8 13 augustus 2024 GEZOCHT KAPITEINS Wij zijn op zoek naar ervaren kapiteins voor onze vloot SYSTEM 2 - 2 Wij vragen - In bezit van groot vaarbewijs of EU kwalificatiecertificaat - Rijnpatent - Beheersing NL, EN of DE Wij bieden - Vast dienstverband - Zwitserse condities - Nette reiskostenregeling - Maaltijdvergoeding Interesse? Neem dan contact met ons op Danny van Os +41 415 111 037 | personal@amerschifffahrt.ch RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch
13 augustus 2024 9 Hoe erg is het na de bouwvak? Vervolg van de voorpagina Maandag 5 augustus had Van Toorenburg in Amsterdam een gesprek met medewerkers van Rijkswaterstaat, onder wie Iris Reuselaars, directeur Scheepvaartverkeer en Watermanagement. Daarin bespraken ze de voorstellen die Van Toorenburg namens Koninklijke Binnenvaart Nederland had gedaan om de schutcapaciteit voor de beroepsvaart te vergroten en zo de wachttijden te verkorten. “Ik had graag gezien dat de kleinere passagiersvaart in de middenkolk zou mogen meeschutten met de recreatievaart”, zegt Van Toorenburg. “Die kleinere passagiersvaart heeft natuurlijk geen enorme waterverplaatsing, ligt vrij snel stil en dat kan goed samen in de sluis. Dat zou misschien een stukje verlichting kunnen brengen.” Een ander voorstel was om in de middenkolk ‘s morgens tussen zes en acht en ‘s avonds tussen acht en tien ook beroepsvaart te schutten. “Er is toch geen recreatievaarder die ‘s morgens om zes uur voor de kolk ligt te wachten. En ‘s avonds na acht uur varen die ook nauwelijks.” Uit berichten en foto’s van schippers blijkt inderdaad dat de middenkolk regelmatig leeg is. Toch mag de beroepsvaart dan niet schutten. Langere wachttijden Diverse schippers klagen over langere wachttijden, oplopend tot twee en zelfs vier uur. Rijkswaterstaat heeft andere cijfers, gebaseerd op de monitoringsoverzichten. Van Toorenburg: “Ze monitoren dagelijks de wachttijden, en die zijn tussen de 20 en 40 minuten. Daar kan ik weinig tegen inbrengen.” Ze heeft wel gezegd dat schippers andere ervaringen hebben. “Maar dat kan ik helaas niet hard maken.’ Laatste voorbereidingen voor Shipping Technics Logistics “Dat de monitoring zo gunstig uitvalt, komt waarschijnlijk doordat het bouwvakvakantie is”, aldus Van Toorenburg. “Rijkswaterstaat blijft doorgaan met die monitoring. Ze gaan ook door met het denken over alternatieve oplossingen.” KBN en Rijkswaterstaat hebben afgesproken weer samen te komen. “Op 19 augustus is de bouwvak in alle regio’s ten einde. Ik denk, met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, dat die wachttijden er dan heel anders uitzien. Dan gaan we samen nog een keer kijken. Naar de wachttijden en naar onze voorstellen,” zo spraken zij af.ze voorstellen,” zo spraken zij af. Inmiddels heeft Van Toorenburg een uitnodiging om al op 12 augustus weer samen naar mogelijkheden te kijken. De uitkomst daarvan was nog niet bekend toe deze krant gedrukt werd. EUROPEES PARLEMENT KIEST BBB’ER SMIT ALS VICEVOORZITTER VISSERIJCOMMISSIE Sander Smit is gekozen als vicevoorzitter van de visserijcommissie van het Europees Parlement. Hij nam vorige maand samen met Jessika van Leeuwen namens de BBB zitting in het parlement. Smit was lijsttrekker bij de laatste verkiezingen. BBB is toegetreden tot de centrumrechtse EVP-Fractie, die Smit voordroeg als vicevoorzitter. De 38-jarige Smit komt uit het Overijssels Goor. Hij heeft bestuurskunde gestudeerd en kent de Brusselse politiek goed. De afgelopen achtenhalf jaar was hij namelijk be- leidsmedewerker bij het Europees Parlement. Als Europarlementariër neemt hij zitting in de commissie milieu- beheer, volksgezondheid en voedselveiligheid, in de commissie visserij en de commissie binnenlandse zaken en justitie. Sander Smit. (foto BBB) Tien jaar na de eerste editie wordt Shipping Technics Logistics gehouden op 24 en 25 september. Die dagen ontmoet de internationale binnenvaart elkaar weer op de enige vakbeurs voor de sector in Duitsland. De beurs vindt zoals altijd plaats in Messe Kalkar, aan de oever van de Rijn. Het team van de organisatie staat dit jaar weer onder leiding van Leon Westerhof. De Nederlander was van de eerste editie in 2014 tot en met die van 2020 ook al projectmanager voor de binnenvaartbeurs. Daarna vertrok hij bij Messe Kalkar voor een functie in de autobranche. Eind vorig jaar keerde hij terug. Nu is hij samen met zijn team druk met de laatste voorbereidingen voor de beurs. Opening Bij de officiële opening op dinsdagochtend wordt Westerhof bijgestaan door een drietal prominenten. De eerste is de Nederlandse consul in Duitsland, Freddy B. Heinzel. In het dagelijks leven is hij advocaat bij Strick Rechtsanwälte & Steuerberater. Ook Ocke Hamann, directeur van de Industrie- und Handelskammer Niederrhein en manager van Schifferbörse Duisburg-Ruhrort, is daarbij aanwezig. Tot slot heeft Dieter Janecek zijn medewerking toegezegd. Hij is coördinator Maritieme Economie en Toerisme namens de bondsregering. Gezamenlijk openen de vier Shipping Technics Logistics door het luiden van de scheepsbel van Schifferbörse Duisburg-Ruhrort. Aansluitend maken ze een rondgang over de beurs. Daarbij sluit ook Ragnar Schwefel aan, het hoofd van de Duitse vereniging voor scheepsbouw en zeevaart VSM. Presentaties Shipping Technics Logistics beslaat 9.000 m 2 . Op beide dagen presenteren – voornamelijk – Duitse en Nederlandse bedrijven hun nieuwste producten en diensten. De belangrijkste innovaties en trends uit de maritieme industrie zijn aanwezig. Parallel aan de beurs zijn er tal van presentaties en bijeenkomsten. Op dinsdag 24 september is de beurs geopend van 11.00 tot 19.00 uur, op woensdag 25 september van 11.00 tot 17.00 uur. Kijk voor meer informatie op www. shipping-technics-logistics.de. Daar zijn ook gratis toegangstickets te bestellen. TANKER MET SALPETERZUUR VAART LEK BIJ MAINZ Zaterdag 3 augustus is een tanker geladen met 1.600 ton salpeterzuur zaterdag lek geraakt op de Rijn bij Mainz. Het Nederlandse schip meerde af ter hoogte van de Douanehaven van Mainz. De lading werd in andere tankers overgeladen. Er is geen salpeterzuur ontsnapt en er raakte niemand gewond. Duitse media meldden dat een duiker het schip meerdere keren heeft geïnspecteerd, maar het lek niet kon ontdekken. Er bleef water in het schip stromen. Toch mocht de tanker zijn reis voortzetten van het WSA Rhein. Zodoende kon het schip naar een scheepswerf in Duisburg om te worden drooggezet en gerepareerd. Er lekte circa 1.500 liter water per uur in het schip. Dat moest er met een pomp weer uitgepompt worden. Dat was een voorwaarde voor toestemming om de reis voort te zetten. Opwaartse kracht DOOR CEES DE KEIJZER De Tivy Gold steekt 11,00 meter en het Plimsollmerk zit voor het grootste deel onder water. Toch ligt ze niet over haar merk, want met zoet en (in mindere mate) brak water zinkt een schip dieper in. Het wordt verklaard door de Wet van Archimedes vanwege het verschil in soortelijk gewicht (s.g.) van 1,000 voor zoet tot 1,025 voor zout water. Gewicht = volume x soortelijk gewicht. De Wet van Archimedes stelt dat een lichaam, geheel of gedeeltelijk in een vloeistof gedompeld, een opwaartse kracht ondervindt die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Geen boeggolf De Tivy Gold loopt 9 mijl, maar er is geen boeggolf. Dat komt door de bulbsteven. Door interferentie wordt hiermee de stroming rond de boeg gunstig beïnvloed, wat minder weerstand, hogere snelheid en brandstofbesparing oplevert. Het schip kwam vol beladen met 35.000 ton Maleisische palmolie uit Pasir Gudang en overbrugde 8.300 mijl in 35 dagen. Dat ging via het Suezkanaal en dus door de risicovolle Rode Zee, waar de Houthi’s op de loer liggen. Via Kaap de Goede Hoop zou het 11.780 mijl zijn geweest en de reis vijftien dagen langer. 37 miljoen dollar De Tivy Gold meet 176 bij 31 meter, voert de Liberiaanse vlag en kwam behouden aan in Rotterdam. De kostbare lading ruwe palmolie, met een waarde van 37 miljoen dollar, werd ship-to-ship gelost op Boei 26 in de Waalhaven. De tanker lag amper vast toen de Volharding 4, 5, 7 en 9 van Koole Shipping langszij kwamen om te lichteren. (foto Cees de Keijzer) Wereldschepen Deze rubriek wordt verzorgd door leden van de Rotterdam Branch, een afdeling van de World Ship Society. www.wssrotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl