14 13 augustus 2024 Omzet Damen Shipyards doorbreekt grens van 3 miljard euro 2023 was een goed jaar voor Damen Shipyards Group. Voor het tweede jaar op rij boekte Nederlands grootse scheepsbouwconcern de hoogste omzet ooit – en voor het derde achtereenvolgende jaar de grootste orderportefeuille. De omzet doorbrak voor het eerst de grens van 3 miljard euro. Het orderboek nam toe van 8,8 naar 11,3 miljard euro. De EBITDA (winst voor belastingen, rentelasten, afschrijvingen en afboekingen) eindigde op 157 miljoen euro. Dat is flink meer dan de 85 miljoen euro in 2022. Het nettoresultaat steeg van 15 naar 43 miljoen euro. Bij een steeds groter deel van de schepen is duurzaamheid een belangrijk aspect Oekraïne Damen exploiteert 35 scheepswerven en 20 andere bedrijven in 20 landen, ondersteund door een wereldwijd verkoop- en servicenetwerk. Damen Shipyards Group biedt directe werkgelegenheid aan meer dan 12.000 medewerkers. Dat het met Damen als geheel goed gaat, wil niet zeggen dat er geen bedrijfsonderdelen zijn die het moeilijk hebben. “Ik denk dan vooral aan onze Oekraïense collega’s, die in hun thuisland – ondanks dat we onze locaties verplaatst hebben – nog dagelijks de vreselijke gevolgen ondervinden van de oorlog die daar woedt”, licht CEO Arnout Damen toe. “Dankzij onze stichting Damen Helpt steunen we hen, evenals familieleden en vrienden. Het is hartverwarmend dat de stichting mede succesvol kan zijn dankzij donaties van collega’s en toeleveranciers. Deze collectieve aanpak toont de kracht van de familiecultuur binnen ons bedrijf en de positieve impact die dat heeft.” Reparatie, nieuwbouw en refit Het aantal reparatieopdrachten steeg licht: van 1.123 naar zo’n 1.200. Het aantal opgeleverde nieuwbouwschepen was in 2023 ongeveer gelijk aan dat van het jaar ervoor: 100. Het ging onder meer om twaalf coasters (type CombiFreighter 3850), een lokaal gebouwd patrouillevaartuig voor de Zuid-Afrikaanse marine, het eerste 75 meter lange yacht support-schip, een groot droogdok voor Djibouti, drie cutterzuigers voor Mexico en zeven LNG aandreven binnenvaartschepen (door Concordia Damen). De wervengroep noemt ook het 58 meter lange expedition yacht Pink Shadow en de vele werkschepen en sleepboten. Waaronder ASD-tugs voor Multraship en Muller Dordrecht. Ook op het vlak van ‘refits’ was Damen in 2023 behoorlijk actief. Zoals de complexe mid-life upgrade van Zr. Ms. Johan de Witt voor de Koninklijke Marine. Bij Damen Maaskant in Stellendam werd de trawler Scintilla Maris omgebouwd tot exploration yacht en was er een ‘green retrofit’ van mesheftenvisser YE-118 Noordland, waarbij een van de twee dieselmotoren werd vervangen door een elektromotor. E3-label Arnout Damen: “We zien dat bij een steeds groter deel van onze nieuwbouwschepen, maar ook bij refits, duurzaamheid een belangrijk aspect is. Een goede ontwikkeling. In 2030 willen we dat de helft van de door ons verkochte oplossingen ons ‘E3 label’ heeft: Environmentally Friendly, Efficient in Operation en Economically Viable. Meest in het oog springend in 2023 was op dit vlak de introductie van een breed scala aan duurzame producten en oplossingen op het gebied van offshore, zoals de volledig elektrisch aangedreven Multi Cat-werkboot.” In de orderportefeuille bevinden zich inderdaad steeds meer ‘groene’ schepen. Het is één van de redenen waardoor het orderboek met meer dan 25 procent groeide afgelopen jaar. Zo bestelde Port of Antwerp-Bruges in 2023 een volledig elektrisch aangedreven havensleepboot (RSD-E). Daarmee wordt het de eerste Europese haven met een volledig elektrische sleepboot met 70 ton trekkracht in haar vloot. Fregatten Een andere belangrijke bijdrage aan de groei was de opdracht van de Belgische en Nederlandse marines voor de bouw van vier ASW-fregatten. “Daarnaast zijn we erg trots op de opdracht voor een multipurpose vessel (‘drone carrier’) voor de Portugese marine”, aldus Arnout Damen. “Het betekent dat we op dit moment voor zes NAVO-marines schepen aan het bouwen zijn, dan wel recent hebben opgeleverd.” Offshore wind is eveneens een sterke groeimarkt voor het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft in Gorinchem. Die groei is merkbaar in Europa, de VS en
13 augustus 2024 15 BEPERKTE BEDIENING BRUG KROMMENIE MOGELIJK NA REPARATIE Op 19 augustus begint Provincie Noord-Holland met de voorbereidingen voor het werk aan de Brug Krommenie. Voor de scheepvaart geldt van 2 tot en met 30 september een stremming van de Nauernasche Vaart. De negentig jaar oude brug bestaat eigenlijk uit twee bruggen, die beide hard aan vervanging toe zijn. De noordelijke Brug Krommenie (brug A) is sinds eind 2022 in storing. Volledige reparatie is niet haalbaar. Tot de brug wordt vervangen, zijn noodmaatregelen nodig om de brug te kunnen bedienen, zij het beperkt. Er wordt onder andere een gescheurde as vervangen. De beperkte brugbediening geldt tot de Brug Krommenie wordt vervangen. De start van de vervanging is in 2026 gepland. (foto Aerovista Luchtfotografie) Het Damen-hoofdkantoor in Gorinchem. (foto Damen Shipyards Group) 200 BEZWAREN TEGEN KOMST AFVALRECYCLE-FABRIEK FUREC Zuidoost-Azië. “Op dit specifieke gebied hebben we aardig wat contracten binnengehaald (voor crew transfer vessels en (commissioning) service operation vessels. Maar daarnaast zien we dat dit segment leidt tot een sterke vraag naar andere werkschepen, zoals onze Multi Cats en Shoalbusters. De verwachting is dat deze markt ook aanzienlijk werk zal blijven genereren voor onze reparatiewerven als gevolg van conversies, upgrades en mobilisatieprojecten.” Methanol Het segment ‘Harbour and Terminal’ is en blijft belangrijk voor Damen Shipyards Group. “Wij zijn al geruime tijd wereldmarktleider op het gebied van sleepboten. Dit is een relatief stabiele markt die tot één van de koplopers op het gebied van duurzaamheid aan het uitgroeien is. Er vindt een geleidelijke verschuiving plaats naar sleepboten met geen of vrijwel geen schadelijke emissies.” “Daarvoor zijn we goed gepositioneerd met de introductie en voorraadbouw van elektrische sleepboten en de start met de ontwikkeling van onze eerste methanolsleepboot. Ik zie dan ook volop mogelijkheden om onze leidende positie verder uit te bouwen.” Herfinanciering De publicatie van de cijfers over 2023 was later dan gewoonlijk. Dat komt door de, succesvol uitgevoerde, herfinanciering van Damen Shipyards voor de komende drie jaar. “Met een zeer positieve uitkomst. Naast onze bestaande, trouwe financiële relaties, is nog een aantal vooraanstaande nationale en internationale financiële instituties aan boord gestapt om met ons mee te investeren in, en bouwen aan, onze ambities en die van onze klanten”, verklaart Arnout Damen. Hij kijkt met optimisme vooruit. “In veel markten waar wij actief zijn, is de vraag sterk en neemt de interesse in duurzame schepen toe. De seinen voor de toekomst staan op groen.” Ongeveer 200 organisaties en inwoners in Midden-Limburg hebben bij de provincie bezwaar gemaakt tegen de vestiging van FUREC op bedrijventerrein Zevenellen bij Buggenum. De afvalverwerkingsfabriek is een initiatief van het Duitse energiebedrijf RWE. De indieners maken zich ongerust over hun gezondheid en het leefklimaat in de regio nu zware industrie in aantocht is op Zevenellen. Ze vrezen stank-, geluids- en verkeersoverlast. De FUREC-fabriek is gepland op een perceel van 10 hectare. RWE wil er een miljard euro investeren om per jaar 800.000 ton huishoudelijk afval te verwerken tot pellets. Die pellets gaan vervolgens per binnenschip richting Chemelot in Geleen om daar te worden omgezet in waterstof, zo is het plan. Qua stank- en geluidsoverlast hebben omwonenden niets te vrezen van de fabriek, zo stelde RWE onlangs op een informatieavond. In de geïsoleerde fabriek gebeurt alles inpandig. Ook het laden van de schepen. In de fabriek heerst onderdruk, waardoor geen lucht kan ontsnappen. “Furec gaat bij het proces van afval tot waterstof een experimentele techniek hanteren”, zegt jurist Valentijn Wörsten, adviseur van een groep omwonenden. “We kennen de gevolgen voor het milieu nog niet. In ieder geval is de controle op de uitstoot van de fabriek in de lucht en het water nog niet voldoende afgedekt in de vergunning.” ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl