28 Vlaamse zeehavens 16 juli 2024 Sluizencomplex is na zes jaar klaar Open dag Ampsin-Neuville trekt veel belangstellenden Meer dan duizend mensen hebben eind juni de open dag bezocht op het vernieuwde sluizencomplex van Ampsin-Neuville op de Maas. Zes jaar na de start van de werkzaamheden is het complex officieel geopend. De modernisering en uitbreiding van het sluizencomplex in Ampsin-Neuville ging in 2018 van start en is in twee fases uitgevoerd zodat de binnenvaart op de Maas niet stil kwam te liggen. Vorig jaar passeerden 11.000 schepen het sluizencomplex met in totaal 7,4 miljoen ton goederen, vooral mineralen en bouwmaterialen. Meer capaciteit De oude sluizen uit 1958 (136 bij 16 meter en 55 bij 7,50 meter) zijn vervangen door twee grotere sluizen (225 bij 12,50 meter en 225 bij 25 meter. Ze hebben een capaciteit van respectievelijk 4.500 en 9.000 ton. Tussen de twee sluizen is een nieuwe controleruimte voor de sluiswachters gebouwd. De nieuwe kleine sluis ging al in januari 2022 in bedrijf voor de binnenvaart, de grote eind vorige maand. Met de voltooiing van de werkzaamheden is de laatste bottleneck op de Maas richting Antwerpen en Nederland weggewerkt. Het sluizencomplex van Ampsin-Neuville is belangrijk voor de regionale en Tussen de twee nieuwe sluizen in hebben de sluiswachters een nieuwe controleruimte gekregen. (foto Sofico) Europese economie. De regio Namen is nu nog beter verbonden met de havens van Antwerpen en Rotterdam. Omvangrijk De werkzaamheden bestonden uit meer dan alleen de vervanging van de sluizen. Zo is het tracé van de N90 verlegd ten behoeve van de ombouw. Daarnaast is er een nieuwe voetgangers- en fietsersbrug gebouwd die Hoei en Amay met elkaar verbindt. Op het complex is ook de langste vistrap van Wallonië gerealiseerd. Op 29 juni werd een open dag georganiseerd voor het publiek. Men kon het sluizencomplex te voet bezoeken, met een gids, of een rondvaart maken, die ook door de sluis ging. Meer dan duizend mensen hebben daar gebruik van gemaakt. Naval was het eerste bedrijf dat investeerde in een eigen binnenvaartsimulator. Die staat ook ter beschikking voor andere partijen. Innovatie en passie voor onze klant stuwt ons voort Naval Inland Navigation: NAutic VALue op alle vlakken Naval Inland Navigation is succesvol in de tankvaart en de drogeladingvaart. De basis is NAutic VALue (NAVAL) op alle vlakken. In de tankvaart treedt Naval op als bevrachter door het opmaken van bevrachtingsovereenkomsten voor het vervoer van olieproducten over alle West Europese binnenwateren. Ook het afsluiten van vervoerscontracten is een optie. De dienstverlening is veelzijdig: - bunkeren van zeeschepen - transporteren van minerale oliën en stookolie - scheepseigenaren bijstaan in het managen van hun schip “We leveren NAutic VALue (NAVAL) door sterke focus op de klant (olie majors en scheepseigenaren) alsook op veiligheid en kwaliteit.“ Semi-autonoom varen Naval introduceerde met de River Drone een nieuw scheepsconcept dat een platform is voor innovatie in de binnenvaart. In totaal zijn tien River Drones in 2023 en 2024 in de vaart gebracht. “Zowel op het vlak van automatisering (besturing op afstand met behulp van SEAFAR-technologie) als vergroening werden met de River Drones keuzes gemaakt die de toekomst van het vervoer via de binnenvaart van containers, droge bulk en projectlading zullen blijven verzekeren.” NAVAL INLAND NAVIGATION Koningsspil 1, 4661TW Halsteren, Nederland +31 (0)164 78 82 60, info@naval-barging.com www.naval-barging.com Binnenvaartsimulator De daadkracht reikt verder dan de vloot en de nautische dienstverlening. Sinds november 2022 beschikt het hoofdkantoor in Halsteren over een binnenvaartsimulator. Naval was daarmee het eerste binnenvaartbedrijf dat investeerde in een eigen simulator om de eigen bemanning en het personeel van met Naval samenwerkende scheepseigenaren opleidingsmogelijkheden te bieden. De Vstep simulator maakt het eveneens mogelijk om incidentenanalyses uit te voeren en nieuwe situaties te oefenen. De simulator is ook beschikbaar voor externe partijen. Mail voor informatie naar training@naval-barging.com. NAVAL INLAND NAVIGATION. WE CREATE NAUTIC VALUE.
Vlaamse zeehavens 16 juli 2024 29 Nieuwe Sluis Terneuzen gaat op 11 oktober open Er is straks nog een hoop werk aan de winkel De Nieuwe Sluis Terneuzen nadert zijn voltooiing. Op 11 oktober wordt de megasluis, die ruim een miljard euro kostte, officieel geopend. Lange wachttijden voor binnenschepen behoren dan waarschijnlijk tot het verleden. Maar ook na de ingebruikname is er nog een hoop te doen. DOOR JAN DIRK VAN SCHEYEN Zeven jaar geleden begon de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen. Het imposante kunstwerk, dat straks megaschepen kan schutten van het kaliber Neo-Panamax, levert Gent en Terneuzen een notering op in de top 10 van havens met de grootste sluizen ter wereld. Omgevingsmanager Lisette Booij van aannemerscombinatie Sassevaart en adviseur omgeving Richard Jornick van opdrachtgever Vlaams-Nederlandse Schelde Commissie (VNSC), blikken terug op de bouw én kijken vooruit. “De sluis is er eigenlijk om drie redenen gekomen”, legt Richard uit. “Ten eerste omdat het bij het bestaande complex steeds drukker werd, ook voor binnenvaartschepen. De wachttijden namen alleen maar toe. Ten tweede moest de sluis robuuster worden. Er was feitelijk maar één sluis voor de grote scheepvaart: de Westsluis. Als die in panne viel, moesten de grotere schepen terugvallen op de Middensluis, die tevens door de binnenvaart werd gebruikt.” “Met de komst van de Nieuwe Sluis beschikt het complex nu, naast de oorspronkelijke binnenvaartsluis – de Oostsluis – over twee kolken voor de grote schepen die vanaf de Westerschelde via het Kanaal van Gent naar Terneuzen richting Gent willen varen en vice versa; dat zijn de centraal gelegen reusachtige Nieuwe Sluis en de bestaande Westsluis.” Richard vervolgt: “De derde reden voor de bouw lag in de afmetingen van de schepen. Vlaanderen en Nederland, verenigd in de VNSC, willen de haven van Gent en het kanaal bereikbaar maken voor de allergrootste zeeschepen, de zogenaamde Neo-Panamaxschepen. Die bereikbaarheid begint nu bij de Nieuwe Sluis.” Lisette Booij: “De doorstroming in het sluizencomplex zal veel vlotter gaan.” (foto Sassevaart) Begin juli zijn de camerasystemen getest. Daarbij voer op proef een binnenschip de nieuwe sluis in. De kolk is nog niet klaar voor gebruik. (foto Nieuwe Sluis Terneuzen) Diepgang “Dat betekent overigens ook dat de diepgang van het Kanaal van Gent naar Terneuzen moet worden vergroot. Dat laatste is nu nog onderwerp van studie en daarover gaan Vlaanderen en Neder land in overleg. Het tackelen van de wachttijden, het robuuster maken van het sluizencomplex en het geschikt maken voor de allergrootste zeeschepen is in ieder geval gelukt, en dat was in eerste instantie ook het oogmerk van de bouw van de Nieuwe Sluis Terneuzen.” Lisette vult aan: “Wat die diepgang van het kanaal betreft: dat is een project dat nu niet actueel is en misschien nog wel jaren op zich zal laten wachten. Want het diepgangsprobleem wordt gecompliceerd door de aanwezigheid van een tunnel onder het kanaal bij Zelzate. Tevens liggen er een paar bruggen over het kanaal die mogelijk een aanpassing nodig hebben.” “Het hele kanaal, waar nu schepen met een diepgang tot 12,50 meter kunnen varen, moet dieper én breder worden. Daarnaast ligt er ook nog een eiland met bedrijven in het kanaal – het Eiland van Driekwart – en dat zal wellicht moeten verdwijnen in het kader van deze operatie. Dat betekent misschien dat je bedrijven moet onteigenen. Kortom: het diepgangsverhaal van het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een megaproject op zichzelf.” “Maar er is straks in ieder geval zekerheid dat er altijd grote zeeschepen door het sluizencomplex van Terneuzen kunnen”, zegt Richard. De Nieuwe Sluis is 427 meter lang, 55 meter breed en heeft een diepgang van 16,44 meter. Lisette: “Er kunnen straks méér schepen vlotter passeren, wat ook echt nodig is gezien de oplopende wachttijden. De doorstroming in het sluizencomplex zal veel vlotter gaan.” Richard: “Zeker in combinatie met de planningtool GTi-tool (Gent Terneuzen Informatietool, red.). Daarmee kunnen schippers zich van tevoren aanmelden voor schutting, zodat je precies weet hoe laat je door de sluis kan.” Wonder Maar dat er straks helemaal geen werk meer aan de winkel is als de nieuwe kolk klaar is, zo is het natuurlijk ook weer niet, benadrukken Richard en Lisette. “Het is niet zo dat dan het wonder is geschied, bij wijze van spreken”, aldus Lisette. “Er zal nog onderhoud moeten worden gepleegd aan de Oostsluis, de binnenvaartsluis, en de Westsluis. Dat betreft werkzaamheden die tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis zijn uitgesteld.” De Oost- en Westsluis zijn in 1968 gebouwd. “Die konden wel honderd jaar mee”, aldus Richard, “maar dat wil niet zeggen dat ze nooit onderhoud nodig hebben. De Westsluis is bijvoorbeeld nog ingericht voor grote scheepvaart en daar moeten straks afmeervoorzieningen komen die hem geschikter maken voor de binnenvaart.” Lisette: “Er zijn in de West-Buitenhaven en in de Binnenhaven nieuwe ligplaatsen gemaakt waar binnenvaartschepen gebruik van kunnen maken als ze liggen te wachten om geschut te worden. We hebben op verzoek van diverse nautische stakeholders, waaronder Koninklijke Binnenvaart Nederland, ervoor gezorgd dat een aantal nieuwe noodsteigerpalen ’s avonds en ’s nachts opvallender verlicht zijn.” Nooit saai Lisette is er best trots op dat het aannemersconsortium Sassevaart tijdens de sluisbouw de werkzaamheden zo heeft kunnen uitkienen dat de bestaande scheepvaart en het wegverkeer in het gebied zoveel mogelijk ongehinderd konden doorgaan. Dat was ook een harde eis vanuit de VNSC. “Terwijl wij ondertussen wel binnen een bepaalde termijn de sluis moesten afmaken. Het was nog een behoorlijk gepuzzel qua planning om het hele gebied bereikbaar te houden voor alle partijen. Zo hebben we tijdens de realisatie van het nieuwe sluisplateau een tijdelijk kanaaltje aangelegd naar de oude Middensluis om schepen zo lang als mogelijk met drie sluizen te kunnen schutten.” De bouwwerkzaamheden voor de aanleg van de megasluis startten in 2017. Het was nooit saai, besluiten Lisette en Richard. “We hebben corona gehad”, somt Lisette op, “we kregen te maken met nieuwe regelgeving rond PFASverontreiniging op de bouwlocatie, het invaren en netjes inpassen van de deuren en bruggen van de sluis was een uitdaging en het verwijderen van bestaande landtongen was een gigaklus waarbij een cutterzuiger en drie hoppers maandenlang in totaal 3,5 miljoen kuub grond en zand hebben weggebaggerd. Nee, saai was het nooit, maar dat was juist de charme van dit project.” Richard Jornick: “Vlaanderen en Nederland wilden de haven van Gent en het kanaal bereikbaar maken voor de allergrootste zeeschepen.” (foto VNSC)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl