24 30 juli 2024 Atlantic Horizon B.V. zoekt een Kapitein voor op een smeeroliebunkertanker voor levering aan zeeschepen in regio Rotterdam • week/week • hoofdzakelijk dagdienst op Nederlandse voorwaarden • benodigdheden: vaarbewijs, radar en adn is niet direct nodig maar evt bereid te halen Sollicitaties: Dhr. R. Boef Tarwezand 2 - 3195 KS Pernis-Rt Telefoon: 010-231 44 81 / 06-30612025 of via e-mail: rboef@postoils.nl VERSTERK ONZE VLOOT Bruinsma VERSTERK Freriks Transport ONZE VLOOT is op zoek naar dubbelwandige Bruinsma Freriks tankschepen Transport van is op 1000-9000 zoek naar ton. dubbelwandige tankschepen van 1000-9000 ton. HET TRANSPORT Actief in het HET transport TRANSPORT van minerale oliën, Actief bulkchemie in het transport en biobrandstoffen. van minerale oliën, bulkchemie en biobrandstoffen. VAARGEBIED Nederland, VAARGEBIED België, Frankrijk en de Rijn Nederland, (met zij-rivieren België, Frankrijk en kanalen). de Rijn (met zij-rivieren en kanalen). GEZOCHT Wij zijn altijd op zoek GEZOCHT naar ervaren personeel Wij zijn om altijd ons kantoorteam op zoek naar te ervaren versterken. personeel om ons kantoorteam te versterken. Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 Contact: Johann de Koning ☎ +31 (0)78 629 94 90 / +32 (0)47 396 07 63 COMMITMENT IS OUR DRIVE COMMITMENT IS OUR DRIVE Atlantic Horizon B.V. Tarwezand 2 3195 KS Pernis-Rt 010-231 44 81 rboef@postoils.nl atlantic-horizon.nl BFT TANKER LOGISTICS Lindtsedijk 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL BFT TANKER ☎ +31 LOGISTICS (0)78 629 BV94 90 Lindtsedijk WWW.BFTRANS.NL 30, 3336 LE Zwijndrecht, NL ☎ +31 (0)78 629 94 90 WWW.BFTRANS.NL ALUMINIUM EN RVS DUTCH BARGING SERVICES BV UW TROUWE COMPAGNON IN DE TANKVAART BEERENS BV Beatrixhaven 19 4251 NK, Werkendam John van Maastricht +31(0)6-30487516 of mail direct naar verkoop@beerensbv.nl /Beerensbvwerkendam /company/beerensbv WWW.BEERENSBV.NL • Kwaliteit • Leverbetrouwbaarheid • Full service ALS HET MOET DRAAIEN….! Shipfix Techniek, uw leverancier, servicepartner en installateur van: TRANSPORT EN BUNKEREN VAN: STOOKOLIE, MINERALE OLIEPRODUCTEN, BIOBRANDSTOFFEN EN CHEMISCHE PRODUCTEN GEZOCHT SCHEPEN van 1000 tot 8000 ton Jan Verbergt & Alexandre Tuyttens: +31 (0)76 303 05 50 - operations@dbsbv.com Hofdreef 30 • 4881 DR Zundert • The Netherlands • dbsbv.com • DenGen aggregaten van 17-80 kVA, Yanmar, Perkins en JCB motoren • Baxi Gavina scheepskachels en branders • Warmtewisselaars en indirect gestookte boilers op restwarmte hoofdmotor • Dab/Wacs hydrofoor installaes • Drinkwaterfiltrae systemen WERKSCHIP JANNY Gemeentehaven • Havenweg • 3295 XZ ’s-Gravendeel Tel/WhatsApp: 06-15204640 • info@shipfixtechniek.nl • shipfixtechniek.nl
30 juli 2024 25 En de genomineerden zijn… De genomineerden voor de Maritime Ship of the Year Award zijn bekend. Het zijn dit jaar drie onvergelijkbare schepen: zeiljacht Sarissa, ferry Gorinchem XII en waterinjectievaartuig Rijn. De winnaars worden op maandag 4 november bekendgemaakt tijdens het Maritime Awards Gala. De Sarissa is gebouwd door Royal Huisman. Daarmee heeft de werf volgens de jury “de lat voor superzeiljachten weer serieus hoger weten te leggen”. Het jacht is voorzien van een groot aantal complexe zeilsystemen zoals een batterij onderdekse lieren voor vallen, schoten en bakstagen en een indrukwekkende liftkiel. “De intrekbare voortstuwing is een vernieuwing op zich. Alles met enorm veel vernuft geëngineerd en ingebouwd in de zeer beperkte ruimte die karakteristiek is voor superzeiljachten.” De door Holland Shipyards Group gebouwde Gorinchem XII is een lichtgewicht emissieloze ferry, ontwikkeld voor de gemeente Gorinchem. Het schip kan honderd personen en honderd fietsen vervoeren met een laag energieverbruik. Samen met het oplaadsysteem en de nieuwe aanlandfuiken geschikt voor alle waterstanden, is een totaal transportsysteem opgeleverd. Hiermee is volgens de jury een nieuwe standaard gezet. De Rijn is één van de twee nieuwste waterinjectievaartuigen gebouwd door Scheepswerf Kooiman voor baggeraar Van Oord. Waterinjectie is een baggertechniek waarbij water wordt geïnjecteerd vlak boven de bodem met een waterinjectiebalk. Het schip is voorzien van een Dynamic Positioning-systeem, waardoor het baggeren in hoge mate voorgeprogrammeerd en efficiënter kan verlopen. Maritime Innovation Award Net als in eerdere jaren zijn er nog vier categorieën prijzen. Ook die worden op 4 november in Hilversum uitgereikt. De Maritime Innovation Award is bestemd voor de meest aansprekende maritieme innovatie van het afgelopen jaar. De eerste kanshebber is het STSsysteem van AutoMooring Solutions. dit geavanceerde en geautomatiseerde modulair afmeersysteem combineert vacuümtechnologie en robotarmen met kunstmatige intelligentie. De door Wattlab ontwikkelde Solarluiken zijn de tweede kandiddat. Dit zonne-energiesysteem is geïntegreerd in klassieke scheepsluiken. Zo wordt elk luik een duurzame generator, waarmee het brandstofverbruik op schepen aanzienlijk gereduceerd kan worden. De derde genomineerd is de Heave Chief 1100 van Seaqualize. Daarmee kunnen contractors veiliger zware windturbinecomponenten hijsen en installeren op offshoreprojecten. De Maritime Talent Award is bedoeld voor een persoon die bijzonder onderzoekswerk of waardevol ontwikkelingsresultaat heeft opgeleverd. Dit jaar zijn de kanshebbers Fanny Rebiffé met ‘AI Sail’, een open-innovatieproject rond machine learning, Willem van Herwaarden met een methodiek om de traagheidsstraal van een offshore-kraanschip vast te stellen, en Elise Hoffmann, die een aanpak heeft uitgewerkt om rekening te houden met circulariteit tijdens het (her)ontwerp van schepen en equipment. Maatschappelijke impact De Maritime Achievement Award drukt erkenning uit voor een maritieme prestatie met maatschappelijke impact en brede publieke zichtbaarheid. Dit jaar is de KNRM genomineerd, omdat de vrijwilligersorganisatie zich al 200 jaar inzet voor mensen in nood op het water. Royal Bodewes en VPRO Tegenlicht maken ook kans voor het maken van de documentaire Dwarse Scheepsbouwers. De opvarenden van de Koninklijke Marine zijn eveneens genomineerd, wegens hun inzet voor de internationale vrije doorvaart voor de scheepvaart. De Maritime Security Award is bestemd voor een wezenlijke vernieuwing op het gebied van veiligheid binnen maritieme onderdelen van de Nederlandse overheid. Erik Dekker deed onderzoek naar de Russische hypersone Kinzhal-raket en hoe die is uit te schakelen. Luitenant ter zee 3e klasse Anna Verhoek schreef een scriptie over hoe drones zijn uit te schakelen met de elektromagnetische straling van radarsystemen. Bas van Berkel tot slot heeft onderzoek gedaan naar monitoring van territoriale zones op zee met als doel schepen te detecteren die niet gezien willen worden. Schepenliefhebbers speuren haven af NET: MARITIEME OPLEIDINGEN OP NIEUWE LEEST Brabo Academy, het Fonds voor Rijn en Binnenvaart en Antwerp Maritime Academy bundelen hun krachten voor binnenvaartopleidingen op een nieuwe leest. De Vlaamse organisaties gaan daarvoor een strategische samenwerking aan onder de naam NET: Nautical Expertise Team. Samen bieden ze een combinatie van theoretische lessen, e-learning en maritieme simulaties. Brabo Academy en Antwerp Maritime Academy combineren hun kennis en middelen om “een doelgerichte leerervaring” te creëren. Het Fonds voor Rijn en Binnenvaart zorgt voor ondersteuning vanuit de sector. Samen willen de initiatiefnemers de opleidingen verbeteren en zo bijdragen aan de ontwikkeling van “innovatieve en duurzame oplossingen binnen de maritieme sector”. NET wil de nieuwste onderwijstechnologieën en -methoden combineren. Het gaat met name om blended learning (afwisseling tussen theorie en praktijk, met klassikale lessen in combinatie met een e-learning-platform), e-learning (flexibele en interactieve online modules die cursisten in hun eigen tempo kunnen volgen) en de inzet van maritieme simulatoren. De Damen D16. (foto Damen Sustainable Solutions) D16-MOTOR VAN DAMEN KRIJGT STAGE V-ERKENNING Damen Shipyards Group heeft een nieuwe motor geïntroduceerd voorzien van een Damenemissiereductiesysteem. Deze Damen D16 is onlangs gecertificeerd voor Stage V en opgenomen in de CESNI-lijst. De Damen D16 is een scheepsmotor met nabehandelingssysteem. Op basis van de bestaande Volvo Penta D16, heeft Damen Sustainable Solutions de nieuwe configuratie ontwikkeld. De Damen D16 is geschikt voor een groot aantal scheepstypen: sleepboten, werkboten, snelle vaartuigen en binnenvaartschepen, voor toepassing bij zowel nieuwbouw als hermotorisering en retrofits. De Damen D16 is gebaseerd op de Volvo Penta D16 IMO II en heeft een laag brandstofverbruik, lagere SOx-, NOxen CO 2 -uitstoot. Ook het geluidsniveau is lager. De installatie is verwerkt in één unit en heeft een flexibele lay-out. Het certificeringsproces doorliep Damen samen met Volvo Penta-dealer Haisma uit Harlingen. De certificering geldt voor de hele Volvo Penta D16 MH-motorfamilie. De 6-cilinder-motor is leverbaar in vermogens van 600 tot 850 pk. Naast Stage V is de Damen D16 ook gecertificeerd voor ULEV en IMO Tier III. ADVERTENTIE (foto Tekst & Toebehoren) Zaterdag 20 juli was de jaarlijkse havenvaartocht van de World Ship Society afdeling Rotterdam. De Smaragd 1 doorkruiste de natuurlijke habitat van de schepenliefhebbers. Er waren maar liefst 180 WSS-leden aan boord, onder wie enkele vaste gasten van de Britse zustervereniging. De Smaragd 1 voer tot diep in havens, waar gewone havenbezoekers nooit komen. Zoals de Vulkaanhaven en de Wiltonhaven, maar ook de Waalhaven, Maashaven, de Maasvlakte en het Calandkanaal konden worden afgestreept. Dus was er volop te zien en te fotograferen voor de WSS-leden, die de havens afspeurden naar bijzondere schepen. ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl