14 30 juli 2024 Meer studenten voor maritieme opleidingen in Maasbracht “Het was best spannend om opleidingen voor schipper en matroos te starten in Maasbracht. We hebben een geweldig resultaat geboekt: alle deelnemers zijn geslaagd voor hun eerste proeve van bekwaamheid.” Onderwijsmanager Marcel Roelofs van het STC Hanze College blikt tevreden terug op het eerste jaar. DOOR NOUD VAN DER ZEE Marcel Roelofs was begin juli enkele dagen in Midden-Limburg om meer bekendheid te geven aan de mbo-opleidingen tot matroos en schipper binnenvaart. Hij sprak meerdere decanen van scholen voor voortgezet onderwijs. In september 2023 startten de – voor Limburg – nieuwe nautische opleidingen tot matroos en schipper. Dat gebeurde op initiatief van Maritiem Maasgouw, een samenwerkingsverband van ondernemers uit Maasgouw. STC bood in samenwerking met het Vista College twee zogeheten BBL-trajecten aan, waarbij werken in de praktijk wordt gecombineerd met het volgen van een mbo-opleiding. De lessen werden gegeven in het Maas Binnenvaartmuseum in Maasbracht. Tegelijkertijd startte bij het Vista College in Heerlen de opleiding technicus engineering maritiem. Belangrijke economische pijler De maritieme maakindustrie is een belangrijke economische pijler in Maasgouw, de gemeente aar Maasbracht onder valt. Ongeveer vijftig bedrijven zijn actief in scheepsbouw, scheepsonderhoud of -reparatie. Honderden mensen werken bij die bedrijven op verschillende natte bedrijventerreinen in en om Maasgouw. Ook de binnenvaart speelt een belangrijke rol in Maasgouw. Voor de opleidingen matroos en schipper schreven tien studenten in. Veel van hen zijn afkomstig uit Midden-Limburg. Hoe kijk je terug op het eerste schooljaar in Maasbracht? “Alle studenten zijn geslaagd voor hun eerste examen. Wij hebben dus in Maasbracht kwaliteitsonderwijs gegeven. Op ons opleidingsschip hebben ze examen gedaan, ten overstaan van de docenten binnenvaart. Het was spannend, ook voor ons. Maar eind goed, al goed.” Wat vonden de studenten ervan? “Onze studenten zijn heel tevreden. Ze voelen zich thuis in Limburg. We werken samen met het regionale maritieme bedrijfsleven om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Onze opleiding moet maatschappelijke affiniteit krijgen in Maasbracht. Wij hebben bijvoorbeeld de hulp ingeroepen van Waterscouting De Oude Tip opdat onze studenten het onderdeel wrikken onder de knie krijgen.” Onze studenten zijn heel tevreden. Ze voelen zich thuis in Limburg. Hoe waren de contacten met het regulier voortgezet onderwijs in de regio? “De contacten zijn goed. Er liggen directe lijnen naar de decanen van alle scholen voor het voortgezet onderwijs. Die zijn op de hoogte van ons bestaan in Maasbracht. We hebben publiciteit gekregen voor onze beroepsopleiding in de Binnenvaartkrant en de Scheepvaartkrant. Ook in de regionale dagbladpers stonden artikelen over ons project. Ook hebben wij de open dagen van het Vista College in Heerlen bezocht. Toch heeft onze opleiding voor het schooljaar 2024- 2025 niet voldoende nieuwe leerlingen gekregen. Dat is jammer, maar we gaan zeker niet bij de pakken neer zitten. Ook in de komende periode blijven we in deze regio onze opleiding promoten. Alles is gericht op het schooljaar 2026-2027. Alle hens moet dan aan dek zijn. Ik heb de studenten die zich wel hadden aangemeld persoonlijk gebeld. Eén gaat dezelfde opleiding doen in Rotterdam, de anderen hebben gekozen voor een andere mbo-opleiding. De nu tweedejaars studenten vervolgen hun opleiding in Maasbracht. De groep wordt versterkt met vijf studenten die eerst in Rotterdam zaten. Zij komen allemaal uit Limburg.” Een maritieme opleiding in een museum… is dat niet apart? “Ik heb ervaren dat mensen naar het museum keken en dachten: ‘Wat gebeurt hier nou?’ Nu onze studenten hier hun proeve van bekwaamheid hebben afgelegd, hoort maritiem onderwijs gewoon in dit gebouw. Het is weliswaar anders, maar door de manier waarop we het deden en de kwaliteit die we geleverd hebben, was het volstrekt voldoende om studenten hier te laten slagen.” Postbus 188, 3330 AD Zwijndrecht Noordpark 1, 3332 LA Zwijndrecht Telefoon (078) 612 48 33 Fax (078) 619 53 42 Nieuwe Bosweg 4, Postbus 14 3340 AA Hendrik-Ido-Ambacht Telefoon (078) 681 41 77 Fax (078) 681 50 56 • Voor kleine tot ingrijpende reparaties en compleet onderhoud • Helling 120 meter • Groot schroevendok • Scheepsluiken • Havenservice • Stalen vloeren • Alle reparaties boven de waterlijn
30 juli 2024 15 LONGSKY PROEFT VOOR HET EERST WATER Donderdag 25 juli is bij GS Projects - SaS de Longsky te water gelaten. Het is de tweede GS Eco-Freighter 3700 die Longship laat bouwen in het Groningse Waterhuizen. Op 19 april van dit jaar gaf zusterschip Longsun het goede voorbeeld. De coasters zijn ontworpen door Groot Ship Design en 88 meter lang. Het laadvermogen is 3.700 ton. De schepen zijn uitgerust met twee schotten die als tussendek kunnen worden gebruikt. Ze zijn geschikt voor graan, hout en projectladingen. De schepen worden aangedreven door een Mitsubishi S12R-motor met een vermogen van 749 kW. De Longsun zal naar verwachting na de zomer in de vaart komen. De Longsky wordt in het vierde kwartaal van 2024 aan de vloot van de in Groningen gevestigde Longship Group toegevoegd. Het schip zal worden geëxploiteerd door Wagle Chartering. Longship is voor de helft eigenaar van die Noorse cargadoor. De Longsky gaat onder Nederlandse vlag varen. (foto Simon Marrink) Heb je nog wensen voor dit project? “Voor mij als schoolcoördinator telt nu één gegeven: voldoende aanmeldingen werven voor het schooljaar 2025-2026. Om dit initiatief uit Maasbracht geen zachte dood te laten sterven, hebben we ‘cement’ nodig voor onze ‘opleidingsstenen’.” Museum als onderwijslocatie Ook Ton Forschelen, voorzitter van de Stichting Maas- Binnenvaartmuseum, blikt tevreden terug op het eerste jaar met de opleidingen die er mede dankzij het museum konden komen. “Via David van de Runstraat van rederij Cascade had ik vernomen dat er overleg had plaatsgevonden tussen de maritieme ondernemers, de gemeente Maasgouw en het STC over het dreigende tekort aan werk nemers in de scheepvaart en bij de scheepswerven in Maasbracht. De betrokken bedrijven wilden dat er een nieuwe beroepsopleiding voor de binnenvaart en een technische opleiding voor de werven zou komen.” “Daar kwamen het Vista Colle ge in Heerlen en het Ondwijscoördinator Marcel Roelofs: niet genoeg aanmelding voor een nieuwe eerstejaarsgroep. Wel vijf nieuwe deelnemers die in het tweede jaar instromen. (foto Noud van der Zee) STC uit Rotterdam voor in aanmerking. Wij boden de Maaslandzaal van ons museum aan als onderwijslocatie. Onderwijscoördinator Marcel Roelofs nam ons aanbod aan. Het mes sneed aan beide kanten voor onze instellingen: het museum kon extra inkomsten genereren en het STC kreeg een relatief goedkope locatie in handen voor de onderwijsactiviteiten. Voor deze lessen moesten wij wel een modern digibord aanschaffen.” De studenten kwamen in het afgelopen schooljaar in blokken van vier keer twee weken naar school om daar theoretisch onderwijs te volgen. Het praktisch onderwijs ontvingen zij op binnenvaartschepen waarvan de schippers als hun begeleiders fungeerden. “We kwamen regelmatig met coördinator Roelofs bij elkaar”, besluit Forschelen. “Er was direct sprake van een klik. Praktische problemen werden besproken en opgelost. Concluderend kan ik zeggen: we zijn vol lof over onze samenwerking.” WATERSCHAP LIMBURG WIL AF VAN DOORGANGEN IN DIJKEN Waterschap Limburg wil af van de doorgangen in dijken langs de Maas. Die doorgangen moeten bij hoogwater vaak handmatig worden afgesloten met balken. Dat brengt een zeker gevaar met zich mee. Het kost ook tijd en menskracht. In het Beleidsplan Waterkeringen stelt het waterschap daarom ook voor om de doorgangen in de dijken, waar mogelijk, dicht te maken en bij nieuwe dijken niet meer voor deze constructie te kiezen. “Alleen als het niet anders kan, maken we in de toekomst nog dergelijke doorgangen”, stelt het waterschapsbestuur. Waterschap Limburg beheert 200 kilometer dijken langs de Maas. Veel daarvan zijn aangelegd na de grote overstromingen van de Maas in de jaren 50. Er kwam in die tijd op veel plekken een doorgang in de dijk, omdat daar al een weg of pad liep. Die moeten bij hoogwater worden gesloten met zogeheten schotbalken. Het waterschap onderzoekt alternatieven, zoals deuren die bij hoogwater kunnen sluiten. Onduidelijk is wat de plannen kosten. “Dit is een beleidsplan voor de lange termijn. We gaan kijken wat per doorgang nodig is. In 2050 moeten we klaar zijn”, aldus een woordvoerder. TREFFERS BV SCHEEPSRECYCLING Voor de sloop van alle soorten schepen, kranen, offshore constructies en aanverwant groot materieel. 023 - 532 52 11 / 06 - 53 18 73 17 Verkoop van scheepsonderdelen, bel (0)23 - 532 52 11 UW PARTNER VOOR: BOEGSCHROEVEN, THRUSTERS, BALLASTPOMPEN EN REPARATIE www.treffers-haarlem.nl Hendrik Figeeweg 35, 2031 BJ Haarlem • info@treffers-haarlem.com www.boegschroeven.nl T +31 180 51 46 44
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl