechtpaar Johan en Digna Faasse. Dat manifesteert zich in de afbouw van de schepen voor het in Sint- Philipsland gevestigde familiebedrijf. De in 2006 bij Veka gebouwde Philipskercke is gecertificeerd met het Green Label Zilver en de vier bij ZMS afgebouwde schepen met het Gold-label. Met hun tweede eind 2019 gebouwde schip werd al de toon gezet voor een nieuwe generatie beunschepen: duurzaam, milieuvriendelijk én economisch aantrekkelijk. In mei 1984 kwam Johan Faasse in dienst bij zijn vader Piet, die op dat moment met een 1150 ton metend beunschip had. In 1991 nam hij dat bedrijf samen met echtgenote Digna over, en bleef op dat schip tot de eeuwwisseling varen. In 2000 werd de eerste Philipskercke gebouwd, die na verkoop in 2006 verder vaart onder de naam ‘Krabbenkreek’. Door de vraag in de markt groeide de vloot gestaag. Johan Faasse vertelt daarover: “Onze hoofdopdrachtgever is bevrachter Van Ouwerkerk in Middelburg waarvoor we varen naar Gebroeders De Rycke Beton in Beveren (Kallo); die bedrijven groeien en wij groeien mee. Daarnaast verzorgen we ook transport voor Favo Bevrachtingen, het bedrijf van zoon Pim en zijn partner Monica. Voordat de Philipskercke IV en V werden gebouwd, is in 2022 eerst hetzelfde type beunschip ‘Cura’ gebouwd voor mijn dochter Joni en schoonzoon Arnoud. Het casco van de drie schepen is zwaarder dan normaal, maar dat vind je niet terug in de tonnen. We varen veel in Zeeland en met een licht casco is het bij windkracht 10 bijvoorbeeld moeilijk om in de Sloehaven te komen.” ZMS In ZMS vond Johan Faasse een scheepswerf die hem de mogelijkheid biedt een schip naar zijn ontwerp te bouwen. ZMS-directeur Cees Nobel zegt over de samenwerking: “Johan is een man met een duidelijke visie. Iemand die goed inspeelt op de groene ontwikkelingen in de binnenvaartbranche en er zelfs bewust voor kiest om ‘groenere’ schepen te laten bouwen, dan volgens de dan geldende regels vereist is. Dergelijke ondernemers vinden bij ons een gewillig oor.” ZMS is sinds de oprichting in 2017 gevestigd op hetzelfde adres als Ecotank. Dat is zeker geen toeval, want samen met Cees Nobel is Ecotank-directeur John Warbout mede-eigenaar van de Zeeuwse werf. De eerste afbouw was van een nieuw soort tankers bedoeld voor het vervoer van plantaardige oliën; tankers die werden verkocht aan Maaskade Bevrachters. Rond die tijd werden we benaderd door Johan Faasse met de vraag of wij voor hem een nieuw soort beunschip konden bouwen. Dat lukte met de bouw van de Philipskercke II zo goed, dat we voor de familie Faasse, inclusief de genoemde ‘Cura’’, inmiddels vijf beunschepen hebben mogen afbouwen. Alle casco’s komen vanaf werf Stcznia Malbo in Wroclaw en zijn gebouwd volgens de tekeningen van Huib van Dijke uit Dordrecht, ontworpen met de nodige input van Johan Faasse. Op de Poolse werf laten we steeds meer werk verrichten, zoals het aanbrengen van bijvoorbeeld ramen, de isolatie en alle kabelbanen.” Mond-tot-mondreclame “Via de in onze branche zeer belangrijke mond-tot-mondreclame kloppen steeds meer bedrijven bij ons aan. We willen onze afspraken op gebied van onder meer levertijd en kwaliteit nakomen en daarom willen wij, gelet op de huidige faciliteiten, maximaal zeven schepen per jaar afbouwen”, stelt Cees Nobel. De door hem genoemde mond-tot-mondreclame reikt zelfs tot Tsjechië. Eind april van dit jaar werd een contract ondertekend met Ing. Lobomír Fojtu, directeur Waterways Directorate of the Czech Republic, kortgezegd: Rijkswaterstaat Tsjechië, voor de bouw van drie dieselelektrisch aangedreven bunkertankers voor gebruik op de Moldau, de rivier die door Praag stroomt. De hybride schepen krijgen een volledig emissie-loze voortstuwing, een eis om de bunkerschepen in staat te stellen om meerder uren achtereen in de bebouwde omgeving van Praag te varen, zonder uitstoot te genereren. Hiermee manifesteert ZMS zich met Zeeuws vakmanschap als werf die tot volle tevredenheid van de opdrachtgevers zowel bijzondere tankers, hybride bunkerschepen en zeer ‘groene’ beunschepen kan bouwen. Aan mbs PHILIPSKERCKE V leverden o.a. vlootschouw.nl/philipskercke-v Zeeland Maritime Services Levering compleet schip ADS van Stigt 1x Masson Marine keerkoppeling type MM W4250 reductie 5,077:1 Inclusief: - Centa elastische koppeling - Elektrische bediening - PTO type 0 t.b.v. stuurwerk Alphatron Marine Compleet nautisch pakket Beerens - Heklichtbeugel type millennium - Alu boordlichtvleugels in D-model - Alu geuzenmast type Philipskercke - Davit WLL 300 kg incl. CE-keur - BX woningdeur - Alu hijskooi - RVS hoogglans roefladder Blokland Non Ferro - Beunkoelers - Expansie tanks - Warmtewisselaars Climalogic - Airconditioninginstallatie - Overdruksysteem - Machinekamerventilatoren - RVS afsluitbare roosters - Sanitair systeem Cumarine Scheepsmeetsystemen Ontwerp- en tankmeetsystemen Dijvler Winches Boegankerlier, Achterankerlier, Ankers en Ankerdraden Faasse Ship Electronics De complete elektrische installatie en configuratie, inclusief: - Het FSE-besturingssysteem - Compleet nautisch pakket - Camerasysteem - Satellietsysteem - Accupakket Hora Scheepsramen Scheepsramen JP Survey Certificering Kampers Shipyard Stuurhuis vast op het dek De Waal Machinefabriek - Stuwa Schroefasinstallatie - EasyFlow Roersysteem - Stuwa Stuurwerkinstallatie Verhaar Omega - Eén (1) Verhaar Omega Boegschroefinstallatie type VBS1000sr (schroefdiam 1000mm), Diesel aangereden, 400 pk bij 1800 omw/min. - Bediening wegafhankelijk Verhage Hydrauliek - RVS cilinders met standmelding voor het bedienen van de bodemkleppen en de overflowkleppen - Inclusief het aanbrengen van leidingwerk en ventielen Veth Propulsion - 1 st. Stuurrooster type VSG-1300 - Inclusief kortsluitankermotor 442kW @1800RPM KNRM brengt in kaart waar watersporters in problemen raken De KNRM heeft een hotspotkaart gemaakt met de vijf gebieden waar watersporters het vaakst in problemen komen. In het Waddengebied, de Biesbosch, op het IJsselmeer, de Zeeuwse Wateren en de Randmeren lopen zeil- en motorboten vast op ondieptes of worden eigenaren verrast door getij of slecht weer. De hotspotkaart is onderdeel van KNRM’s jaarlijkse watersportcampagne. Met flyers in jachthavens, informatie op social media, website en bijdragen in (online) media informeerde de Redding Maatschappij watersporters deze zomer wat te doen bij problemen of noodsituaties op het water… en hoe ze te voorkomen. Getij Het Waddengebied, IJsselmeer, de Zeeuwse Wateren en de Biesbosch staan bij de vrijwillige redders vooral bekend om vastlopen op ondieptes, vaak door navigatiefouten. Vorig jaar kwamen ze zo’n 300 keer in actie vanwege gestrande boten. Uiteraard moeten watersporters op de Wadden kennis hebben van het getij, vindt de KNRM. Maar ze moeten ook de invloed van de wind op eb en vloed weten. Boudewijn Stal, schipper van KNRM Schiermonnikoog, zegt daarover: “De wind beïnvloedt uiteindelijk hoe hoog of laag het water komt. Bij een zuidoostenwind stroomt het water vanaf het Wad de Noordzee in en zijn de waterdieptes dus ineens een stuk lager. Met vastlopen als gevolg.” Waar veel watersporters geen getij verwachten, is de Biesbosch. Ze leggen aan op een van de vele eilandjes en ontdekken aan het einde van de dag dat hun boot muurvast ligt. De KNRM ziet nog vaak watersporters zonder actuele vaartkaarten, of met een wegenkaart in de hand. Elke zomer weer komen er ook watersporters in de problemen door een onverwachte weersomslag. De Zeeuwse wateren bijvoorbeeld worden omringd door eilanden waarboven gemakkelijk buien ontstaan en op het relatief ondiepe IJsselmeer zorgt harde wind al snel voor flinke golven. Aan de grond gelopen zeilschip op de Waddenzee. (foto KNRM / Andries de la Lande Cremer) KNRM Helpt App Met de speciale KNRM Helpt-app kunnen gebruikers vaarplannen maken, waterkaarten en informatie uit de omgeving raadplegen (zoals jachthavens, marifoonkanalen, watersportwinkels en bunkerstations) en de weersvoorspelling in de gaten houden. Met een speciale knop schakel je snel hulp in bij pech of nood. Bij gebruik van de app zien de Kustwacht en KNRM onmiddellijk waar de boot zich bevindt. Dat maakt het veel makkelijker om gevonden te worden en snel hulp te kunnen krijgen.

27 augustus 2024 13 ‘Maasarchitect’ Herman Gielen eind juli plots overleden Ir. Herman Gielen was heel graag nog jaren willen blijven optreden als adviseur bij de verdere gedaanteverwisseling van de Gemeenschappelijke Maas, zoals hij de Grensmaas tussen Maastricht en Maasbracht noemde. De regenrivier was ‘zijn’ kindje, waar hij zich in zijn leven als een vader met liefde, passie en kennis over ontfermd had. DOOR NOUD VAN DER ZEE De Gemeenschappelijke Maas moet het voortaan zonder Herman Gielen stellen. Volkomen onverwacht is hij eind juli op 69-jarige leeftijd thuis in Genk overleden. Oud-voorzitter van Waterschap Limburg, Jan Schrijen, ging nog een stap verder bij het spreken over de relatie tussen Gielen en de Maas: “De Maas luisterde, neen ‘gehoorzaamde’ Herman Gielen zelfs.” Gielens werkkracht, zijn passie voor de Maas en zijn ruimtelijk inzicht waren niet te evenaren. Jarenlang was hij de personificatie van de hoogwaterbescherming aan de Vlaamse Maasoevers. In Vlaanderen had hij in de volksmond de eretitel ‘Maasarchitect’ gekregen. Terecht, want als projectleider van de Vlaamse Waterweg, zeg maar de Vlaamse evenknie van Rijkswaterstaat, tekende hij voor de contouren van de rivierverruimingen langs de Belgische Maasoevers. Dat was een lint van kleinere grindprojecten in het grensgebied van Vlaams Limburg. “Met onze kleine grondprojecten kunnen we sneller opereren, als we het vergelijken met zo ’n groot project als de Grensmaas,” zei hij weleens. Maar Gielen toonde daarbij veel respect voor het rivierproject aan de Hollandse kant. Geen waterambtenaar Herman Gielen was niet zomaar een ‘waterambtenaar’ bij de Vlaamse Waterweg. Hij etaleerde bevlogenheid en betrokkenheid bij het werk aan de Maas. Hij stond dicht bij mensen en was altijd bereikbaar voor collega’s en belangstellenden. Gielen was ook op veel momenten een hooggewaardeerde partner van het Consortium Grensmaas. Hij dacht niet in regeltjes, maar opereerde pragmatisch en oplossingsgericht. Onder zijn leiding werd onder meer op de Vlaamse locaties Hochter Bamd, Herbricht en Kotem rivierverruimende maatregelen uitgevoerd, altijd in combinatie met de Maasontwikkeling. Dat werk had een positief effect op de hoogwaterbescherming van bijvoorbeeld Itteren en Maastricht. Herman Gielen omarmde de samenwerking in de uitvoering met zijn Nederlandse collega’s. Niet alleen om kennis te delen, maar ook slim naar een oplossing te zoeken. Maasarchitect Gielen was doordrongen van het besef dat bij de aanpak van de Maas het uiteindelijk om mensen en hun veiligheid ging. Regelmatig werd hij in Nederlands Limburg uitgenodigd om zijn verhaal te vertellen over de ingrepen aan de Vlaamse rivieroever. Dat deed hij graag. Wat daarbij opviel, was zijn eindeloze, kleurrijke woordenstroom. Gielen was ook betrokken bij de uitbouw van het Rivierpark De Maasvallei: Hij heeft de Maasvallei mede veiliger en aantrekkelijker gemaakt. Zes jaar geleden ging hij met pensioen. Met tegenzin. Vrijwel dagelijks was hij nog te vinden aan de Maasoevers of hij liep eventjes binnen in de burelen van Rievierpark Maasvallei. Zijn laatste jaren trok hij regelmatig op met Thei Savelkoul, de voormalige omgevingsmanager van Rijkswaterstaat. Savelkoul zwaaide in 2020 af. Samen verzorgden zij vorig jaar nog een rondleiding bij de Grensmaas. Het afscheid van Herman Gielen vond plaats op zaterdag 24 augustus. Met een wandeling langs de Maas. Hoe kan het ook anders? VOORLICHTINGSDAG ‘STOPPEN MET VAREN’ Steunpunt Binnenvaart organiseert op 11 oktober in samenwerking met administratiekantoor ABRI een voorlichtingsdag over ‘stoppen met varen’ voor mensen die denken over stoppen of die reeds gestopt zijn. Tijdens de besloten bijeenkomst op museumschip “René Siegfried” in Dordrecht wordt gesproken over de financiële en fiscale consequenties van pensionering en bedrijfsbeëindiging. Ook komen er veel praktische en sociale zaken aan de orde. Wat is bijvoorbeeld een goed moment om te stoppen? De bijeenkomst is voor mensen die net gestopt zijn tot schippers die binnen een paar jaar willen stoppen en willen weten waar ze rekening mee moeten houden. Uit eerdere bijeenkomsten kwamen voornamelijk positieve reacties, niet alleen over het inhoudelijke, maar vooral ook vanwege de onderlinge contacten en het uitwisselen van persoonlijke ervaringen. De bijeenkomst biedt ruimte voor maximaal 30 personen. (Incl. gratis lunch en bezichtiging museum). Koffie vanaf 10.30 uur en de bijeenkomst duurt van 11 uur tot ongeveer 15 uur. Belangstellenden kunnen zich opgeven via info@steunpuntbinnenvaart.nl, whatsapp of telefoon 06 38885359. (foto Stichting Duurzame Innovatie) VRIJWILLIGERS GEZOCHT VOOR OPRUIMACTIE JULIANAKANAAL Stichting Duurzame Innovatie pakt zwerfafval aan op en langs het water en is op zoek naar enthousiaste vrijwilligers. Onder meer voor de komende opruimactie langs het Julianakanaal. Op zaterdag 21 september organiseert Stichting Duurzame Innovatie die opruimactie, in samenwerking met Recycle Valley, Provincie Limburg, gemeente Stein en Sportvisserij Limburg. De opruimactie is een onderdeel van het project ‘Schone waterwegen tussen Den Helder en Maastricht’. Het doel daarvan is om samen met buurtbewoners en andere betrokkenen de vaarwegen van Den Helder naar Maastricht te ontdoen van zwerfafval. Dit jaar zal voor het eerst Maastricht bereikt worden tijdens de wereldwijde opruimactie van World Cleanup Day Het Julianakanaal, tussen Maasbracht en Maastricht, is ongeveer 40 kilometer lang. De route wordt 21 september opgesplitst in kleinere trajecten van ongeveer 3 tot 4 kilometer. Dit staat gelijk aan ongeveer twee uur lopen. De trajecten hebben allemaal een duidelijk start- en eindpunt waar de materialen opgehaald en verzameld kunnen worden. Helpen om de buurt schoon te maken? Aanmelden kan op www.duurzameinnovatie.eu. Ook voor andere Cleanups. Eco Freighter langsscheeps het Winschoterdiep in (foto Simon Marrink) Vanaf de langshelling van SaS Waterhuizen - GS Projects in Waterhuizen liep deze week zonder ceremonieel bouwnummer 243 van stapel. Het schip zal de naam Jan D krijgen en wordt gebouwd in opdracht van Reederei Drevin uit Cuxhaven. In februari leverde de werf reeds het zusterschip Mark D aan de rederij op. Het is alweer het negende schip van het succesvolle type GS Eco Freighter 3700. Het multifunctionele schip is 88 meter lang en 13,40 meter breed. Het kenmerkende lage brandstofverbruik wordt behaald door een 749 kW sterke Mitsubishi van het type S12R-MPTAW IMO TIER III die als hoofdmotor in deze schepen wordt geplaatst. ADVERTENTIE ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant