Views
5 months ago

2024-15 Vlaamse zeehavens

  • Text
  • Vlaamse zeehavens
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Sluis
  • Shipping
  • Schepen
  • Juli
  • Binnenvaart

4 16 juli

4 16 juli 2024 De Verenigde Tankrederij zoekt personeel De Verenigde Tankreder zoekt personeel! De Verenigde Tankrederij De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (G zoekt schippers personeel! en kapiteins. We vervoeren 3 productsoorten De Verenigde De Verenigde Tankrederij Tankrederij zoekt zoekt personeel! personeel! diverse vaartrajecten. We werken week op week af on De VT zoekt De gemotiveerde VT zoekt gemotiveerde matrozen, matrozen, stuurmannen stuurmannen (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), (GVB), De VT zoekt gemotiveerde matrozen, stuurmannen (GVB), schippers schippers en schippers en kapiteins. kapiteins. en We kapiteins. We vervoeren vervoeren We 3 productsoorten vervoeren 3 productsoorten 3 productsoorten over over diverse vaartrajecten. over diverse vaartrajecten. We werken week op week af onder diverse vaartrajecten. diverse We werken vaartrajecten. week We werken op week We week af werken onder op week Nederlandse af op onder week voorwaarden. af onder Nederlandse Nederlandse Tevens voorwaarden. zijn wij voorwaarden. een Tevens erkend zijn leerbedrijf, Tevens wij een zijn erkend dus wij ben een leerbedrijf, je erkend een leerling leerbedrijf, startend dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail naar dus ben je met dus een een ben leerling (BBL) je een opleiding, startend leerling neem met startend een dan (BBL) met contact een opleiding, (BBL) via 010 opleiding, neem - 487 62 33 neem of stuur hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! een mail naar hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden te bespreken! dan contact dan op contact via 010 op - 487 via 010 62 33 - 487 of stuur 62 33 een of stuur mail naar een mail naar hr@vtgroup.nl hr@vtgroup.nl om de mogelijkheden om mogelijkheden te bespreken! te bespreken! Nederlandse voorwaarden. Tevens zijn wij een erkend leer schippers en kapiteins. dus We ben vervoeren je een leerling 3 productsoorten startend met over een (BBL) opleiding dan contact op via 010 - 487 62 33 of stuur een mail n Nederlandse voorwaarden. Tevens hr@vtgroup.nl zijn wij een om erkend de mogelijkheden leerbedrijf, te bespreken dus ben je een leerling startend met een (BBL) opleiding, neem P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Net T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat 1 | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | The Netherlands T +31 (0)10 487 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl P.O. Box 59005 P.O. | Box 300859005 PA Rotterdam | 3008 PA Rotterdam Nijmegenstraat Nijmegenstraat 1 | 3087 CD 1 Rotterdam | 3087 CD Rotterdam | Harbour 2181a | Harbour | The 2181a Netherlands | The Netherlands T +31 (0)10 487 T +31 62 (0)10 30 | E 487 info@vtgroup.nl 62 30 | E info@vtgroup.nl | www.vtgroup.nl | www.vtgroup.nl RP Tankschiffahrt AG We verwelkomen je graag in ons team! Wie zijn wij? We beschikken over een vloot van een 16-tal tankschepen met draagvermogens tussen de 2500 en 4200 ton. De schepen zijn uitgerust voor het vervoer van minerale oliën. Wie zoeken we? We zoeken kapiteins voor wie varen op de Rijn een uitdaging is. Kapiteins voor wie het werk op het water vrijheid en afwisseling betekent in combinatie met verantwoordelijkheid nemen. Heb je groot vaarbewijs, Rijn- & Radarpatent en ADN-certificaat? Heb je een ADN C-certificaat? Nog beter! Spreek je goed Duits of Engels en heb je ervaring in de tankvaart? Dan ben je diegene die we zoeken! Wat bieden we? We bieden jou een plek waar je mening gewaardeerd wordt en je impact kan hebben. Wij bieden een compleet pakket met Zwitserse arbeidsvoorwaarden. We vergoeden o.a. jouw menage- en jouw reisgeld. We zorgen dat je je verder kan ontwikkelen en leiden je op. Wil je meer informatie? Mail gelijk je vragen en gegevens naar: jobs@rptag.ch

16 juli 2024 5 Provincie Zeeland gaat kansen binnenvaart beter benutten “Nu is het tijd voor actie!” Hans Rottier, Statenlid namens SGP: regelmatig overleg met ondernemers in de binnenvaart. SP-Statenlid Ger van Unen: beginnen met het overhevelen van containers van de weg naar het water. (foto’s Jolanda Dietvorst) “De provincie Zeeland zou de kansen die de binnenvaart te bieden heeft, veel beter moeten benutten”, vindt Statenlid Ger van Unen (SP). Dus diende ze een motie in, die unaniem werd aangenomen. “Een mooie opsteker, maar nu is het tijd voor actie!” DOOR JOLANDA DIETVORST Met de motie stelde Van Unen voor dat er een onderzoek komt naar de kansen die de binnenvaart te bieden heeft. “Het is vrij uniek dat een motie unaniem wordt aangenomen”, duidt Hans Rottier (SGP). “Dat betekent dat de toegevoegde waarde van de binnenvaart steeds beter wordt gezien. Wij hebben de motie van de SP, samen met JA21 en ChristenUnie Zeeland van harte gesteund.” “Sowieso trekt de SGP-Statenfractie in Zeeland nauw op met de SP als het gaat om de promotie en inzet van de binnenvaart. De grondslagen van onze partijen zijn weliswaar verschillend, maar op dit dossier zijn we eensgezind.” Een zee van ruimte “Zeeland en de binnenvaart horen bij elkaar”, vindt Van Unen. “Voor zo’n water - rijke provincie is het ongelooflijk dat het bevorderen van goederenvervoer over water niet al veel langer hoog op de agenda staat. Gelukkig wordt die urgentie nu ook door andere partijen onderkend.” “Dat komt doordat de aanleg en het onderhoud van de Zeeuwse wegen een aanzienlijke druk op de begroting leggen. De kwaliteit van de wegen gaat achteruit door de grote hoeveelheid vrachtwagens die er dagelijks overheen rijden. Dat aantal zal alleen maar toenemen wanneer de Westerscheldetunnel tolvrij wordt voor vrachtverkeer.” “Dat moet anders kunnen”, vult Rottier aan. “Kijk om je heen!” Het schouwspel op het water bij de verkeerspost van Hansweert maakt inderdaad in één oogopslag duidelijk dat er een zee van ruimte beschikbaar is om vervoer via de binnenvaart fors uit te breiden. Zeeschepen uit de havens van Antwerpen en Gent varen af en aan, geflankeerd door binnenvaartschepen die er behendig omheen manoeuvreren. “Je hoeft geen geleerde te zijn om te beseffen hoe lang de file wordt als alle containers van het gigantische zeeschip dat voor onze neus vaart één voor één op een truck worden geladen. Dat is zo onnodig! Zeker als je weet dat de grootste binnenvaartschepen tot 500 containers in één keer kunnen vervoeren. Daarnaast heeft een modal shift een zeer positieve invloed op klimaat en milieu.” Om de gewenste transitie naar de binnenvaart gedegen aan te pakken voert het Zeeuws college een onderzoek uit naar de kansen van vervoer over water en geeft in datzelfde rapport aanbevelingen over hoe de Provincie Zeeland deze kan invullen. De uitkomsten worden gepresenteerd tijdens de najaarsnota. Van Unen: “Parallel daaraan doen wij vanzelfsprekend ook ons eigen onderzoek. Het is belangrijk om het onderzoeksrapport van het college te kunnen toetsen aan onze eigen bevindingen. Dan kunnen we ons een mening vormen over de kwaliteit van rapport en daarnaar handelen.” Slagingskans Een langetermijnvisie op het vergroten van de inzet van de binnenvaart hebben de partijen nog niet. Er is bijvoorbeeld nog niet becijferd welk percentage van het vervoer binnen welke tijd overgeheveld zou moeten zijn naar de binnenvaart om de wegen daadwerkelijk voldoende te ontlasten. “Maar dat zou wel een mooie aanbeveling zijn voor het onderzoeksrapport”, stelt Van Unen. “Wat mij betreft beginnen we het overhevelen van containers. Die spreken tot de verbeelding en dat maakt het in gang zetten van de transitie naar de binnenvaart behapbaar. Natuurlijk zouden ook bulkgoederen vaker via het water moeten worden vervoerd, maar mijn ervaring leert dat het goed is om een vraagstuk in stukken op te delen om de slagingskans te vergroten.” Rottier vult aan: “Het is ook belangrijk om hierover in gesprek te gaan met ondernemers die actief zijn in de binnenvaart. We hebben regelmatig overleg met hen en dat levert waardevolle inzichten op. Die neem ik mee in mijn werk.” Op de vraag wat er gebeurt als het rapport van College onvoldoende ambitieus is, zijn beiden stellig. “Dan sturen we hen terug naar de tekentafel. De urgentie om de kansen van de binnenvaart beter te benutten is hoog.” Steigers De motie van Van Unen heeft zijn beslag op het regionale politieke spel. Maar zowel de SP- als de SGP-Statenfractie in Zeeland hebben korte lijnen met hun partijgenoten in Den Haag. Rottier: “Als het nodig is app ik Chris Stoffer om een onderwerp te agenderen of in het geval van de binnenvaart neem ik contact op met de gedeputeerde met het verzoek om in overleg te treden met de minister van Infrastructuur en Waterstaat.” Een mooi voorbeeld van een succesvolle landelijke en regionale samenwerking is de renovatie van de aanlegsteigers bij Hansweert. “Dat is een mooie vooruitgang. De steigers waren voorheen deels van hout en simpelweg niet veilig genoeg. Bij de nieuwe stalen exemplaren is aan alles gedacht. Moet je kijken, zelfs lichtgevende antislipstrips op de treden”, jubelt Rottier. “Dat is toch fantastisch! En de schippers zijn er blij mee; het ligt hier vol met schepen. Dit succesverhaal is wat mij betreft een mooie voorbode op het verder verstevigen van de banden tussen de Provincie Zeeland en de binnenvaart. Laten we deze belangrijke sector koesteren en ervoor zorgen dat de motie optimaal ten uitvoer wordt gebracht. Wij gaan ons daar in ieder geval volledig voor inzetten.” Subsidiebudget voor schone motoren was binnen drie uur op Op 4 juli opende de nieuwe ronde van de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen (SRVB). Het beschikbare budget van 12,9 miljoen euro was die eerste dag al op, zoals al werd verwacht. Begin 2021 heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat miljoenen euro’s toegewezen voor verschillende initiatieven die de binnenvaart moeten helpen verduurzamen. Het gaat met name om de uitstoot van NOx en fijnstof te verminderen. Daar werd de Subsidieregeling Verduurzaming Binnenvaartschepen voor in het leven geroepen. De aanvraagvereisten, subsidiepercentages en het aanvraagproces zijn, als gevolg van strengere Europese voorschriften, dit jaar deels gewijzigd. Loting Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart meldde 4 juli al dat de regeling ook in aangepaste vorm populair is. Om 12.00 uur waren al 134 aanvragen voor motorvervanging en 25 aanvragen voor nabehandeling ingediend. Het budget is daarmee uitgeput. Er komt een loting voor iedereen die op de openingsdatum een aanvraag heeft ingediend. Die loting gebeurt door een notaris. Vervolgens worden de aanvragen op volgorde van de lotingsuitslag beoordeeld. In 2025 opent de regeling nogmaals – in dezelfde vorm en met hetzelfde budget als in 2024. Daarna volgt een evaluatie. De uitkomst daarvan is van invloed op de beslissing of de regeling nog terugkomt.

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant