4 13 augustus 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl
13 augustus 2024 5 Rolf van der Mark (midden) ontving de Erepenning uit handen van Amélie Strens. Rechts gedeputeerde Jeroen Olthof. (foto E.J. Bruinekool Fotografie) Goud voor de LVBHB De Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historische Bedrijfsvaartuig (LVBHB) heeft een Koninklijke Erepenning ontvangen. Dat gebeurde ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan. DOOR EVERT BRUINEKOOL Voorzitter Rolf van der Mark nam de onderscheiding op 30 juli in Amsterdam in ontvangst. Toen deed de ErfgoedTour ter gelegenheid van het jubileum de hoofdstad aan. Amsterdam is de stad waar de LVBHB formeel gevestigd is. Bewondering De Koninklijke Erepenning wordt uitgereikt aan verenigingen, stichtingen en instellingen met bijzondere verdiensten. Ze dienen een onbevlekt blazoen hebben en zich nuttig maken voor het maatschappelijk belang. Op 30 juli werden de vlaggen van Amsterdam en Provincie Noord-Holland gehesen waarna Amélie Strens, stadsdeelvoorzitter van Amsterdam Centrum, de Erepenning aan Rolf van der Mark overhandigde. Noord-Hollands gedeputeerde Jeroen Olthof sprak zijn waardering uit voor de vereniging die zich inzet voor het varend erfgoed. Strens verving (en verontschuldigde) burgemeester Femke Halsema, die op vakantie was. Amélie Strens sprak haar bewondering en waardering uit voor de LVBHB en verwonderde zich over de hoeveelheid verschillende schepen die in het Oosterdok lagen en meededen aan de ErfgoedTour. “Ik heb veel bewondering voor de privé-eigenaren die deze schepen in stand houden met eigen middelen.” Historie “Als je van historische schepen houdt, mag je de 1.100 kilometer lange ErfgoedTour niet missen”, vond Strens. De etappevaartocht wordt gehouden om het jubileum te vieren én om aandacht te vragen voor het belang van dit varend erfgoed. ”In 1974 werd de vereniging opgericht, een grote bijdrage voor het behoud van de schepen.” De LVBHB spant zich hiervoor in. De particuliere eigenaren redden vaak hun schip van de sloop. “Dat is de cultuurhistorische waarde van de LVBHB en hierdoor behouden ze de geschiedenis.” Salonboten Na afloop van de overhandiging was het tijd voor een kritische vraag: hoe kan het dat salonboten in Amsterdam, die ook tot het historisch erfgoed behoren, in nood zijn als gevolg van vergunningsperikelen? Ongeveer zeventig eigenaren zijn lid van belangenorganisaties als de LVBHB. Ik heb veel bewondering voor de eigenaren die deze schepen in stand houden met eigen middelen Amélie Strens antwoordde: “De wethouder Varen is ermee bezig. We hebben te maken met Europese regels voor de rondvaart. De wethouder zoekt naar een passende oplossing voor behoud, we beseffen dat er een groot verschil is in type schepen. We moeten zorgen dat er voor alle boten een plek is in Amsterdam en ook voor het stukje historie, dat niet ten onder mag gaan.” Trots Voorzitter Rolf van der Mark is trots op de Koninklijke Erepenning, volgens hem verdiend door alle leden die bezig zijn met het behoud van de schepen. De start van het lustrum was in mei in Den Haag. De Erfgoedtour begon in Middelburg. “We begonnen met veertig schepen en nu zijn we hier met tachtig schepen en onderweg naar Hasselt.” In Amsterdam waren alle kades in het Oosterdok in gebruik, ook bij het Scheepvaartmuseum. “De tour door Nederland is goed voor de vereniging; we komen overal in de pers.” Rolf van der Mark zorgt samen met evenementencoördinator Eric Voigt en talloze vrijwilligers op locatie en in de vereniging dat in de zestien etappeplaatsen evenementen worden gehouden. Overal feest Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de LVBHB vaart een groep schepen door alle Nederlandse provincies. Ze doen zestien plaatsen aan. Het zijn sleep- en duwboten, zeilend erfgoed en meer. Allemaal schepen die Nederland in hun werkzame periode als beroepsvaart hebben groot gemaakt. In elke plaats die ze aandoen, wordt een symbolische vracht geladen. Al die ladingsoorten worden in finishplaats Hasselt tentoongesteld. “De verbindende factor is dat de schepen goederen vervoerden door Nederland”, legt Eric Voigt uit. “Die goederen verzamelen wij, zoals zand uit Vreeswijk. Daar werd gebeugeld. Maar ook grind, zaad, uien, aardappelen en veel meer.” Bij de verzamelde ladingsoorten komen de vlaggen te hangen van de havens die de tour aandeed en alle provincievlaggen. In elke haven is weer iets anders te beleven: festiviteiten met oude scheepsgerelateerde ambachten en shantykoren bijvoorbeeld. Op de wal wordt op banners de historie en betekenis van de schepen en scheepvaart uitgelegd. Diverse deelnemende schepen zijn voor het publiek te bezoeken. PROVINCIE IS AKKOORD MET EXTRA GRINDWINNING TRIERVELD Het provinciebestuur van Limburg kan instemmen met nieuwe grindafgravingen in het Maasgebied Trierveld in de gemeente Sittard-Geleen. Consortium Grensmaas voldoet aan de gestelde voorwaarden. Limburg wil wel dat er natuurcompensatie plaatsvindt. Het consortium gaat daarvoor onder andere de Kingbeek weer laten meanderen door grindgebied Trierveld. Ook is de aanleg van een recreatievijver aangekondigd en krijgt het voormalige sportpark in Grevenbicht schone grond. Woordvoerder Peet Adams van Consortium Grensmaas geeft aan dat inmiddels is geregeld dat de regeling uitvoeringsschade verlengd wordt; van vijf naar tien jaar. “Om de zorgen van inwoners, met name in Schipperskerk, weg te nemen over mogelijke schade aan hun woningen. Ze kunnen nu tot tien jaar na afronding van het project Grensmaas in 2027 een beroep doen op het Meldpunt Schade.” De steun van de provincie voor het winnen van nieuwe grind betekent nog niet dat nu alles in kannen en kruiken is. Het consortium moet de komende tijd met onderzoek bewijzen dat het ook voldoet aan de wet- en regelgeving op het gebied van stikstof, grondwaterstanden, natuurwaarden, geluidsnormen en archeologie. Daarnaast kunnen bewoners nog bezwaar aantekenen. SCHOOLSCHIP RHEIN KRIJGT ONDERHOUDSBEURT Het Duitse schoolschip Rhein ligt op de Meidericher Schiffswerft voor een technische keuring in verband met de verlenging van het certificaat. Ook wordt het schip gestraald, ontroest en geverfd en men gaat zeventien ramen vervangen. Twee duwboten van HGK Shipping hebben het schoolschip eind juli naar de werf gebracht. De planning van het onderhoud is uitdagend omdat dit alleen in de zomervakantie kan. De werkzaamheden moeten op 23 augustus klaar zijn, want op 2 september komen negentig jongeren aan boord voor het nieuwe opleidingsjaar. De Rhein is in 1984 op de Meidericher Schiffswerft gebouwd. Er logeren jaarlijks 300 jongeren die een opleiding volgen aan het scheepvaartberoepscollege in Homberg. NOORD-HOLLAND SLEEPT WRAKKEN WEG (foto BDB) Provincie Noord-Holland heeft een nieuwe webpagina over het verwijderen van recreatievaartuigen en wrakken van boten waarvan de eigenaar niet bekend is. De provincie sleept de vaartuigen en wrakken weg omdat ze anders mogelijk voor onveilige situaties zorgen. Dat is onderdeel van het ligplaatsenbeleid van Noord- Holland. Op de internetpagina kondigt de vaarwegbeheerder aan welke vaartuigen worden weggehaald. De provincie hoopt op die manier alsnog de eigenaar te vinden. Op alle provinciale vaarwegen van Noord-Holland en in de Ringvaart van de Haarlemmermeerpolder geldt een ligplaatsverbod, tenzij de eigenaar een ontheffing heeft. Voor alle recreatievaartuigen (met en zonder motor), woonboten, steigers of andere aanleggelegenheden is zo’n ontheffing nodig. Ook als de eigenaar een ontheffing van de gemeente of het waterschap heeft.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl