12 13 augustus 2024 DE SPECIALIST IN SCHEEPS- VERWARMING! VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE In onze Smart-Line, Caminus en Blue-Line serie vindt u een groot aantal oliegestookte scheepsverwarmingsinstallaties, variërend in afmeting, emissie-uitstoot en capaciteit (7-120kW). Ook is er de optie tot warmwatervoorziening. SMART-LINE • Hoog rendement >91% • Schone verbranding LOW NOx principe • Multifunctionele installatie • Klein in formaat • Compactste olie gestookte CV ketel ter wereld BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL CAMINUS • Hoog rendement >92% • Laag brandstofverbruik • Degelijke constructie • Onderhoudsarm • Goede prijs/ kwaliteitverhouding DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART BLUE-LINE • Hoog rendement >95% • Lager stroomverbruik >35% • Eenvoudige bediening • Roetuitstoot 0% • Schoonste ketel in zijn klasse* * voldoet aan strengst gestelde milieueisen Boezem 20a, 4206 CB Gorinchem +31 (0)183 - 610 211 info@postmarineheating.com www.postmarineheating.com TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com
13 augustus 2024 13 Ondernemers met een waardevolle bijdrage aan, in of voor de binnenvaart krijgen in deze rubriek de aandacht die ze verdienen, omdat ze een boeiend verhaal hebben, dat de hele wereld mag weten. Deef Claeys en Frank Kerstens (Tank-Eye): “Het moest gewoon anders. Beter!” “Dit moet beter!” Deef Claeys (42) en Frank Kerstens (42) zijn doorzetters die weigeren zich neer te leggen bij een manier van werken als het beter kan. Beter moet ook, in hun ogen. Met hun oplossing voor gesloten metingen en monsternames maken ze de tankvaart een stuk veiliger, accurater en gezonder. Boeien! Over bedrijven waar de binnenvaart op drijft DOOR MARTIN DEKKER Ze begonnen Tank-Eye omdat ze een verbeterd gesloten meet- en monstersysteem voor ogen hadden dat veel voordelen zou bieden voor mens, milieu en de industrie. Open monsteren zou vroeg of laat tot het verleden behoren, omdat bemanningsleden en controleurs daardoor blootgesteld worden aan schadelijke stoffen. Schoolvrienden De basis van het systeem is de Tank-Eye Vapour Lock Valve. Deze dampvergrendelende klep kan op het tankhoofd of op de butterwash-deksel worden gemonteerd. Hij zorgt ervoor dat handmetingen, temperatuurmetingen, water peilen en monstername gasmetingen luchtdicht gebeurt en dus zonder dat er ladingdampen vrijkomen. De in Rotterdam wonende ondernemers kennen elkaar van school. Deef: “Uit de eerste klas van de middelbare school. Nu al meer dan dertig jaar geleden.” Frank: “Daarna zijn we altijd vrienden gebleven. We hebben ook meerdere keren bij dezelfde bedrijven gewerkt: onder meer als controleur vloeibare lading bij Inspectorate (Bureau Veritas).” Deef: “Later kwamen we, een poosje na elkaar, bij Shell Trading Rotterdam terecht. Omdat daar ook weer heel veel nieuws viel te leren.” Frank was op het laatst fuel oil blender, Deef was barge/ cargo operator en middle distillate blender. Ze hadden veel contact met controlefirma’s. En ook veel discussies, zegt Frank: “Te vaak was het product off spec of waren er kwantiteitsverschillen. Dat leidde dan tot vertragingen en claims.” Deef: “Toen zeiden we tegen elkaar: ‘Dit moet toch gewoon beter?’ Het moest anders.” Net zo erg als ontgassen Ze verbaasden zich erover dat in de binnentankvaart nog gewoon open bemonsterd werd. “In de zeevaart gebeurde dat al met gesloten tanks. Wij Deef Claeys (l) en Frank Kerstens: schoolvrienden en sinds twee jaar ook compagnons. (foto Tekst & Toebehoren) dachten dat in de toekomst ook in de binnenvaart alles dicht zou moeten blijven. Daar hebben we op geanticipeerd. Vroeg of laat zou het ervan komen. Het is zó ongezond… Met het blote oog zie je de dampen niet die uit de tank komen; maar ze zijn er wél degelijk. Iedereen heeft het met name over CO 2 die uit de uitlaat komt, maar vergeet de schadelijke dampen die vrijkomen tijdens het drukvrij maken en gedurende de inspectie. Het is minstens net zo erg als ontgassen.” Ze gingen op zoek naar een oplossing om gesloten metingen en monsternames te doen. Deef verliet Shell en ging weer aan de slag in de inspectiesector. “Ik wilde na bijna tien jaar zien wat de nieuwste ontwikkelingen in het vak waren. Wat bleek? Er was niks veranderd. Zoals dat eigenlijk in de afgelopen vijftig jaar niet was gebeurd. Alles ging nog op de ouderwetse manier: met open tanks, touw, lood et cetera.” Pietjes-precies Ze vonden een bestaande dampafsluiter voor de zeevaart die gesloten monstername en meting mogelijk maakt. Ze gingen ermee langs bij de Inspectie Leefomgeving en Transport voor een kritische beoordeling. “Dat leverde positieve feedback op. Hij was nog niet goed genoeg voor de binnenvaart. Er moest nog wel wat aan het oorspronkelijke ontwerp gebeuren om dit te realiseren. Zo gezegd, zo gedaan.” Maar wel gedegen, want Deef en Frank zijn pietjes-precies. Dat blijkt wel uit het feit dat ze driedubbel gecertificeerd zijn (ISO9001, ISO14001 én ISO45001). Ze hadden ook alles helemaal op orde toen ze op 1 november 2022 officieel van start gingen. Dat werd zodoende een vliegende start. Frank: “Iedereen uit de tankvaart die je spreekt… elke schipper, elke operator aan wie je het uitlegt, is snel overtuigd. Dan vragen ze zelfs waarom dit niet veel eerder op de markt is gekomen…” Zelf zeggen ze: “Wij zitten echt voor de lange termijn in het verhaal. We willen niks doen wat niet mag. Eerlijkheid duurt het langst. Dus wij doen alles op voorhand, en we doen het goed.” Aanpassing in ADN Een aantal rederijen en scheepseigenaren waren snel om. “Het was niet eens moeilijk om hen te overtuigen. Ze willen geen emissies meer tijdens het meten en monsteren. Zodat het personeel en de controleurs niet meer in de schadelijke dampen hoeven te staan.” Ook scheepsbouwers en leidingwerkinstallateurs waren snel overtuigd. Ongeveer de helft van de nieuwe tankers die in de vaart komen, worden inmiddels uitgerust met Tank-Eye Vapour Lock Valves. Ooit zou er een verbod komen, was de vooruitziende blik van de ondernemende vrienden… Die wetgeving komt veel sneller dan ze durfden dromen: volgend jaar al. In de vorm van een wijziging in het ADN voor 2025. Die gaat in op 1 januari en wordt vanaf 1 juli effectief. Dan wordt er ook op gehandhaafd. Vanaf die datum mogen alle schadelijke CMRproducten (die kankerverwekkend zijn of schadelijk voor de vruchtbaarheid danwel het nageslacht) niet meer open bemonsterd worden. Het voorstel werd in de UNECE-commissie ingediend door de Belgische delegatie. Baanbrekend Tank-Eye heeft, aanvullend op de Vapour Lock Valve, ook equipment in het assortiment voor controleurs om monsters en metingen te verrichten. Die apparatuur past uiteraard op de Tank-Eye-afsluiter. De ontwikkelingen staan niet stil. Integendeel, later dit jaar komt er nog een baanbrekend product, zeggen Deef en Frank geheimzinnig. “Een inspectiemiddel waar we eigenlijk helemaal vanaf het begin al mee aan de slag zijn gegaan. Dat vergde uiteindelijk meer tijd dan we dachten, maar we zijn er bijna. Nee, meer kunnen we daar nu niet over zeggen. Wacht maar af.” KOBLENZ INVESTEERT IN HAVEN Stadtwerke Koblenz gaan de komen de vijf jaar zo’n 12 miljoen euro investeren in de strategische ontwikkeling van de haven. In juli is nieuwe op- en overslaginfrastructuur voor aluminium opgeleverd. Verder is de containerterminal uitgebreid die Stadtwerke samen met Contargo uitbaat. Volgens terminalmanager Arndt Puderbach heeft de containersector last van de politieke spanningen op internationaal niveau. “Dit leidt tot verstoringen in toeleveringsketens. Maar we richten de blik op de toekomst: gecombineerd vervoer gaat zowel in het continentale als maritieme containerverkeer een belangrijke rol spelen in het terugdringen van de CO 2 -uitstoot.” De containerterminal is uitgebreid met 4.660 vierkante meter en beslaat nu een totale oppervlakte van 21.000 vierkante meter. Er is opslagruimte voor 4.200 TEU. Door de verlenging van de kaai naar 330 meter kan men met twee brug kranen meerdere binnenschepen tegelijk laden en lossen. Ook treinen kunnen op de uitgebreide terminal efficiënter worden afgehandeld. APP SHIPASSIST VERVANGT ECO- KAART DEFINITIEF SAB meldt dat ShipAssist voortaan ook gebruikt kan worden voor het openen van de huisvuilcontainers van Rijkswaterstaat. Daarmee wordt de ECO-kaart helemaal overbodig. Met de nieuwe app, in samenwerking met ShipLogic ontwikkeld, kunnen schippers walstroom, drinkwater en andere faciliteiten regelen vanaf hun mobiele telefoon. Met de app kunnen schippers nu ook afvalcontainers openen. Daarmee maakt ShipAssist de volledige vervanging van de ECO-kaart mogelijk. Die was in augustus 2023 voor het betalen van de CDNIverwijderingsbijdrage al vervangen door de CDNI-app. De ECO-kaart kon nog wel worden gebruikt voor het openen van de RWS-containers en in enkele havens voor het activeren van walstroom. Dit zal op termijn volledig overgaan naar de ShipAssist-app. “Beide mogelijkheden zullen voor een soepele overgang tijdelijk naast elkaar blijven bestaan”, licht Stichting Afval– stoffen & Vaardocumenten Binnenvaart toe. “Maar uiteindelijk zal alles alleen nog via de ShipAssist-app werken en betekent dit een definitief einde van de ECO-kaart.” De app kan worden gedownload in de Google Playstore en de Apple App-Store.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl