Vlaamse zeehavens 26 16 juli 2024 Word ook onafhankelijk, met solarluiken! 45 jaar Zeg vaarwel tegen walstroomkabels en lawaai. Energie opwekken en tegelijkertijd geld besparen. Haal alles uit uw luiken met zonne-energie. SCHEEPSLUIKEN SOLARLUIKEN LUIKENWAGENS RADARMASTEN STUURHUTTRAPPEN GANGWAYS +32 3 353 26 89 - INFO@BLOMMAERTALU.BE - WWW.BLOMMAERTALU.COM INVESTEER SLIM - VERDUURZAAM UW SCHIP - GENIET VAN COMFORT UW OFFiCiËLE CUMMiNS & SCANIA DEALER MOTOREN - SERVICE - ONDERDELEN – FILTERS ALTIJD SCHERPE PRIJZEN BIJ: DOK 138 - Unit 4 . Boterhamvaartweg 2 B-2030 Antwerpen T +32(0)3-2251444 F +32(0)3-2906646 M +32(0)4-78656736 info@femm.be - www.femm.be Plaatsen van dieselmotoren en generatoren Afbouwen van nieuwbouwschepen Scheepslift tot 750 ton en 15 m breed Schroeven – Schroefassen – Roeren Alle scheepsherstellingen boven de waterlijn Plaatsen van straalbuizen Alle plaat- en laswerken Alle draai- en freeswerken OSD STAND 407 HAL 1 STL Kalkar Officiële Cummins verdeler EDITIE 19 VAN 10 SEPTEMBER Officiële Cummins verdeler WWW.S-KETELS.BE Kaai 250A – Voorhavenlaan 84 – B 9000 Gent +32 (0)9 255 58 00 info@s-ketels.be Op 24 en 25 september 2024 organiseert Messe Kalkar de Nederlands-Duitse vakbeurs Shipping-Technics-Logistics-Kalkar. De enige vakbeurs voor de binnenvaart in Duitsland met unieke kwaliteiten! In editie 19 van 10 september besteed de Binnenvaartkrant uitgebreid aandacht aan deze beurs. Bent u standhouder of wilt u een uiting in deze special? Mail sales@binnenvaartkrant.nl binnenvaartkrant.nl/specials
Vlaamse zeehavens 16 juli 2024 27 AET heeft primeur met walstroom voor zeeschepen Antwerp Euroterminal (AET) krijgt walstroomaansluiting voor zeeschepen. De installatie zal in 2026 operationeel zijn en is de eerste in België voor zeeschepen, gebouwd volgens de internationale ISO-normen. Op de Antwerpse Euroterminal komen twee vaste walstroomaansluitingen voor autoschepen conroschepen (roroschepen die ook plek hebben voor containers). AET is de grootste multipurpose terminal van Europa en een van de 24 terminals van de Grimaldi Groep. Vanaf 2030 moeten terminals in Europese havens walstroom hebben voor containerschepen. Die verplichting gaat nog niet gelden voor roro- en conroschepen. Desondanks kiest AET er nu al wel voor. Daarmee is het straks de eerste terminal in Port of Antwerp-Bruges én in België met een futureproof vaste walstroominstallatie voor zeeschepen en die verder gaat dan de huidige EU-voorschriften. Alternative Marine Power Yves De Larivière, CEO van Antwerp Euroterminal, zegt: “We hebben al stekkers voor onze e-bikes, auto’s en binnenkort ook vrachtwagens. Onze schepen aansluiten is de volgende grote stap. Deze oplossing opent een deur naar een nieuwe dimensie in de milieuvriendelijke focus van AET en Grimaldi.” Andrea D’Ambra van de Grimaldi Groep vult aan: “Naast de zestien schepen in bedrijf en de twaalf in aanbouw, die allemaal zijn uitgerust met batterijpakketten, hebben we nu al negen schepen die geschikt zijn voor walstroom. Verder zullen 38 schepen (inclusief nieuwbouw) worden uitgerust met AMP (Alternative Marine Power) en klaar zijn voor aansluiting tegen 2026. We zijn dan ook enthou siast over dit nieuwe project dat van start gaat in AET, De stroom wordt opgewekt met windturbines, opgeslagen in een accusysteem op de terminal en afgegeven zodra er vraag naar is. (illustratie HOPaS) onze grootste terminal. Onze schepen kunnen groene energie gebruiken tijdens hun verblijf in de haven en onze groep kan vooruitgang blijven boeken in het koolstofvrij maken van haar activiteiten.” HOPaS AET investeert niet zelf in de walstroomvoorziening. Dat doet HOPaS (High voltage Onshore Power As a Service). Dit technologie- en dienstenconsortium bestaande uit Techelec, Yuso en Whitewood doet ook de installatie en exploitatie. Port of Antwerp-Bruges zorgt ervoor dat alle randvoorwaarden worden ingevuld. De investering ligt tussen de 25 en 30 miljoen euro. Het Vlaams Agentschap voor Innoveren & Ondernemen (VLAIO) geeft 4 miljoen euro subsidie. Voor Port of Antwerp-Bruges vormt walstroom een belangrijk onderdeel van de vergroening van de haven. Er zijn al tal van aansluitpunten beschikbaar voor binnenschepen en sleepboten, en in Zeebrugge komt in 2026 walstroom beschikbaar voor cruiseschepen. Port of Antwerp-Bruges zet zich ook in om in 2028 walstroom te hebben voor de grootste containerschepen. Groene stroom De installatie gaat bestaan uit twee walaansluitingen met een totale capaciteit van 5 MW. Vooral voor de nieuwe roroschepen van Grimaldi zullen er gebruik van gaan maken. De installatie moet in 2026 operationeel zijn. Er is al rekening gehouden met eventuele toekomstige uitbreiding, zodat extra schepen kunnen worden aangesloten. De 100 procent groene stroom wordt in eerste instantie geproduceerd door windturbines die worden geïnstalleerd en geëxploiteerd door Wind aan de Stroom. De behoefte aan extra capaciteit zal worden gecompenseerd door zonnepanelen en extra windmolens. De geproduceerde groene energie wordt opgeslagen in een groot accusysteem en kan worden gebruikt op momenten dat dat nodig is. Luikse haven blijft investeren in multimodaliteit Net als voor de zeehavens was 2023 ook voor de haven van Luik een moeilijk jaar. Ondanks dalende goederenvolumes blijft het Havenbedrijf investeren in de ontwikkeling van de multimodale infrastructuur. Luik is voor de Vlaamse zeehaven een belangrijke draaischijf in het achterland. In totaal passeerde vorig jaar ruim 16 miljoen ton goederen de verschillende havenzones. Dat was 14,5 procent minder dan het jaar daarvoor. Moeilijk jaar Het binnenvaartvolume bedroeg 11,7 miljoen ton (min 19 procent). De containeroverslag op de drie Luikse container terminals nam met 7 procent af naar 83.431 TEU. “2023 was een moeilijk jaar door de wereldwijde vertraging van de economie en de geopolitieke instabiliteit als gevolg van de oorlog in Oekraïne”, verklaart de Luikse havendirecteur Yves Demeffe. “Dat heeft ook een negatieve impact gehad op onze haven.” Desondanks is vorig jaar verder gewerkt aan lopende projecten en blijft de haven investeren in betere multimodale infrastructuur. Afgelopen najaar is de uitbreiding van Liège Trilogiport voltooid. De containerterminal is uitgebreid met 5,5 hectare. DP World Liège Container Terminals kan hierdoor zijn activiteiten uitbreiden. Inmiddels zijn vrijwel alle logistieke hallen op Trilogiport volledig in bedrijf. Binnenkort is ook de laatste hal klaar. Het Havenbedrijf van Luik investeert ook dit jaar samen met de Waalse overheid in infrastructuur, waaronder een nieuwe aanlegplaats in Hermalle-sous-Huy, een nieuwbouw voor de dienst havenkapitein, de jachthaven en spoorinfrastructuur. Ook wordt onderzoek gedaan naar het plaatsen van lichtmasten en walstroominstallaties op de nieuwe kaaimuur in Hermalle-sous-Huy. Economische motor Willy Demeyer, voorzitter van Havenbedrijf Luik: “Mede dankzij het verhogen van de bruggen over het Albertkanaal kunnen we inspelen op de economische ontwikkelingsdoelstellingen van de Waalse overheid.” Hij benadrukt het sociaaleconomische belang van de haven voor de regio en noemt die een economische motor. Meer dan 18.000 banen zijn direct of indirect gelieerd aan de bedrijven in de haven en de activiteiten van het havenbedrijf. De aanvoer van containers daalde met 7 procent. (foto PAL)
Loading...
Loading...
Waar binnenvaart is, is de Binnenvaartkrant. Dankzij de unieke en intensieve verspreiding van de Binnenvaartkrant in Noordwest-Europa bereikt dit vakblad allen die in en om de binnenvaart werkzaam zijn. Meer dan 50.000 mensen lezen de Binnenvaartkrant. Daarmee is het verreweg het meest gelezen vakblad in de binnenvaartsector. Het is niet voor niets dé krant van de binnenvaart. De adverteerder weet dat zijn boodschap elke beslisser in de binnenvaart bereikt.
Neem contact met ons op: klantenservice@binnenvaartkrant.nl