Views
6 months ago

2024-16

  • Text
  • Binnenvaartkrantnl
  • Nieuwe
  • Atlantis
  • Onze
  • Schip
  • Binnenvaart
  • Eerste
  • Rotterdam
  • Juli
  • Jaar
  • Schepen

4 30 juli

4 30 juli 2024 Voor onze vloot zijn wij op korte termijn op Voor zoek onze naar vloot zijn wij op korte termijn op zoek naar • Kapitein Matroos of Stuurman Vaarschema 2-2, 3-3 of 4-4 Vaarschema 4-4 Vaargebied Nederland, België en/of Duitsland Vaargebied Nederland, België en/of Duitsland Wij vragen: Wij vragen: • In bezit van Groot vaarbewijs of EU • In Kwalificatiecertificaat bezit van geldig dienstboekje • Beheersing Rijnpatent tot Duitse Mannheim taal of is Engelse een pré taal • Marifoon Beheersing certificaat Duitse taal is een of Engelse pré taal Wij bieden: Wij • Vast bieden: dienstverband • Vast Aantrekkelijke dienstverband (secundaire) arbeids- • Aantrekkelijke voorwaarden op (secundaire) basis van Zwitserse arbeids- condities • voorwaarden Uitstekende reiskosten op basis van regeling Zwitserse condities • Uitstekende Maaltijdvergoeding reiskosten regeling • Maaltijdvergoeding Opleidingsmogelijkheden • Opleidingsmogelijkheden Je reactie Je Stuur reactie een korte mail naar Stuur personal@amerschifffahrt.ch een korte mail naar personal@amerschifffahrt.ch t.a.v. Danny van Os of bel +41-415111037 t.a.v. Danny van Os of bel +41-415111037 Ervaring en knowhow in de binnenvaart Ervaring en knowhow in de binnenvaart

30 juli 2024 5 Julianakanaal dicht, omvaren met hindernissen De bouwkuip wordt verwijderd. (foto Van den Herik Sliedrecht) Rijkswaterstaat start maandag 12 augustus met het droogzetten van het Julianakanaal tussen Berg aan de Maas en Obbicht. Schepen moeten vijf tot zeven maanden omvaren: via het noorden over de Maas of via het zuiden over het Albertkanaal. Die laatste route is niet zonder problemen. RIJKSWATERSTAAT SPOELT GIF UIT TWENTEKANAAL Rijkswaterstaat gaat het Twentekanaal doorspoelen om het te hoge gehalte hexachloorcyclohexaan (HCH) in het water te verlagen. Dat heeft de vaarwegbeheerder besloten in overleg met de gemeente Hengelo, drie waterschappen, drinkwaterbedrijf Vitens en Provincie Overijssel. In juni werd bekend dat er een verhoogde concentratie HCH in het water zat. De zeer zorgwekkende stof, vroeger gebruikt als insecticide, is schadelijk voor mens en milieu. Er was al langer bekend dat het gif in lagere concentraties voorkomt in het Twentekanaal, als gevolg van bekende bodemverontreinigingen. Nu is echter sprake van een verhoogde concentratie. Het onderzoek naar de herkomst en oorzaak is nog aan de gang. Pas als die is achterhaald, kan er definitief iets tegen worden gedaan. Via Gemaal Eefde wordt sinds vorige week water uit de IJssel omhoog gepompt. De bedoeling is dat het water vervolgens via Delden, Almelo, Kanaal Almelo- De Haandrik, de Vecht en het Zwarte Water naar het IJsselmeer stroomt. Onderweg verdunt het steeds verder. Het doorspoelen duurt ongeveer twee tot drie weken. Inwoners en de scheepvaart hebben volgens Rijkswaterstaat geen last van het doorspoelen. In het op 28 juni gepubliceerde scheepvaartbericht geeft Rijkswaterstaat aan dat de stremming, van Brug Urmond tot Sluis Born, tot en met 31 juli 2025 duurt. Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat meldde de Tweede Kamer eerder echter dat voor de klus 150 werkbare dagen nodig zijn. Verwacht wordt dat het vijf tot zeven maanden duurt voordat het Julianakanaal weer opent: voorjaar 2025. 12 augustus De werkzaamheden moeten een einde maken aan de onveilige situatie door de kapotte bouwkuip in de vaarweg. Aannemer, Van den Herik Sliedrecht gaat deze kuip tijdens de stremming verwijderen. Daarna wordt het laatste deel van het Julianakanaal dat nog niet is verruimd, aangepakt en geschikt gemaakt voor grotere schepen. De scheepvaart die gebruik maakt van de doorvaarroute van het Julianakanaal moet vanaf 12 augustus omvaren. Dat kan via de noordelijke vaarroute over de Maas (eventueel met een doorsteek via de Zuid-Willemsvaart) en de Bergsche Maas. Schippers kunnen ook kiezen voor de zuidelijke route: over het Albertkanaal via Antwerpen naar Zeeland. Een hindernis op de zuidelijke omvaarroute is de bouw van de kanaaltunnels die bij de Oosterweelwerken worden aangelegd onder het Albertkanaal bij Antwerpen. Daardoor is slechts eenrichtingsverkeer mogelijk. Wachttijden tot tien uur Op die zuidelijke omvaarroute moeten schippers de eerste weken ook nog rekening houden met hinder door onderhoud aan de Kreekraksluizen in Zeeland. Van 5 augustus tot 27 september is daar alleen de westkolk beschikbaar en daardoor is de schutcapaciteit tijdens die periode kleiner. De wachttijd kan oplopen tot tien uur, verwacht Rijkswaterstaat. Voor de wachtende scheepvaart worden de voorhavens en Vluchthaven Tholen ingericht als wachtlocaties. Rijkswaterstaat zorgt ter plaatse voor 24-uurs scheepvaartbegeleiding met een patrouillevaartuig. Het afzetten van auto’s is tijdelijk verboden. De pleziervaart wordt aangeraden om tijdens de werkzaamheden de Kreekraksluizen te mijden. “De scheepvaart wordt zo goed mogelijk geïnformeerd over de actuele wachttijden zodat zij hun plannen daarop kunnen aanpassen en vroegtijdig een keuze kunnen maken om de route te varen met de minste hinder. Echter zullen deze maatregelen forse wachttijden bij de Kreekraksluis niet kunnen voorkomen”, voorziet Rijkswaterstaat. Uitstellen van het werk aan de Kreekraksluizen was volgens Rijkswaterstaat geen optie. “De verwachting is dat de sluis zonder het geplande onderhoud binnen afzienbare tijd wordt afgekeurd, en dus ongepland gestremd zal worden voor een niet voorzienbare periode”. De overlast zou dan veel heviger en langer duren dan nu. (foto Media-TV) BRAND OP PANNENKOEKENBOOT SNEL GEBLUST Zondagochtend 21 juli is korte tijd brand geweest op de Pannenkoekenboot in Rotterdam. Het schip voer met 32 passagiers aan boord en meerde af aan de Rhijnspoorkade ter hoogte van Tropicana. De brandweer was snel ter plaatse, net als een patrouilleboot en een blusboot van het Havenbedrijf Rotterdam. De brand woedde in een elektrakast achterop het schip. Hij kon door het personeel worden geblust. De brandweer heeft nog wel een nacontrole uitgevoerd. Opmerkelijk genoeg was er twee weken eerder ook een klein brandje op de Pannenkoekenboot van Nijmegen. Daar ontstond het vuur in de machinekamer.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant