Views
5 months ago

2024-16

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Nieuwe
  • Atlantis
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Juli
  • Jaar
  • Schepen

6 30 juli

6 30 juli 2024 RHEINTANK SA Atlantic Horizon B.V. zoekt voor haar Tankschepen in het 14/14 en of 7/7 dagen systeem: Kapiteins* Schippers* Stuurlieden Matrozen Rheintank SA is een Luxemburgs scheepvaartbedrijf en voor ons schip Helsinki zijn we op zoek naar een 2 de KAPITEIN * In het bezit van: • Groot vaarbewijs A/B • Radardiploma/Marifooncertificaat • ADN Nederlandstalig is vereist en tankerervaring in bunkerwerk en bekendheid in het ARA gebied is een pré. Wij vragen: n In bezit zijn van een Vaarbewijs en ADN B n In bezit zijn van een Rijnpatent minimaal tot Mannheim n Kennis van het Nederlands is een voordeel Klinkt dat als jouw ideale baan? Wij bieden: n Vast dienstverband onder Luxemburgse voorwaarden n Nederlandse en Engelstalige bemanning n Werksysteem 14 dagen/14 dagen n Goede verloning Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl E-Mail: crewing@rheintank.lu | Tel. (+352) 26 66 42 38 18, Route d´Echternach, L-6617 Wasserbillig atlantic-horizon.nl Colofon Waar binnenvaart is, is de Binnen vaart krant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnen vaart krant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt. Uitgever Riomar bv Michel Gonlag ‘s-Gravenweg 37B 2901 LA Capelle aan den IJssel vlootschouw.nl binnenvaartkrant.nl www.klimaatservice.nl www.klimaatservice.nl post@klimaatservice.nl Nijverheidsstraat 31, 31, Hardinxveld-Giessendam Nijverheidsstraat 31, 3371 XE Hardinxveld-Giessendam T.: T.: (+31) (+31) 184 184 613911 Tel. 0184 - 613911 Met focus op comfort en duurzaamheid Verspreidpunten Verschijnt gratis op dinsdag in de oneven weken, op honderden verspreidpunten en als digitale krant. binnenvaartkrant.nl/verspreidpunten Redactie Hoofdredacteur Martin Dekker 06 22 871 516 Eindredacteur Michel Gonlag 06 53 244 445 Redacteur Sarah De Preter 06 22 701 893 redactie@binnenvaartkrant.nl Advertenties Salesmanager Carin Broere 06 57 580 037 carin@binnenvaartkrant.nl Accountmanagers Bianca Bruggeling 06 11 363 493 Simone Roodenberg 06 26 832 700 sales@binnenvaartkrant.nl Sluittijd advertenties: vrijdag in de even weken 15:00 uur. Vormgeving Colinda van Iperen Liene Jouwsma-Tomase Varina Kammeraat vormgeving@binnenvaartkrant.nl Administratie Mariska Doornkamp 010 414 00 60 klantenservice@binnenvaartkrant.nl Drukwerk Koninklijke BDU Algemene voorwaarden Op al onze offertes, overeenkomsten en opdrachtbevestigingen zijn onze algemene voorwaarden van toepassing zoals gedeponeerd bij de KvK onder nummer 24241388. binnenvaartkrant.nl/voorwaarden Auteursrechten Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uit gever. Dat geldt voor de volledige inhoud van zowel de papieren als de online versie van deze editie. Het auteursrecht berust bij Riomar bv en/of de betreffende auteurs/fotografen. QUADRANS SHIPPING ZOEKT Schippers Wij zijn een dynamisch bedrijf gevestigd in Dordrecht, dat zich de laatste decennia gespecialiseerd heeft in het vervoer van zwarte producten in het ARA-gebied. Wij bieden: • Een gemoedelijke werkomgeving en fi jne collega’s • Fijne en goed onderhouden bunkertankers • Ruimte voor eigen inbreng en initiatief • De ruimte om door te leren en door te groeien • Keuze uit verschillende vaarsystemen • Reiskosten en inwoning vrij • Goede arbeidsvoorwaarden en salaris Ben jij een schipper en beschik je over de juiste papieren? En belangrijker nog: lijkt het je leuk om ons team te komen versterken? Neem dan contact op via t.hokke@quadransshipping.nl of bel met 06-15500194. Quadrans Shipping B.V. • Maxwellstraat 35 • 3316 GP Dordrecht • www.quadransshipping.nl

30 juli 2024 7 Wachttijden Oranjesluizen lopen op; toch mag beroepsvaart niet in middenkolk Schippers ondervinden veel hinder van de ingeperkte bediening van de Oranjesluizen. Ze lopen gemiddeld twee uur vertraging op. Er zijn ook al meldingen van vier uur. Onbegrip is er over het feit dat beroepsvaart en recreatievaart ook nu er twee kolken dicht zijn, gescheiden moeten schutten. Beroepsvaart en recreatievaart blijven gescheiden schutten. (archieffoto E.J. Bruinekool Fotografie) DOOR EVERT BRUINEKOOL Rijkswaterstaat gebruikt de middenkolk uitsluitend voor recreatievaartuigen. Zelfs als er helemaal geen jachten zijn, mogen binnenvaartschepen er geen gebruiik van maken. Dan blijft de kolk leeg. De bediening van het Oranjesluizencomplex is beperkt doordat een deel van het personeel van deCentrale Bedienpost Schellingwoude nodig is op het gemaal- en spuicomplex IJmuiden. Dat wordt gewoonlijk op afstand bediend vanuit Schellingwoude. Sinds maandag 22 juli gebeurt dat “vanwege uitvalrisico” ter plekke. Medewerkers zijn daarvoor van Schellingwoude naar IJmuiden overgeplaatst. Daardoor is er minder capaciteit beschikbaar voor het schutten van de Oranjesluizen. Deze tijdelijke maatregel geldt in elk geval tot 1 oktober. Met minder bedienend personeel zijn de noord- en de zuidkolk buiten werking gesteld. Daardoor lopen de wachttijden op. Het schutproces in de Prins Willem-Alexandersluis kost ook meer tijd dan anders, doordat het sluispersoneel probeert zo veel mogelijk schepen per keer in de kolk te laten meeschutten. Een schipper stuurde deze foto: de lichten staat op groen, de middenkolk is leeg, toch mogen binnenschepen hier niet schutten. Gescheiden schutten De problemen doen zich sinds maandag 22 juli voor, toen het beperkte bedienregime werd ingevoerd. Met het oog op de veiligheid blijft Rijks waterstaat recreatievaart en beroepsvaart gescheiden schutten. Voor de recreatievaart geldt een algehele nachtelijke stremming: van 22.00 uur tot 06.00 uur. Overdag, dus van 6.00 uur tot 22.00 uur, kan de pleziervaart van de Middenkolk gebruikmaken. Die kolk is verboden gebied voor de beroepsvaart. Die kan 24/7 gebruik maken van de grotere Prins Willem-Alexandersluis. Diverse schippers stellen daardoor in de problemen te komen met hun vaar- en rusttijden. Zeker voor de schepen die dagelijks gebruik maken van de sluis – bijvoorbeeld beunschepen die op het IJsselmeer zand laden – kan dit fnuikend uitpakken. Dat geldt ook voor de eigenaar van een passagiersschip. Die verloor afgelopen week al eens vier uur door het wachten en schutten. De gasten konden zodoende pas veel later van boord dan gepland. Een aantal van hen miste daardoor een volgende afspraak. De eigenaar verzorgt onder andere vaartochten van Amsterdam naar Pampus. Die duren normaal drie tot vier uur; met de vertragingen bij de Oranjesluizen kosten de tochten nu (bijna) een volle dag. Dat is niet rendabel. Regiocoördinator Andries de Weerd van Koninklijke Binnenvaart Nederland noemt de maatregelen zwaarder dan verwacht: “Ik had verwacht dat ze twee kolken van de oude Oranjesluizen open zouden houden.” Enkele schippers vinden het raar dat er geen binnenschepen mee de middenkolk in mogen als die maar met een paar jachten schut en er nog wel plek is. Andere beleving De Weerd heeft namens KBN met Rijkswaterstaat overlegd of meeschutten toch kan worden toegestaan. Dat bleek vrijdag 26 juli vergeefs. Het personeel van Rijkswaterstaat beleeft de stremmingen volgens hem anders dan de gevolgen in de praktijk uitpakken voor schippers. “Wij merken dat er bijna constant twee uur wachttijd is; zij zeggen dat er nul oponthoud is. Maandag (29 juli, red.) gaan we met de directie van Rijkswaterstaat om tafel zitten.” De uitkomst daarvan was nog niet bekend toen deze krant werd gedrukt. Sommige schippers suggereren dat personeel van de sluis in Born in Amsterdam kan werken als het Julia nakanaal op 12 augustus dicht gaat. En van hen zegt: “De overheid heeft niet alleen voor droge voeten een zorgplicht maar ook voor de veilige en vlotte doorvaart.” Olieprijzen dalen verder; vrachttarieven ook Wereldwijs daalden de olieprijzen voor de derde week op rij. Brent Crude sloot de week op ,13 per vat af, een verlies van meer dan 1 procent. WTI (West Texas Intermediate) verloor op weekbasis meer dan 3 procent en eindigde de week op ,16 per vat. De voornaamste oorzaak van de recente dalingen in prijzen zijn de lage importcijfers. Europa importeerde deze maand ‘slechts’ 10,5 miljoen vaten, het laagste importcijfer sinds oktober 2021. Ook China, de grootste olieimporteur van de wereld, is zijn import aan het afbouwen. Die daalde in de eerste zes maanden van dit jaar met 11 procent. Dit komt mede door de dreiging van een periode van deflati in China. Dit betekent dat de prijzen van goederen en diensten in het land kunnen gaan dalen doordat er minder vraag naar is. Een zwakkere economie leidt tot minder vraag naar grondstoffen en product bij de eindverbruiker. Maar ook in de Verenigde Staten staat de vraag naar olieproducten onder druk. Met het einde van het zomerseizoen in zicht zijn de raffinaderijen daar hun productie aan het terugschroeven. Het aantal actieve olieboorinstallaties in de VS nam echter toe – voor het eerst sinds maart. Het steeg afgelopen week met vijf nieuwe boorinstallaties naar 482 in totaal. ARA De vrachttarieven in de ARA hebben afgelopen week hun dalende trend verder doorgezet. De markt staat al enkele weken onder druk door een afgenomen vraag naar olie en transport. Hierdoor is de competitie onder marktspelers toegenomen, en dat leidt tot concurrerender prijzen. De vrije scheepscapaciteit in het gebied is ook afgelopen week verder toegenomen, waardoor de neerwaartse druk op de vrachttarieven naar alle waarschijnlijkheid ook volgende week verder zal aanhouden. Rijn Op de Rijn hebben de vrachten eveneens hun dalende trend verder doorgezet. Afgezien van Duisburg zijn de tarieven naar elke bestemming gedaald. De vraag naar olie en transport in de regio blijft minimaal door de huidige marktsituatie. Waar marktspelers eerst nog hun schepen naar de ARA-havens konden verplaatsen voor werk, zijn ze nu genoodzaakt om ook hier competitievere prijzen aan te bieden. De vrije scheepscapaciteit in het gebied loopt door de rustige markt in de ARA en op de Rijn sterk op, waardoor veel marktspelers een verdere daling van de tarieven verwachten de komende week. Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart. Weekgemiddeldes ARA vrachttarieven 1.500-8.000 ton prijs per ton Weekgemiddeldes RIJN vrachttarieven Oliepeil Weekgemiddelde Laagste prijs van de week Hoogste prijs van de week Vletwerk € 2,14 € 2,00 € 2,40 Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam € 3,12 € 2,85 € 3,30 Antwerpen-Amsterdam € 4,12 € 4,00 € 4,30 Vlissingen-Antwerpen € 3,52 € 3,25 € 3,85 Vlissingen-Rotterdam € 4,23 € 4,00 € 4,40 Vlissingen-Amsterdam € 5,06 € 4,90 € 5,20 Gent-Vlissingen € 4,26 € 4,20 € 4,30 Gent-Antwerpen € 4,40 € 4,40 €4,40 Gent-Rotterdam € 4,85 € 4,85 € 4,85 Gent-Amsterdam € 5,60 € 5,60 € 5,60 0-3.000 ton prijs per ton Weekgemiddelde Weekgemiddelde gasolie Weekgemiddelde benzine Duisburg € 8,50 €8,00 € 9,00 Dortmund € 11,00 € 11,00 - Keulen € 10,50 € 10,00 € 11,00 Koblenz € 13,50 € 13,50 - Frankfurt € 13,85 € 13,85 - Mannheim € 13,85 € 13,35 € 14,35 Karlsruhe € 14,15 € 13,65 € 14,65 Straatsburg € 15,15 € 14,65 € 15,65 Bazel EUR € 15,91 € 15,41 € 16,41 Bazel CHF 15,30 CHF 14,80 CHF 15,80 CHF In deze rubriek schenken we aandacht aan de oliemarkt en de effecten ervan op de binnentankvaart

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant