12 30 juli 2024 Driveline specialist in conventional and hybrid solutions Hartelijk gefeliciteerd met het mts VOLHARDING 1! Foto: Maritime Filming Group
30 juli 2024 13 Veel vraag naar cryogene ontgassings- installaties van AQ Degassing Milieuvriendelijk, economisch interessant en veilig. De cryogene ontgassingsinstallaties die het Antwerpse AQ Degassing in eigen beheer bouwt en verhuurt staan klaar om de binnenvaart te bedienen. Op de kade bij MAC 2 is al een aantal exemplaren operationeel. DOOR JOLANDA DIETVORST “Al in 2011 leverden wij ons onze eerste mobiele cryogene ontgassingsinstallatie op”, vertelt Operations Manager David Van Boven. De cryogene techniek betekent dat er extreem lage temperaturen worden gebruikt. “AQ levert de installaties aan de hele keten; van de petrochemie tot tankterminals en partijen die de scheepvaart bedienen. We leveren zowel mobiele installaties die ad-hoc kunnen worden ingezet als vaste of semi-vaste installaties die permanent geplaatst worden.” “Inmiddels staat de teller op achttien installaties en tegen de zomer van 2025 verwachten we 22 installaties te hebben voltooid. We bouwen deze niet altijd in opdracht, maar lopen soms voor de muziek uit. Met het ontgassingsverbod dat per 1 oktober ook in België en de overige CDNIlidstaten van kracht wordt, verwachten we dat de vraag alleen maar zal toenemen.” Een ontgassingsinstallatie, met de afmeting van een 30 voets zeecontainer, wordt bij AQ gebouwd. Een team van vier personen, bestaande uit een ingenieur en drie monteurs, heeft gemiddeld drie maanden werk alvorens de complete installatie kan worden opgeleverd. Elke installatie wordt in house getest en vervolgens door een externe instantie gecertificeerd. De installatie kan in principe door één persoon worden bediend, tenzij op de locatie wordt gewerkt via het ‘vier-ogenprincipe’. De machine kan bovendien op afstand worden gemonitord. MAC 2 “Onlangs hebben we enkele ontgassingsinstallaties geplaatst op de kade bij havenontvangstinstallatie MAC 2 in Antwerpen. Deze zijn sinds maart van dit jaar operationeel en er kunnen twee kades tegelijk worden bediend”, vertelt Business Development Manager Filip Dupré. “Daarnaast lopen er vergunningaanvragen voor een andere locatie in Antwerpen, een locatie in Rotterdam en we hebben een aantal locaties in Amsterdam in het vizier.” Momenteel is het aantal schippers dat gebruik maakt van de installatie aan de kade bij MAC 2 wisselend. “Sommige weken leggen twee à drie schepen aan om te ontgassen, andere weken is dat één schip. Het ontgassen van een gemiddeld binnenvaartschip via onze installatie duurt gemiddeld zeven tot tien uur.” “Daarbij slaan we wel twee vliegen in één klap. Tijdens het ontgassen van het schip wordt het product opgevangen in onze installatie én wordt het schip gelijktijdig geïnertiseerd. Zo brengen we de verloren tijd voor een schipper terug naar het absolute minimum. Dat is belangrijk en het wordt ook gewaardeerd, horen we terug. Laatst werd in een podcast nog benoemd dat schippers graag gebruik maken van onze installatie.” Nederlands ontgasverbod Vastomlijnde doelstellingen over het aantal ontgasacties per installatie zijn moeilijk te definiëren. Dupré: “De markt laat zich niet sturen en zelfs infrastructuurbeheerders hebben geen harde cijfers als het gaat om welke stoffen, hoe vaak op welk traject ontgast zouden moeten worden.” “Nu in Nederland op 1 juli het ontgasverbod is ingegaan, merken we wel dat veel Nederlandse schippers ons weten te vinden. In België en de overige CDNI-landen wordt fase I van het ontgassingsverbod op 1 oktober van dit jaar van kracht. De vraag is wat dat gaat doen met de vraag naar verantwoord ontgassen.” “Aan de andere kant is het zo dat heel België is aangemerkt als dichtbevolkt gebied, dus varend ventileren mocht hier sowieso al niet. In principe zou fase I van het verbod niet direct dé grote impact op de vraag naar ontgassen via installaties moeten hebben, waar we dit wel verwachten bij invoering van fase II en fase III.” “Daarnaast voorzien wij dat het verbod impact gaat hebben op de bedrijfsvoering van ondernemers. Wij voorzien dat er mogelijk meer dedicated gevaren gaat worden, zodat ontgassen wordt vermeden. Dat zal ook weer een andere beweging geven in de markt. Kortom, er zijn veel variabele parameters die het op dit moment lastig maken om keiharde doelstellingen vast te leggen.” Losverklaring Een andere factor in het stroomlijnen van het ontgassingsproces is juiste informatievoorziening. Bijvoorbeeld via de losverklaring. Ontgassen is een wezenlijk onderdeel op de nieuwe losverklaring die sinds 1 juli 2024 in het hele Rijnvaartgebied gebruikt moet worden. Verladers en ontvangers hebben veel verantwoordelijkheid en daarom moet duidelijk gemaakt worden waar er ontgast kan worden en wie de specialisten zijn. “Als op de vervoersovereenkomst niet duidelijk wordt gesteld waar ontgast moet worden, kan de ontvanger aangeven waar de ontgasactie moet Filip Dupré (links) en David van Boven: “De cryogene ontgassingsinstallaties zoals wij die aanbieden zijn de toekomst.” (foto Jolanda Dietvorst). worden uitgevoerd, op kosten van de verlader, met als mogelijk neveneffect dat tankers moeten omvaren.” AQ is erkend door het CDNI voor het uitvoeren van ontgassingen. CO 2 -neutraal Kortom: de ontgassingsmarkt is volop in beweging. “De cryogene ontgassingsinstallaties zoals wij die aanbieden zijn de toekomst”, vertelt Van Boven. “Dat vinden we niet alleen zelf, dat blijkt ook uit de BBT-studie die Tauw eind vorig jaar in opdracht van Rijkswaterstaat heeft uitgevoerd. Zij waren positief verrast toen ze o ntdekten hoe ver wij zijn in onze ontwikkeling.” “Onze operaties zijn 100 procent CO 2 -neutraal. Wij werken met groene stikstof om dit te kunnen garanderen. De resultaten zijn klinkend. Met de installaties condenseren we gemiddeld 2.000 liter product uit de dampfase. Daarmee voorkomen we dat er 4 tot 6,5 ton CO 2 extra wordt uitgestoten. Als je uitgaat van een gemiddelde van 3.000 ontgasacties per jaar krijg je een aardig beeld van de grote milieuwinst die er te boeken valt.” “Naast het voorkomen van extra CO 2 - uitstoot, belangrijk voor de CSRD van bedrijven (de door de Corporate Sustainability Reporting Directive verplichte duurzaamheidsrapportage, red.), kan het condensaat ook worden terug gegeven. Hoewel het condensaat momenteel nog als afval wordt gezien, werken we aan de overgang naar een productclassificatie. Een win-winsituatie dus.” Kijk voor meer informatie op www.aqnv.com.
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl