8 30 juli 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch
30 juli 2024 9 Antwerpen-Zeebrugge ziet overslag 3 procent stijgen De totale goederenoverslag van Port of Antwerp-Bruges bedroeg in de eerste zes maanden van dit jaar 143,2 miljoen ton. Dat is een plus van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De opwaartse trend werd in het eerste kwartaal ingezet door een toenemende vraag naar containervervoer. Port of Antwerp-Bruges ziet die positieve ontwikkeling nu ook bij andere productgroepen. Weerbaarheid Al in het eerste kwartaal trok de containeroverslag na een wereldwijde vertraging door economische onzekerheid en inflatie weer aan. Deze groei zet zich ook in het tweede kwartaal voort. Het omvaren langs Kaap de Goede Hoop is intussen het ‘nieuwe normaal’ geworden, aldus Port of Antwerp-Bruges. De langere reistijd heeft geen nadelige gevolgen meer voor de aanvoer van containers. De totale containeroverslag groeide afgelopen half jaar met 6,8 procent gemeten in gewicht en 4,1 procent als gerekend wordt in TEU’s (6.665.000 TEU). De overslag van vloeibare bulk, die in het eerste kwartaal nog licht daalde met 0,7 procent, noteert nu een groei van dezelfde omvang. CEO Jacques Vandermeiren van Port of Antwerp-Bruges zei bij de presentatie van de cijfers: “Het afgelopen half jaar was zeker niet zonder uitdagingen. Maar ondanks de aanhoudende geopolitieke spanningen, een nog fragiel economisch klimaat en boeren protesten, knopen we opnieuw aan met positieve cijfers, en zelfs een versterking van de groei in het eerste kwartaal. Naast de containeroverslag laten ook andere productgroepen een positieve trend zien.” Antwerpens havenschepen Annick De Ridder voegde daaraan toe: “Groei is het beste bewijs van onze weerbaarheid als wereldhaven én als ambitieuze pioniershaven. Bovendien blijft ons marktaandeel in de Hamburg- Le Havre-range groeien.” “Doordat we nu schepen kunnen ontvangen met een diepgang van 16 meter heeft Antwerpen alle troeven in handen om eerste aanloophaven te zijn voor de allergrootste containerschepen”, zinspeelde De Ridder, die ook voorzitter is van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges, erop dat de haven zijn positie nog verder kan versterken. In het eerste kwartaal liep voor het eerst een containerschip met een diepgang van 16 meter het Deurganckdok binnen. In het tweede kwartaal volgden er vier schepen. Het normale toelatingsbeleid hiervoor is inmiddels uitgebreid naar andere containerterminals. Pionieren en investeren Ondertussen blijft Port of Antwerp- Bruges “pionieren en investeren in een toekomstbestendige haven”, zoals het Havenbedrijf zelf de ambities omschrijft. Afgelopen half jaar bleek dat onder meer uit de wereldprimeur met de lancering van ‘s werelds eerste sleepboot op methanol, de Methatug. Die maakt net als de Hydrotug, de eerste sleepboot op waterstof, deel uit van een vergroeningsprogramma voor de eigen vloot. In Zeebrugge is men verheugd dat het eerste ontwerpprojectbesluit voor de Nieuwe Sluis Zeebrugge dit jaar is vastgesteld. Ook werd de eerste fase afgerond van de ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok. Dank zij de bijbehorende uitbreiding van de ICO roro-terminal kwam daar 600 meter extra kade bij. North Sea Port: meer lading via binnenvaart In de eerste helft van het jaar zag North Sea Port de overslag via de binnenvaart met 2,6 procent toenemen naar 32,2 miljoen ton. De overslag in en uit zeeschepen bleef met 33,4 miljoen ton gelijk in Gent, Vlissingen en Terneuzen. De groei bij de binnenvaart was te danken aan de toename van de handel van vloeibare bulkgoederen. Die van droge bulkgoederen bleef gelijk. “Kijkend naar de goederensoorten zien we in North Sea Port opnieuw stijgingen bij ‘recessiegevoelige’ producten zoals bouwmaterialen, petroleumproducten en chemische producten”, meldt North Sea Port. “Naar cargotype is te zien dat de overslag van vloeibare bulkgoederen (7,5 miljoen ton) met 5% steeg, onder meer bij chemische producten en kunstmeststoffen.” De overslag van stukgoed (5,2 miljoen ton) steeg met 4,1 procent. De overslag van rollend materieel (1,9 miljoen ton) was gelijk aan de eerste helft van 2023. Droge bulkgoederen (18 miljoen ton) gaven 2 procent toe, onder meer door een afname van oliehoudende zaden en ijzererts. KOP OLIELEKKAGE KADER IN 2E WERKHAVEN ROTTERDAM Intro kader Bij Service Terminal Rotterdam is woensdag 24 juli Door kadertekst een lekkage ruim 200 liter olie in de 2e Werkhaven terechtgekomen. Nadat een schip de olie had gelost, bleek er een lek te zitten in het leidingsysteem van de terminal. HEBO Maritiemservice heeft meerdere vaartuigen ingezet en oliebooms om verspreiding van de olie te voorkomen. De olie is vervolgens opgeruimd. Elf zwanen waren met olie besmeurd. Ze zijn door roeiers van de KRVE uit het water gehaald en door Zwanengroep Zuid Holland meegenomen voor een schoonmaakbeurt. HEBO zette meerdere vaartuigen en oliebooms in. (foto Media-TV) BEMANNING KOP KADER WON 50 KRIJGT HARLINGSE COMMUNICATIEPRIJS Intro kader De bemanning van de WON 50 heeft de Communicatieprijs kadertekst van Port of Harlingen gekregen. De Workumse schipper Bauke Klaas Koornstra en zijn maat Oepke Amels ontvingen ( foto ) de jaarlijks prijs vorige week uit handen van havenbeambte Ewout Wesselius. De prijs, die nu voor de vijfde keer werd uitgereikt, gaat elk jaar naar een schip dat “uitzonderlijk goed communiceert”, aldus Port of Harlingen. “Als wij op tijd de juiste informatie krijgen over wanneer ze binnenkomen en hoe lang ze blijven, kunnen wij ook de beste service bieden. Hoe beter het overleg, des te makkelijker voor iedereen. Met deze prijs laten we onze waardering daarvoor zien.” Melden is natuurlijk een verplichting, stelt Port of Harlingen, “maar de een is er soms net wat beter in dan de ander. Het uitreiken van deze prijs is een positief middel om schippers te stimuleren aandacht te hebben voor optimale communicatie.” Riviercruiseschepen in Amsterdam (deel 2): Hanteer niet de botte bijl Donderdag 11 juli behandelde de Amster damse gemeenteraad de riviercruisevaart. Hier mochten Henriëtte Schreuders van Koninklijke Binnenvaart Nederland en Daniel Buchmüller van IG RiverCruise inspreken. Hun boodschap: zoek de duurzame oplossing en hanteer niet de botte bijl. In april kwam Amsterdam naar buiten met het plan om het aantal riviercruiseschepen te halveren, als één van de maatregelen om overtoerisme tegen te gaan. Dit zou het aandeel overnachtingen in Amsterdam van 2 naar 1 (!) procent terugbrengen. Dit nieuws kwam als een schok. We kwamen al snel tot de conclusie dat deze maatregel niet het gehoopte resultaat zal behalen. Toeristen komen namelijk maar al te graag naar onze hoofdstad.. Dat geldt zeker voor riviercruisepassagiers, die geïnteresseerd zijn in cultuur, geschiedenis en de natuur die de stad te bieden heeft. Gedurende het verblijf veroorzaken ze daarbij geen gen. Daarnaast heeft de gemeente al veel geïnvesteerd in walstroomvoorzieningen voor riviercruiseschepen. Zo wordt er al samengewerkt aan groenere vakanties; ook deze samenwerking is op meer gebieden mogelijk. Het inperken van de riviercruisevaart helpt niet tegen overtoerisme – samen werken wel! Hiertoe is door de sector opnieuw een oproep gedaan aan de gemeente om gezamenlijk te werken aan de beheersbaarheid van de toeristenstroom, in samenwerking met alle overige sectoren. Op koers of minimale overlast. In plaats van een halvering van het aantal riviercruiseschepen is het veel effectiever om te zorgen dat deze toeristenstroom beter beheersbaar wordt. En dit is bij uitstek de groep die beheersbaar is. Dit kan door te spreiden, zowel qua tijd als locatie. Door te spreiden in plaats van te weren, voorkomen we dat deze toeristen met bussen alsnog in de overvolle binnenstad terechtkomen. Daar kan de sector het voortouw in nemen, door toe te passen wat elders al gebeurt. Met inzet van data over deze groep toeristen, die wellicht ook toegepast kan worden op andere vormen van groepstoerisme, die nu nog buiten schot gebleven zijn. Het argument van de milieubelasting kan ook eenvoudig worden weerlegd. De sector heeft hier de afgelopen jaren hard aan gewerkt, om tegemoet te komen aan de milieueisen van de gemeente Amsterdam. Ongeveer 200 schepen hebben inmiddels een Green Award-label en er zullen er meer vol- Riviercruiseschepen in Amsterdam. (archieffoto Tekst & Toebehoren) Koninklijke Binnenvaart Nederland belicht actuele onderwerpen uit de sector
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl