Views
5 months ago

2024-15 Vlaamse zeehavens

  • Text
  • Vlaamse zeehavens
  • Binnenvaartkrantnl
  • Schip
  • Sluis
  • Shipping
  • Schepen
  • Juli
  • Binnenvaart

30

30 Vlaamse zeehavens 16 juli 2024 KAPITEIN gezocht voor het schip mts Tripolis Ben JIJ aan het uitkijken naar een nieuwe uitdaging? Als schipper/kapitein of ook als koppel? Waar JIJ zelfstandig en verantwoord kan hobby ‘en, waar JIJ niet elke dag gebeld wordt door je werkgever, waar dat JIJ de planning doet, dat JIJ de afspraken met het dispo team maakt, dat JIJ de bemanning aanstuurt en begeleid, waar dat JIJ alle materialen voorziet die aan boord moeten zijn. Dan ben jij geschikt, welkom aan boord! Je vaart vanuit de bekende zeehavens naar Duitse bestemmingen. Wat wordt heel hard gewaardeerd • Rijn patent tot minimaal Mannheim, ADN, Radar • Kennis van Rijn - Moezel - Main • Tanker ervaring Als voor jou wel de rivieren bekend zijn, maar de steigers niet dan helpen wij jou daar zeker bij! Als schipper/kapitein, man/vrouw/koppel vaar je: 14/14. Jouw functie - vaarsysteem - salaris / ZZP. Bij ons zijn jouw ideeën altijd welkom! Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG DUWVAART PERSONEEL gezocht voor een nieuwe duw-sleepboot, einde 2024 vaarklaar Vaargebied in ARA. Merendeels gesloten bakken. De duwboot kan varen en manoeuvreren, kan hybride/diesel en elektrisch. 2x1620 pk Caterpillar als voortstuwing. Autokraan aanwezig. Werkzaamheden onder anderen assisteren bij werkzaamheden; ook uitvoeren van sleepdiensten. • 7/7 of 14/14 • Reiskosten en menage vrij • Doorgroei mogelijkheden • Werkkleding van het bedrijf Ervaring in de scheepvaart, alsook het koppelen van bakken en andere vaartuigen is een pré. Goede fysiek en aangename mentaliteit. Flexibel. Netjes. Interrese? Neem contact op met Benjamin: +31 6 5472 4287 • +41 41 632 48 35 • hoeykens@shipmail.nl Minerva Shipping AG

16 juli 2024 31 Weinig vragen en klachten bij Meldpunt Ontgassen KBN heeft nog maar weinig vragen en klachten binnengekregen via het Meldpunt Ontgassen. Dat opende de brancheorganisatie omdat ze veel onduidelijkheden en problemen voorzag met de invoering van het verbod op varend ontgassen. De eerste fase daarvan ging in Nederland in op 1 juli. Koninklijke Binnenvaart Nederland opende een dag later het meldpunt: www.ontgassen.binnenvaart.nl. Daar kunnen leden, maar ook anderen uit en rond de binnentankvaart met vragen en klachten terecht. Indienen kan desgewenst anoniem. Nieuwe losverklaring In de eerste tien dagen kwam gemiddeld minder dan één melding per dag binnen. De meeste gingen over het gebruik van een verouderde of verkeerde losverklaring. Want op 1 juli is ook het gebruik van een nieuw model losverklaring verplicht gesteld door de CCR. De oude losverklaring, die uit 2017 stamt, mag vanaf 1 juli niet meer worden gebruikt. Ook niet buiten Nederland. “Het meldpunt is nodig om de introductie van het verbod goed te kunnen volgen”, motiveerde KBN het initiatief. “Iedereen in de logistieke keten kan gebruik maken van het meldpunt om (eventueel anoniem) vragen te stellen en klachten te delen. Als dan blijkt dat er een groot aantal meldingen zijn over een specifiek onderwerp, kan Koninklijke Binnenvaart Nederland actie ondernemen om de situatie op te lossen of duiding te geven.” Zorgen KBN is positief over het verbod. De organisatie wil al jaren af van varend ontgassen. KBN heeft wel zorgen over de invoering van het verbod. Op dit moment zijn er nog te weinig ontgassingsinstallaties. Daardoor kunnen lange wachttijden ontstaan met gevolgen voor de logistieke betrouwbaarheid van deze vervoersmodaliteit. Koninklijke Binnenvaart Nederland roept betrokkenen en verantwoordelijken op om zich in te zetten voor een veiliger, schonere en eerlijker binnenvaart. KBN hoopt dat het meldpunt kan helpen een eerlijk speelveld te creëren. “Handhaving is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van een level playing field”, zegt Maurits van der Linde, veiligheidsexpert bij KBN. “Onze leden zijn dan ook voorstander van een sluitend handhavingsnetwerk om misstanden te voorkomen.” Tevreden “Het is belangrijk de invoering van het ontgasverbod soepel verloopt, het meldpunt ontgassen gaat hierbij helpen”, denkt Van der Linde. Het meldpunt is ook toegankelijk voor niet-leden. Er is gekozen voor een openbaar meldpunt, beschikbaar in het Nederlands, Duits en Engels. “Door dit meldpunt breed toegankelijk te maken, verlaagt KBN de drempel om aan de bel te trekken, wat zorgt voor een betere aanpak van de uitdagingen omtrent het verbod.” Twee weken na de invoering van het Nederlandse verbod heeft het er volgens KBN alle schijn van dat het voor deze eerste fase goed opgepakt wordt. Mogelijk komt dat mede doordat vaker compatible wordt gevaren: met dezelfde lading of ladingsoorten die na elkaar in de tanks mogen. Dan is ontgassen bij een ontgassingsinstallatie niet nodig. “We zijn tevreden over hoe het gaat”, antwoordt een KBN-woordvoerder desgevraagd. “We hebben nog niet echt actie hoeven ondernemen.” AMSTERDAM HEEFT GELD BIJEEN VOOR FIETSBRUG OVER HET IJ De Vervoerregio Amsterdam reserveert extra geld voor de bouw van de Oostbrug. Samen met het extra bedrag dat de gemeente Amsterdam eerder dit jaar al beschikbaar stelde, is het benodigde geld er nu. Dit betekent dat de gemeente Amsterdam en de Vervoerregio de fiets- en voetgangersbrug tussen het Azartplein en de Johan van Hasseltweg samen gaan aanleggen. De bedoeling is dat de bouw start in 2031. De Oostbrug kan dan op zijn vroegst in 2034 klaar zijn. De kosten zijn vorig jaar geraamd op 300 miljoen euro. De gemeente en de vervoerregio betalen ieder de helft. Op dit moment werken ze met verschillende partners (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Holland, Port of Amsterdam en het Centraal Nautisch Beheer) aan de uitwerking van de plannen. In 2025/2026 staat een definitiebesluit op de agenda en in 2027 een uitvoeringsbesluit. Naast de Oostbrug zijn er ook plannen voor een Westbrug. Die zou moeten komen tussen de NDSM-werf in Amsterdam-Noord en de Danzigerkade in Amsterdam- West. Die brug moet rond 2040 klaar zijn. NIEUWE LEIDING VOOR SCHOTTEL NEDERLAND Sebastian Sachs is benoemd tot de nieuwe managing director van Schottel Nederland. Op 1 april nam hij het stokje over van René Lange. Die verhuist om persoonlijke redenen binnen het bedrijf. “We willen René Lange bedanken voor zijn uitstekende werk tot nu toe”, zegt CEO Stefan Kaul. “Hij heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de zeer goede positionering van onze Nederlandse dochteronderneming. Tegelijkertijd zijn we blij dat René zijn uitgebreide kennis op het gebied van after service sales nu ook in Duitsland kan toepassen.” Sebastian Sachs werkt sinds 2016 bij de Duitse fabrikant van voortstuwingssystemen. Hij begon als controller en bekleedde daarna verschillende managementfuncties. Tot zijn benoeming als directeur van de vestiging in Zoetermeer was Sachs directeur Finance & Administration. Hij wordt ondersteund door verkoopspecialist Ewoud Hooymans. Na vele jaren als salesmanager bij Schottel Nederland is Hooymans nu als sales director verantwoordelijk voor de verkoop van nieuwe producten en after service in de Benelux en voor de verkoop van nieuwe producten in het Verenigd Koninkrijk. Sebastian Sachs: managing director. Ewoud Hooymans: Sales director. (foto’s Schottel) ADVERTENTIE Visscher in de race voor ‘beste opleider’ (foto Olivier Huisman) Visscher Scheepsreparatie uit Sliedrecht is genomineerd voor de OOM Award Zuid-Holland 2024. Dat is een onderscheiding voor het meest actieve (metaal)leerbedrijf in de regio. De andere genomineerden zijn Kenbri uit Numansdorp en landbouwmechanisatie- en staalconstructiebedrijf A. Blijleven uit Pijnacker. Binnenkort gaat een vakjury langs bij de bedrijven. De winnaar wordt op 26 september bekendgemaakt tijdens de jaarvergadering van Koninklijke Metaalunie district Zuid-Holland. Er is weinig leuker dan vakkennis overdragen op jongere generaties, vindt Visschers bedrijfsleider en praktijkopleider Ben Sluimer. “Bij de medewerkers die we hier opleiden zie je allereerst groei, daar doe je het natuurlijk voor. Maar daarmee zie je ook dat het enthousiasme voor het vak nog groter wordt.” ONNODIG STILLIGGEN KOST GELD Bel van Andel 010 4293316 • Topkwaliteit tractieaccu’s, scheepsaccu’s, dynamo’s en startmotoren • Uit voorraad geleverd en vakkundig gemonteerd • Dealer voor Mastervolt en Victron omvormers en laders Van Andel zorgt al ruim 80 jaar voor de juiste spanning aan boord! www.vanandel-rotterdam.nl | info@vanandel-rotterdam.nl

Binnenvaartkrant

© Binnenvaartkrant